logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Reportáže z domácích akcí
    • Reportáže ze zahraničních akcí
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Aktuality z kongresu
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Ball postaví na Plzeňsku nový výrobní závod Společnost Ball, výrobce plně recyklovatelných...
  • Dobrá voda je třetí značkou Mattoni 1873, jež sjednotila barvu PET lahví kvůli lepší cirkularitě...
  • Mondi spustil ve Štětí nový stroj na výrobu speciálního kraftového a recyklovaného papíru pro...
  • Plzeňský Prazdroj Slovensko sa ešte viac zameria na vratné fľaše a recyklovateľnejšie plechovky...
  • Evian spolupracuje se známým designérem na nové podobě lahví vyrobených z rPET Vytříbený design...

ROZHOVOR: Díky strojovému učení jsme o třetinu snížili množství krabic

4. prosince 2020
Rozhovory 0
512
ROZHOVOR: Díky strojovému učení jsme o třetinu snížili množství krabic

„Díky strojovému učení jsme o třetinu snížili množství krabic“

Obrovské objemy zásilek a vraceného zboží v e-commerce vyžadují nejen důkladnou logistiku a organizaci práce, ale také soustavné hledání úspor. I menší zlepšení v případě globálních e-shopů znamená značné snížení nákladů. Společnost Amazon využívá při balení algoritmus, díky němuž se během několika let podařilo zásadně snížit objem obalového materiálu. „Zredukovali jsme použití krabic o 32 procent,“ říká Jan Vavřík, senior operations manager dobrovízského centra společnosti Amazon.

Přinášíme vám rozhovor z časopisu Svět balení 109/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.

Svět balení:

Blíží se vánoční období, které pro e-commerce představuje nejsilnější část roku. Jak jste se na něj připravovali v průběhu uplynulých měsíců?

Jan Vavřík:

Ve skutečnosti se na Vánoce připravujeme po celý rok. Během jednoho kalendářního roku má Amazon dva peaky neboli špičky. Jedna přichází v létě, nazývá se týden Prime, tedy týden slev, a potom máme špičku druhou, tu vánoční. Konkrétně v našem českém distribučním centru se množství přijímaného a expedovaného zboží téměř zdvojnásobí. V době vánoční špičky vytváříme přibližně tři tisíce nových sezonních pracovních míst. Aby lidé byli motivovaní, musí rozumět tomu, proč konkrétní úkony dělají a jaký to má cíl a na jaký finální výsledek se připravujeme.

Důležitou roli hraje strategické plánování v horizontu celého roku s granularitou týdnů. Nastavení dosažitelných cílů s ohledem na dopad vlivu všech proměnných, jež do plánu vstupují, a připravenost je úspěšně překlenout je výzva, které čelíme.

Svět balení:

Byl letos vůbec patrný zlom v sezonnosti? Nenastala hlavní sezona už od začátku roku s nástupem pandemie covid-19, která přinesla masivní zájem o e-commerce?

Jan Vavřík:

Výskyt pandemie a její dopad na naši produkci byl značný. Díky velmi propracovanému systému predikce objednávek jsme na nárůst v první polovině roku okamžitě zareagovali a zohlednili jej v našich kapacitních plánech. Klasickou sezonnost jsme schopni regulovat různými mechanismy, a právě kvůli pandemii covidu-19 jsme letos přesunuli Prime týden až na říjen.

Svět balení:

Jak jste se vyrovnávali s potřebou náboru zaměstnanců před vánoční sezonou, navíc umocněnou posunem Prime týdne?

Jan Vavřík:

Máme velmi strukturovaný systém přijímání lidí. Zásadou je efektivně zvládnutý nábor a následně především vlastní vedení zaměstnanců na pracovišti. Od prvního dne nástupu poskytujeme každému nově příchozímu zaměstnanci koučování a odborné zaškolení na naše pracovní procesy. Každý zaměstnanec má svého vedoucího týmu a manažera, který je s nimi na jejich pracovišti nebo na pracovní stanici. Tito lidé nejsou schovaní někde v kanceláři, ale jsou aktivní součástí týmu na pracovišti. Díky tomu můžeme se všemi zaměstnanci komunikovat ještě efektivněji.

Svět balení:

Amazon operuje s konceptem Frustration-Free Packaging. Co to znamená a jak se tento koncept vyvíjí?

Jan Vavřík:

Od roku 2015 umožnily iniciativy v oblasti udržitelnosti týkající se obalů, včetně programu Frustration-Free Packaging, eliminovat více než 880 000 tun obalových materiálů. To odpovídá 1,5 miliardy přepravních krabic. Tento program umožňuje přepravu zboží ve snadno otevíratelných, recyklovatelných obalech a přepravu produktů v jejich vlastních obalech bez dalších přepravních krabic. Od roku 2020 se díky FFP programu snížila hmotnost obalových materiálů na zásilku o 33 procent. Dnes je v programu Amazon FFP k dispozici více než dva miliony produktů a nadále inspirujeme tisíce prodejců po celém světě, aby upravili své obaly tak, aby odpovídaly těmto standardům.

Svět balení:

Nakládáte s velkým počtem artiklů, které mají různé rozměry, tvar i hmotnost. Kolik druhů používáte a nakolik jsou všestranné?

Jan Vavřík:

Používáme algoritmus pro určení ideálního druhu a velikosti kartonáže, který přesně ukazuje, do čeho danou objednávku zabalit. Operátor nemusí zkoumat a zkoušet, jaká krabice nebo obal je na dané zboží nejlepší, systém mu sám určí, jakou velikost použít. Dokonce vyměří i délku pásky, kterou krabici přelepí. Tento algoritmus se mění na základě strojového učení a díky tomu jsme byli v průběhu několika let schopni zredukovat použití krabic o 32 procent.

Svět balení:

Jak konstrukce a materiál obalu ovlivňuje toky v rámci fullfilment centra nebo dodavatelského řetězce?

Jan Vavřík:

Základním kritériem z hlediska dodavatelského řetězce je velikost jednotky prodávaného zboží a jeho bezpečnost. Jakožto firma, pro kterou je bezpečnost zaměstnanců na prvním místě, diverzifikujeme distribuční centra tak, aby procesy s různými druhy zboží byly v souladu se striktními předpisy bezpečnosti práce, ergonomie a podobně. Velké zboží jako třeba televize putují z jiného, k tomu technicky uzpůsobeného distribučního centra než standardní druhy zboží, jež posíláme z „obrátkovějších“ distribučních center. Zboží, jež spadá do kategorie nebezpečné, jež je jasně definované jako obsahující látky nebo materiály, které mohou při přepravě, skladování nebo manipulaci představovat riziko pro zdraví, bezpečnost, majetek nebo životní prostředí, protože obsahují hořlavé, tlakové, žíravé nebo jinak škodlivé látky, skladujeme a posíláme ze specializovaných center k tomu přizpůsobených.

Svět balení:

Mnohé e-shopy se na balení pro koncového zákazníka dívají více jako na transportní obal. Může mít podle vás obal více marketingovou funkci?

Jan Vavřík:

Přistupujeme k balení produktů odlišně. Na rozdíl od tradičních maloobchodních obalů produkty, které zákazníci nakupují online, nevyžadují poutavé obaly, jež se používají k vystavování produktů na pultech obchodů. Zákazníci, kteří nakupují online, nenakupují na základě obalu, ale na základě hodnocení a recenzí. Primárním účelem obalů je v našem případě zajistit, aby byly výrobky zákazníků bezpečně doručeny až do konečného místa určení.

Svět balení:

Spotřebitelé i výrobci dnes daleko více hledí na obaly prizmatem udržitelnosti. Preferována je například úspora materiálu. Dostává se tento požadavek do kolize s primární potřebou ochránit produkt, a to včetně náročné cesty logistickými a distribučními systémy?

Jan Vavřík:

V rámci program FFP spolupracujeme s celou řadou výrobců. Naším programem se inspirovala například společnost Philips – nový design holicího strojku Norelco OneBlade má nyní o 80 procent menší objem balení a je plně recyklovatelný. Díky takovým spolupracím prodejci v Evropské unii odstranili 120 000 tun obalového materiálu, to je ekvivalent 176 milionů krabic.

Svět balení:

Nakolik vypouštíte z balení plastové sáčky nebo polystyrenovou či polyuretanovou fixaci?

Jan Vavřík:

Neustále inovujeme a vymýšlíme nové způsoby, jak snížit dopad našeho podnikání na životní prostředí. To zahrnuje zdroje energie, jak dodáváme zákazníkům a jak balíme jejich objednávky. Jako první signatář Klimatického závazku jsme odhodlaní dosáhnout cílů Pařížské klimatické dohody o deset let dříve. To znamená, že do roku 2040 se staneme obchodem s nulovou uhlíkovou stopou. Kromě významných investic do elektrických dodávek a solární a větrné energie se také aktivně věnujeme omezování a úplné eliminaci obalových materiálů. Od roku 2008 jsme prostřednictvím našich programů snížili spotřebu více než jedné miliardy krabic a také aktivně omezujeme používání plastových obalů vlivem plně recyklovatelných alternativ.

Svět balení:

Velké téma v e-commerce představuje zpětná logistika. Tomu se přizpůsobují také obaly. Jak jsou v tomto směru vybaveny vaše obaly?

Jan Vavřík:

Ano, zpětná logistika je součástí našich operací. V Bratislavě máme největší centrum dedikované výhradně na zpětnou logistiku zboží. V blízké spolupráci s naší budovou v Dobrovízi společně zpracováváme největší podíl těchto objednávek v Evropě a jsme vzorem pro nově vznikající budovy. Veškeré zboží je přitom možno vrátit v obalu, v němž bylo zboží odesláno zákazníkovi.

Svět balení:

Jakým směrem se podle vás budou vyvíjet trendy v oblasti doručování a packagingu?

Jan Vavřík:

Hlavním trendem zůstává rychlost doručení. Zkracování doby zpracování, doručení zásilky a zefektivnění logistiky na adresu dodání. Snahou je vždy konsolidovat objednávku do jednoho balíku a poslat zboží k zákazníkovi v co nejkratší době tím nejrychlejším možným způsobem. Naše rostoucí distribuční síť a položky umístěné v různých distribučních centrech po celé Evropě nám tomu napomáhají.

Jak jsem již zmiňoval, klademe velký důraz na udržitelnost, která je stejně důležitá pro zákazníky. Zavázali jsme se, že do roku 2040 budeme karbonově neutrální. Amazon je technologická firma a je lídrem inovací v oblasti doručování a packagingu. Jedním z úžasných projektů, který se momentálně testuje, jsou drony s podporou alternativních zdrojů energie s možností doručovat balíčky do 30 minut. Máme se na co těšit.


CV Jana Vavříka: V Amazonu od jeho otevření

Moje úkoly

„Ve společnosti Amazon mám za úkol vést manažery, věnuji se strategickému plánování, řízení projektů, mentoringu a motivaci lokálního týmu. Koordinuji nábor a vzdělávání stávajících zaměstnanců. Jsem zodpovědný za pracovní procesy a procedury mající za cíl zlepšovat firemní produktivitu, efektivitu a výkonnost. V distribučním centru Amazonu v Dobrovízi pracuji od roku 2015 jako jeden ze členů startovacího týmu PRG2, poslední tři roky na pozici senior operations manager.“

Má kariéra

„Po získání inženýrského titulu jsem strávil deset let ve Velké Británii a pracoval v logistických firmách Technicolor, DHL a Unipart Logistics. Postupně jsem se vypracoval k vedoucím pozicím a do Amazonu nastoupil jako flow area manager. V této roli jsem měl na starosti proces objednávek.“


Rozhovor připravil Stanislav D. Břeň.

Foto: Amazon

Související články:

ROZHOVOR: Přecházíme na boxy jednoduše uchopitelné robotem Rozbalíme to s Pavlem Chalupkou, marketingovým ředitelem Kofola ČeskoSlovensko Rozbalíme to s Petrou Tříškovou, marketingovou ředitelkou společnosti Chocoland Rozbalíme to s Ondřejem Postránským, ředitelem strategického marketingu Mattoni 1873

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte poslední newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Obal je pocit na první pohled

Obal je pocit na první pohled Pro značky a jejich produkty jsou obaly přidanou hodnotou. Zvyšují efektivitu podnikání, plní potřeby zákazníků, vytvářejí prostor pro spolupráci, ale především mohou vyvolávat zážitky a pocity. Obal propojuje spotřebitele s produktem a vytváří mezi nimi vztah. Plechovka nikdy není jen plechovkou. Láhev je mnohem víc než sklo. Obaly jsou prostředky pro stimulaci smyslů. […]

Výrobci reagují na spotřebitelské chování, které směřuje k apelu na udržitelnost

Výrobci reagují na spotřebitelské chování, které směřuje k apelu na udržitelnost Jakým směrem se bude ubírat udržitelnost v obalovém průmyslu? Čím začít, když přemýšlíme nad udržitelností? Nejen na tyto otázky nám odpověděl Boris Pavlačka, market unit manager CEE North společnosti Elopak. Svět balení: Elopak je společnost známá mimo jiné tím, že klade velký důraz na udržitelnost. […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2020. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok