
Minipivovar Clock zvolil udržitelné balení plechovek jako alternativu ke smršťovací fólii
Směřování k udržitelnosti obalů není fráze, ale fenomén, který se stále více uplatňuje i u středních a menších firem. Platí to nezřídka i pro pivovary, příkladem může být ten z východočeského Potštejna. Řemeslný pivovar Clock se zaměřuje na produkci kvalitního piva z přírodních surovin. A ve stejném duchu se zabývá i obaly – tedy aby byly vyrobeny z přírodních materiálů a nezatěžovaly životní prostředí.
Pivovar Clock ve druhé polovině roku 2020 rozšiřoval své kapacity a uváděl do provozu mimo jiné plnicí linku na plechovky. Kromě kusových prodejů chtěl zákazníkům nabídnout také tzv. sixpacky a pro ně si stanovil cíl najít vhodné udržitelné balení, bez použití obvyklé smršťovací fólie. „V rámci hledaného řešení jsme se chtěli vyhnout plastu v jakékoliv podobě. Hledali jsme něco jednoduše recyklovatelného ideálně na bázi papíru, s co nejmenší spotřebou materiálu,“ vysvětluje Jiří Andrš, jednatel pivovaru Clock.
Plně recyklovatelný obal
Výběr padl na obaly TopClip vyráběné společností Smurfit Kappa, a to kvůli použitému materiálu, tedy papíru, nízké materiálové náročnosti a možnosti potisku. TopClip zanechává podle výrobce o 30 % nižší uhlíkovou stopu než spotřebitelské balení ze smršťovací fólie. Neobsahuje žádné plasty a je 100% obnovitelný, recyklovatelný a biologicky rozložitelný. Tento kartonový obal plně pokrývá horní část plechovek, chrání je před kontaminací a poskytuje i vhodnou příležitost pro vizuální identitu značky. V obecnějším smyslu představuje TopClip příklad odnosného balení pro multipacky čtyř, šesti nebo osmi nápojových plechovek, ať už jde o alkoholické či nealkoholické nápoje.
Jak uvádí Jan Kaprhál, innovation & marketing manager CZ/SK ve společnosti Smurfit Kappa Czech & Slovak, s tímto obalem je možné díky dvěma vysekávaným otvorům velmi dobře manipulovat. Plechovky nevypadnou, přesto se snadno vyndávají, v chladničce jde i poslední kus vyndat pohodlně, nezůstává nepořádek. „I kdyby TopClip skončil někde odhozen, rozloží se,“ zdůrazňuje Jan Kaprhál a dodává, že plechovky nejsou k obalu nijak přilepeny a ani obal samotný nepotřebuje žádné lepidlo.
Komplikace s koronou
Balení šesti plechovek s TopClipy začal Pivovar Clock nabízet před Vánocemi loňského roku. Zároveň Jiří Andrš nezastírá, že vzhledem k situaci kolem epidemie koronaviru a s ní souvisejícími vládními opatřeními je aktuální produkce plechovek v pivovaru nízká.
Plány na další využití obalů TopClip i celkové směřování k recyklovatelnosti a udržitelnosti má ale pivovar značné. Zapojit se hodlá také do širší edukace a osvěty. „Co se týče plechovek, chtěli bychom se účastnit různých osvětových akcí a přispět tak k jejich recyklaci. Například ‚Každá plechovka se počítá‘. Tam jsou v ČR stále velké rezervy.“
Pivovar od počátku výroby v roce 2014 stáčel své pivo do skleněných lahví, zatímco PET lahve nevyužíval. „Nabízíme tuto možnost až nyní v pivnici ve výdejovém okénku,“ podotýká Jiří Andrš s tím, že jde o dočasné řešení, jak se vyrovnat s koronakrizí.