„Do roku 2025 sesbíráme a zpracujeme více plastových obalů, než prodáme“
„Začali jsme malými krůčky, s menšími značkami nebo řadami. Postupně obalové inovace či vylepšení s ohledem na naše závazky představujeme u všech našich značek. Jde o velmi dynamický proces,“ říká o strategii v oblasti udržitelnosti balení Michaela Franeková, generální ředitelka české a slovenské pobočky Unileveru, který právě završuje svůj desetiletý program udržitelného podnikání.
Přinášíme vám rozhovor z časopisu Svět balení 108/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.
Svět balení:
Deset let má Unilever plán udržitelného rozvoje (USLP) zaměřený na udržitelné podnikání. Jaké jsou jeho dosavadní výsledky?
Michaela Franeková:
Plán udržitelného rozvoje Unileveru jsme představili v roce 2010. Tehdy šlo svým rozsahem a zaměřením o jedinečnou strategii udržitelnosti společnosti naší velikosti. V době, kdy většina firem nahlížela na udržitelnost a podnikání jako na dva protiklady, jsme představili plán, který je spojoval. Za uplynulou dekádu se nám spoustu z našich cílů podařilo dotáhnout do zdárného konce, některých jsme naopak nedosáhli.
Svět balení:
Co se podařilo v oblasti energie, odpadů a obalů?
Michaela Franeková:
Zaznamenali jsme velký pokrok ve všech oblastech, které můžeme ovlivnit – například naše továrny generují nulový odpad. Na všech našich výrobních linkách jsme od roku 2010 snížili spotřebu vody téměř o polovinu. Jsou také nyní ze sta procent poháněny obnovitelnou elektrickou energií. I díky tomu se nám od roku 2008 podařilo snížit emise CO2 z výroby o 65 procent. Ač posledních 10 let náš byznys rostl, celkový dopad v oblasti odpadů jsme snížili o 32 procent na spotřebitele.
Pokročili jsme i v našich závazcích v oblasti plastu a recyklovatelnosti našich obalů. Snížili jsme absolutní použití plastu a začali více používat recyklovaný plast. Odstranili jsme PVC z 99 procent, snažíme se vyhnout používání kombinovaných plastů a používat jednodušší materiály s cílem zvýšit celkovou recyklovatelnost obalů.
Před deseti lety jsme si dali za cíl zdvojnásobit podíl našeho portfolia, které splňuje nejvyšší výživová kritéria, a to na 60 procent. V roce 2019 jsme dosáhli 56 procent a jsme na správné cestě dosáhnout našeho cíle do konce tohoto roku. Naše výrobky z kategorie potravin nyní obsahují méně cukru, soli, nasycených mastných kyselin a energie – a stále chutnají skvěle.
Od roku 2010 jsme zajistili, že více než 1,3 miliardy lidí po celém světě zlepšilo své hygienické podmínky a zdravotní stav. Množství zemědělských surovin, které získáváme udržitelným způsobem, vzrostlo od roku 2010 ze 14 na 62 procent. Pro výrobu našich potravin využíváme 12 klíčových plodin a ty pocházejí z 88 procent z udržitelných zdrojů. Letos jsme také dosáhli rovnosti v počtu mužů a žen v manažerských pozicích.
Svět balení:
Které věci se nepodařilo prosadit?
Zjistili jsme, že s ohledem na tempo změn v externím světě, které se zdá být každým rokem rychlejší, musíme být ještě flexibilnější. Uvědomili jsme si například, že naše práce v oblasti odpadu musí být akcelerována a ještě silněji zaměřena na plasty, a proto jsme v roce 2017 zavedli nové závazky, v roce 2019 následovaly další ambiciózní cíle v této oblasti.
Podcenili jsme, jak náročné je pomoci spotřebitelům změnit jejich chování. Mezi naše cíle v oblasti skleníkových plynů a vody patřily ambice pomoci spotřebitelům změnit způsob, jakým například berou oblečení nebo se sprchují. Uváděli jsme na trh řadu výrobků, které vyžadují při jejich použití méně vody a mají nižší emise, ale nebyli jsme schopni představit dostatek inovací a iniciativ, abychom splnili náš cíl.
Větší pokrok jsme také očekávali v oblasti udržitelného získávání surovin, kde jsme cílili na 100 procent. Také jsme zjistili, že je nesmírně obtížné měřit skutečný dopad mnoha našich programů na zlepšení obživy a posílení příležitostí pro ženy.
Svět balení:
Co bude následovat po splnění cílů USLP?
Michaela Franeková:
Compass – naše nová, plně integrovaná firemní strategie staví na posledních deseti letech USLP, na jeho úspěších, neúspěších a získaných zkušenostech. Stanovuje nám cestu k realizaci naší vize být lídrem v udržitelném podnikání na celém světě. Díky této synergické strategii budeme komplexnější, inkluzivnější a dalekosáhlejší než kdykoli předtím. V rámci Compassu zavedeme nový soubor závazků v oblasti udržitelnosti napříč naší společností a také pro všechny naše značky. Tyto závazky budou řešit klíčové výzvy naší doby, jako jsou obaly a odpady, genderová rovnost, lidská práva a spravedlivost včetně změny klimatu a sociální inkluze.
Svět balení:
Jak konkrétně na kroky směřující k udržitelnosti reagují spotřebitelé v jednotlivých evropských zemích? Nakolik se odlišuje pohled „starých“ a „nových“ členských států a nakolik se případné rozdíly stírají?
Michaela Franeková:
V dnešní době udržitelnost rezonuje napříč všemi zeměmi Evropské unie, a to v politické, neziskové i obchodní sféře a samozřejmě na úrovni jednotlivců. U starých členských států je vidět výrazný rozdíl v tom, že na udržitelnost pohlížejí holisticky, a tak se o ní také diskutuje. U nových států jde spíše o masmediální diskuse s negativními konotacemi. Je proto nejvyšší čas, aby se co nejvíce setřel rozdíl mezi oběma skupinami. Nové země mohou využít tuto příležitost a díky tomu přeskočit určité fáze vývoje a přístupu k udržitelnosti.
Rozdíl také pozoruji v přístupu k potravinám. Uvedu příklad na našem portfoliu. Pro naši značku Hellmann’s je již 10 let důležitý přístup ke zvířatům a jejich životním podmínkám. Vejce jsou pro Hellmann’s jednou ze základních surovin. Do našich majonéz a tatarských omáček využíváme vejce z neklecového chovu, tedy halového nebo volného. V Česku se o tomto tématu teprve diskutuje obecně, zatímco jinde je to již standard. Kromě toho se snažíme využívat zejména sklo a recyklovaný plast a celkově snižovat množství použitého plastu ve svých obalech, například u kečupů. Loni jsme s Hellmann’s spustili osvětovou kampaň bojující proti plýtvání potravinami.
Svět balení:
Evropská unie je silným hráčem, pokud jde o politiku udržitelnosti. Z poslední doby připomeňme jen směrnice SUP a CEP. Podporuje Unilever kroky, které vyplývají z těchto dokumentů?
Michaela Franeková:
Naše společnost podporuje Zelenou dohodu pro Evropu a také ambiciózní plány v oblasti nakládání s odpady a plasty, což jde ruku v ruce s podporou cirkulární ekonomiky. Systémy EPR (rozšířená odpovědnost výrobců) považujeme za jeden z nejúčinnějších nástrojů, jak stimulovat cirkulaci obalů. Pro urychlení přechodu na skutečné oběhové hospodářství jsou potřebné investice. Prostředky shromážděné prostřednictvím EPR a dalších finančních nástrojů by měly být znovu investovány do udržení cirkulace plastů i dalších materiálů.
Svět balení:
Unilever používá termín udržitelné značky. Co to konkrétně znamená?
Michaela Franeková:
Označení udržitelné značky mohou nést produkty, které staví na silném environmentálním nebo sociálním poslání a které přispívají k dosažení ambicí naší společnosti snížit environmentální stopu na polovinu a zvýšit náš pozitivní sociální dopad. Navíc mají nejen pozitivní dopad externě, ale také na naše podnikání. Udržitelné značky s posláním se v roce 2019 podílely na 78 procentech našeho celkového růstu.
Vedle zmiňované značky Hellmann’s je skvělým příkladem udržitelné značky Dove, která v Česku i na Slovensku vybudovala silný Projekt sebedůvěry Dove. Díky němu edukujeme mladá děvčata a chlapce a jejich rodiče o zdravém vnímání sebe sama, a to i prostřednictvím programů na školách vedených psychology. Vedle toho značka představila velmi ambiciózní závazek, a to používat stoprocentně recyklované PCR (post consumer recycled) lahve ve svém portfoliu. Letos postupně přecházíme na tyto lahve u sprchových gelů i u nás.
Svět balení:
Jak se u jednotlivých značek nebo konkrétních produktů vyhodnocuje míra udržitelnosti?
Michaela Franeková:
Závisí na tom, zda jde o měřitelnost dopadu kampaní značek s posláním, kde výsledek měříme přes počet pozitivně ovlivněných osob. Environmentální aspekty se vyhodnocují kvantitativně, například množstvím ušetřeného obalového materiálu, procentem zastoupení PCR v obalech, úsporami ve využitých objemech vody na výrobu či snížením uhlíkové stopy během výroby nebo přepravy produktu. Výsledky každý rok zveřejňujeme v rámci našeho progresu v naplňování naší strategie udržitelnosti.
Svět balení:
Dnes je k dispozici mnoho studií typu LCA na různé typy produktů nebo obalů. Jak s konceptem nákladů životního cyklu pracuje Unilever?
Michaela Franeková:
Naše výrobky mají dopad na životní prostředí v každé fázi svého života – od získávání surovin přes výrobu, distribuci až po zpracování použitých obalů. Pochopení a řízení těchto dopadů je zásadní pro dosažení našich ambicí zlepšit zdraví planety. Hodnocení životního cyklu (LCA) je jednou z několika technik, které používáme, abychom mohli porozumět dopadům našich produktů na životní prostředí. Používáme LCA třemi způsoby: v designu nových produktů, pro hodnocení existujících produktů a ve vědeckotechnickém vývoji. Znalosti a výsledky z LCA nám umožňují porovnat nové a stávající produkty a měřit rozdíly v jejich příslušných environmentálních profilech. Tyto informace pomáhají vývojářům produktů během inovačního procesu a mohou být použity ke komunikaci environmentálních vlastností našich produktů spotřebitelům.
Svět balení:
Dostává se do protikladu udržitelnost v obalech a ekonomika společnosti nebo jednotlivých značek? Respektive pokud to lze, upřednostní Unilever dražší a ekologičtější balení před levnějším, méně ekologickým?
Michaela Franeková:
Řekla bych, že je to půl na půl. Ekonomický aspekt souvisí s otázkou rozsahu a úrovně rozvoje dané oblasti v jednotlivých zemích. Je tedy výzvou, nikoliv bariérou. Začali jsme malými krůčky, s menšími značkami nebo řadami. Postupně obalové inovace či vylepšení s ohledem na naše závazky představujeme u všech našich značek. Jde o velmi dynamický proces.
Existuje mnoho cest, jak sladit ekonomický a transformační aspekt udržitelnosti obalů. V neposlední řadě je významná edukace spotřebitele. Pokud se nám totiž nepodaří zvýšit povědomí a edukaci mezi spotřebiteli, jak danou inovaci správně používat, například v případě koncentrovanějších produktů, mine se účinkem. Navíc je třeba spojit síly a tuto výzvu řešit napříč průmyslem. Nemělo by jít o soutěž mezi jednotlivými firmami, měli bychom všichni spolupracovat. Jen tak dosáhneme celospolečenského řešení.
Svět balení:
Jaké konkrétní kroky Unilever nedávno učinil pro zvýšení udržitelnosti svých obalových řešení?
Michaela Franeková:
Unilever je již na cestě ke splnění svých stávajících závazků zajistit, aby všechny naše plastové obaly byly do roku 2025 opakovaně použitelné, recyklovatelné nebo kompostovatelné a aby do roku 2025 bylo v našich obalech použito alespoň 25 procent recyklovaných plastů. Loni jsme se zavázali, že do roku 2025 odstraníme více než 100 000 tun plastových obalů a sesbíráme a zpracujeme více plastových obalů, než prodáme.
Transformujeme náš přístup k plastovým obalům prostřednictvím naší strategie Less, Better & No Plastics. Tento rámec, který jsme představili v roce 2017, nastiňuje náš přístup k tomu, jak dosáhneme našich závazků. Řídíme se jím při inovování našich produktů. Pilíř „méně plastu“ se zaměřuje na snížení množství plastu v obalech, které používáme. Pilíř „lepší plast“ cílí na lepší recyklovatelnost našich výrobků a odstranění problematických materiálů z obalů. Staví také na větším využití recyklátu v obalech. A pilíř „žádný plast“ je o použití alternativních materiálů, jako je hliník, sklo, papír a lepenka, pokud je to možné, a také o zavedení inovativních obchodních modelů, pod které spadají doplňovací stanice v obchodech, koncentrované výrobky, které lze doma zředit ve znovu naplnitelných lahvích… Tento poslední pilíř je o nahrazování plastů.
Svět balení:
U kterých značek může spotřebitel vidět dopady vaší strategie?
Michaela Franeková:
Některé značky jsou již několik let nabízeny například v nejmenším možném a nejtenčím plastovém obalu, jako je tomu u značky Míša, jinde postupně převádíme většinu portfolia do recyklovatelných a recyklovaných obalů, například populární značku Dove. Letos jsme na český trh uvedli plně recyklovatelnou řadu zubních past Signal Detox. Jinde hledáme alternativní formáty produktů, třeba koncentrovanější verze našich produktů. Značka Coccolino na trh uvedla ultrakoncentrované aviváže, díky kterým se šetří plastový obal, voda i nároky na jejich přepravu. Na filozofii co nejmenšího environmentálního dopadu je vystavěna naše nová značka péče o tělo Love Beauty & Planet nebo značka péče o domácnost Seventh Generation.
Svět balení:
Jaké druhy obalů je nejobtížnější nahradit ekologicky přijatelnější formou?
Michaela Franeková:
Nás jako globální společnost nejvíce omezují rozdílné systémy recyklace v jednotlivých zemích, na některých trzích dokonce chybějí. Nejobtížnější je nahradit plastový obal u potravin a zmrzlin, a to kvůli zajištění nejvyšší míry bezpečnosti potravin, a následně u dezinfekčních prostředků kvůli vyšším technologickým nárokům na obalový materiál. Samozřejmě další otázkou k diskusi je, zda u některých typů produktů má vůbec smysl a lepší environmentální dopad plastový obal nahrazovat jiným materiálem a zda se nemáme soustředit primárně na jeho recyklovatelnost.
Svět balení:
Znamená ekologičtější balení hledání nového materiálu, nebo spíše modifikaci současných materiálů? Formou odlehčování, designu, monomateriálových a plně materiálově recyklovatelných řešení, redukcí potištěných ploch…
Michaela Franeková:
Půjde o kombinaci obou přístupů. Určitě, což naznačuje i evropská legislativa, půjde jednak o snižování množství použitého materiálu a odklon od kompozitních materiálů. Na druhé straně půjde o hledání nových řešení a posilování cirkulární ekonomiky s plastovými a jinými obalovými materiály.
Svět balení:
Naznačila jste vaši strategii vůči plastu. Mnoho spotřebitelů dnes zcela odmítá plasty, přitom plast je zásadní obalový materiál.
Michaela Franeková:
Plast je užitečným materiálem a v ekonomice má své nezastupitelné místo – je lehký, kvalitní, levný, bezpečný, praktický a v zásadě recyklovatelný. Navíc jde také o jeden z nejvhodnějších materiálů na přepravu a v neposlední míře má významné vlastnosti s ohledem na hygienu a bezpečnost výrobků. Plast je skvělý materiál, problém je, aby nekončil v přírodě. Je tedy nezbytné pohlížet na jeho efektivní využívání s co nejmenším dopadem na životní prostředí.
Naše společnost se snaží jednak snížit využívání „virgin“ plastu, dále také chceme pomoci vybudovat uzavřenou smyčku, ve které je na plastový odpad pohlíženo jako na surovinu. Proto se snažíme v rámci naší strategie Less, Better & No Plastic v našem portfoliu více využívat recyklovaný a recyklovatelný plast, nahrazovat plast tam, kde to dává smysl, a snižovat množství využívaného plastu, například použitím opětovně plnitelných obalů či koncentrovanějších verzí produktů.
Svět balení:
Vnímáte „slepé uličky“ některých obalových materiálů? Ať už z pohledu, že je spotřebitelé nechtějí, nebo naopak se u takzvaných ekologických obalů po pár letech ukázaly některé problematické stránky – například u oxodegradabilních plastů?
Michaela Franeková:
Jako společnost, která aktivně oblast plastů adresuje a působí téměř po celém světě, jsme slepé vývojové cesty také zakusili. Myslím, že to k procesu hledání nejlepších řešení a neustálého inovování patří. Každý se v této oblasti učí a každý určitě touží po tom, aby našel to nejlepší řešení. Zde je třeba dodat, že mě moc těší, že tato oblast spojuje celý sektor, jde o společné hledání cesty z nadužívání plastů a jiných obalových materiálů.
Vedle toho má každý stát či region dostupné jiné technologie likvidace obalových materiálů a může se pochlubit jinak nastaveným systémem recyklace. Proto i naše obalové inovace musíme hodnotit trh od trhu. Ve Francii mohou znamenat cestu kupředu, u nás tomu může být naopak.
Prioritou pro nás vždy je zajistit bezpečnost produktu, s čímž jde ruku v ruce vhodný obal, a vedle toho neustále pracovat na inovacích jak obalů, tak lokálních systémů sběru a likvidace obalů. Proto je v tomto sektoru nezbytná spolupráce s ostatními.
Svět balení:
Pro mnoho výrobců, kteří chtějí použít ekologičtější typy obalů, je obtížné testování a sledování výsledků až na úroveň materiálové recyklace. Má v tomto směru Unilever nějaký inspirativní přístup či pohled, jak postupovat?
Michaela Franeková:
Jako společnost jednak hledáme nejvhodnější obalová řešení, vedle toho je podrobujeme testování a také vždy před uvedením produktu v inovovaném obalu řešíme, zda nové řešení na daném trhu je lepší variantou předchozího obalu či naopak. Ne vždy totiž obalové inovace reflektují lokální podmínky recyklace a dostupné technologie. Informace o možnostech recyklovatelnosti si Unilever ověřuje souhrnnými studiemi zahrnujícími jednotlivé trhy (např. Suez-Circpak) ve spolupráci s místními experty R&D a lokálními EPR systémy, případně i testy s recyklátory.
Recyklovatelnost obalů nových zubních past Signal Detox jsme ověřovali se společností Eko-kom a recyklátorem přímo v provozu. Z provedeného testování vyplývá, že testované prázdné vzorky obalu zubní pasty Signal úspěšně prošly recyklačním procesem a staly se součástí vyrobených regranulátů PE a PP. V případě, že spotřebitel bude odkládat vyprázdněné použité obaly od pasty do systému tříděného sběru plastu, třídicí linky budou schopny identifikovat dané obaly a pozitivně je dotřídit do požadované frakce, která bude následně dodána do recyklačního závodu. Pak po splnění všech těchto uvedených podmínek bude zajištěna jeho recyklace. Také jsme testovali obaly zmrzliny Míša, ty jsou též plně recyklovatelné.
Svět balení:
Měli by výrobci vůči veřejnosti – i na obalech – více komunikovat, jakým způsobem s použitým obalem naložit?
Michaela Franeková:
Uvědomujeme si a plně podporujeme potřebu zlepšit recyklaci obalových materiálů, čemuž pomáhá i snadno identifikovatelný typ materiálů pro spotřebitele. Proto podporujeme používání recyklačních symbolů na co největším počtu našich obalových komponent. Vedle komunikace na obalu tyto informace uvádíme i na webových stránkách jednotlivých značek nebo kategorií, nově například u zmrzlin. Stále však v této oblasti vidíme prostor na zlepšení.
Svět balení:
Jaké další plány má Unilever v oblasti udržitelnosti?
Michaela Franeková:
Plasty jsou jedním z významných aspektů, který bereme v potaz u novinek ve všech našich kategoriích, zmrzlinou počínaje a produkty pro péči o domácnost a osobní hygienu konče. Z kategorie zmrzlin uvedu kelímky značky Magnum, které budou od konce tohoto roku z recyklovaného a plně recyklovatelného plastu. Odstranili jsme také vnější plastovou vrstvu z kelímků značky Ben & Jerry’s.
Více o nových kelímcích značky Magnum si přečtěte zde.
Svět balení:
Chystáte se na českém a slovenském trhu představit další inovované obaly?
Michaela Franeková:
Mohu pokračovat produkty z kategorie osobní hygieny, kde jsme letos na český trh uvedli už zmiňovanou novou zubní pastu Signal Detox, jejíž obal je v Česku plně recyklovatelný. Obal této zubní pasty tak přispívá ke konceptu cirkulární ekonomiky, kdy je již z 31 procent tvořen recyklovaným materiálem a také se díky plné recyklovatelnosti bude moci navracet zpět do oběhu. Plné recyklovatelnosti jsme dosáhli odstraněním hliníkové vrstvy z tuby. Se společností Eko-kom a recyklátorem dutých plastů jsme pilotně testovali nové tuby na jejich recyklovatelnost. V tomto roce na náš trh postupně uvádíme sprchové gely Dove v lahvích z plně recyklovaného plastu. Značka Love Beauty & Planet v letošním roce do Česka přinesla novou oceánskou řadu. Její plastové obaly obsahují plasty sesbírané z okolí oceánů.
Obalové inovace postupně představujeme v rámci našeho portfolia péče o domácnost, a to dokonce na tradičních a rozšířených značkách, jako jsou Domestos, Cif, Savo, Surf či Coccolino.
Svět balení:
Jsou zde už nějaké konkrétní obalové inovace?
Michaela Franeková:
Postupně do příštího roku u některých řad přejdeme na plastové lahve z padesáti- až stoprocentně recyklovaného plastu. Dalšími inovacemi jsou nové koncentrované refilly značky Cif a ultrakoncentrované aviváže značky Coccolino, čímž se šetří obalový materiál. Lahve značek Seventh Generation nebo řady Cif Nature jsou již nyní v plně recyklovaných obalech. V této kategorii chystáme velkou řadu pokroků i do budoucna. Nové formáty produktů, jako jsou refilly nebo koncentrovanější alternativy, a větší využití recyklovatelného a recyklovaného plastu mohou být jedním z řešení nadužívání plastů.
Michaela Franeková
CV v kostce:
Od studentky po generální ředitelku
Od 1. července loňského roku je generální ředitelkou společnosti Unilever Česká republika a Slovensko, vedle toho je také viceprezidentkou marketingu potravinových a nápojových značek společnosti Unilever pro region východní Evropy. Ve firmě pracuje 18 let, svou kariéru v bratislavské pobočce odstartovala v roce 2003 jako studentka. Následně působila v různých pozicích v marketingu, customer marketingu nebo obchodu. Od roku 2015 byla viceprezidentkou marketingu pro kategorii potravinových a zmrzlinových značek pro region východní Evropy, kam spadá 20 zemí.
Proč Unilever?
„Vždy mi imponovalo, když je firma progresivní a neustále roste. Co je však zásadní – děje se tak v souladu s odpovědným přístupem k životnímu prostředí a zvyšováním pozitivního dopadu na společnost. Jsou mi také blízké hodnoty společnosti, kterými jsou čestnost v podnikání, průkopnictví a inovátorství, zodpovědnost napříč celým hodnotovým řetězcem a respekt vůči všem, se kterými pracujeme.“
Mimo práci
Ve svém volném čase nejraději cestuje a věnuje se sportu, zejména freeride lyžování, plavání a také volejbalu. Ráda čte a cvičí jógu.
Rozhovor připravil Stanislav D. Břeň.
Foto: Unilever