
Rozbalíme to s Ondřejem Postránským, ředitelem strategického marketingu Mattoni 1873
Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Pravidelně vám časopis Svět balení přináší krátké rozhovory s těmito osobnostmi, ve kterých „rozbalíme“ jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další osobností československého obalového trhu, se kterou to rozbalíme, je Ondřej Postránský, ředitel strategického marketingu skupiny Mattoni 1873.
Svět balení: Můžete přiblížit, jaký je dosavadní zájem zákazníků o zálohování PET lahví Mattoni v rámci nákupů na Košík.cz? Hodnotíte tento projekt, který jste na začátku roku 2020 spustili ve spolupráci s uvedeným on-line supermarketem, jako úspěšný a plánujete případně jeho další rozšíření?
Ondřej Postránský: První cirkulární lahev Mattoni se zálohou a z 80 % z recyklovaného PETu má v e-shopu Košík.cz velký úspěch. A to i přes to, že do jejího prodeje zasáhla, stejně jako do našich životů, pandemie koronaviru a Košík.cz byl nucen pozastavit prodeje, protože nemohl brát lahve zpět. Hlavním cílem tohoto pilotního projektu bylo otestovat, zda Češi mají o zálohované PET lahve skutečný zájem. A potvrdilo se, že mají. V prvních dvou měsících kupovali lidé cirkulární PETku oproti té klasické v poměru 70:30. Pro zálohy svědčí i fakt, že mnoho lidí bylo schopno skladovat prázdné PETky doma a vrátit je až po znovuuvedení prodeje a vracení. Potvrdili tedy naši domněnku, že skladování v domácnostech zas tak velký problém nebude.
Svět balení: Od letošního října nabízíte speciální edici minerální vody Mattoni s citronovou příchutí v zálohované plechovce, opět na Košíku. Co si slibujete od tohoto projektu?
Ondřej Postránský: Cíl zálohované plechovky je obdobný jako u zálohované PETky. Chceme ve veřejném prostoru udržet živou debatu o plošném zavedení záloh na nápojové PETKy a plechovky. Jen takový systém má totiž smysl – z ekonomického i environmentálního hlediska. Dalším záměrem je poukázat na naprosto nedostatečnou situaci v třídění a recyklaci hliníku v Česku.
Svět balení: Setkali jsme se s námitkou, zda není zbytečné stáčet minerální vodu do poměrně drahého materiálu, jako je plech… Co si o tom myslíte?
Ondřej Postránský: Vnímáme spotřebitelskou preferenci hliníkové plechovky, která je lehká a snadno se vychladí. Navíc, pokud by fungovala efektivní recyklace „z plechovky do plechovky“, byl by to i obal šetrný k životnímu prostředí.
Svět balení: Nedávno jste také spustili vlastní e-shop Mattoni. Jaké plány či cíle máte v tomto směru, mj. právě s ohledem na udržitelnost nápojových obalů?
Ondřej Postránský: E-shop Mattoni 1873 vznikal v době první vlny pandemie coby odpověď na poptávku po doručení nákupu až ke dveřím bytu. Právě v těchto dnech jsme rozšířili závoz i do krajských měst mimo Prahu. V budoucnosti chceme nabízet i zálohované obaly obdobným způsobem, jako to funguje na Košíku.
Svět balení: Chystáte další zvyšování podílu recyklovaného PET v plastových lahvích s produkty Mattoni?
Ondřej Postránský: Rozhodně, a nejen Mattoni, ale všech našich nápojových značek, které dodáváme na trh v PET lahvích. Mattoni 1873 je členem Evropské federace balených vod, která si již před časem vytkla za cíl, že 25 % každé PET lahve bude z recyklátu, což následně zahrnula i Evropská unie do svých cílů. To je ale pouze minimum, domníváme se, že z hlediska udržitelnosti je nezbytné používat mnohem vyšší podíl recyklátu. Aby to bylo možné, je ovšem potřeba zásadního zvýšení nabídky recyklátu v potravinářské kvalitě na trhu. V současné době je ho obrovský nedostatek. Věříme, že zavedení zálohového systému by k takovému zvýšení nabídky významně přispělo.
Svět balení: Co by podle vás pomohlo v Česku k celkově efektivnější recyklaci PET lahví i nápojových plechovek? Jak je možné stimulovat rozvoj cirkulární ekonomiky a kdo především by jej měl mít na starosti?
Ondřej Postránský: Asi nepřekvapí, že odpovědí bude zavedení zálohového systému na PET lahve a plechovky. Chtěli bychom, aby se Česko inspirovalo v zemích, kde tento systém funguje již desítky let. Zálohový systém je ale pouze prvním krůčkem. Pro nápojové odvětví je zásadní nastartování masové, lokální a opakované recyklace „z lahve do lahve“ a též „z plechovky do plechovky“. Aby byl cirkulární systém udržitelný, je potřeba, aby jej vzal za své byznys, aby jej přijali do své DNA výrobci i retail. Samozřejmě je zapotřebí, aby stát a příslušné úřady nastavily jednotné podmínky spravedlivě pro všechny. Jedině tak máme šanci na úspěch.