Rozbalíme to s Bohumilem Vráblíkem, generálním ředitelem společnosti Europasta
Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Časopis Svět balení vám pravidelně přináší krátké rozhovory s těmito osobnostmi, ve kterých „rozbalíme“ jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další osobností československého obalového trhu, se kterou to rozbalíme, je Bohumil Vráblík, generální ředitel společnosti Europasta, která vyrábí těstoviny značek Adriana, Ideál, Rosické a Zátkovy vaječné těstoviny.
Svět balení: Co je pro spotřebitele zásadní v případě obalů těstovin? Jsou to informace o výrobku, estetické hledisko nebo třeba udržitelnost obalu? Mění se v poslední době požadavky zákazníků v tomto směru?
Bohumil Vráblík: Kromě výživových údajů jsou to informace týkající se typu použité suroviny, způsobu a času přípravy, výrobní šarže z hlediska kontroly dohledatelnosti a trvanlivosti výrobku. Spotřebitelé preferují náš 100 % recyklovatelný flexibilní obal, který je znovuuzavíratelný a transparentní, což zvyšuje důvěru v kvalitu zabaleného výrobku.
Svět balení: Jak velkou důležitost přikládáte ve vaší společnosti designu obalů?
Bohumil Vráblík: Je to klíčový marketingový prvek, který samozřejmě zvyšuje atraktivitu v očích spotřebitelů. Kromě jednotících prvků na obalových řadách, kterými jsou značka a barevné kódování, klademe důraz na viditelnost v regále, čemuž přizpůsobujeme barvu, tvar a výřez kartonu. Velmi důležité je také sdělení, jakou přidanou hodnotu výrobek přináší, ať už z hlediska obsahu nebo rychlosti přípravy. V neposlední řadě je vhodné design doplnit o informace o původu a značku kvality. Z hlediska zvýšení důvěryhodnosti výrobku je v posledních letech na trhu patrný trend transparentních obalů. Důležité je, aby se spotřebitel mohl seznámit s klíčovými parametry výrobku na jeho čelní straně.
Svět balení: Můžete rámcově popsat proces přípravy nového (či inovovaného) obalu ve vaší společnosti? Co bývá zpravidla popudem k jeho vzniku?
Bohumil Vráblík: Motivací k vývoji nového obalu je na jedné straně vlastní marketingový výzkum nebo přání zákazníků. Samotnou myšlenku nového obalu testujeme nejdříve z hlediska dodavatelských a výrobních možností, následně u zákazníků a v panelu spotřebitelů.
Svět balení: Ve vašich výrobních závodech používáte nezřídka automatizovaná řešení, včetně pokročilých balících sekcí. Můžete je stručně představit?
Bohumil Vráblík: Například v divizi Litovel se jedná se o plně automatické výrobní linky kontrolované operátory výroby, na které navazuje řada autonomních balících a kartonovacích sekcí (balení do kartonů a paletizér), automatický ovin palet a paletový zakladač ve skladu hotových výrobků. V divizi Boršov nad Vltavou připravujeme investici do nové automatické balící a kartonovací sekce na výrobu mouky. Cílem našich investic je vždy zvýšení výkonu a autonomní řízení výrobního procesu s minimalizací potřeby obsluhy.
Svět balení: Jaké inovace chystáte v oblasti balení a obalových řešení vašich produktů v nejbližší době?
Bohumil Vráblík: Pro letošní rok plánujeme zvýšení výkonu a flexibility balení u jedné z výrobních linek prostřednictvím nové balící a kartonovací sekce, která bude splňovat parametry moderního znovuuzavíratelného balení s minimálními požadavky na prostor v kartonu. Pro příští rok připravujeme projekt autonomního převozu palet a kolaborativní paletizace, kterým završíme automatizaci zbývajících manuálních operací ve výrobním procesu.