E-commerce jede na plný plyn
Automatizace, digitalizace či e-obchodování patří mezi současné i budoucí hlavní trendy s velkým růstovým potenciálem. Na e-commerce jsou navázány nejenom výrobní a obchodní centra producentů a dodavatelů, ale i logistická a distribuční centra, která zajišťují komplexní služby v balení, přepravě i skladování.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 108/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.
Podle řady průzkumů spotřebitel u e-commerce velmi pozitivně vnímá jednu ze současných ostře sledovaných hodnot – udržitelnost. Naopak je známým faktem, že oblast e-commerce ve spojení s obaly se zatím nenaučila marketingově ve větším měřítku využívat potenciál obalů k větší míře propagace značky produktu či loajalitě k brandu. A to navzdory tomu, že především ve spojení s digitálním tiskem tyto možnosti existují a zdaleka již nejsou tak ekonomicky náročnou záležitostí jako dříve.
K firmám, které naopak už od počátku velmi dobře umějí s marketingovým potenciálem obalů pracovat, patří třeba e-shop Spokojený pes. Společnost využívá digitální tisk, který například umožnil tisknout jména na limitovanou edici obalů, dnes již legendární boudičky. I když Spokojený pes cítí zatím od svých zákazníků mnohem větší tlak na kvalitu balení a bezpečnost balení pro přepravu, nechybí ani tady akcent na udržitelnost. Firma omezuje používání plastů a využívá více lepenek s označením FSC. Eko přístup ve firmě uznávají (ostatně obaly se sekundárním využitím jsou tím nejlepším příkladem), ale na druhé straně, pokud je nutné využít kvůli bezpečnému transportu stretch fólii, dostává ochrana produktu přednost.
Není obálka jako obálka
Obálky patří při e-obchodování k nejoblíbenějším obalovým prostředkům. U lehčích typů zboží se uplatňují především obálky plastové či protinárazové papírové s bublinkovou fixační fólií uvnitř. Obálky patří mezi bestsellerové produkty i u společnosti Raja. Pro usnadnění používání mají obvykle i easy open uzavírání, ať už v podobě samolepicího proužku s ochranou papírovou vrstvou či např. i zipem. Tak je tomu i u mnohostranně využitelných plastových obálek/sáčků Rajagrip Eco. Sáčky se zipem jsou vyrobeny z PE fólií o tloušťce 50 mikronů. Některé varianty těchto sáčků jsou dodávány i s popisovatelnými pruhy pro možnost označení produktů.
Obálky používá i jeden z nejznámějších internetových obchodů, Mall. Před několika měsíci začali v Mallu používat kartonové skládatelné obálky, které speciálně pro své potřeby navrhli spolu s dodavatelem. Ve srovnání s běžnou kamennou prodejnou se se zbožím v Mallu mnohem více manipuluje, než se dostane k zákazníkovi. Proto bylo potřeba při řešení, kromě odolnosti, zohlednit i efektivitu při sestavení a udržitelnost materiálu. Tento druh obalu je dostatečně bytelný a má zesílené deformační zóny, zboží je v něm stabilní a chráněné před poškozením. Zároveň je velikost obálky variabilní, takže se v ní mohou posílat produkty různých velikostí bez používání zbytečného vnitřního materiálu. Zákazník obálku může využít zpětně i jako vratný obal.
Evergreen je krabice
Tam, kde se jedná o větší objem, velikost nebo větší hmotnost, však obvykle již obálka nestačí a v těchto případech se hojně využívají různé typy krabic, často i ve spojení s účinnou fixací. Nejčastěji z vlnité lepenky, která ve vhodné konstrukci poskytuje nejen ochranu, ale i vysokou tvarovou variabilitu ve spojení s tlumicími schopnostmi. Na myšlence, aby každá zásilka byla pro zákazníky překvapením, je založen obal e-shopu Unuo.cz. Navíc kreativní krabice, ve kterých zasílá své zboží, mají tzv. druhý život – po vyprázdnění je možno krabici přetvořit na domeček, který si mohou děti zákaznic vybarvit a následně si s ním hrát. Obal byl společně vyvinut i vyroben ve společnosti Thimm na základě původního konceptu ve tvaru kufříku. Sestavení krabice a zabalení zboží v původním obalu však trvalo příliš dlouho. Původní design na bázi klopové krabice byl nahrazen krabicí se samosvorným dnem. Tato změna konstrukce urychlí přípravu krabice pro naplnění a díky vhodně umístěné lepicí pásce i její uzavírání, kdy balič jen stáhne ochrannou fólii z lepicí pásky a víko uzavře. Při vývoji zasilatelské krabice bylo myšleno i na spotřebitele. Ve víku je integrována odtrhovací páska, kterou spotřebitel intuitivně zásilku otevře. A ani zde pak není potřeba žádných pomůcek.
Bez kompromisů
Rohlik.cz je český online supermarket. Zajímavou iniciativou je vlastní značka produktů s garancí – jak firma uvádí – nekompromisního postoje k výběru nejenom potravin či dodavatelů, ale i tiskových materiálů a obalů. Zásadním principem značky a jejího obalu bylo vytvořit střídmý design, ze kterého bude patrný ekologicky přístup k obalům, dalšími benefity pak jednoduchost a minimalismus. A to nejen vizuálně, ale i například použitým počtem barev či snazší recyklací. Zajímavé řešení představují i barevně rozlišující samolepicí etikety „crush range eko materiál“, kde používaný substrát je složen z 15 % rezidua ječmene, 40 % recyklovaného vlákna a 45 % buničiny ze dřeva. Hlavními identifikátory na etiketě jsou pro zákazníka piktogramy na přední straně etikety, kde se nachází označení různého typu, informace o vhodné recyklaci obalu atd.
Domluvy ohledně obalů s akcentem na udržitelnost probíhaly společně s výrobci a dodavateli. Rohlík spolupracoval jak na výběru nejvhodnějšího obalu s ohledem na funkčnost, složení, udržitelnost a recyklovatelnost, tak se stejnými parametry společně vybíral materiály pro samolepicí etikety.
Balení pro svět módy
Balení Rollor je řešení společnosti Smurfit Kappa pro přepravu oděvů bez záhybů. Na rozdíl od standardní krabice lze tento obal typu ready-to-use srolovat, aniž by došlo k jakémukoli zmačkání oděvu. Podle stávajících klientů, kteří tento typ obalu používají, došlo u zásilek k až o 50 % nižší vratnosti. Pokud by však zákazník z nějakých důvodů potřeboval vrátit zboží, lze Rollor znovu použit díky jeho pevné struktuře a uživatelsky snadno manipulovatelnému designu. Obal je na trhu až s pětibarevným tiskem, aby se nejen podpořila identita značky, ale i umocnil zážitek z rozbalení doma. Balení jsou 100% bez plastických hmot, protože nejsou potřeba žádná ramínka ani plastové sáčky. Rollor je dále certifikován FSC, plně recyklovatelný a vyroben z obnovitelných zdrojů.
Opakované použití obalu vede
V Alze pro balení používají jak jednorázové, tak opakovaně použitelné obalové materiály. Snahou je minimalizace jednoúčelových obalů. Pro zásobování poboček využívají vratné obaly, KLT přepravky. Ve vratných boxech se předávají dopravcům zásilky do AlzaBoxů. Už při výběru typu balení se v Alze přihlíží k možnosti opakovaného použití obalů nebo alespoň následně ke vhodné ekologické recyklaci. Paleta materiálů je pestrá a zahrnuje různé typy stretch fólií, rozmanité ochranné obálky a sáčky, kartonové přířezy a krabice, výplňové materiály, lepicí a vázací pásky a další. Samozřejmostí jsou plastové přepravky, přepravní palety a klece. Zdaleka největším vývojem prošly z pohledu společnosti plastové obaly, ať už jsou to pytle nebo výplňový materiál – v průběhu posledních několika let se změnilo jejich složení s cílem umožnit maximální recyklaci. Například na bublinkových obálkách zákazníkům pomocí piktogramů radí, jak je správně zlikvidovat. Specifickou disciplínou jsou fixace a výplně obalů, které prodělaly za posledních několik let zásadní změny. K výraznému přechodu došlo směrem od drceného kartonu přes polystyrenové zlomky až k recyklovatelným plastovým polštářkům naplněným vzduchem – ty se nyní v Alze používají nejčastěji. Od typu obalů se odvíjejí i používané balicí technologie. Jsou to jak balicí automaty pro shrink balení, paletové ovinovací stroje, tak i ruční balení nadrozměrných nebo neskladných předmětů. Alza také testuje znovupoužitelné obaly. Příkladem je RepeteBox, v němž lze opakovaně doručit desítky zásilek.
Z výše uvedených novinek a trendů je patrné, že e-commerce má opravdu našlápnuto. Potřebuje to, protože v důsledku koronavirové pandemie sezona v tomto odvětví letos přišla už se začátkem kalendářního roku.
„Eko obaly vlastní privátní značky“
Michal Ondomiši – ředitel logistiky, Alza
„Zářným příkladem toho, jak o obalech přemýšlíme, jsou produkty naší privátní značky Alza Power a Alza Eco, kde jsme od počátku pracovali s myšlenkou co nejekologičtějších obalů. Výsledkem je např. u produktů Alza Power lepenkový obal přírodní barvy, který neobsahuje plastové blistry ani chemická lepidla. Technologie potisku balení je založená na inkoustu na bázi sójových bobů, což je v současnosti asi ekologicky nejšetrnější řešení inkoustového tisku. U privátní značky ekologické drogerie Alza Eco jsme eliminovali použití plastů o 81–89 % díky balení do bag-in-boxů, které mimo jiné vynikají svou praktičností při dávkování. Kromě toho jsou také plně recyklovatelné a po použití zaberou minimum místa v kontejneru.“
„Obálky v novém”
Pavel Knap – šéf logistiky a distribučního centra, Mall Group
„Dříve jsme pro menší zásilky používali papírové obálky s bublinkovou výplní, kdy se stávalo, že ostré hrany originálního balení obálku protrhly. Toto řešení nebylo ideální ani z pohledu třídění a recyklace, kdy se řadě lidí nechtělo před vyhozením odstraňovat plastový vnitřek, současné řešení lepenkových obálek je mnohem vhodnější variantou. Na našich obalech pracujeme neustále, v současné době testujeme několik nových řešení, jako jsou například recyklovatelné papírové pásky.“
„Radikálně klademe kvalitu na první místo“
Petra Roulland – head of private brand, Rohlik.cz
„Definovali jsme si zásadní principy značky i jejích obalů v „manifestu“, které všechny vybrané produkty i celá značka respektují. Vedle kvality, výběru a poctivosti klademe velký důraz i na férovou komunikaci se zákazníkem i našimi dodavateli, včetně dodavatelů obalů.“
Jak na recyklovatelný obal
Společnost Eko-Kom připravila několik bodů, které doporučuje zohlednit při návrhu a výrobě obalů pro potřeby e-commerce, aby bylo možné je snadno vytřídit a recyklovat:
Papírové krabice
- Nepapírové složky obalu by měly být co nejjednodušeji oddělitelné.
- Papír by neměl být laminovaný plastovými ani kovovými fóliemi.
- Na obalech by spotřebitelům pomohly informace o tom, kam použitý obal odložit.
Plastové výplně
- Jednodruhové plastové pěny (PE, PP, PU) bez kombinace s dalšími materiály.
- Plastové polštářky naplněné vzduchem – nejčastěji z PE. Pokud by byly vyrobeny z tzv. biodegradabilních plastů, je nutné o tom spotřebitele informovat. Tento obalový odpad by se neměl dostat do plastového odpadu, narušil by jeho recyklaci.
- Bublinkové fólie v obálkách – ideálně dobře oddělitelné od papírové části.
- Na obalech by spotřebitelům pomohly informace o tom, kam použitý obal odložit.
Jak na recyklovatelné obaly v jiných oborech?
https://www.svetbaleni.cz/category/analyzy/jak-na-recyklovatelny-obal/
Text: Jana Žižková
Fotografie: Jana Žižková a společnosti v článku