logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Zálohový systém na Slovensku překonává očekávání, míra zpětného sběru obalů je přes 70 %...
  • Rohlik.cz rozšiřuje sortiment privátní značky Yutto o rostlinná mléka Internetový prodejce...
  • Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise...
  • Tyčinky KitKat v obalech z recyklovaného papíru bude společnost Nestlé testovat v Austrálii...
  • Nápojové obaly jsou stále více ekologické i ekonomické Zaměření na environmentální udržitelnost...

Prodej baleného piva Prazdroje roste, dopad obalů na životní prostředí klesá

13. dubna 2021
Udržitelnost 0
1086
Prodej baleného piva Prazdroje roste, dopad obalů na životní prostředí klesá

Prodej baleného piva Prazdroje roste, dopad obalů na životní prostředí klesá

Pandemie na čas proměnila běžné zvyklosti milovníků piva, kteří mnohem více než dříve nakupují balené pivo. Plzeňský Prazdroj hlásí, že ačkoli prodeje jeho piv v obchodech během koronakrize vzrostly o 9 procent, podařilo se mu snížit dopady používaných obalů na životní prostředí. Největší úspory se týkají plastů – Prazdroj jich spotřeboval o téměř čtyřicet procent méně než v roce předchozím. Konkrétně tak uspoří přes tisíc tun plastů ročně. V loňském roce pivovar ustoupil od používání PET lahví.

Odklon od PET lahví

„Největší vliv na naši plastovou redukční kúru mělo loňské ukončení prodeje piv Gambrinus a Radegast v PET lahvích. Lidé od nich nejčastěji přešli ke skleněným vratným lahvím, které jsou z pohledu životního prostředí nejšetrnějším obalem v obchodech. Obrazně řečeno každou 1,5 litrovou PETku tak nahradily dvě vratné skleněné lahve a jedna půllitrová plechovka s pivem,“ říká Ivan Tučník, manažer pro udržitelný rozvoj Plzeňského Prazdroje. Celkem za poslední rok Prazdroj ušetřil odchodem od PET lahví přes 800 tun plastu. To by vydalo na řadu PET lahví o délce 1600 kilometrů, což odpovídá například trase z Plzně do Barcelony. „Ještě před pěti lety jsme v PET lahvích prodávali v tuzemských obchodech jedenáct procent produkce, nyní jsou to zhruba 4 procenta. A do konce roku 2022 chceme skončit se stáčením do plastových lahví úplně,“ doplňuje Ivan Tučník.

Redukce spotřeby plastu

Není to jediný případ, jak v Prazdroji redukují spotřebu plastu. V roce 2020 došlo také na snížení tloušťky folií, které drží pohromadě piva na paletách, a to až o třetinu, čímž ušetří 78 tun plastu ročně. A skončily také plastové nálepky na lahvích Pilsner Urquell v objemu 58 tun za rok. Celkovou úsporu ještě umocňuje skutečnost, že téměř dvě stě tun dříve používaných plastů vyrobených z primárních surovin nahradil Prazdroj recyklátem – pro balení většího počtu plechovek začal používat 100% recyklované plastové folie.

Skleněné vratné lahve hrají prim

Nejprodávanějším obalem jsou dlouhodobě v Plzeňském Prazdroji skleněné vratné lahve. Vedle toho pokračuje příklon spotřebitelů k plechovkám, které, díky nízké váze a rychlému vychlazení, jsou již několik let nejdynamičtěji rostoucí částí portfolia. Tento trend ještě akcelerovala pandemie a s ní související uzavření hospod. V roce 2019 tvořily plechovky zhruba 18 % portfolia Prazdroje, loni už přes 20 %. I u tohoto obalu hledá pivovar cesty k cirkularitě a tím i ke snížení jeho ekologické stopy. „Jednu z cest představuje zálohování plechovek. Vydalo se jí už deset evropských zemí a jejich fungující systémy vykazují zajímavé výsledky. V tuto chvíli se aktivně účastníme na připravovaném zálohování plechovek na Slovensku, kde také působíme. Věříme, že nám tamní zkušenosti pomohou najít vhodné řešení i pro Českou republiku,“ doplňuje Ivan Tučník.

Vedle toho se pivovar ve spolupráci s dodavateli zaměřuje na snižování tloušťky plechovek a navyšování recyklátu v obalu. „Hliník lze recyklovat prakticky do nekonečna a jeho kvalita je přitom vždycky stejná. Plechovky z recyklátu mají navíc až o 80 % nižší uhlíkovou stopu a na jejich výrobu je spotřebováno až o 95 % méně energie než u plechovek vyrobených z tzv. panenského materiálu. Naše plechovky jsou nyní vyrobené ze 40 % z recyklátu a tento podíl chceme dál navyšovat,“ dodává Martina Vajskebrová, manažerka výrobních materiálů a obalů Plzeňského Prazdroje. K dalšímu snížení produkce hliníku došlo odstraněním alobalových krčků z lahví Pilsner Urquell a nahrazením papírovými etiketami. Díky tomu se ročně uspoří 48 tun hliníku.

Etikety z recyklovaného papíru

Prazdroj šetří i papír, jinak nejekologištější z obalových materiálů. U většiny piv značek Radegast, Kozel a Birell používá pro etikety na lahvích recyklovaný papír, letos k nim přibude Gambrinus. „Vloni jsme takto ušetřili 271 tun nového papíru, letos recyklátem nahradíme dalších 352 tun papíru – ke konci roku bychom tedy měli dosáhnout stavu, kdy v průměru 73 % papíru, jenž používáme na etikety, bude tvořit ten recyklovaný,“ vysvětluje Martina Vajskebrová. Každá tuna recyklovatelného papíru přitom výrazně přispívá k ochraně životního prostředí, snižuje produkci CO2 a ušetří přibližně 17 stromů, 1 500 litrů ropy, 2,5 metrů čtverečních skládky, 4 000 kilowatt energie a 28 000 litrů vody.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu Automatické řezací systémy iECHO umožňují díky variabilitě osazení na jednom pracovišti zpracovávat různé materiály jako jsou voštinové, pěnové, MDF a PVC desky, vlněné lepenky, samolepicí fólie, plexisklo, hliníkové sendviče, textilie, těsnicí materiály a další. Jeden stroj tedy pokryje několik segmentů výroby a v průběhu času jej lze doplňovat o další […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required