
Chci ten obal! aneb Když obal motivuje ke koupi
K základním funkcím obalu patří, aby zákazníka zaujal a stal se jedním z rozhodujících faktorů pro nákup příslušného zboží. V kamenném obchodě je to víceméně samozřejmost, ale jakou roli sehrává vzhled obalu v rámci online prodeje? Může být dokonce hlavním důvodem koupě? Uvedenému tématu se v rámci dalšího webináře z cyklu Obalko Overtime, který proběhl v pátek 16. dubna 2021, věnovali hned tři přednášející: Martin Bělík ze společnosti DataLine Technology a Jiří Havránek s Alešem Paulou z firmy Colognia press.
Praktické ukázky v první části webináře se týkaly webového portálu CoolCAN (www.coolcan.cz), který je novinkou na trhu. Zákazníci si na portálu můžou objednat plechovky piva nebo energetického nealko nápoje s jedinečným designem. Ten si navíc v případě zájmu sami vytvoří, a to podobným způsobem, jako je tomu například u již všeobecně známých fotoknih. Jde o zajímavý způsob, jak využít možností, které nabízí digitální tisk, a vytvořit personalizovaný produkt. Colognia press tak ve spolupráci s DataLine Technology rozšiřuje nabídku do segmentu B2C a rozvíjí produktovou skupinu rukávových etiket (shrink sleeves) včetně automatizovaného workflow objednávek.
Mezi hlavními výhodami digitálního tisku je možnost variabilních dat spolu s menšími tiskovými sériemi a tyto přednosti CoolCAN využívá. Ale nejen to. „Pomocí automatizovaného workflow ‚propadne‘ objednávka až ke stroji a první, kdo se dostane se zakázkou do styku, je tiskař. To je budoucí směr a vize, kam chceme směřovat. Tedy aby i naše další zakázky vstupovaly do tohoto automatizovaného formátu,“ vysvětlil Jiří Havránek, produktový manažer ve společnosti Colognia press. Rukávové etikety se po vytisknutí nasunou na plechovky a ve speciálním zařízení dochází pomocí tepla k jejich smrštění a vytvoření finálního produktu. Shrink sleeve dokonale přilne k plechovce a „okopíruje“ její profil.
Zmíněné řešení má ovšem přesah i do B2B segmentu a objemově větších zakázek. Shrink sleeve obaly mohou být kromě plechovek využity rovněž na lahvích vína či destilátů, a jde tak o atraktivní řešení pro jejich výrobce. „Zejména pro menší a střední vinařství je to určitě cesta, jak se odlišit od konkurence, což je v dnešní době pro úspěch na trhu klíčové,“ upozornil Aleš Paula, obchodní ředitel Colognia press. Podobným způsobem je řešení využitelné třeba i pro reklamní a eventové agentury.
Prostřednictvím digitálního tisku mohou být vytvořeny také například vícevrstvé etikety s podrobnými informacemi o produktu v několika jazycích. V případě čajů pro známého výrobce Sonnentor pak Colognia press realizovala potisk obalů na čajové sáčky s konkrétním (a vždy jiným) mottem pro každý den.
„Digitální tisk není jen o tom, že daná zakázka je malá a využívají se variabilní data, ale může jít o něco naprosto unikátního,“ poznamenal Martin Bělík, label & packaging manager ve společnosti DataLine Technology. V praxi se uplatňují mimo jiné sofistikované bezpečnostní prvky, neviditelné barvy, speciální barvy i mnoho dalších pokročilých řešení.