
Kreativita, flexibilita a rychlost jako hlavní přednosti digitálního laserového výseku
Jak digitální technologie otevírají zcela nové dimenze v oblasti výroby obalů? Na to se v rámci prvního ze série webinářů konaných pod hlavičkou Obalko Overtime, jež navazují na témata z lednového kongresu Obalko, zaměřili Petr Kaczor ze společnosti Thimm pack’n’display a Martin Goszler z kreativní agentury Fiala&Šebek.
Na úvod webináře, konaného v pátek dopoledne 26. března 2021, mohli účastníci zhlédnout záznam vystoupení Petra Kaczora a Martina Goszlera právě z kongresu Obalko. Ve dvacetiminutové přednášce se věnovali možnostem a benefitům, které přináší digitální tisk a zejména digitální laserový výsek. V dnešní době by měli kreativci, marketéři i grafici vědět, co vše digitální tisk a laserový výsek nabízejí (nutno poznamenat, že u mnohých z nich tomu tak dosud není). K hlavním výhodám uvedených technologií patří rychlost, flexibilita, úspora času i nákladů. Na praktických příkladech pak oba přednášející ukázali, jak digitální technologie změnily a dále mění postup při přípravě a realizaci obalů.
Na záznam prezentace z kongresu pak navázala „živá“ část, kterou moderoval Stanislav Břeň, šéfredaktor časopisů Svět balení a Systémy Logistiky. Petr Kaczor, který byl připojen online z výrobního závodu Thimm pack’n’display ve Všetatech, názorně představil unikátní stroj Highcon Beam 2C, určený právě pro digitální laserový výsek vlnité lepenky. Celý pracovní proces od návrhu až po vlastní výrobu probíhá digitálně, bez výsekových forem a nástrojů, které jsou obvykle spojeny se značnými finančními náklady, ale také flexibilně, spolehlivě a rychle. „Ekonomický smysl dávají v případě tohoto stroje především zakázky, které dokážete marketingově využít, případně malé zakázky, limitované edice, testovací kusy a tak dále,“ poznamenal Petr Kaczor.
„Přínos vidíme i v určité nákladové synergii. Ve chvíli, kdy si můžeme takto ‚hrát‘ se sekundárním obalem, zjednodušeně řečeno kartonem, vidíme velkou příležitost ušetřit náklady jinde. Můžeme se zbavit dalších věcí, které přinášejí a zvyšují náklady, jako jsou shelfstoppery a další způsoby komunikace přímo na regále. Dokážeme je ve finále oželet, protože tuto službu nám udělá karton, který něčím ozvláštníme, necháme ho vyniknout v regále a prodat sám sebe – mnohem lépe, než by to dokázal karton vyrobený standardní technologií, který si nemůže dovolit takové grafické zlepšováky,“ dodal Martin Goszler.
Následně Petr Kaczor prezentoval vzorky obalů, jež vznikly prostřednictvím digitálního laserového výseku, resp. zpravidla v kombinaci s digitálním tiskem. Jde nezřídka o personalizované obaly, tedy se jmény konkrétních osob mj. v případě dárkových balení. „Není to jen o jmenné personalizaci, ale každý obal může být originál. Na obal můžeme dát například unikátní QR kód a oslovit tak určitou skupinu zákazníků a sdělit jí informaci, která je určena pouze pro ni, případně s tím pracovat marketingově ve stylu soutěže nebo speciální nabídky,“ popsal Petr Kaczor.
V závěru webináře pak pracovníci společnosti Thimm pack’n’display předvedli, jak rychle lze na stroji Highcon Beam 2C vyrobit obal, který z několika možností zvolili účastníci webináře. Konkrétně šlo o krabičku s barevným obrázkem hrocha, jež byla vyrobena během pouhých dvou minut.