
Obaly mléčných výrobků míří k udržitelnosti
Trend spočívající v eliminaci plastů se projevuje i v segmentu balení mléka a mléčných výrobků. Tam, kde je to možné, se firmy zajímají o ekologičtější řešení. To se týká jak samotných produktových obalů, tak obalů, ve kterých jsou výrobky distribuovány do obchodních sítí. Udržitelnost se dostává stále více do popředí zájmu společností i spotřebitelů.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 109/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.
K udržitelnosti, což je zajímavé a důležité současně, dodavatele směřují nejen spotřebitelé, ale i samotné řetězce. Ladislav Pekař, výrobně-technický ředitel společnosti Mlékárna Hlinsko, uvádí: „Na základě požadavků obchodních řetězců nedistribuujeme mléko v baleních ve smrštitelných fóliích, ale používáme lepenková balení. Trend související s udržitelností je tedy zřejmý. Co se týče samotného balení mléka, značnou část produkce již děláme bez plastových uzávěrů.“
Mléko v kartonu bez plastového uzávěru
Mléko patří k nejčastěji kupovaným produktům, přičemž vliv na jeho kvalitu nemá jen jeho původ či zpracování, ale také obal. S akcentem na udržitelnost souvisí např. nový obal pro tradiční Farmářské mléko Moravia společnosti Moravia Lacto, které je od 1. listopadu 2020 k dostání v novém ekologickém obalu Pure-Pak Imagine. (Více zde.) „Obal je stoprocentně vyrobený z obnovitelných surovin, tím pádem je i plně recyklovatelný. Použitý PET je z talového oleje, který vzniká při zpracování celulózy a je samozřejmě bez plastového uzávěru, čímž se významně snižuje celkový objem plastů, který obal má,“ konstatuje Boris Pavlačka, market unit manager CEE north společnosti Elopak. Obal Farmářského mléka Moravia bez plastového uzávěru obsahuje podle výrobce desetkrát méně plastů než průměrná PET láhev a o 46 procent méně plastů ve srovnání s kartony s uzávěrem. Vedle tvaru nápojového kartonu pro pohodlné nalévání obal nabízí uzávěr ve tvaru vlnky tvořící pevné a bezpečné hrdlo. Mírným protitlakem se obal sám znovu zavře.
Zhruba před rokem a půl Elopak uvedl na trh hnědý obal pro společnost Madeta. „Na českém trhu má dobrou odezvu. Přestože mléko v tomto obalu není nejlacinější, vidíme, že objemy jeho prodeje výrazně rostou,“ doplňuje Boris Pavlačka. (Více zde.)
Úspora devět tun plastů ročně
V rámci strategie, která má za cíl výrazně snížit spotřebu plastů, učinil další krok také řetězec Kaufland. Odstranil jednorázová víčka z plastu u vybraných mléčných výrobků privátních značek, díky čemuž ušetří devět tun plastů ročně. Současně ale nabídne zákazníkům ekologickou náhradu v podobě opakovaně použitelných víček. „Neustále hledáme alternativní obalové možnosti a inovativní řešení, abychom omezili plasty, přitom ale musíme zaručit trvanlivost a zachování produktových vlastností potravin,“ uvádí Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kaufland ČR. Doplňuje, že do roku 2025 sníží Kaufland množství plastového odpadu nejméně o 20 % a všechny produkty jeho privátních značek budou v obalech z recyklovatelných materiálů. (Více zde.)
Snižování hmotnosti, optimalizace tvaru
Bezpečnost obalu k zachování kvality výrobku, snižování hmotnosti a tím produkovaného množství obalového materiálu a snadná recyklovatelnost s možností dosáhnout recyklační smyčky. To jsou cíle, které si firma stanovila společnost Olma. PET láhve na mléko této mlékárny jsou plně recyklovatelné, transparentní a navíc láhev na bio mléko obsahuje 50 % recyklátu s certifikací. Uhlíková stopa je podle firmy až osmkrát nižší než v případě skleněné láhve.
Další novinky představila Jaroměřická mlékárna. Zaměřuje se na snižování celkového množství plastů a náhradu za jiné materiály, rovněž lépe recyklovatelné. Prvním krokem byla úprava balení Tradičního pomazánkového a čerstvého sýra. Zde přešli na plně recyklovatelnou variantu. Obal je složený ze tří částí, které jsou od sebe zcela oddělitelné, a je tedy možno je zařadit do recyklačního procesu. Polypropylenový kelímek s etiketou je uzavřen hliníkovým víčkem a překryt průhledným víčkem z PET (80% podíl recyklovaného materiálu).
Ekologičtější obal dostal také nápoj Acidko od společnosti Rajo. Firma se rozhodla PET láhev nahradit obalem Tetra Top, ve kterém 60 % tvoří papír z obnovitelných zdrojů. Potvrzuje to i certifikát FSC (Forest Stewardship Council) na obalu produktu. Zbytek tvoří recyklovatelný plast. Díky sníženému objemu plastu v novém obalu Rajo ušetří ročně přibližně 90 tun plastu.
27% úspora PE na jeden obal
Na loňském kongresu Obalko společnost Hollandia Karlovy Vary prezentovala záměr odstranit pitné víčko na svých Bio BiFi nápojích. Byly k tomu jasné ekologické důvody (27% úspora PE na jeden obal). Firma se obávala, jaký to bude mít dopad na prodeje. Jak to hodnotí rok poté? „Nezaznamenali jsme žádný vliv této změny na prodej výrobků Bio Bifi Drinky a Balance jogurtové smoothie. Dokonce je na trhu vidět, že se i ostatní inspirovali touto změnou a udělali krok k redukci PE,“ poznamenává Jan Škoda, corporate PR & marketing manager společností Hollandia Karlovy Vary a Hopi Holding. (Více zde.)
Madeta ve spolupráci s Thimm pack‘n‘display uvedla na trh nový obal pro plátkové sýry Madeland, který je digitálně potištěn. Pro digitální tisk nejsou potřeba tiskové štočky, čímž se šetří materiál i energie na jejich zhotovení a voda na jejich umývání. Navíc bylo na obalu zredukováno pokrytí barvou – místo potisku obalu ze všech stran, která na POS stejně nejsou vidět, je nyní potisk jen na čelní straně. Potištěná plocha se tak zmenšila z původních asi 12 % (potisk ze všech stran obalu) na přibližně 4 %. (Více zde.)
Celostní pohled a dlouhodobé cíle
Z výše uvedeného přehledu je patrné, že uživatelé obalových řešení v kategorii mléčných produktů mají o udržitelnější balení zájem. Širší pohled na problematiku sdílejí také dodavatelé obalových řešení.
K inovátorům s vlastním vývojem patří Greiner Packaging Slušovice. „Současným trendem je bohužel trochu odklon od inovativních a jedinečných řešení směrem k větší univerzalitě ve spojení s akcentem na celkovou udržitelnost,“ říká obchodní a marketingový manažer Petr Šimek této společnosti a vysvětluje: „Chceme-li ekodesign, pak v nejbližší době očekávám nejen snižování hmotnosti a s tím spojenou optimalizaci tvaru. Pod tím bych si představil také snižování headspace a třeba množství použitých tiskových barev, tedy rozsahu a velikosti tiskové plochy.“
Společnost Cardbox Packaging se během celého výrobního procesu zaměřujeme na snižování emisí CO2, omezení celkového objemu vyprodukovaného odpadu a využití recyklovaných materiálů a materiálů certifikovaných FSC. Růst ekologického uvědomění přiměl nakupující k širší úvaze o roli obalů, ve kterých kupují své potraviny. A to se týká nejen segmentu mléka a mléčných produktů. Bernd Lasslop, viceprezident pro výrobky a spotřební materiál společnosti Multivac, podotýká: „Neustále pracujeme na inovativních řešeních pro snižování spotřeby obalových materiálů a na koncepcích obalů, které splňují současné požadavky na efektivitu zdrojů a recyklovatelnost.“
Společnost Tetra Pak letos oznámila závazek dosáhnout čistých nulových emisí skleníkových plynů ve svých vlastních provozech do roku 2030 s ambicí dosáhnout čistých nulových emisí skleníkových plynů pro celý hodnotový řetězec do roku 2050. Je tedy zřejmé, že udržitelnost nespočívá jen v obalech, ale v celkovém přístupu k ekologickým aspektům v rámci firemních strategií.
„Nevidíme alternativu“
Zuzana Koukalová – ředitelka, mlékárna Miltra
„Někde podíl plastů snižovat lze, nicméně v případě balení našich produktů, kterými jsou tvarohy, mozzarela a pařené sýry, nevidíme alternativu. Například tvaroh balíme do plastových misek. Používáme k balení i fólie. Díky využívaným stávajícím způsobům balení mají produkty vyšší trvanlivost. Gastro balení je také plastové. O jiných typech balení jsme zatím neuvažovali, ale pokud bychom zaznamenali ekologičtější ekonomicky přijatelnou alternativu, která by neměla vliv na zkrácení doby trvanlivosti, určitě bychom se touto myšlenkou zabývali. Inovativní nápady samozřejmě uvítáme.“
„Udržitelnost obalu je cesta správným směrem“
Miroslav Hrazdil – manažer jakosti, Jaroměřická mlékárna
„Je těžké sladit kvalitu obalu z hlediska ekologického a zároveň technologického tak, aby nebyla negativně ovlivněna kvalita a trvanlivost produktu. Zdá se, že tato změna balení byl krok správným směrem. Důkazem toho může být i zájem o toto balení výrobků jedním z obchodních řetězců, který klade na ekologii velký důraz.“
Jak na recyklovatelný obal
Společnost Eko-Kom připravila několik bodů, které doporučuje zohlednit při návrhu a výrobě obalů mléčných výrobků, aby bylo možné je snadno vytřídit a recyklovat. Více v článku:
https://www.svetbaleni.cz/2020/07/07/jak-na-recyklovatelny-obal-v-mlecne-vyrobky/
Text: Petr Neckař a Jana Žižková
Foto: Elopak, Madeta, Kaufland, Greiner Packaging Slušovice