
„Díky strojovému učení jsme o třetinu snížili množství krabic“
Obrovské objemy zásilek a vraceného zboží v e-commerce vyžadují nejen důkladnou logistiku a organizaci práce, ale také soustavné hledání úspor. I menší zlepšení v případě globálních e-shopů znamená značné snížení nákladů. Společnost Amazon využívá při balení algoritmus, díky němuž se během několika let podařilo zásadně snížit objem obalového materiálu. „Zredukovali jsme použití krabic o 32 procent,“ říká Jan Vavřík, senior operations manager dobrovízského centra společnosti Amazon.
Přinášíme vám rozhovor z časopisu Svět balení 109/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.
Svět balení:
Blíží se vánoční období, které pro e-commerce představuje nejsilnější část roku. Jak jste se na něj připravovali v průběhu uplynulých měsíců?
Jan Vavřík:
Ve skutečnosti se na Vánoce připravujeme po celý rok. Během jednoho kalendářního roku má Amazon dva peaky neboli špičky. Jedna přichází v létě, nazývá se týden Prime, tedy týden slev, a potom máme špičku druhou, tu vánoční. Konkrétně v našem českém distribučním centru se množství přijímaného a expedovaného zboží téměř zdvojnásobí. V době vánoční špičky vytváříme přibližně tři tisíce nových sezonních pracovních míst. Aby lidé byli motivovaní, musí rozumět tomu, proč konkrétní úkony dělají a jaký to má cíl a na jaký finální výsledek se připravujeme.
Důležitou roli hraje strategické plánování v horizontu celého roku s granularitou týdnů. Nastavení dosažitelných cílů s ohledem na dopad vlivu všech proměnných, jež do plánu vstupují, a připravenost je úspěšně překlenout je výzva, které čelíme.
Svět balení:
Byl letos vůbec patrný zlom v sezonnosti? Nenastala hlavní sezona už od začátku roku s nástupem pandemie covid-19, která přinesla masivní zájem o e-commerce?
Jan Vavřík:
Výskyt pandemie a její dopad na naši produkci byl značný. Díky velmi propracovanému systému predikce objednávek jsme na nárůst v první polovině roku okamžitě zareagovali a zohlednili jej v našich kapacitních plánech. Klasickou sezonnost jsme schopni regulovat různými mechanismy, a právě kvůli pandemii covidu-19 jsme letos přesunuli Prime týden až na říjen.
Svět balení:
Jak jste se vyrovnávali s potřebou náboru zaměstnanců před vánoční sezonou, navíc umocněnou posunem Prime týdne?
Jan Vavřík:
Máme velmi strukturovaný systém přijímání lidí. Zásadou je efektivně zvládnutý nábor a následně především vlastní vedení zaměstnanců na pracovišti. Od prvního dne nástupu poskytujeme každému nově příchozímu zaměstnanci koučování a odborné zaškolení na naše pracovní procesy. Každý zaměstnanec má svého vedoucího týmu a manažera, který je s nimi na jejich pracovišti nebo na pracovní stanici. Tito lidé nejsou schovaní někde v kanceláři, ale jsou aktivní součástí týmu na pracovišti. Díky tomu můžeme se všemi zaměstnanci komunikovat ještě efektivněji.
Svět balení:
Amazon operuje s konceptem Frustration-Free Packaging. Co to znamená a jak se tento koncept vyvíjí?
Jan Vavřík:
Od roku 2015 umožnily iniciativy v oblasti udržitelnosti týkající se obalů, včetně programu Frustration-Free Packaging, eliminovat více než 880 000 tun obalových materiálů. To odpovídá 1,5 miliardy přepravních krabic. Tento program umožňuje přepravu zboží ve snadno otevíratelných, recyklovatelných obalech a přepravu produktů v jejich vlastních obalech bez dalších přepravních krabic. Od roku 2020 se díky FFP programu snížila hmotnost obalových materiálů na zásilku o 33 procent. Dnes je v programu Amazon FFP k dispozici více než dva miliony produktů a nadále inspirujeme tisíce prodejců po celém světě, aby upravili své obaly tak, aby odpovídaly těmto standardům.
Svět balení:
Nakládáte s velkým počtem artiklů, které mají různé rozměry, tvar i hmotnost. Kolik druhů používáte a nakolik jsou všestranné?
Jan Vavřík:
Používáme algoritmus pro určení ideálního druhu a velikosti kartonáže, který přesně ukazuje, do čeho danou objednávku zabalit. Operátor nemusí zkoumat a zkoušet, jaká krabice nebo obal je na dané zboží nejlepší, systém mu sám určí, jakou velikost použít. Dokonce vyměří i délku pásky, kterou krabici přelepí. Tento algoritmus se mění na základě strojového učení a díky tomu jsme byli v průběhu několika let schopni zredukovat použití krabic o 32 procent.
Svět balení:
Jak konstrukce a materiál obalu ovlivňuje toky v rámci fullfilment centra nebo dodavatelského řetězce?
Jan Vavřík:
Základním kritériem z hlediska dodavatelského řetězce je velikost jednotky prodávaného zboží a jeho bezpečnost. Jakožto firma, pro kterou je bezpečnost zaměstnanců na prvním místě, diverzifikujeme distribuční centra tak, aby procesy s různými druhy zboží byly v souladu se striktními předpisy bezpečnosti práce, ergonomie a podobně. Velké zboží jako třeba televize putují z jiného, k tomu technicky uzpůsobeného distribučního centra než standardní druhy zboží, jež posíláme z „obrátkovějších“ distribučních center. Zboží, jež spadá do kategorie nebezpečné, jež je jasně definované jako obsahující látky nebo materiály, které mohou při přepravě, skladování nebo manipulaci představovat riziko pro zdraví, bezpečnost, majetek nebo životní prostředí, protože obsahují hořlavé, tlakové, žíravé nebo jinak škodlivé látky, skladujeme a posíláme ze specializovaných center k tomu přizpůsobených.
Svět balení:
Mnohé e-shopy se na balení pro koncového zákazníka dívají více jako na transportní obal. Může mít podle vás obal více marketingovou funkci?
Jan Vavřík:
Přistupujeme k balení produktů odlišně. Na rozdíl od tradičních maloobchodních obalů produkty, které zákazníci nakupují online, nevyžadují poutavé obaly, jež se používají k vystavování produktů na pultech obchodů. Zákazníci, kteří nakupují online, nenakupují na základě obalu, ale na základě hodnocení a recenzí. Primárním účelem obalů je v našem případě zajistit, aby byly výrobky zákazníků bezpečně doručeny až do konečného místa určení.
Svět balení:
Spotřebitelé i výrobci dnes daleko více hledí na obaly prizmatem udržitelnosti. Preferována je například úspora materiálu. Dostává se tento požadavek do kolize s primární potřebou ochránit produkt, a to včetně náročné cesty logistickými a distribučními systémy?
Jan Vavřík:
V rámci program FFP spolupracujeme s celou řadou výrobců. Naším programem se inspirovala například společnost Philips – nový design holicího strojku Norelco OneBlade má nyní o 80 procent menší objem balení a je plně recyklovatelný. Díky takovým spolupracím prodejci v Evropské unii odstranili 120 000 tun obalového materiálu, to je ekvivalent 176 milionů krabic.
Svět balení:
Nakolik vypouštíte z balení plastové sáčky nebo polystyrenovou či polyuretanovou fixaci?
Jan Vavřík:
Neustále inovujeme a vymýšlíme nové způsoby, jak snížit dopad našeho podnikání na životní prostředí. To zahrnuje zdroje energie, jak dodáváme zákazníkům a jak balíme jejich objednávky. Jako první signatář Klimatického závazku jsme odhodlaní dosáhnout cílů Pařížské klimatické dohody o deset let dříve. To znamená, že do roku 2040 se staneme obchodem s nulovou uhlíkovou stopou. Kromě významných investic do elektrických dodávek a solární a větrné energie se také aktivně věnujeme omezování a úplné eliminaci obalových materiálů. Od roku 2008 jsme prostřednictvím našich programů snížili spotřebu více než jedné miliardy krabic a také aktivně omezujeme používání plastových obalů vlivem plně recyklovatelných alternativ.
Svět balení:
Velké téma v e-commerce představuje zpětná logistika. Tomu se přizpůsobují také obaly. Jak jsou v tomto směru vybaveny vaše obaly?
Jan Vavřík:
Ano, zpětná logistika je součástí našich operací. V Bratislavě máme největší centrum dedikované výhradně na zpětnou logistiku zboží. V blízké spolupráci s naší budovou v Dobrovízi společně zpracováváme největší podíl těchto objednávek v Evropě a jsme vzorem pro nově vznikající budovy. Veškeré zboží je přitom možno vrátit v obalu, v němž bylo zboží odesláno zákazníkovi.
Svět balení:
Jakým směrem se podle vás budou vyvíjet trendy v oblasti doručování a packagingu?
Jan Vavřík:
Hlavním trendem zůstává rychlost doručení. Zkracování doby zpracování, doručení zásilky a zefektivnění logistiky na adresu dodání. Snahou je vždy konsolidovat objednávku do jednoho balíku a poslat zboží k zákazníkovi v co nejkratší době tím nejrychlejším možným způsobem. Naše rostoucí distribuční síť a položky umístěné v různých distribučních centrech po celé Evropě nám tomu napomáhají.
Jak jsem již zmiňoval, klademe velký důraz na udržitelnost, která je stejně důležitá pro zákazníky. Zavázali jsme se, že do roku 2040 budeme karbonově neutrální. Amazon je technologická firma a je lídrem inovací v oblasti doručování a packagingu. Jedním z úžasných projektů, který se momentálně testuje, jsou drony s podporou alternativních zdrojů energie s možností doručovat balíčky do 30 minut. Máme se na co těšit.
CV Jana Vavříka: V Amazonu od jeho otevření
Moje úkoly
„Ve společnosti Amazon mám za úkol vést manažery, věnuji se strategickému plánování, řízení projektů, mentoringu a motivaci lokálního týmu. Koordinuji nábor a vzdělávání stávajících zaměstnanců. Jsem zodpovědný za pracovní procesy a procedury mající za cíl zlepšovat firemní produktivitu, efektivitu a výkonnost. V distribučním centru Amazonu v Dobrovízi pracuji od roku 2015 jako jeden ze členů startovacího týmu PRG2, poslední tři roky na pozici senior operations manager.“
Má kariéra
„Po získání inženýrského titulu jsem strávil deset let ve Velké Británii a pracoval v logistických firmách Technicolor, DHL a Unipart Logistics. Postupně jsem se vypracoval k vedoucím pozicím a do Amazonu nastoupil jako flow area manager. V této roli jsem měl na starosti proces objednávek.“
Rozhovor připravil Stanislav D. Břeň.
Foto: Amazon