U regálových děličů se klade důraz na recyklovatelné materiály
Regálové děliče a vymezovače slouží v maloobchodě k fyzickému i optickému oddělení jednotlivých druhů zboží a značek. Také v této kategorii POS/POP prostředků se v poslední době výrazně projevuje směřování k udržitelnosti.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 108/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.
V obecnějším smyslu lze u regálových děličů a vymezovačů zaznamenat dva hlavní trendy. Jedním z nich je již výše zmíněná snaha o udržitelný přístup, zejména pokud jde o používaný materiál – nezřídka se tak přechází na plně recyklovatelné plasty nebo se využívá papír. Druhým trendem jsou systémy, které kombinují oddělovač s další funkcí. „Zde se jedná například o nastavitelné policové rámečky, které separují jednotlivé řady/facingy a zároveň slouží pro posun a výsun zboží. V České republice tento systém pod názvem Facer využívá například řetězec Makro v kategorii vína a destilátů nebo společnost Globus v různých kategoriích zboží. Pilotní projekty jsou také u společností Penny Market nebo Billa,“ vyjmenovává Vojtěch Motl, country commercial director ve společnosti HL Display.
Kupříkladu společnost Nestlé Česko používá regálové děliče a vymezovače u specifických projektů ve spolupráci se svými obchodními partnery, přičemž využívá převážně jejich řešení. „V případě využití děličů a vymezovačů pečlivě sledujeme jejich efektivnost a naplnění cílů stanovených před realizací aktivity,“ sděluje Robert Kičina, corporate communication manager v Nestlé Česko. Nejběžněji firma využívá regálový insert/vsuvku, která pomáhá zlepšit viditelnost výrobku.
Regálové děliče především pro čokolády svých značek Milka, Figaro, Cadbury a Toblerone používá v tuzemsku společnost Mondelez. „Všechny děliče máme výhradně z recyklovatelných materiálů, ať již z papíru nebo z PET-G materiálu,“ vyzdvihuje Gabriela Bechynská, corporate & government affairs manager CZ/SK ve firmě Mondelez Czech Republic.
Téměř povinná výbava
Svět standardních jednoduchých regálových děličů se přesto nějak dramaticky nemění. Vojtěch Motl poznamenává: „Oddělovače stále patří ke skoro povinné výbavě polic s vystaveným zbožím, a to především u těch kategorií a výrobků, kde je merchandising a doplňování zboží obtížnější.“
Regálové děliče a vymezovače patří v rámci POS materiálů spíše mezi méně finančně náročné, ale také nepříliš kreativní formy podpory prodeje. „K výrobě se využívají různé druhy materiálů od kartonu, plastu až po kovové podložky s brandingem na čílku. Mezi ty prémiovější regálové prvky lze zařadit světelné barketky, které produkty nejen oddělují od ostatních, ale také velmi efektivně zvýrazňují,“ vysvětluje Anna Brůžková, produkční ředitelka ve společnosti Dago. Samozřejmě hodně záleží také na kvalitě a účelu provedení – tedy zda má produkt v regálu pouze „vypíchnout“ či zákazníka také edukovat apod. Každopádně výhodou této kategorie POS prostředků je podle Anny Brůžkové jednoduchost instalace, nízká pořizovací cena a zvýšení orientovanosti nakupujících v často nepřehledně uspořádaných regálech.
Kreativní přístup
Vnášet více kreativity i do těchto jednoduchých prvků je možné třeba pomocí různých světelných efektů, blikajících diod či kompletního podsvícení produktů na regálové barketce. „Volíme také všemožné druhy materiálů či jejich vhodnou kombinaci. Jde například o fluorescenční plexisklo, které působí světelným dojmem i přes to, že do něj žádné světlo neproudí,“ přibližuje Anna Brůžková. A jak dál uvádí, do budoucna očekává větší interaktivitu s nakupujícími za pomoci moderních high-technologií, jako jsou různá čidla, zvukové efekty na míru nebo videa.
„Samozřejmě všechno toto již existuje a je vyvinuto, avšak stále si to do svých POS materiálů mohou dovolit zařadit jen ty luxusnější značky s velkými rozpočty na podporu prodeje. Čím víc budou tyto technologie rozšířenější, tím budou také dostupnější pro ‚běžné‘ produkty,“ konstatuje na závěr Anna Brůžková.
„Recyklovatelné a s delší životností“
Gabriela Bechynská – corporate & government affairs manager CZ/SK, Mondelez Czech Republic
„Používali jsme nejvíce papírové regálové děliče, ale nově zavádíme plastové z materiálu PET-G, který je modifikovanou verzí obyčejného PET materiálu a je 100% recyklovatelný. Přechodem k PET-G materiálu výrazně zvyšujeme životnost regálových děličů a v důsledku jsme tak šetrnější k přírodě.“
„Redukce plastového odpadu“
Robert Kičina – corporate communication manager, Nestlé Česko
„Co se týče udržitelnosti a používaných materiálů, postupně nahrazujeme plasty papírovými řešeními. Od začátku tohoto roku například v našich stojanech s cukrovinkami nepoužíváme plasty a postupně tento přístup aplikujeme i v dalších oblastech. Boj proti plastovému odpadu je pro Nestlé strategicky důležité téma a redukci i recyklovatelnost plastů řešíme napříč našim fungováním – od získávání surovin, přes balení výrobků až po podporu prodeje.“
Text: David Čapek
Foto: HL Display





