logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Automatizace výroby už dávno není složitá ani nedostupná. Díky společnosti FANUC může dnes...
  • Mondi rozšiřuje spolupráci s německým výrobcem soli Südwestdeutsche Salzwerke AG (SWS), známým...
  • Spotřeba obalových materiálů z bioplastů poroste celosvětově přibližně o 10 % ročně. Do roku...
  • Společnost Stepa, český výrobce a zpracovatel papírových a obalových řešení, rozšiřuje své...
  • Logistický sektor stojí na prahu zásadných zmien. Globálne dodávateľské reťazce čelia tlaku...

BENCHMARKING: „Lepičky“ pod drobnohledem

14. srpna 2020
Benchmarking 0
1924
BENCHMARKING: „Lepičky“ pod drobnohledem

Přirozeným vývojem trhu se nároky na lepicí a skládací linky výrazně změnily. V současnosti se na trhu s lepenkovými obaly setkáváme s velkou variabilitou často poměrně složitých konstrukcí. Kreativní návrháři vymýšlejí nové typy obalů, na jejichž výrobu mohou používat i řadu nových materiálů. Stroje pak musí umět skládat a lepit nejenom sofistikované konstrukce či různě zušlechtěné povrchy lepenek, ale třeba i plasty.

Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 107/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.

Výroba obalů a jejich potřeba skládání a lepení má velmi dlouhé historické kořeny. V Číně byly použity archy zpracované kůry z moruše k zabalování potravin už v době 100–200 let př. n. l. Vývoj materiálů i výroby se v následujících stoletích stále zdokonaloval. Velký rozvoj technologií nastal v 19. století, kdy vzniká řada firem. K nejvýznamnějším patřila německá společnost Jagenberg, která po spolupráci s významnými výrobci (např. Ferdinand Porsche) uvedla na trh počátkem 50. let minulého století jednu z prvních plně automatických skládacích a lepicích linek.

V průběhu 20. století se zvyšovaly zejména objemy zpracovávaných zakázek, a proto byl hlavní důraz kladen především na zvyšování výkonů skládaček a lepiček. Počátkem 21. století se trend začal výrazně měnit. A opět souvisí s vývojem na trhu s obaly. Vzhledem k vysokým nárokům na variabilitu obalů a zejména výraznému snižování průměrné délky zakázky vyráběných sérií se hlavní důraz přesunul na stranu zkrácení tzv. přestavbových časů. V současné době nejvýznamnější světoví výrobci obalů tento trend řeší nákupem spíše specializovaných linek zaměřených na maximální výkon nebo naopak na maximální variabilitu zakázek a výrobci skládaček-lepiček se tomuto trendu přizpůsobují. V našich oblastech stále bohužel přetrvává trend z minulosti koupit si co nejuniverzálnější stroj a pak s údivem zjistit, že jeho efektivita není konkurenceschopná. Tato situace se zdaleka netýká jen výroby obalů, ale prakticky většiny výrobních segmentů.

V posledním období na trh výroby obalů stále více vstupují tzv. komerční tiskárny, které se tímto segmentem v minulosti nezabývaly. Spatřují zde příležitost na trhu se uplatnit, navýšit své marže a někdy využít i malou flexibilitu stávajících tradičních výrobců obalů. V souvislosti se zvýšenou poptávkou trhu rozdílných zákazníků postupně významní výrobci přicházejí na trh s více výkonovými řadami lepiček-skládaček tak, aby si každý zákazník našel optimální model, přesně na míru své produkce.

Kontroly kvality i zvyšování míry automatizace

V současné době lze v nabídce skládaček vysledovat hned několik výrazných vývojových trendů. Patří k nim především modularita stroje (množnost doplnění či rozšíření lepičky v budoucnu v závislosti na vývoji trhu a požadavku zákazníků – tzv. LEGO typ), možnosti zařazení inline speciálních modulů, jako je např. aplikace Braillova písma či kontrolní systémy.  Dnes k tolik požadovaným systémům kontroly kvality patří především čtení kódů, sledování přítomnosti a nánosu lepidla, a zejména pak v poslední době inline 100% inspekce kvality – zde někteří významní výrobci již dosahují extrémní dosažitelné přesnosti rozlišení až 8K, což je nutné např. při kontrole malých a speciálních motivů. Kontrolu kvality s vysokým rozlišením ocení producent např. při inspekci velmi drobného textu. Tlak na materiálové úspory vede na jedné straně ke zmenšování obalů, na straně druhé je však na menší plochu, v souvislosti s požadavky legislativy, nutno umísťovat stále více informací a textu. K lepení obalů se speciálními povrchy se používají technologie tzv. plazmy, původně vyvinuté NASA pro lepení keramických destiček k trupu raketoplánů (k docílení změny povrchového napětí) apod. Velmi významnou oblastí je také zvyšování plné automatizace lepiček. Přestavbu stroje i vlastní výrobu výrazně urychluje a zjednodušuje ukládání zakázek do paměti stroje a jejich následné vyvolání při opakování zakázek.

Udržitelnost a společenská zodpovědnost

Dalším významným požadavkem souvisejícím s ochranou životního prostředí je vyrobit stroj ideálně s nulovými nebo minimálními nároky na emise CO2 a skleníkových plynů. Mnozí výrobci skládaček-lepiček se chlubí tím, že právě jejich stroj je neutrální, tedy že při jeho výrobě nevzniká CO2. Zde se jedná spíše jen o marketingový tah, protože není možno vyrobit stroj, při jehož výrobě nevznikal CO2. Existují však i společensky zodpovědné firmy. Na trhu je výrobce, který zejména v oblastech Afriky vysazuje pravidelně takový počet rychle rostoucích dřevin, aby množství CO2 vznikajícího při výrobě nahradila adekvátní výsadba dřevin, které zpět přemění CO2 na tolik potřebný kyslík přirozenou fotosyntézou.

Závěrem je třeba sdělit, že zejména výroba jednoduché lepičky již není pro většinu výrobců problémem. Naopak u některých dodavatelů je slabinou poskytování úplného servisu. U kvalitního dodavatele technologie je samozřejmostí zajištění operativního a zejména cenově atraktivního servisního zázemí, ideálně lokálním jazykem hovořících a speciálně vyškolených instruktorů v dostatečném množství podle potřeby trhu. Péče o zákazníka by měla zahrnovat i odborné poradenství profesionálně vyškolených zástupců firem, a to nejenom v období před pořízením investice, ale následně i po celou dobu provozu stroje. Někteří výrobci také nabízejí pomoc při vykoupení stávající, již nevyhovují technologie i od konkurenčních výrobců nebo přímo nabídnou protihodnotou zastaralé technologie vykoupit. Ty pak ještě mohou velmi dobře sloužit například v jiných regionech, kde jsou požadavky na trhu s obaly výrazně nižší. Obrovským rizikem je investice od dealerů, kteří zastupují velké množství dodavatelů – kvůli častým změnám v zastoupení pak dochází k omezení či úplnému zastavení jakékoli podpory na daných trzích.

Přidaná hodnota je důležitější než cena

V členských zemích EU mnoho výrobců jako zdroj financování svých investic využilo peněz z programů pro podporu projektů, což bohužel někdy výrazně znevýhodnilo firmy, které z nějakého důvodu na dotace nedosáhly. Tím došlo do určité míry k vytvoření konkurenčně nerovného prostředí. Následkem někdy i rozsáhlých investic na trhu v zemích bývalé východní Evropy dochází k situaci, že nabízené kapacity jsou vyšší, než trh žádá. Výsledkem je vyvolání obrovského snižování cen obalů vlivem přetlaku nabídky, tento tlak je pak přenášen na výrobce skládaček a lepiček. Při investici je pak role ceny mnohdy nejdůležitějším faktorem rozhodnutí. Po zakoupení levnějšího stroje teprve následně zákazník zjistí, že je mu nabízena pouze minimální podpora ze strany dodavatele. Servis může komplikovat i okamžitý nedostatek náhradních dílů, které nejsou skladem alespoň v některé dostupné zemi EU, a musí se tedy zajišťovat dodávky dílů ze vzdálených zemí, u kterých chybí vzájemná kompatibilita dílů a podobně.


„Od automatizace k robotizaci“

Jaroslav Nykl – Heidelberg

„Konstrukční vývoj je zaměřen i na periferie, jako jsou přednakladače a plně automatické nebo poloautomatické baličky. Akcent je kladen i na předávání dat ze stroje do informačního systému zákazníků apod. V současné době se také hodně využívají tzv. QR kódy. Trend zejména posledních několika let (související s nedostatkem a cenou pracovní síly) je využití plně automatických robotů při nakládání a manipulaci s obaly, někteří významní výrobci pracují již na vývoji plně autonomního stroje.“

Text a foto: Jana Žižková

Foto: Heidelberg

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

 

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

FANUC nabízí udržitelná automatizační řešení pro všechny typy provozů

Automatizace výroby už dávno není složitá ani nedostupná. Díky společnosti FANUC může dnes automatizovat téměř každý podnik – jednoduše, efektivně a bez zbytečných nákladů. FANUC má více než 60 let zkušeností s vývojem robotů a systémů, které pomáhají firmám zvyšovat přesnost, produktivitu i kvalitu výroby. Mnoho lidí si stále myslí, že automatizace je drahá a […]

Vyšší kvalita tisku, kratší termíny. Stepa investuje do nové generace flexotisku Soma Optima 2

Společnost Stepa, český výrobce a zpracovatel papírových a obalových řešení, rozšiřuje své technologické kapacity o nový osmibarvový flexotiskový stroj Soma Optima 2. Instalace probíhá v závodě v Lanškrouně a ostrý provoz je plánován na začátek roku 2026. Nová technologie přináší výrazný posun v kvalitě, rychlosti a flexibilitě tisku – zejména u papírových materiálů s vyšší […]

Na trh přichází nová série strojů HQPP flexo Chroma X Pro

Koenig & Bauer Celmacch přichází s novou sérií High Quality Post-Print flexotiskových strojů Chroma X Pro. Tato inovovaná řada je výsledkem tříleté analýzy silných stránek a potenciálu nejvyšší výkonnostní řady flexotiskových strojů pro přímý potisk vlnité lepenky. Proč nová série Chroma X Pro? Nová série kombinuje stabilitu platformy Chroma High Tech s automatizací a výkonem […]

Syntegon představuje technologie a služby budoucnosti na veletrhu Fachpack

Na veletrhu Fachpack 2025 v Norimberku představí Syntegon v hale 1, stánek 257, jak lze výkonnou balicí technologii, komplexní služby a udržitelné procesy propojit do jednotného, uceleného přístupu. Od prvotního plánování přes uvedení do provozu až po neustálou optimalizaci provází společnost své zákazníky spolehlivě během celého životního cyklu stroje. V centru pozornosti stojí řešení služeb […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required