
20 let, 20 pohledů: E-commerce – Nezůstat jen hnědou krabicí
E-commerce je dlouhodobě rostoucí segment a vlivem současné složité situace tento růst dále akceleruje. Oproti loňsku v e-shopech nakupuje mnohem více zákazníků a meziroční nárůst obratu se nejspíš přiblíží 25 %. „Provozovatelé internetových obchodů prošli těžkou zkouškou už na jaře, mimo své standardně nejsilnější období Vánoc, a díky tomu jsou pro letošní vrchol sezony připraveni lépe než v minulosti,“ podotýká Jan Kaprhál, innovation & marketing manager CZ společnosti Smurfit Kappa.
Přinášíme rozhovor, který jsme publikovali v časopise Svět balení 109 / říjen–prosinec 2020. Jde o jeden z příspěvků, jež uveřejňujeme k výročí 20 let Světa balení.
Svět balení:
Zvyšuje růst e-commerce poptávku po obalových řešeních?
Jan Kaprhál:
Poptávka roste – a to nejen množstevní, ale i kvalitativní. Složitě předvídatelný dodavatelský řetězec je pro obal výzvou, jak s co nejnižšími náklady ochránit produkt, ale zároveň nezůstat jen „hnědou krabicí“, která nekomunikuje a nepřináší žádnou přidanou hodnotu. Jak koncovému uživateli, tak i značce. E-shopy jsou pod silným tlakem a musí řešit více oblastí najednou.
Svět balení:
Které to jsou?
Jan Kaprhál:
Například nedostatek pracovní síly. Online obchody investují do automatizace skladů a vychystávání, stejně jako do balení samotného. Rychlejší zabalení zásilky přináší obrovské úspory. Automatické balicí stroje pomáhají při skládání běžné klopové krabice, umí měnit výšku obalu podle produktů uvnitř, a dokonce vyrobí obal na míru přesně podle balené objednávky. Právě automatizace představuje jednu z cest, jak snižovat náklady za výplňový materiál nebo přepravovaný vzduch. Zároveň jde o zodpovědnější přístup k přírodě. Vedle ekonomiky provozu totiž ekologie a udržitelnost hrají stále větší roli. Tímto směrem se vydávají samotné e-shopy, ale silněji zaznívá tento požadavek i od koncových uživatelů.
Svět balení:
Jak spotřebitelé ovlivňují skladbu obalů a způsob balení e-shopů?
Jan Kaprhál:
Zákazník nechce v zásilce dostávat balený vzduch, jednorázový plast nebo špatně recyklovatelné polystyrenové výplně. Obal nemá přidělávat práci, nýbrž naopak. V rozsáhlém průzkumu The Financial Times a Smurfit Kappa většina respondentů (56 %) odpověděla, že si ráda připlatí, pokud bude obal opravdu udržitelný ve smyslu materiálu. Tato možnost je dokonce aktivně využívána už i v e-shopech v ČR.
Téměř tři čtvrtiny zákazníků také preferují zásilku, pro jejíž otevření nepotřebují žádný nástroj jako nůž nebo nůžky. Snadné otevírání musí být provedeno chytře, aby bylo součástí obalu, ale zároveň bylo natolik jasné, že bude opravdu využito. Pro kategorie jako oblečení nebo obuv zákazníci preferují možnost snadného vrácení, tedy jednoduchou reverzní logistiku. K tomu jsou ideální předem aplikované lepicí pásky, kdy po rozbalení zásilky spotřebitel jen strhne krycí vrstvu pásky, zalepí obal a odešle zpět do e-shopu.
Svět balení:
Je pro e-shopy důležitá komunikace pomocí obalů?
Jan Kaprhál:
Některé značky nebo jejich zákazníci sice nechtějí, aby byly jejich zásilky identifikovatelné, ale většinový trend je přesně opačný. Kromě vnějšího brandingu mám na mysli i ten, který je uvnitř obalu a komunikuje až při rozbalování. V tu chvíli značka opravdu posiluje loajalitu, protože unboxing je příjemný a pozitivní. Logo tvoří základ, mnohem lepší je ale aktivně něco sdělovat. Například komunikovat udržitelnost obalu, QR kódem navést zákazníka na svůj web či sociální sítě nebo poděkovat za nákup. A pokud se správně uchopí možnost obal nějak druhotně využít (například zvolenou grafikou či perforacemi), je mnohem větší pravděpodobnost, že zákazník objedná znovu.
Svět balení:
Kam bude směřovat balení v e-commerce?
Jan Kaprhál:
Kromě pokračujícího růstu nás určitě čeká optimalizace interních procesů a hledání inovativních řešení. Tedy jak získat zákazníka nabídkou služeb, servisu a přístupu, a současně být nákladově efektivní. Stále větší váhu boudou mít IT, analýzy nebo výpočty. Už nyní je možné si nechat redesignovat obalové portfolio na základě sběru dat o odesílaných zásilkách.
E-commerce se stále a velmi rychle rozvíjí. V porovnání s tradičními výrobci, kteří už desítky let zaměstnávají obalové techniky, je pro e-shopy vývoj obalu úplně nová disciplína. Osobně se domnívám, že obaly z papíru jsou pro ně tou nejvhodnější volbou.
Rozhovor připravil Stanislav D. Břeň.