
Rozbalíme to s Michalem Ondomišim, ředitelem logistiky e-shopu Alza.cz
Jaké balicí postupy a technologie používá e-shop Alza.cz, který má svá logistická centra v ČR i na Slovensku? A jak by mohla vypadat práce s obaly ve skladech za nějakých deset let? „Ideální balicí stroj by měl být schopen zabalit vše – od špendlíku až po lokomotivu,“ řekl v našem rozhovoru Michal Ondomiši, ředitel logistiky společnosti Alza.cz. Michal je další osobností československého obalového trhu, s kterou to rozbalíme v naší online rubrice Rozbalíme to s…
Svět balení: Mohl byste nejprve popsat, jak je to tom váš e-shop z hlediska používaných obalů? Jaké obaly a na co využíváte?
Michal Ondomiši: V našich skladech kombinujeme různé postupy. Ve většině případů máme vytvořeny balící postupy dle velikosti produktu a typu následné přepravy. Paleta materiálů je pestrá a zahrnuje různé typy stretch folií, ochranných obálek a sáčků, kartonové přířezy a krabice, výplňové materiály, lepící a vázací pásky a další. Samozřejmostí jsou plastové přepravky, přepravní palety a klece.
Svět balení: Na co se zaměřujete při návrhu vhodných obalů?
Michal Ondomiši: Řídíme se velikostí a hmotností daného produktu, ale i jeho dalšími specifickými vlastnostmi. Největší výzvou jsou zásilky, které kombinují zdánlivě neslučitelné výrobky z pohledu velikosti či hmotnosti, fyzikálně-chemických nebo i legislativních požadavků. V řadě případů pak musí operativně vstoupit do hry lidský rozum a danou zásilku vyřešit individuálně.
Svět balení: Jedním z důležitých aspektů je rychlost odeslání objednávky. V tom jistě hraje roli i technologie balení. Jaké technologie nyní využíváte a jaké v tomto směru v rámci dalšího zvyšování efektivity balení máte plány?
Michal Ondomiši: Ve většině našich skladů je maximum pohybu zajištěno pomocí plně automatizovaných válečkových či pásových dopravníků, automatických zakladačů a manipulační techniky. Kompletní zásilka tak k baličům doputuje automaticky. Veškerou podporu logistických procesů zajišťujeme přímo naším firemním ERP systémem. Proto jak návrh vhodného obalu, tak i způsob balení řešíme přímo v něm. Řídíme buď produktové skupiny, nebo i přímo jednotlivé konkrétní produkty. Samozřejmě neustále sledujeme nové trendy a ověřujeme všechny možnosti nasazení automatizace a robotiky ve skladových provozech, abychom byli schopni využít vývoje v této oblasti.
Svět balení: Významným hlediskem v oblasti obalů je téma udržitelnosti. Jak na tento trend reagujete, jak ho vnímáte?
Michal Ondomiši: Ekologie, minimalizace odpadu a snížení uhlíkové stopy patří mezi priority, kterými se při výběru obalových materiálů řídíme. Vždy přihlížíme k možnosti obaly opakovaně použít nebo alespoň následně vhodně ekologicky recyklovat. Platí to i pro běžné kartonové krabice používané při distribuci zakázek ke koncovým příjemcům. Zpět do oběhu posíláme většinu krabic, které v našich skladech zůstávají po zpracování příjmu zboží. Pro zásobování poboček potom využíváme vratné obaly, tzv. KLT přepravky, a ve vratných boxech také předáváme dopravcům zásilky do AlzaBoxů.
Svět balení: A jak je to s obaly v rámci vlastní distribuce?
Michal Ondomiši: Pro převozy mezi logistickými centry využíváme různé druhy přepravních klecí či vozíků. Nevyužité obaly a materiály od zboží samozřejmě třídíme a recyklujeme. Recyklace je pro nás zásadní téma. Recyklujeme nejen obalový, ale i výplňový materiál a například i na bublinkových obálkách zákazníkům pomocí piktogramů radíme, jak je správně zlikvidovat.
Svět balení: Ukázkou toho, jak o obalech přemýšlíte, jsou produkty vašich privátních značek Alza Power a Alza Eco, kde jste od počátku pracovali s myšlenkou co nejekologičtějších obalů…
Michal Ondomiši: Ano, výsledkem je např. u produktů Alza Power celopapírová krabička přírodní barvy, která neobsahuje plastové blistry ani chemická lepidla. Technologie potisku balení je založena na inkoustu na bázi sójových bobů, což je v současnosti asi ekologicky nejšetrnější řešení inkoustového tisku. U privátní značky ekologické drogerie Alza Eco jsme pro změnu snížili použití plastů o více než 80 procent díky balení do Bag-in-Boxů, které jsou velmi praktické při dávkování, jsou plně recyklovatelné a po použití zaberou minimum místa v kontejneru. Obaly našich pracích prášků, gelů a aviváží jsou samy o sobě i přepravním balením, není je tedy nutné dodatečně balit.
Svět balení: Jak podle vás oblast balení v e-shopech bude vypadat za nějakých deset let? Co lze očekávat? Jaké trendy již nyní pozorujete a jaký je váš odhad budoucnosti?
Michal Ondomiši: Ideální balicí stroj by měl být schopen zabalit vše – od špendlíku až po lokomotivu. To je bez přílišné komplexity nebo ztráty výkonu zatím nereálné. Proto budeme i nadále hledat co nejefektivnější kombinace více typů strojů. Některé materiály a způsoby balení jsou vhodnější pro manuální zpracování a jiné pro strojní. Výkonné automatizované balící stroje jsou většinou schopny balit pouze omezený typ a velikost produktů. Zabalení více kusů rozměrově rozdílných produktů do jednoho balíku tak stále zůstává na hranici možností robotizovaného pracoviště.
Svět balení: A kam se bude z pohledu obalů dál ubírat zmíněný apel na ekologii?
Michal Ondomiši: Ekologie bude stále důležitějším tématem. Z tohoto pohledu je ideálem obal žádný. Toho lze v některých případech dosáhnout, ale má to své limity. Velká část ekologického přístupu totiž leží na straně zákazníka, na němž do velké míry záleží, zda obal bude recyklován nebo ne. Právě proto bude i nadále hrát velkou roli osvěta. Každý typ recyklace vyžaduje totiž jiný způsob třídění. Stále se stává, že spotřebitelé například vkládají kompostovatelné plasty do žlutých kontejnerů, což zmaří veškerý jeho ekologický aspekt.