
Rozbalíme to s Petrou Tříškovou, marketingovou ředitelkou společnosti Chocoland
Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Pravidelně vám časopis Svět balení přináší krátké rozhovory s těmito osobnostmi, ve kterých rozbalíme jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další osobností československého obalového trhu, s kterou to rozbalíme, je Petra Tříšková, marketingová ředitelka společnosti Chocoland.
Svět balení: Společnost Chocoland je česká společnost, která o své místo na trhu bojuje s nadnárodními koncerny. Jste schopní soupeřit v oblasti obalů s cukrovinkovými giganty?
Petra Tříšková: Máte pravdu, máme to mnohem těžší, nestačí jen vyrobit dobrý produkt v pěkném balení a uvést ho na trh levněji než konkurenční giganti. Z tohoto důvodu, naše marketingová strategie směřuje posledních pár let k cíli vybudovat oblíbenou značku, která nabízí zajímavé a chutné produkty, které si získají loajalitu zákazníků. Při koncepci designů obalů vždy upřednostňujeme myšlenku – každý náš obal musí odpovídat ve všech směrech produktu, který je uvnitř. V praxi bych to definovala slovy, že každý náš obal, a tedy i výrobek uvnitř, je pravdivý, jednoduchý a nehraje si na to, co není. Při rozhodování, do jakého obalu, a jak výrobky zabalíme, nám dlouhodobě pomohla strategie stát chvíli na druhé straně regálu – na pozici našeho zákazníka, a tak se nám podařilo nacházet správnou kombinaci mezi dobře zvolenou prodejní cenou a zajímavým obalem.
Svět balení: Jak byste hodnotila vztah Chocolandu s dodavateli obalů? Spolupracujete spíš s českými anebo se zahraničními dodavateli?
Petra Tříšková: Vztahy s dodavateli obalů i surovin máme dlouhodobé a nadstandardní, díky časté komunikaci při podílení se na koncepci nových obalů či vylepšení původních, si troufám říct, že jsme s mnoha z nich přešli po tolika letech do přátelské úrovně. Snažíme se být fair, a tak jak rosteme my, pomáháme růst našim dodavatelům, proto hlavním kritériem při výběru dodavatele není nejnižší cena, ale kompletní dodavatelský servis, společná spokojenost a zápal pro každý menší či větší projekt. Naši dodavatelé jsou rozesetí po celé Evropě, ale ti zásadní jsou z České republiky.
Svět balení: Vyrábíte hodně privátních značek. Jaká je spolupráce s řetězci v oblasti balení? Jak přistupujete k obalům privátních značek versus obalům vašich značek?
Petra Tříšková: Privátním značkám se za poslední roky skutečně daří, a to nejen u nás v Chocolandu, vždyť i podle ročenky (PLMA) měly v roce 2019 privátní značky obchodních řetězců na pultech tuzemských prodejen už čtvrtinový podíl. Rostoucí obliba privátních značek, je podle mě způsobena tím, že zákazníci objevili skutečnost, že pod privátním obalem, za nižší cenu, pořídí skutečně kvalitní zboží. Alespoň v našem případě to platí. Nenabízíme řetězcům rozdílné nebo méně kvalitní receptury, než sami uvádíme na trh. Naopak, s přísliby větších odběrů při vývoji výrobků jsou často receptury obohaceny o více procent té či oné suroviny, a to samé platí i pro obaly, tlak obchodních řetězců na kvalitu obalů a v posledních letech především na jejich recyklovatelnost, je často až nekompromisní. Ať tedy náš či privátní obal, vše uvádíme na trh ve stejné kvalitě, která reflektuje současné požadavky legislativní i tak často skloňované udržitelnosti.
Svět balení: Který z vašich obalů se podle Vás obzvlášť povedl? Na který jste nejvíc hrdá?
Petra Tříšková: Za nejpovedenější obal považuji určitě řadu tabulkových čokolád Chocoland Sugar Free a No Added Sugar, které za poslední dva roky, kdy jsme první příchutě uvedly na trh, prošly hned několika změnami, ale nyní si myslím, že jsou skutečně povedené, a je to vidět i na stále stoupajících prodejních číslech. Jako každý povedený projekt se ovšem i tento stále vyvíjí. Snažíme se dále překvapovat naše zákazníky, a proto jsme například přidali ke třem původním variantám dvě další příchutě. Nabídku této řady jsme obohatili i tím, že k původní gramáži 85 gramů aktuálně na trh uvádíme i sníženou gramáž 50 g, abychom drželi krok s rostoucími trendy a tlakem na snižování gramáží cukrovinek, a vůbec nehraje roli, že jsou sugar free.
Ráda bych zde uvedla i moji opravdovou srdcovku, a to je kolekce výrobků pod brandem Magic Cute Unicorn, která se již druhým rokem drží mezi topovými produkty vánoční nabídky, a to nejen na našem trhu, ale především v zahraničí.
Svět balení: Osobně sedíte na třech židlích. Řídíte marketing, import a zároveň i nákup obalů a surovin. Která oblast Vás baví nejvíce? Jak zvládáte tolik různých věcí?
Petra Tříšková: Když to takto čtu, tak mi to skoro nahání hrůzu, a otázku, jak to zvládám, si sama kladu často. Je to skutečně velmi náročné na čas a práce mi zasahuje do osobního života a velmi ho ovlivňuje. Ale před třemi lety to byla pro mě výzva, myslím vedení MTZ (oddělení materiálního a technického zázemí), kterou jsem si k marketingu přibrala. Hodně mi pomohlo právě předchozí působení v marketingu společnosti, perfektní znalost portfolia a vůbec celého procesu uvádění výrobků na trh tvořilo základní předpoklad pro správné uchopení této výzvy. Začala jsem procesem konsolidací dodavatelského portfolia, a to skutečně každého jednotlivého obalu, velmi intenzivně jsem prohloubila za poslední roky vztahy s vybranými dodavateli, a tak jsme dosáhli nejen výhodnějších cenových a platebních podmínek, ale i celého dodavatelského servisu. Nákupní oddělení má v Chocolandu pod kontrolou 75 % výdajů společnosti, a proto má strategický význam na snižování nákladů. Troufám si tvrdit, že nyní je stabilita skladových zásob a zároveň vztahů s dodavateli nastavena perfektně, a pozitivně tak ovlivňuje celkovou výkonnost a konkurenceschopnost Chocolandu, a tedy za mě nastal čas, předat tuto část mé práce novému nástupci. Marketing a import spolu velmi souvisí, jelikož nákup chybějících položek, které si neumíme sami vyrobit, do našeho prodejního portfolia, zaručuje komplexnost a tím konkurenceschopnost, takže tyto dvě oddělení se budou v pracovní náplni marketingového ředitele snoubit i nadále.
A abych se ještě vrátila k otázce, co mě baví nejvíc. Nedá se říct, co mě baví nejvíce, moje práce jako taková mě baví, ráda pracuji, jsem kreativní člověk s duchem obchodníka, takže i na práci šéfa nákupního oddělení si umím najít to zábavné. Mám-li být upřímná, tak na mé práci mě nejvíc baví vývoj a hledání nových výrobků, ať těch, co si vyrobíme sami nebo nakoupíme v zahraničí na straně jedné, a pak se zaujetím sleduji a raduji se z prodejních výsledků na straně druhé. Mám ráda výzvy, nebojím se hledat cesty k projektům, které se zdají být neřešitelné. Uvidíme, jaké další mi život přinese.