logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Reportáže z domácích akcí
    • Reportáže ze zahraničních akcí
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Aktuality z kongresu
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Ball postaví na Plzeňsku nový výrobní závod Společnost Ball, výrobce plně recyklovatelných...
  • Dobrá voda je třetí značkou Mattoni 1873, jež sjednotila barvu PET lahví kvůli lepší cirkularitě...
  • Mondi spustil ve Štětí nový stroj na výrobu speciálního kraftového a recyklovaného papíru pro...
  • Plzeňský Prazdroj Slovensko sa ešte viac zameria na vratné fľaše a recyklovateľnejšie plechovky...
  • Evian spolupracuje se známým designérem na nové podobě lahví vyrobených z rPET Vytříbený design...

20 let, 20 pohledů: Pivo – Pivu sluší sklo

12. srpna 2020
20 let časopisu Svět balení 0
447
20 let, 20 pohledů: Pivo – Pivu sluší sklo

20 let, 20 pohledů: Pivo – Pivu sluší sklo

Potřeby pivního trhu v oblasti obalů procházejí v posledních letech výrazným vývojem. Svou roli tak kromě praktičnosti obalu či vzhledu hraje i jeho dopad na životní prostředí. To si uvědomují pivovary i spotřebitelé.

Přinášíme článek, který jsme publikovali v časopise Svět balení 107 / duben–červen 2020. Jde o jeden z příspěvků, jež uveřejňujeme k výročí 20 let Světa balení.

Tuzemský pivovar Plzeňský Prazdroj prodává nejvíce objemů v tradičních obalech – vratných lahvích a sudech (s výjimkou koronavirové krize, jež uzavřela restaurace a hospody), které je možné opětovně použít. Na třetím místě jsou plechovky, jejichž obliba každoročně stoupá, a to zejména v době hlavní pivní sezony. Prodeje piva v tomto obalu výrazně rostou již pátým rokem po sobě, a to dvojciferným tempem. V roce 2019 Prazdroj prodal ve vratných skleněných lahvích 40 % produkce, sudy tvořily 32 %, plechovky 18 %, pivo v tanku 5 % a PET lahve měly také pětiprocentní podíl.

Spotřebitele lákají vratné obaly

Skleněné vratné lahve přitom získávají v poslední době opět na popularitě, a to díky tomu, že jsou použitelné opakovaně, což je pro stále větší množství spotřebitelů důležitým nákupním hlediskem. Růst zájmu o ně podpořil i Plzeňský Prazdroj svým loňským rozhodnutím postupně upustit od prodejů svých alkoholických piv v PET lahvích. Jako první přestal od začátku letošního roku stáčet a prodávat pivo v plastových lahvích Gambrinus následovaný Radegastem. Pokračovat budou postupně i další značky jako Velkopopovický Kozel, Primus a Klasik.

Nejekologičtějším plně vratným obalem, který je využíván v hospodách a restauracích, jsou sudy. V tomto segmentu se změny v obalové strategii příliš neprojevují, ale je zde stále prostor pro edukaci personálu, aby se sudy a pivem obecně správně zacházel. Proto se Prazdroj dlouhodobě zaměřuje na podporu čepovaného piva, hospodským radí, jak sudy správně skladovat a školí hospodské i v následné péči o pivní vedení a výčep. Výsledkem je rostoucí kvalita čepovaného piva i počty spokojených zákazníků tuzemských pivnic.

Co se plechovek týká, rostoucí zájem o ně je jednoduchý – jedná se o velmi lehký obal, snadno se převáží a pivo v nich se rychle vychladí. Na zvyšující se poptávku Prazdroj reaguje rozšířením kapacity stáčení piva do plechovek. V roce 2017 uvedl do provozu novou stáčecí linku v Plzni a v těchto týdnech vstupuje do provozu nová linka na plnění plechovkového piva v Pivovaru Radegast v Nošovicích (více zde). Myslí přitom ale i na udržitelnost a celkovou ekologickou stopu tohoto stále oblíbenějšího obalu. Proto se stane nejvýznamnějším partnerem nového závodu na výrobu plechovek firmy Canpack ve Stříbře nedaleko Plzně, který vznikne zhruba v polovině letošního roku (více zde). Díky tomu se podaří výrazně snížit nejen náklady na přepravu plechovek, ale zejména zkrátit cestu plechovek z továrny přímo do pivovaru a tím i snížit celkovou uhlíkovou stopu. Až dosud bylo nutné dovážet plechovky ze vzdálenějších továren v Evropě. Prazdroj si spočítal, že díky tomuto kroku nákladní automobily nebudou muset ročně ujet 1,75 milionu kilometrů, což odpovídá snížení emisí CO2 o 1400 tun za rok, tedy množství, které by musel absorbovat les zhruba velký jako čtyři plzeňské Velké bolevecké rybníky.

Separace a recyklace na postupu

S přibývajícím množstvím plechovek na trhu se pivovar rovněž zabývá sběrem, tříděním a recyklací plechovek. Plechovky, které používá, jsou již zhruba z poloviny vyrobené z recyklátu. Tím se snižuje energetická náročnost celého výrobního procesu o 75–95 %. Další výhodou je, že pro výrobu plechovek z recyklátu nejsou třeba výhradně použité plechovky, ale lze využít jakýkoliv již použitý hliník, například z konzerv nebo obalů na spreje. Pivní plechovky jsou navíc 100% recyklovatelné a na rozdíl od PET lahví lze plechovku, potažmo jakýkoliv obal z hliníku, recyklovat donekonečna.

Prazdroj také dlouhodobě spolupracuje s autorizovanou obalovou společností Eko-kom, která provozuje systém sběru a recyklace odpadu, skla, plastů i plechovek. Již několik let pracuje na zahuštění sběrné sítě pro plechovky a umísťování šedých kontejnerů v tuzemských obcích. Jen za posledních šest let tak vzrostl počet kontejnerů na kovy devětkrát.

Důraz na udržitelnost a šetrnější přístup k přírodě se neprojevuje jen u samotných nápojových obalů, ale i v dalších oblastech. Proto pivovar chce během letošního roku používat plastové fólie, které drží pohromadě například balení plechovek, výhradně z recyklovaného plastu. Stejně tak se zaměřuje i na kulturní a sportovní akce, kde postupně nahradí jednorázové plastové kelímky vratnými.

Tlak na omezení používání plastů a celkově udržitelnější obalové materiály bude i jedním z hlavních trendů v oblasti obalů v příštích letech. Zvyšovat se bude množství používaných recyklovaných materiálů a snižovat se postupně budou i gramáže a spotřeby fólií a materiálů například na fixace piv do větších celků. A samotní výrobci se budou muset stále více přizpůsobovat dynamicky se měnící poptávce trhu.

Roman Trzaskalík

marketingový ředitel společnosti Plzeňský Prazdroj

 

Související články:

Pivo a pivní speciály: Slad v obalech 20 let, 20 pohledů: Etikety a flexibilní obaly – Trh udělal velký pokrok v materiálech i barvách Případová studie: Gambrinus bez PET lahví

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte poslední newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Obal je pocit na první pohled

Obal je pocit na první pohled Pro značky a jejich produkty jsou obaly přidanou hodnotou. Zvyšují efektivitu podnikání, plní potřeby zákazníků, vytvářejí prostor pro spolupráci, ale především mohou vyvolávat zážitky a pocity. Obal propojuje spotřebitele s produktem a vytváří mezi nimi vztah. Plechovka nikdy není jen plechovkou. Láhev je mnohem víc než sklo. Obaly jsou prostředky pro stimulaci smyslů. […]

Výrobci reagují na spotřebitelské chování, které směřuje k apelu na udržitelnost

Výrobci reagují na spotřebitelské chování, které směřuje k apelu na udržitelnost Jakým směrem se bude ubírat udržitelnost v obalovém průmyslu? Čím začít, když přemýšlíme nad udržitelností? Nejen na tyto otázky nám odpověděl Boris Pavlačka, market unit manager CEE North společnosti Elopak. Svět balení: Elopak je společnost známá mimo jiné tím, že klade velký důraz na udržitelnost. […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2020. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok