
Případová studie: Odstranění víček u produktů Hollandia přináší úsporu plastů
K přesvědčení, že plastová víčka u kelímků jsou v zásadě zbytná, dospěla společnost Hollandia Karlovy Vary. Proto je v loňském roce odstranila ze svých dvou výrobků Smoothie Balance a Bio BiFi Drink. Letos ke stejnému řešení přistoupila i u některých privátních značek obchodních řetězců.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 109/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.
VE ZKRATCE:
Bez víček
Polyethylenová (PE) víčka odstranila společnost Hollandia Karlovy Vary na podzim loňského roku u svých produktů Smoothie Balance a Bio BiFi Drink. Víčka byla původně jen designovým prvkem.
Logistické výzvy
Z hlediska procesů balení a logistiky řešila firma v souvislosti s odstraněním víček zejména změny logistických dat ohledně výšky palety či počtu vrstev na paletě. Společnost musela také znovu provést přepravní testy.
Změna balení
Balení obou produktů ve výrobě změnila Hollandia v závěru listopadu 2019. Spotřeba víček činila za předchozí rok 4,65 milionu kusů při celkové hmotnosti 15,8 tun polyethylenu.
Kromě odstranění PE víček využívá společnost Hollandia Karlovy Vary u řady svých produktů obaly se sníženým obsahem plastů. Za rok 2019 zajistila firma zpětný odběr a využití celkem 1138 tun obalových odpadů.
Velkou výzvou pro firmu Hollandia bylo v případě odstranění víček nejisté očekávání, jak ke změně přistoupí spotřebitelé a nakolik se promítne do prodejů. PE víčka jsou u výrobků tohoto typu standardní součástí, plní přitom ryze estetickou funkci. Po jejich odstranění se tak může obal výrobku jevit jako neúplný nebo zkrátka jiný. Nakonec ovšem k poklesu prodejů nedošlo, meziročně se držely na stejných číslech, v době nouzového stavu pak dokonce mírně vzrostly, spotřebitelé se totiž více zaměřovali na zdraví prospěšné výrobky. Obal pro ně tedy nehrál tak důležitou roli jako složení.
Inovativní obal s nižším podílem plastu
Omezení plastů přináší i používání tzv. K3 obalů, u nichž se s plastem kombinuje převážně recyklovatelný papír. Redukce hmotnosti plastu dosahuje u těchto obalů zhruba 40 procent. „Používáme je u všech bio výrobků naší značky a od loňska i v nově vyvinuté řadě bezlaktózových jogurtů. V budoucnu chceme zvážit, zda využití tohoto typu obalu rozšířit i na další produktové řady,“ vysvětluje Jan Škoda, marketingový manažer společnosti Hollandia Karlovy Vary. Nevýhodou K3 obalů může být vyšší pořizovací cena oproti klasickým polypropylenovým (tedy čistě plastovým) kelímkům s ofsetovým tiskem.
„V tomto odvětví všichni trošku sníme o obalu, který bude možné recyklací opakovaně poslat takzvaně do dalšího kola, a to při minimálním úbytku použitelné hmoty. U takového ideálního obalu by zároveň bylo spotřebováno minimum energie na jeho recyklaci a jeho třídění by bylo pro třídící linky co nejjednodušší,“ pokračuje Jan Škoda.
U takového řešení by bylo ideální i to, kdyby recyklace na primární granulát, nejlépe jednoho plastového polymeru, byla tak dokonalá, že by nebylo nutné zohledňovat, čím byl původní obal kontaminován. Zatím však jde podle Jana Škody o poměrně utopickou myšlenku.
„Ekologický aspekt prioritou“
„V součtu všech brandovaných výrobků se ke konci října 2020 jedná o úsporu 14,52 tuny plastů. Potenciální finanční úsporu spojenou s tímto opatřením v tuto chvíli nejsme schopni vyčíslit, prioritou pro nás v tomto směru byl ekologický aspekt.“
Jan Škoda – marketingový manažer, Hollandia Karlovy Vary
Text: David Čapek
Foto: Hollandia