
Na cestě k cirkulární ekonomice: Unilever hodnotí svůj roční pokrok
Unilever se vloni zavázal k výrazné redukci plastů napříč celým svým portfoliem. Společnost potvrdila, že do roku 2025 sníží používání původního (virgin) plastu na polovinu, a to jak snížením používání plastových obalů o více než 100 000 tun, tak i urychlením používání recyklovaného plastu. Aktuálně firma zveřejnila některé dílčí pokroky.
Podle svých statistik Unilever zintenzivnil používání recyklovaného plastu na přibližně 75 000 tun, což je více než 10 procent plastové stopy společnosti. Unilever očekává, že použití recyklovaného plastu v příštích 12 měsících zdvojnásobí. Firma dále představila inovace jako například recyklovatelné vaničky z převážně papírového materiálu na zmrzlinu, které podle společnosti ušetří asi 4500 tun plastu.
Firma se řídí strategií „Less, Better & No Plastic“, tedy „Méně, lepší, žádný plast“, pomocí níž hledá a aplikuje nové obalové materiály a obchodní modely.
Carte d’Or s menším podílem plastu
V rámci přístupu „méně plastu“ se společnost zaměřuje na nové formáty obalů. Například v Itálii odstartoval pod značkou Carte d’Or pilotní projekt papírových vaniček na zmrzlinu. Značka Love Beauty and Planet uvedla koncentrovaný šampon a kondicionéry, které umožňují stejný počet použití jako lahvička běžné velikosti, a přitom jejich obaly podle Unileveru obsahují o 50 % méně plastu. Ve Francii představila značka Signal zubní kartáček s vyměnitelnou hlavicí. Ten má kovovou rukojeť a využívá recyklovaný plastový materiál ve vyměnitelných hlavicích, čímž se údajně snížila původní spotřeba plastu o 95 procent.
Zmrzlinové kelímky značky Ben & Jerry’s, které jsou dostupné i v Česku nebo na Slovensku, jsou nyní bez vnější plastové vrstvy. Tuto změnu společnost chystá také u kelímků značky Míša. Dále firma oznámila snížení spotřeby plastového obalu u koncentrované aviváže Coccolino, Dalšími inovacemi jsou nové koncentrované Ecorefilly značky Cif.
Dove do 100% recyklované lahve
Díky pilíři „lepší plast“ například Dove přechází v Severní Americe a Evropě na 100% recyklované lahve. Značka Magnum zase uvede sedm milionů zmrzlinových kelímků vyrobených z recyklovaného plastu pro potravinářský průmysl. Značka Hellmann’s v Severní Americe začala také používat recyklované lahve. Značka OMO na pilotních trzích inovovala tekutý prací přípravek, a to jak v balení, tak složení, aby významně snížila dopad produktu na životní prostředí. Nová láhev je 100% recyklovatelná a vyrobená z 50% recyklovaného plastu. V Německu pak značka Seventh Generation představila lahve vyrobené z recyklovaného plastu.
Pokud jde o český a slovenský trh, uvádí Unilever postupně obalové inovace v rámci portfolia péče o domácnost. Do příštího roku přejde u některých řad na plastové lahve z 50 až 100% recyklovaného plastu. Lahve značek Seventh Generation nebo řady Cif Nature’s Recipe jsou již nyní v plně recyklovaných obalech. Co se týče divize kosmetiky, Unilever postupně upravuje obaly. U Dove přechází na 100% recyklované lahve. Značka Signal v letošním roce uvedla na český trh plně recyklovatelné obaly zubních past Signal Detox. Kelímky Magnum vyrobené z rPP budou od začátku roku 2021 dostupné na českém a slovenském trhu.
Raději bez plastu
V rámci pilíře „žádný plast“ uvedla značka Seventh Generation na trh řadu „zero-plastic“ v hliníkových obalech a čajová značka PG Tips do roku 2021 odstraní plastovou fólii na krabičkách, přičemž již uvedla plně biologicky odbouratelné čajové sáčky. V Chile uzavřel Unilever partnerství se společností Algramo a společně představily doplňovací systém za použití aplikace.
Alan Jope, generální ředitel společnosti Unilever:
„Kultura vyhazování a obchodní modely založené na vyhazování nadále dominují našim životům a škodí planetě. I přes náročné podmínky tohoto roku se nesmíme obracet zády ke znečištění plasty. Je zásadní, abychom my i zbytek průmyslu drželi správný kurz, snížili množství plastů, které používáme, a ještě rychleji přešli na cirkulární ekonomiku.“
Michaela Franeková, generální ředitelka společnosti Unilever pro Česko a Slovensko:
„Řada letošních inovací, jež připívají k naplnění našich závazků, je nebo bude postupně dostupná na našem trhu. Navíc inovativní produkty nejsou devizou jen našich nových značek, jako je Love Beauty and Planet nebo Seventh Generation. Postupně přecházíme na 100% recyklovaný plast třeba u značky Dove. U značky Hellmann’s také postupně redukujeme množství plastu v obalech, začali jsme u kečupů. Celé portfolio dezinfekčních a pracích přípravků pomalu přesouváme do udržitelnějších obalů. A já osobně se těším, až začátkem příštího roku přejdeme i u nás na 100% recyklované rPP kelímky u značky Magnum.“
Pavel Hampejs, supply chain manager společnosti Unilever pro Česko a Slovensko:
„Tematika plastů je klíčovým bodem na agendách lokálních průmyslových asociací, ve kterých působíme. Například v organizacích Eko-kom a Envi-pak systematicky podporujeme strategie ke zvýšení recyklace a dosažení cílů cirkulární ekonomiky. Co se týče nastavení systémů sběru plastu, jejich kvalita je založená na skvělé infrastruktuře – jak sběrných kontejnerů, tak sběrných dvorů. Do budoucna se lokálně musíme více zaměřit na recyklaci vysbíraného materiálu.“
Richard Slater, vedoucí oddělení výzkumu a vývoje společnosti Unilever:
„Abychom odstranili základní příčiny nadbytku plastového odpadu, musíme začít uvažovat o obalech jinak. Potřebujeme odvážné inovace, které zpochybňují stávající design, materiály a obchodní modely. Naší prioritou je zásadně přehodnotit náš přístup k obalům a připravit půdu pro nová řešení, jako jsou opakovaně použitelné a znovu naplnitelné formáty. Přijetím mentality ‚testuj, uč se a vylepšuj‘ jsme vyvinuli inovativní řešení, která lidem pomohou trvale snížit používání plastu.“