Ceny Pentawards 2020 uděleny, bronz získaly i obaly ze Slovenska
Odborná porota Pentawards, světové soutěže zaměřené na design obalů, oznámila letošní vítěze. Hlavní cena, tzv. Diamond Best of Show Award 2020, byla udělena za design lahve produktu Air Vodka. V soutěži zabodovaly i dva obaly ze Slovenska, jeden od studia Pergamen a druhý z dílny studia The Twentytwo. Jejich obalový design získal bronzové ocenění.
Ve 14. ročníku soutěže se sešlo více než dva tisíce přihlášených obalů z 60 zemí pěti kontinentů. Ceny byly letos kvůli pandemii koronaviru vyhlášeny v rámci virtuálního ceremoniálu 24. září. Nejvyšší počet ocenění z pohledu jednotlivých zemí získaly Velká Británie, Španělsko, Rusko a Čína.
Výše zmíněný vítězný design, který obdržel hlavní „diamantovou“ cenu, pochází z USA. Designově vytříbenou lahev Air Vodka do soutěže přihlásil výrobce tohoto alkoholického nápoje, společnost Air Company. Grafické a designové řešení obalu navrhli Joe Doucet a Chris Thorpe ze společnosti Joe Doucet x Partners. Porota se na ocenění shodla jednomyslně a kromě designu lahve ocenila i důraz na udržitelnost obalového řešení.
Kreativní agenturou roku byla vyhlášena společnost Backbone Branding z Arménie, která letos v soutěži získala celkem pět ocenění. Designérem roku se stal XiongBo Deng z čínské firmy ShenZhen Lingyun Creative Packaging Design.
Slovenský úspěch
Bronzové ocenění Pentawards 2020 získalo studio Pergamen z Trnavy za design lahve ginu Toison. „Jsme rádi, že měsíce koncepční práce na značce, etiketě a samotné láhvi se nám podařilo dotáhnout do finálního výsledku, který oslovil i mezinárodní porotu této respektované soutěže,“ vyzdvihuje grafik a designér Juraj Demovič ze studia Pergamen. Na shortlistu letošního ročníku soutěže měla tato firma design dvou obalů: kromě nakonec oceněné lahve ginu Toison i obal pro tradiční margarín značky Smetol.
Druhý bronz, který putuje na Slovensko, obdrželo bratislavské studio The Twentytwo za design obalu krmiva pro psy Full Belly Meal značky Bombelly. Ján Paukovic, creative director v The Twentytwo, ocenění komentuje: „Při tvorbě tohoto obalu bylo pro mě důležité vytvořit originální design odpovídající potřebám klienta, respektive jeho produktu. Myslím, že to je právě charakteristika, kterou porotci oceňují na všech zaslaných dílech. V kreativě se až příliš často setkáváme s projekty dělanými na míru různým soutěžím, což může odsouvat klienta i koncového spotřebitele do pozadí. V tomto případě jsem se právě naopak snažil, aby se zákazník dokázal ztotožnit s obalem ve chvíli, kdy ho uvidí v obchodě.“
Juraj Demovič ze studia Pergamen doufá, že v budoucích ročnících soutěže bude více oceněných designů i od jiných obalových studií z Česka a Slovenska. „Určitě by to přispělo ke kvalitě obalového designu v našich zemích,“ dodává. Mezi oceněnými obaly letos nebyl ani jeden z České republiky.
Kompletní přehled výsledků soutěže Pentawards 2020 je k dispozici zde: https://pentawards.com/directory/en/page/the-winners