logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Nedostatek vytříděných plechovek brání růstu podílu recyklátu v obalech. Podle Prazdroje pomůže...
  • Nafoukněte svou bublinu, nabádá Sustainability Summit Po úspěšné premiéře Czech & Slovak...
  • Česko je o krok blíže k zavedení zálohového systému Příprava zálohového systému pro nápojové...
  • Kaufland a Lidl chcú ešte viac znížiť spotrebu plastov v obaloch vlastných produktov Spoločnosti...
  • Vítejte v Mondi Bupak Mondi Bupak sídlí v Českých Budějovicích – v srdci jižních Čech, 150 km...

Čeští spotřebitelé mají zájem o „zelenější“ e-shopy

18. března 2021
Udržitelnost 0
961
Čeští spotřebitelé mají zájem o „zelenější“ e-shopy

Čeští spotřebitelé mají zájem o „zelenější“ e-shopy

Odvětví e-commerce hraje v ČR každým rokem významnější roli. V souvislosti s omezeními, které přinesla pandemie covid-19, pak v některých spotřebitelských oblastech jde v zásadě o roli klíčovou. V roce 2020 se podíl on-line prodejů na českém maloobchodě vyšplhal na 16,2 % a lze očekávat, že i nadále poroste. Kromě jiného je stále více kladen důraz na ochranu životního prostředí. Jak ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), zákazníci v Česku jsou připraveni se s ohledem na trvalou udržitelnost uskromnit ve svých očekáváních.

„Udržitelnost včetně cirkulární ekonomiky rezonuje v Evropě i přímo v České republice stále více. A také české e-shopy se nyní věnují tomu, jak poskytovat služby, které by měly co nejmenší negativní dopad na životní prostředí. Velmi důležité pro další vývoj bude ale také chování spotřebitelů. Proto jsme v rámci našeho výzkumu zjišťovali, nakolik jsou připraveni si v zájmu ekologie například snížit svůj uživatelský komfort,“ vysvětluje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Na „zelené“ otázky odpovídalo více než 1000 respondentů v rámci panelového výzkumu agentury Nielsen Admosphere.

Z výsledků vyplynulo, že v současné době je ekologický přístup při výběru e-shopu zásadním faktorem pro 5,3 % nakupujících. Dalších 20,2 % vnímá kroky internetového obchodu pro udržitelnost jako jeden z bodů při svém rozhodování. Z dalších odpovědí je ale zřejmé, že vývoj bude mít do budoucna významně stoupající trend. „Zeptali jsme se zákazníků, zda by byli ochotni se vzdát části svého komfortu při dodání zboží, pokud by to současně znamenalo podporu ekologičtějšího internetového obchodu. 67,9 procent  potvrdilo, že jsou alespoň částečně připraveni takto udržitelnější přístup podpořit,“ uvádí Jan Vetyška. Je zřejmé, že především v oblasti doručování a také využití obalových materiálů je prostor pro první zlepšení. „Jak vyplývá ze zahraničních studií, jen využívání tzv. pick-up pointů pro polovinu ze všech dodávek může snížit emise CO2 o 17 %. Z toho pohledu je rostoucí popularita osobních odběrů krok správným směrem, i když dosud je za ním spíše volba většího pohodlí ve výběru času odběru zboží ze strany spotřebitelů než ekologický záměr.“

Udržitelnost je na pořadu dne

České internetové obchody se tématu udržitelnosti věnují stále více. „Provozovatelé e-shopů hledají nejprve nejvhodnější způsoby, jak kombinovat ekologický a ekonomický přístup. Jak v praxi ukazují, začít se dá od překvapivě jednoduchých věcí. Jedná se například o čistě elektronickou komunikaci a dokumentaci nebo úpravu prostředí ve skladech. Obchodníci se snaží o co nejefektivnější využití obalových materiálů nebo výplní balíků, ale také o zavádění vratných obalů,“ hodnotí současnou aktivitu e-shopů Jan Vetyška. „Je zřejmé, že v první fázi jsou nejlepší možnosti pro zlepšení ve velkých městech. E-shopy v nich díky vhodnějším podmínkám začínají v případě své vlastní dopravy k zákazníkům využívat vozů na plyn nebo elektromobilů, testují dokonce elektrokola.“ V tuto chvíli navíc lze na českém e-commerce trhu narazit na obchody, které se přímo specializují na „zelené“ zboží a jeho prodej v souladu s cílem dosáhnout maximální ekologické udržitelnosti ve všech krocích od výroby až po dodání.

Dopravci, kteří agregují dodávky (nejen) z různých e-shopů, v současné době hledají ty nejvhodnější cesty, po kterých se ke snižování CO2 a udržitelnosti vydat. V následujících letech tak můžeme čekat rozšíření aut na elektro, plynový anebo vodíkový pohon. „Je potřeba zmínit několik ale, na která zatím dopravci při objemu dodávek naráží. Infrastruktura pro elektromobily není v současnosti pro jejich účely dostatečná, a to ani ve městech, kam budou elektrododávky mířit v první fázi primárně. Kvůli nedostatečné dobíjecí kapacitě, ale také malé výdrži baterií, tak nyní nelze pokrývat dodávání zboží novými cestami ve větším rozsahu. Na druhou stranu je zjevné, že ekologie je i pro logistické společnosti důležitým tématem a vývoj může za vhodných podmínek nabrat nový směr v následujících třech až pěti letech,“ doplňuje Jan Vetyška.

Zákazníci jsou ochotni si připlatit

A jak je to s ochotou si za udržitelné chování e-shopu či služby připlatit? 7,6 % respondentů výzkumu zvolilo ve své odpovědi variantu „určitě ano“. Dalších 35,9 % se k nim pak připojilo ve variantě „spíše ano“. Peníze navíc naopak odmítá vydat 16,8 % nakupujících. Největší ochotu investovat do udržitelných služeb projevili zákazníci ve věku 25 až 34 let. Naopak nejmenší chuť si připlatit za udržitelnější přístup mají spotřebitelé ve věku 55+.

„Je zjevné, že každý z nás bude v nejbližší budoucnosti muset řešit kroky směrem k ekologičtějšímu chování. E-commerce jako dynamický lídr změn hledá již nyní cesty, jak situaci zlepšit. Probíhají první testy obalových materiálů na opakované použití stejně jako optimalizace logistiky. Téma udržitelnosti mezi e-shopy i dopravci jednoznačně rezonuje,“ uzavírá Jan Vetyška.

Zdroje: Zboží&Prodej, APEK

Foto: Rohlik.cz, Depot.Bike Praha

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte v Mondi Bupak

Vítejte v Mondi Bupak Mondi Bupak sídlí v Českých Budějovicích – v srdci jižních Čech, 150 km jižně od Prahy a 200 km severozápadně od Vídně. Vyrábíme vlnitou lepenku, která se v našem integrovaném výrobním závodě mění na obalová řešení z vlnité lepenky. Zaměřujeme se zejména na výrobu vysoce kvalitních krabic z vlnité lepenky, jež […]

Vdechněte obalům život, TVOŘTE NEOBYČEJNÉ OBALY online & 3D

Vdechněte obalům život, TVOŘTE NEOBYČEJNÉ OBALY online & 3D Nikdy to nebylo snazší. Nástroj pro designové obaly, krabice i krabičky. Ihned vidíte realistický náhled. Efektivní a rychlá je i následná výroba. Překvapí Vás výsledek i cena. Krabice a krabičky pro e-shopy, malé i velké firmy. Díky instalovaným technologiím se řadíme mezi nejlépe vybavené velkoformátové provozy […]

Nesmrtelná paleta – jediné udržitelné řešení pro paletový pooling

Nesmrtelná paleta – jediné udržitelné řešení pro paletový pooling Společnost Stabilplastik se přes 25 let pohybuje na domácím, a především zahraničním trhu se svým mnoha cenami ověnčeným řešením přepravních palet vyráběných ryze z plastového odpadu. Druhotné zdroje surovin tak dostávají nový život a díky opakované materiálové recyklaci lze bez větší ztráty kvality prodloužit jejich životnost na […]

Obaly: Biomasa v hlavní roli

Obaly: Biomasa v hlavní roli Současný trend k udržitelnosti vede mnohdy k inovativním postupům při výrobě papíru. Papírna Aloisov a.s., která je jediným výrobcem trávového papíru v České republice, posunula tuto hranici ještě dále. Ve spolupráci s několika výzkumnými pracovišti vyvinula papír ze slámy a listí. Výrobek splňuje veškerá mechanicko-fyzikální kritéria, potřebná pro využití v obalovém průmyslu. Vznikají tak například papírové […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required