
Přirozeným vývojem trhu se nároky na lepicí a skládací linky výrazně změnily. V současnosti se na trhu s lepenkovými obaly setkáváme s velkou variabilitou často poměrně složitých konstrukcí. Kreativní návrháři vymýšlejí nové typy obalů, na jejichž výrobu mohou používat i řadu nových materiálů. Stroje pak musí umět skládat a lepit nejenom sofistikované konstrukce či různě zušlechtěné povrchy lepenek, ale třeba i plasty.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 107/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.
Výroba obalů a jejich potřeba skládání a lepení má velmi dlouhé historické kořeny. V Číně byly použity archy zpracované kůry z moruše k zabalování potravin už v době 100–200 let př. n. l. Vývoj materiálů i výroby se v následujících stoletích stále zdokonaloval. Velký rozvoj technologií nastal v 19. století, kdy vzniká řada firem. K nejvýznamnějším patřila německá společnost Jagenberg, která po spolupráci s významnými výrobci (např. Ferdinand Porsche) uvedla na trh počátkem 50. let minulého století jednu z prvních plně automatických skládacích a lepicích linek.
V průběhu 20. století se zvyšovaly zejména objemy zpracovávaných zakázek, a proto byl hlavní důraz kladen především na zvyšování výkonů skládaček a lepiček. Počátkem 21. století se trend začal výrazně měnit. A opět souvisí s vývojem na trhu s obaly. Vzhledem k vysokým nárokům na variabilitu obalů a zejména výraznému snižování průměrné délky zakázky vyráběných sérií se hlavní důraz přesunul na stranu zkrácení tzv. přestavbových časů. V současné době nejvýznamnější světoví výrobci obalů tento trend řeší nákupem spíše specializovaných linek zaměřených na maximální výkon nebo naopak na maximální variabilitu zakázek a výrobci skládaček-lepiček se tomuto trendu přizpůsobují. V našich oblastech stále bohužel přetrvává trend z minulosti koupit si co nejuniverzálnější stroj a pak s údivem zjistit, že jeho efektivita není konkurenceschopná. Tato situace se zdaleka netýká jen výroby obalů, ale prakticky většiny výrobních segmentů.
V posledním období na trh výroby obalů stále více vstupují tzv. komerční tiskárny, které se tímto segmentem v minulosti nezabývaly. Spatřují zde příležitost na trhu se uplatnit, navýšit své marže a někdy využít i malou flexibilitu stávajících tradičních výrobců obalů. V souvislosti se zvýšenou poptávkou trhu rozdílných zákazníků postupně významní výrobci přicházejí na trh s více výkonovými řadami lepiček-skládaček tak, aby si každý zákazník našel optimální model, přesně na míru své produkce.
Kontroly kvality i zvyšování míry automatizace
V současné době lze v nabídce skládaček vysledovat hned několik výrazných vývojových trendů. Patří k nim především modularita stroje (množnost doplnění či rozšíření lepičky v budoucnu v závislosti na vývoji trhu a požadavku zákazníků – tzv. LEGO typ), možnosti zařazení inline speciálních modulů, jako je např. aplikace Braillova písma či kontrolní systémy. Dnes k tolik požadovaným systémům kontroly kvality patří především čtení kódů, sledování přítomnosti a nánosu lepidla, a zejména pak v poslední době inline 100% inspekce kvality – zde někteří významní výrobci již dosahují extrémní dosažitelné přesnosti rozlišení až 8K, což je nutné např. při kontrole malých a speciálních motivů. Kontrolu kvality s vysokým rozlišením ocení producent např. při inspekci velmi drobného textu. Tlak na materiálové úspory vede na jedné straně ke zmenšování obalů, na straně druhé je však na menší plochu, v souvislosti s požadavky legislativy, nutno umísťovat stále více informací a textu. K lepení obalů se speciálními povrchy se používají technologie tzv. plazmy, původně vyvinuté NASA pro lepení keramických destiček k trupu raketoplánů (k docílení změny povrchového napětí) apod. Velmi významnou oblastí je také zvyšování plné automatizace lepiček. Přestavbu stroje i vlastní výrobu výrazně urychluje a zjednodušuje ukládání zakázek do paměti stroje a jejich následné vyvolání při opakování zakázek.
Udržitelnost a společenská zodpovědnost
Dalším významným požadavkem souvisejícím s ochranou životního prostředí je vyrobit stroj ideálně s nulovými nebo minimálními nároky na emise CO2 a skleníkových plynů. Mnozí výrobci skládaček-lepiček se chlubí tím, že právě jejich stroj je neutrální, tedy že při jeho výrobě nevzniká CO2. Zde se jedná spíše jen o marketingový tah, protože není možno vyrobit stroj, při jehož výrobě nevznikal CO2. Existují však i společensky zodpovědné firmy. Na trhu je výrobce, který zejména v oblastech Afriky vysazuje pravidelně takový počet rychle rostoucích dřevin, aby množství CO2 vznikajícího při výrobě nahradila adekvátní výsadba dřevin, které zpět přemění CO2 na tolik potřebný kyslík přirozenou fotosyntézou.
Závěrem je třeba sdělit, že zejména výroba jednoduché lepičky již není pro většinu výrobců problémem. Naopak u některých dodavatelů je slabinou poskytování úplného servisu. U kvalitního dodavatele technologie je samozřejmostí zajištění operativního a zejména cenově atraktivního servisního zázemí, ideálně lokálním jazykem hovořících a speciálně vyškolených instruktorů v dostatečném množství podle potřeby trhu. Péče o zákazníka by měla zahrnovat i odborné poradenství profesionálně vyškolených zástupců firem, a to nejenom v období před pořízením investice, ale následně i po celou dobu provozu stroje. Někteří výrobci také nabízejí pomoc při vykoupení stávající, již nevyhovují technologie i od konkurenčních výrobců nebo přímo nabídnou protihodnotou zastaralé technologie vykoupit. Ty pak ještě mohou velmi dobře sloužit například v jiných regionech, kde jsou požadavky na trhu s obaly výrazně nižší. Obrovským rizikem je investice od dealerů, kteří zastupují velké množství dodavatelů – kvůli častým změnám v zastoupení pak dochází k omezení či úplnému zastavení jakékoli podpory na daných trzích.
Přidaná hodnota je důležitější než cena
V členských zemích EU mnoho výrobců jako zdroj financování svých investic využilo peněz z programů pro podporu projektů, což bohužel někdy výrazně znevýhodnilo firmy, které z nějakého důvodu na dotace nedosáhly. Tím došlo do určité míry k vytvoření konkurenčně nerovného prostředí. Následkem někdy i rozsáhlých investic na trhu v zemích bývalé východní Evropy dochází k situaci, že nabízené kapacity jsou vyšší, než trh žádá. Výsledkem je vyvolání obrovského snižování cen obalů vlivem přetlaku nabídky, tento tlak je pak přenášen na výrobce skládaček a lepiček. Při investici je pak role ceny mnohdy nejdůležitějším faktorem rozhodnutí. Po zakoupení levnějšího stroje teprve následně zákazník zjistí, že je mu nabízena pouze minimální podpora ze strany dodavatele. Servis může komplikovat i okamžitý nedostatek náhradních dílů, které nejsou skladem alespoň v některé dostupné zemi EU, a musí se tedy zajišťovat dodávky dílů ze vzdálených zemí, u kterých chybí vzájemná kompatibilita dílů a podobně.
„Od automatizace k robotizaci“
Jaroslav Nykl – Heidelberg
„Konstrukční vývoj je zaměřen i na periferie, jako jsou přednakladače a plně automatické nebo poloautomatické baličky. Akcent je kladen i na předávání dat ze stroje do informačního systému zákazníků apod. V současné době se také hodně využívají tzv. QR kódy. Trend zejména posledních několika let (související s nedostatkem a cenou pracovní síly) je využití plně automatických robotů při nakládání a manipulaci s obaly, někteří významní výrobci pracují již na vývoji plně autonomního stroje.“
Text a foto: Jana Žižková
Foto: Heidelberg