
Případová studie: Chemická recyklace pro obaly na zmrzlinu
Nové kelímky Magnum na českém i slovenském trhu
V loňském roce značka zmrzlin Magnum začala ve svých obalech používat recyklovaný polypropylenový plast, produkt chemické recyklace. Nové kelímky jsou vyrobeny z certifikovaného cirkulárního polypropylenu z portfolia Trucircle společnosti Sabic. V roce 2020 bylo uvedeno na trh v celé Evropě 13 milionů kelímků a od roku 2021 zamíří do celého světa.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 110/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.
VE ZKRATCE:
Ve spolupráci s firmou Sabic
Na vývoji řešení ke snížení množství odpadu z obalů spolupracuje Unilever s různými společnostmi po celém světě. Technologie společnosti Sabic posouvá Unilever blíže ke splnění závazků týkajících se používání většího objemu recyklovaných materiálů. Recyklovaný polypropylen (PP) používaný v obalech Magnum se nezískává tradiční mechanickou recyklací. Ten totiž většinově není vhodný pro použití v kontaktu s potravinami. Kelímky jsou vyrobené z certifikovaného cirkulárního polymeru PP s certifikáty ISCC – Plus (s použitím přístupu hmotnostní bilance). Nové obaly jsou lehké, nenarušují organoleptické vlastnosti zmrzlin, splňují požadavky pro styk s potravinami a poskytují odolnost proti nárazu i při teplotě -20 °C.

V České republice a na Slovensku jsou obaly plně recyklovatelné, musí být však vhozené do kontejneru na plasty.
Celé portfolio do recyklátu
Nové kelímky Magnum byly uvedeny na trh v roce 2019 v Belgii, Nizozemsku a Španělsku v počtu 600 000 kusů. V roce 2020 ve všech zemích EU rozšířil Unilever celkový počet na 13 milionů kelímků. V letošním roce postupně přejde celé portfolio kelímků Magnum do recyklovaného plastu i v České republice a na Slovensku.

Nové kelímky jsou označeny emblémem, který informuje, že Magnum používá recyklovaný plast. Důležitá je také motivace k následnému třídění obalů po použití zákazníky. Od roku 2019 k tomu Unilever spotřebitele nabádá výzvou „Please, recycle“.
Další bude Knorr
Aktuálně Unilever vyhodnocuje, kde jinde v portfoliu by toto řešení mohlo hrát roli, aby se snížila závislost firmy na nerecyklovaných materiálech. Další inovací – tentokrát ve spolupráci se společnostmi Greiner a Sabic – je nově vyvinutá nádobka a víko na sypký bujón značky Knorr. Nový obal typu K3-F je rovněž vyroben ze 100% certifikovaného cirkulárního PP.
„Najít náhradu pro zmrzliny není snadné“
„Jsme nesmírně hrdí na to, že je Magnum celosvětově první značkou zmrzliny, která představila tuto průlomovou technologii. Jde o významný pokrok vstříc našim závazkům v oblasti udržitelnosti a cirkulární ekonomiky, navíc v kategorii potravin a zmrzlin, kde najít vhodné řešení není tak snadné.“
Michaela Franeková – generální ředitelka pro Česko a Slovensko, Unilever
Text: Kateřina T. Osterroth
Foto: Unilever, Greiner