
Obal roku: Nejvíce oceněných obalů má Smurfit Kappa
Sedmadvacátý ročník obalové soutěže Obal roku přinesl zajímavá a inovativní obalová řešení, procesy i technologie. Soutěžní exponáty posuzuje odborná porota složená z lidí, kteří jsou s obaly v dennodenním kontaktu. Letos se soutěžilo v 11 kategoriích, které navazují na celosvětovou obalovou soutěž WorldStar Packaging Awards, kam se mohou oceněné obaly přihlásit.
První den zasedání poroty se nesl ve znamení kategorií Potraviny, POP&POS, Nápoje, Kosmetika, Etiketa, Elektronika, E-commerce, Dárkové obaly a Ostatní. To předurčilo, že se porota zaměřila kromě inovativních konstrukcí a využití nových technologií také na spotřebitelskou zkušenost a na design. Druhý den se porota věnovala exponátům v kategoriích Automotive, Transportní obaly, Procesy a technologie. Složení „jury“ bylo oproti prvnímu dni hodnocení mírně obměněno. Nebyl zde totiž takový důraz na design, naopak se jednalo o exponáty, pro něž byla zásadní konstrukce či výrobní technologie. Přihlašovatelé mohli využít možnost osobní prezentace obalů před porotou. Někteří prezentovali na dálku po Skypu a třetí alternativou bylo představení prostřednictvím organizátora soutěže, Obalového institutu Syba.
Smurfit Kappa a Thimm v popředí
Ocenění Obal roku letos získalo 41 přihlášených exponátů. Nejvíce ocenění připadlo společnosti Smurfit Kappa, která přihlásila obaly z Česka i Slovenska a bodovala celkem desetkrát. Z Česka se jedná o Bombustický stojan, ve kterém jsou nejenom traye s tyčinkami, ale je zde i velká plocha pro marketing. Dalšími oceněnými obaly jsou Degustační box, Remoska Tria, Horké úspory z Dražic a o obal na hodinky Prim, obal se jménem Primfix. Firma si také odnáší ocenění za Obnovitelný e-commerce obal na jemnou elektroniku.
Dalším úspěšným přihlašovatelem byla společnost Thimm The Highpack Group, která si připsala ocenění Obal roku rovnou pětkrát. Zasilatelský obal na vzorky pro společnost Herbadent byl ukázkou wow efektu, krabice pro e-shop Spokojený pes zase zaujala porotu jako pokračování příběhu známé boudičky. Personalizovaný obal pro zasílání influencerům je stejně jako předchozí obal ukázkou digitálního laserového výseku, za který si odnáší další ocenění a to v kategorii Procesy a technologie. Pod značku Thimm patří i oceněný obal „Robote, vem si mě“, který patří do kategorie Automotive.
Společnost Sittardia obdržela ocenění Obal roku dvakrát, a to za Kreativní display a paletové stání Kláštorná od společnosti Kofola a za Kreativní kartonový display Carnilove pro společnost Vafo. Dvakrát si ocenění odnesla i společnost Etiflex – konkrétně za etikety na víno Rozařín a na Rumcajsovku. Dvě ocenění si „připsala“ firma Mondi Bupak. Jednou se jednalo o kategorii e-commerce, kde získala ocenění za inovativní obálky pro e-commerce segment. V kategorii Technologie se prosadil obal na Šumivé víno – Limited Edition Box.
Další exponáty obdržely po jednom ocenění. Společnost Cardbox Packaging za inovativní lžičku CBX Spoon. Mezi oceněné patří i pokračování příběhu od společnosti Unipap za obal BB Delivery Protect. I Chemosvitfolie patří mezi úspěšné přihlašovatele, konkrétně uspěl obal na Tatramelky. Společnost Boxmaker slavila úspěch s komplexním anticovid displayem.
Zástupci společnosti Schoeller Allibert Czech Republic se mohou radovat z ocenění za plastový paletový box Combo Excelsior Hybrid, využitelný v potravinářství nebo kosmetickém průmyslu. Společnost Albi Česká republika uspěla s Neonovými obrázky, které jsou zároveň obalem i hračkou pro děti. Zájem a diskuzi nad příběhem obalu vyvolal panamský rum Serum od společnosti Kratochvílovci, která si nechala na zakázku vyrobit dárkový obal i samotnou lahev. Mezi výherce se zařadila rovněž společnost Greiner Packaging s obalem K3 r-PET_r-PAP se 70 % z recyklátu.
S obalem na lahev s možností druhotného využití, zušlechtěnou lesklým UV lakem a matným drip-off efektem podtrhujícím grafiku, se mezi oceněné zařadila Model Obaly. Nováčkem v soutěži, a to hned úspěšným, se stala společnost Alpla, která získala ocenění za svou lahev na Pramenitou vodu Bonny od společnosti Veseta. Společnost AG Foods oslovila porotu designem na Biogena Tea Coctails.
Dalším oceněným je Český národní podnik za obal na anti-pollution denní pleťový krém Sedmikráska, resp. za jeho eko náplň. Společnost Colognia se „zadařilo“ s laminátovou tubou hydratačního krému na ruce. Servisbal Obaly sklidil úspěch s obalem Eko box, což je obal se samosvorným dnem a s inovativními mechanickými zámečky, které nahrazují lepicí pásku. I společnost Dropax se může radovat z ocenění, a to za obal z kategorie E-commerce. E-pack Mont Bleu, který je distribuován po celém světě. Společnost OTK uspěla s obvodovou etiketou na Mattoni black. S dárkovým balením piva Volt se dařilo společnosti DS Smith Packaging Czech Republic, která dokázala podpořit brand pivovaru i na hnědém obalu s hnědým potiskem. Posledním oceněným se stala společnost Dads Advertising za jejich Domovina mini trojpak.
Galavečer a slavnostní vyhlášení výsledků na Obalku
Po skončení druhého dne hodnocení se konala after-judging cocktail party, kde byly pro účastníky neformálně vyhlášeny výsledky. Slavnostní předání ocenění Obalu roku 2020 proběhne na galavečeru na závěr obalového kongresu Obalko, a to 27. ledna 2021 v hotelu Aquapalace v Čestlicích.
Vstupenka na WorldStar Award
Obal roku je jediná obalová soutěž v Česku a na Slovensku. Úspěch v soutěži Obal roku dává možnost nominace a je bránou do světové soutěže WorldStar Packaging Awards, kterou organizuje World Packaging Organisation a která udělila Obalu roku certifikaci. Zde se mezi sebou utkají ty nejlepší obaly z celého světa.
Dva hodnotící dny, dvě poroty
Mezi letošní porotce patřili Hana Hradecká, manažerka komunikačních projektů společnosti Eko-kom, Martin Dulava, spoluzakladatel LineArt Group, Lukáš Vápenka z Ústavu konzervace potravin VŠCHT, Petra Neugebauerová a Olga Krejčová z Penny Market, David Marouš, obchodní ředitel společnosti Cordstrap, Jiří Hejduk z Univerzity Pardubice, Zdeněk Ungrád, jednatel společnosti Panflex, Stanislav Břeň, šéfredaktor časopisů Svět balení a Systémy Logistiky, Milena Barančíková, packaging engineer z Doosan Bobcat EMEA, Michael Šimek z GS1 Czech Republic, Eva Skopková, šéfredaktorka časopisu Packaging, Petra Kahovcová, commodity manager společnosti Siemens, Filip Hubička, šéfredaktor časopisu Logistika. Předsedkyní poroty byla počtvrté obalová expertka Jana Žižková. Porota zasedala ve dvou dnech, a to v úterý 25. srpna a ve čtvrtek 27. srpna 2020.
Kompletní přehled vítězných obalů najdete na https://obalroku.cz/ocenene/competition-obal-roku/2020.