
Design Watch: rum Happy Ghost – Bude mít příběh „Šťastného ducha“ temný nebo šťastný konec?
Představujeme vám Design Watch, novou online / offline rubriku časopisu Svět balení. Design Watch vás propojí s předními designéry obalů a marketingovými guru na českém a slovenském trhu a pomůže vám získat přehled o špičkovém obalovém designu. Přineseme vám nejen vizuály designů, ale také reakce samotných odborníků. Design Watch – exkluzivně zde na www.svetbaleni.cz a na stránkách tištěného časopisu Svět balení.
Happy Ghost je koncept balení rumu navržený ruskou designérkou Pavlou Chuykinou, která v současné době pracuje jako Senior Design Director pro agenturu Brand Society v australském Melbourne. Minulý měsíc získala za svou lahev Happy Ghost cenu Platinum v kategorii nápojů v prestižní mezinárodní soutěži obalů Pentawards. Nutno dodat, že pokud by se nejednalo pouze o koncept, jistě by dosáhla na hlavní cenu Diamond.
Tento krásný a hravý design lahve má dva dominantní prvky. Nejprve používá přechod z černé do průhlednosti v duchu pravé gotiky. Druhý prvek je nepřehlédnutelný: ze dna lahve stoupá nahoru do samotné láhve duch – splývající látka a dvě zahloubené černé oči.
Podle designérky Pavly Chuykiny rum Happy Ghost sdílí příběh: „Psal se rok 1916, kdy byl poprvé spatřen Šťastný duch, a poté na dlouhou dobu zmizel. Nedávno si ho však zákazníci začali všímat na pultech obchodů! Chtěla jsem v obyčejné lahvi vidět něco jiného. Napadlo mě přeměnit dno lahve na postavu. Zvedla jsem dno směrem do lahve a přidala pár očí. To je vše. Bububu!“
Díky svému jedinečnému designu má tato skleněná lahev potenciál stát se sběratelským kouskem. Má jak uměleckou hodnotu, tak může posloužit třeba jako halloweenská dekorace.
Komentář Petra Koubleho, konzultanta marketingu ve společnosti LineArt, který za 13 let zmapoval komplet nápojový byznys: kávu, čaj, mléka pro děti (výzkum v Nielsenu); pivo a nealko pivo ve společnosti Plzeňský Prazdroj; sirupy, dětské nápoje a energetické nápoje v Kofole a alkohol v Campari…
Designový koncept „možné nové značky“ Happy Ghost si už svým názvem samotným lehce protiřečí, což mu může pomoct zvítězit nad přísnou legislativou v kategorii alkoholu. A zároveň ho v tomto ohledu přibližuje o krok blíže k možné realizaci.
Z pohledu byznysového je potřeba dovyvinout další díly skládačky značky tak, aby vše sedělo kompaktně pohromadě a mohlo naplno využít potenciál velmi zajímavého konceptu a příběhu. Autory čeká práce na doladění produktu samotného. Zatím chybí výrobní kredibilita, kredibilita původu a dále i konzumační příležitost, se kterou by se „značka“ chtěla spojovat. Potenciál produktového konceptu je nutné otestovat na cílovém spotřebiteli.
Máme v agentuře LineArt zkušenosti s vývojem rumu Republica Božkov od úvodního hledání příležitosti, přes koncept designu až po finální exekuci vizuální identity v ATL a místě prodeje. I na základě těchto zkušeností doporučujeme autorům konceptu validaci nápadu se spotřebiteli. Každé kolo testů nás u rumu Republica výrazně posunulo směrem k vytouženému cíli – uvedení úspěšné nové značky na trh. I díky důslednému otestování dokázala Republica výrazně zlepšit vnímanou kvalitu celé značky Božkov a zároveň se stala bestsellerem ve své kategorii.
Rumy jako kategorie jsou obecně spíše o vychutnávání. Svým konceptem ale Happy Ghost zatím sedí někde uprostřed – nevnímám jej jako produkt na vychutnání si, chybí mu z mého pohledu větší dávka elegance. Do kategorie „divočejších party rumů“ mu zase trochu chybí přímočarost, s jakou pracuje například design mexického Deadhead a jeho rumy odkazující na mayskou kulturu.
Z čistě designového pohledu jde o líbivý design, který zajímavým způsobem pracuje s 3D efektem láhve. Na první dobrou se odlišuje netradičním vtělením příběhu do nitra láhve, svou tajemností a postupným odkrýváním ducha. Věřím, že podsvícení láhve zespodu by mohlo výborně fungovat na regálech v obchodech i v různých gastro podnicích.
Z pohledu užitného designu, který by v této velmi nejisté době měl spíše zohledňovat udržitelnost a dobrý poměr náklady/výkon, si myslím, že může koncept trochu narážet. Předpokládám, že nebude nejlevnější záležitostí na výrobu. To vše díky velmi specifickým tvarům, které tvoří velkou část designu a na kterém stojí celý koncept. Očekávám, že stejně, jako nás u Rumu Republica, i autory rumu Happy Ghost, čekají zajímavá vyjednávání s ředitelem výroby. Věřím, že se nakonec podaří najít schůdné řešení, koncept se změní v realitu, a my budeme moct temný rum Happy Ghost ochutnat v méně temných časech.