logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Skupina Kofola sice v první čtvrtletí letošního roku čelila poklesu tržeb napříč svými trhy,...
  • Moderní řešení balení v potravinářství, farmaceutickém i technickém průmyslu. V oblasti...
  • Ve spolupráci s německým výrobcem podlahových systémů Uzin vyvinula společnost Mondi inovovaný...
  • Společnost Ishida Europe otevřela v Čestlicích u Prahy nové centrum, které bude sloužit zejména...
  • Na dnešním trhu si všichni účastníci – od výrobců přes maloobchodníky až po spotřebitele – stále...

Udržitelnost: Skutečná výzva pro společnost, vlády, výrobce i prodejce

13. listopadu 2020
Průzkumy a data 0
2001
Udržitelnost: Skutečná výzva pro společnost, vlády, výrobce i prodejce

Udržitelnost: Skutečná výzva pro společnost, vlády, výrobce i prodejce

Celosvětově jsou identifikovány dvě největší hrozby – nakládání s plasty a plastovým odpadem a změna klimatu. Stejně tak je tomu i v České republice a na Slovensku. Plastový odpad představuje největší hrozbu pro planetu a budoucnost. Pro české domácnosti je druhou velmi naléhavě pociťovanou hrozbou nedostatek vody, na třetím místě následuje změna klimatu. Pro slovenské domácnosti je změna klimatu druhou naléhavou hrozbou následována obavami ze znečištění vody.

Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 108/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.

Jaké jsou postoje domácností k plastům a jak se jejich obavy promítají do každodenního života? S plastovým obalem se domácnosti potkávají při nákupu nového zboží v obchodech. Více než polovina Čechů a téměř dvě třetiny Slováků deklarují, že se snaží nakupovat výrobky, které jsou z recyklovaných materiálů. Pokud ovšem v takovém obalu např. potraviny nejsou, může to od nákupu odradit pouhých 16 % českých domácností a 12 % slovenských. Důležitější zůstává, co potraviny obsahují z nutričního hlediska a přidaných látek.

A nejen plastový obal se denně dostává do domácností. Většina domácností se domnívá, že recyklace odpadu dokáže snížit znečištění životního prostředí a že je to cesta k zachování zdrojů planety. Otázkou je, zda domácnosti umí správě třídit a dokáží se plně zapojit do procesu recyklace. Jen necelé dvě třetiny českých a slovenských domácností totiž tvrdí, že je jim známo, co a jak se má třídit.

Aktivní domácnosti

Domácnosti jsou ve třídění aktivní navzdory tomu, že dvě třetiny z nich nemají vůbec informace o tom, nebo se jen dohadují, kde vlastně tříděný a následně recyklovaný odpad končí. Mezi TOP 3 nejčastěji tříděné materiály patří plast, papír a sklo. Shodně v obou zemích vidíme značné rezervy ve třídění obalů vyrobených z hliníku, bio odpadu či textilu. Hlavním důvodem, proč domácnosti netřídí více, je skutečnost, že si u některých materiálů nejsou jisti složením a tedy, do jaké nádoby daný obal patří. Druhým důvodem je reálná nedostupnost nádob na tříděný odpad jak z hlediska dosažitelnosti, tak variet pro možnost separovat co nejvíce druhů. Domácnosti volají po rozšíření nádob na separaci odpadu pro další materiály, jako je kov, drobná elektrická zařízení, baterie, žárovky nebo bio odpad.

Co by mohlo pomoci k aktivnějšímu třídění? V obou zemích bez rozdílu se polovina domácností shodla na tom, že nejúčinnějším řešením pro zvýšení správného třídění a zvýšení množství tříděného odpadu je, když bude na obalu každého výrobku konkrétně uvedeno, jak má být obal, resp. produkt tříděn. Toto řešení bylo domácnostmi zároveň nejčastěji zmíněno jako prioritní. Odvozujeme, že ačkoliv již dnes existují symboly pro navigaci třídění, nejsou domácnostmi zažité nebo jednoduše asociované. Dalším podpůrným prostředkem pro správnou recyklaci je zpřesnění instrukcí přímo na nádobách na tříděný odpad. Přibližně 30 % domácností z obou zemí volá po tom, aby na nádobách bylo uvedeno, co do nich patří a v jaké podobě.

Informační boom, nebo embargo

Co zvýší motivaci třídit a co naopak demotivuje? Češi a Slováci třídí bez ohledu na to, zda mají informace o tom, jak jsou tříděné materiály dále zpracovávány a využity. Paradoxně je tak vlastně nejvíce motivuje osobní uspokojení, že dělají něco dobrého pro životní prostředí. Přesto by některé informace mohly podpořit intenzitu jejich úsilí nebo budou potřeba, jakmile bude stát usilovat o zvýšení množství recyklace na stávající ale i další dnes méně tříděné materiály. Až dvě třetiny domácností v České republice a více než polovina na Slovensku pozitivně vnímají informace o tom, že konkrétní recyklovaný materiál se přeměňuje ve výrobek stejné podoby nebo jiný výrobek daného materiálu.

To se už nedá říci o postupu, kdy je tříděný materiál zpracován pro energetické využití. Názor na takové využití je značně diverzní – dělí společnost na třetiny: jedni jsou nakloněni pro energetické využití, jedni naopak proti a třetí skupina si na to nedokáže vyhranit názor. Naopak shoda panuje v případě zjištění, že daný materiál je skládkován. V obou zemích jsou taková zjištění vnímána spíše negativně. Z toho vyplývá, že pro podporu třídění je důležité sdílet jak mediálně, tak prostřednictvím obalů z recyklace, že se daný materiál skutečně zpracoval pro další výrobkové nebo obalové využití.

Jak se postoje promítají do nákupních zvyklostí? Některá opatření směřující k ochraně životního prostředí si domácnosti už zažily. Vlastní taška při nákupu se stala běžnou rutinou. Pokud ji však kupující nemá při ruce, převažuje snaha zakoupit si v obchodě náhradní látkovou nebo papírovou tašku. Co se týká zabalení ovoce či zeleniny, zde je cesta k používání vlastních obalů či jiných než plastových sáčků ještě daleká. Ani nápojům v plastech ještě neodzvonilo, jejich nákupu se mnozí zatím vyhýbají jen tu a tam.

Krok za krokem

Zákazník potřebuje podpořit. Každodenní stimuly v procesu nákupu formují poptávku a nároky na obaly. Výrobce a prodejce sehrávají společně klíčovou roli v naplňování principu udržitelnosti. Aplikace některých řešení je možná pouze při souhře obou, resp. všech tří stran: výrobce – prodejce – zákazník. Univerzálním řešením by bylo podle názorů kupujících používání 100 % recyklovatelných obalů nebo biologicky rozložitelných. V některých kategoriích trvanlivých či znovu doplnitelných produktů lze zvážit donášku vlastních plnících nádob. Poměrně překvapivým zjištěním je skutečnost, že kupující v obou zemích nepovažují vratné systémy za až tak funkční řešení globálního problému s odpady.


Čísla:

30 %

domácností volá po tom, aby na nádobách na tříděný odpad bylo uvedeno, co do nich patří a v jaké podobě.

50 %

domácností považuje za nejúčinnější řešení pro zvýšení správného třídění a zvýšení množství tříděného odpadu, když bude na obalu každého výrobku uvedeno, jak má být obal, resp. produkt tříděn.


Text: Ladislav Csengeri, GfK

ladislav.csengeri@gfk.com

www.gfk.com

https://www.linkedin.com/in/csengeri/

Foto: Pixabay

Zdroj:

Studie společnosti GfK „Who cares, Who does“. V článku jsou použité výsledky výzkumu realizovaného metodou Why2Buy v rámci Spotřebitelského Panelu GfK Česká republika a Slovensko v červnu 2020. Výzkumu se účastnilo 4000 domácností z Česka a 3000 ze Slovenska.

Podrobnější výsledky výzkumu budou prezentovány na lednovém kongresu Obalko (registrace ZDE).

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Flowpack – balicí technologie pro široké spektrum produktů

Moderní řešení balení v potravinářství, farmaceutickém i technickém průmyslu. V oblasti průmyslového balení se stále častěji uplatňuje technologie Flowpack – systém, který umožňuje rychlé, hygienické a úsporné balení jednotlivých kusových produktů do BOPP fólií. Tento způsob balení je ideální volbou pro zákazníky, kteří hledají vysokou produktivitu, konzistentní kvalitu svárů a atraktivní prezentaci výrobků a to […]

SIG přináší flexibilní a udržitelná řešení pro balení potravin a nápojů

Na dnešním trhu si všichni účastníci – od výrobců přes maloobchodníky až po spotřebitele – stále více uvědomují význam udržitelnosti a potřebu šetrnějšího využívání zdrojů. V oblasti potravin a nápojů se proto do popředí zájmu dostává volba obalových materiálů, která má přímý dopad na životní prostředí. Podle průzkumů považují evropští spotřebitelé udržitelné obaly za jeden […]

Veletrh Reklama Polygraf Obaly navštívilo přes 7000 lidí

V květnu se na výstavišti PVA Expo Praha v Letňanech uskutečnil veletrh Reklama Polygraf Obaly. Na výstavní ploše o rozloze 8250 metrů čtverečních se jej zúčastnilo 97 vystavovatelů ze šesti zemí, přičemž ze zahraničí svoje novinky představilo 18 vystavovatelů. Akci shlédlo více než 7000 návštěvníků.  Na stánku kolínské společnosti OTK printig & packaging její zástupci […]

Mondi Bupak představuje inovaci, která má smysl: ECO-CAGE jako vítěz ocenění Worldstar

V dnešním dynamickém světě obalového odvětví je klíčovou aktivitou schopnost reagovat na měnící se potřeby trhu a zákazníků. Příkladem takového úspěšného projektu je vývoj nového ECO-CAGE obalu, který vznikl v rámci spolupráce mezi firmou Mondi Bupak a jejím stávajícím zákazníkem. Zákazník oslovil společnost Mondi Bupak s požadavkem na náhradu stávajícího dřevěného košíku na jahody, který […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required