
Rozbalíme to s Martinem Hejlem, jednatelem THIMM pack’n’display
Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Pravidelně vám časopis Svět balení přináší krátké rozhovory s těmito osobnostmi, ve kterých „rozbalíme“ jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další osobností československého obalového trhu, se kterou to rozbalíme, je Martin Hejl, jednatel společnosti THIMM pack’n’display.
Svět balení: Jakým způsobem v dnešní „distanční“ době, způsobené pandemií koronaviru, řešíte záležitosti týkající se vývoje obalů a další podobné aktivity? Nakolik dokážete ve vaší společnosti komunikovat „jen“ přes on-line platformy, a do jaké míry se musíte osobně setkávat?
Martin Hejl: V dnešní distanční době většina našich zaměstnanců v administrativě pracuje z home office, stejně jako naši zákazníci. Interně komunikujeme přes online platformy a se zákazníky také. Běžně se v online prostředí scházejí se zákazníkem nejen obchodní zástupci, ale i zástupci z oddělení vývoje, laboratoře, přípravy zakázek apod.
Ve vývoji obalů nás tak pandemie koronaviru paradoxně posunula významně kupředu. Proces vývoje obalu jsme zefektivnili a našli jsme cesty, jak zákazníkům představit návrh obalů, aniž bychom jim na osobní schůzce ukazovali fyzické vzorky. Zákazníkům tak lze v online prostředí představit návrh pomocí 3D vizualizací. Náš návrh obalů vidí zákazník rychleji a případné změny jsou tak obratem zapracovány.
Svět balení: Jak se podle vás bude vyvíjet důraz na udržitelnost obalových řešení? Poroste nadále význam udržitelnosti, nebo může kvůli koronakrizi stagnovat, či dokonce klesat? (Například proto, že spotřebitelé i firmy budou mít „hlouběji do kapsy“…)
Martin Hejl: Nezaznamenali jsme žádný pokles zájmu o udržitelnost. Naopak na základě dosavadních letošních zkušeností vidíme, že význam udržitelnosti i přes pandemii roste, tj. vůbec nepředpokládáme pokles zájmu v budoucnosti. Tuto zkušenost aktuálně potvrzuje i naše vítězství v soutěži POPAI Awards v kategorii Ekologické koncepce za stojany na chleba Baker street.
Požadavky od zadavatelů obalů i POS jsou výrazně častěji než v minulosti doprovázeny dotazy a požadavky na FSC materiály, na recyklovatelnost a obnovitelnost materiálů.
Svět balení: Můžete nastínit klíčové trendy dneška v oblasti využití digitálního tisku? Jak na ně reaguje vaše společnost?
Martin Hejl: Digitální tisk otevírá zcela nové dimenze v oblasti výroby obalů a POS / POP prezentací. Může být použit k výrobě personalizovaných obalů, individuální reklamy na obalech k propagaci jejich značky, osobní oslovení zákazníků, exkluzivní limitované edice nebo obaly pro sezonní kampaně. V oblasti e-commerce je obal první věcí, která se spotřebiteli dostane do rukou. Zaslouží si proto velkou pozornost, což si ne všichni uvědomují. Zejména personalizace nebo osobní oslovení zákazníků je příležitost, na kterou mohou spotřebitelé slyšet a za kterou jsou dokonce ochotni zaplatit více.
Další výhodou, kterou digitální tisk nabízí, jsou např. QR kódy, které mohou doplnit prodejní kampaně a přilákat spotřebitele v obchodě nebo doma. Digitální tisk umožňuje natisknout jiné QR kódy s každou kampaní nebo se dokonce mohou lišit i v rámci jedné zakázky a výrobce tak může snadno se zákazníkem komunikovat ty informace, které právě potřebuje.
Nyní jsme schopni díky digitálnímu work-flow a digitálním technologiím reagovat mnohem rychleji. Jsme schopni obaly dodat do 10 dnů po uvolnění dat od našeho zákazníka a můžeme vyrábět malé a střední zakázky bez nutnosti skladování.
Svět balení: Co bylo hlavním popudem k vaší nedávné investici do pořízení stroje Highcon Beam 2C, který „dělá“ digitální laserový výsek vlnité lepenky?
Martin Hejl: Digitální laserová technologie je logickým důsledkem současného vývoje na trhu. Výrobci musí často vyhovět současným požadavkům, musí reagovat pružně a v krátké době, a proto byl digitální laserový výsek ideální volbou. Nepotřebuje k výrobě obalů výsekové nástroje, nevznikají vedlejší náklady a zrychluje se výrobní proces. Laserový výsek funguje nejen bez výsekových nástrojů, ale může také řezat velmi jemné motivy, které by byly pro klasické analogové stroje technologicky nemožné. Tím se výrobní proces posune na vyšší úroveň a jeho použití je flexibilní a rychlé.
Naším cílem je vždy dodat zákazníkovi to nejlepší řešení. Vedle digitálního tisku představuje tato technologie logické rozšíření našich kapacit. Jsme přesvědčeni, že laserem řezané obaly a displeje jsou relevantní pro mnoho různých odvětví.
Hrdě říkáme, že náš všetatský závod je jedním z nejmodernějších výrobních závodů na výrobu vlnité lepenky v České republice. Investice do stroje Highcon Beam 2C to jen potvrzuje. V tomto provedení, které máme ve Všetatech, je tento stroj na zpracování vlnité lepenky jediný v Evropě.
Svět balení: Jak vaše společnost vidí budoucnost packagingu, řekněme za pět let? A jakou roli v budoucí podobě oboru chce hrát THIMM?
Martin Hejl: Svět za pět let bude díky internetu a digitalizaci ještě propojenější a tak ještě rychlejší než dnes. Požadavky spotřebitelů a trhu budou v budoucnosti ovlivněny změnami v chování spotřebitelů při nakupování, chováním společností a generačními změnami, vztahem k udržitelnosti.
Spotřebitelé již dnes chtějí mít vše co nejdříve a tato potřeba bude v budoucnosti ještě sílit. Současně stoupá počet zákazníků, kteří se soustřeďují na kvalitu, udržitelnost, zdraví, prestiž, odlišení se. To vše se samozřejmě odrazí i v samotné výrobě obalů. Věříme, že naše současné a budoucí investice do digitálních technologií, do softwaru, hardwaru, digitálního tisku, laserového výseku a digitálního work-flow naplní naši cestu k Průmyslu 4.0 a umožní nám budoucí požadavky trhu uspokojit.