logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Automatizace výroby už dávno není složitá ani nedostupná. Díky společnosti FANUC může dnes...
  • Mondi rozšiřuje spolupráci s německým výrobcem soli Südwestdeutsche Salzwerke AG (SWS), známým...
  • Spotřeba obalových materiálů z bioplastů poroste celosvětově přibližně o 10 % ročně. Do roku...
  • Společnost Stepa, český výrobce a zpracovatel papírových a obalových řešení, rozšiřuje své...
  • Logistický sektor stojí na prahu zásadných zmien. Globálne dodávateľské reťazce čelia tlaku...

20 let, 20 pohledů: Pivo – Pivu sluší sklo

12. srpna 2020
20 let časopisu Svět balení 0
2149
20 let, 20 pohledů: Pivo – Pivu sluší sklo

20 let, 20 pohledů: Pivo – Pivu sluší sklo

Potřeby pivního trhu v oblasti obalů procházejí v posledních letech výrazným vývojem. Svou roli tak kromě praktičnosti obalu či vzhledu hraje i jeho dopad na životní prostředí. To si uvědomují pivovary i spotřebitelé.

Přinášíme článek, který jsme publikovali v časopise Svět balení 107 / duben–červen 2020. Jde o jeden z příspěvků, jež uveřejňujeme k výročí 20 let Světa balení.

Tuzemský pivovar Plzeňský Prazdroj prodává nejvíce objemů v tradičních obalech – vratných lahvích a sudech (s výjimkou koronavirové krize, jež uzavřela restaurace a hospody), které je možné opětovně použít. Na třetím místě jsou plechovky, jejichž obliba každoročně stoupá, a to zejména v době hlavní pivní sezony. Prodeje piva v tomto obalu výrazně rostou již pátým rokem po sobě, a to dvojciferným tempem. V roce 2019 Prazdroj prodal ve vratných skleněných lahvích 40 % produkce, sudy tvořily 32 %, plechovky 18 %, pivo v tanku 5 % a PET lahve měly také pětiprocentní podíl.

Spotřebitele lákají vratné obaly

Skleněné vratné lahve přitom získávají v poslední době opět na popularitě, a to díky tomu, že jsou použitelné opakovaně, což je pro stále větší množství spotřebitelů důležitým nákupním hlediskem. Růst zájmu o ně podpořil i Plzeňský Prazdroj svým loňským rozhodnutím postupně upustit od prodejů svých alkoholických piv v PET lahvích. Jako první přestal od začátku letošního roku stáčet a prodávat pivo v plastových lahvích Gambrinus následovaný Radegastem. Pokračovat budou postupně i další značky jako Velkopopovický Kozel, Primus a Klasik.

Nejekologičtějším plně vratným obalem, který je využíván v hospodách a restauracích, jsou sudy. V tomto segmentu se změny v obalové strategii příliš neprojevují, ale je zde stále prostor pro edukaci personálu, aby se sudy a pivem obecně správně zacházel. Proto se Prazdroj dlouhodobě zaměřuje na podporu čepovaného piva, hospodským radí, jak sudy správně skladovat a školí hospodské i v následné péči o pivní vedení a výčep. Výsledkem je rostoucí kvalita čepovaného piva i počty spokojených zákazníků tuzemských pivnic.

Co se plechovek týká, rostoucí zájem o ně je jednoduchý – jedná se o velmi lehký obal, snadno se převáží a pivo v nich se rychle vychladí. Na zvyšující se poptávku Prazdroj reaguje rozšířením kapacity stáčení piva do plechovek. V roce 2017 uvedl do provozu novou stáčecí linku v Plzni a v těchto týdnech vstupuje do provozu nová linka na plnění plechovkového piva v Pivovaru Radegast v Nošovicích (více zde). Myslí přitom ale i na udržitelnost a celkovou ekologickou stopu tohoto stále oblíbenějšího obalu. Proto se stane nejvýznamnějším partnerem nového závodu na výrobu plechovek firmy Canpack ve Stříbře nedaleko Plzně, který vznikne zhruba v polovině letošního roku (více zde). Díky tomu se podaří výrazně snížit nejen náklady na přepravu plechovek, ale zejména zkrátit cestu plechovek z továrny přímo do pivovaru a tím i snížit celkovou uhlíkovou stopu. Až dosud bylo nutné dovážet plechovky ze vzdálenějších továren v Evropě. Prazdroj si spočítal, že díky tomuto kroku nákladní automobily nebudou muset ročně ujet 1,75 milionu kilometrů, což odpovídá snížení emisí CO2 o 1400 tun za rok, tedy množství, které by musel absorbovat les zhruba velký jako čtyři plzeňské Velké bolevecké rybníky.

Separace a recyklace na postupu

S přibývajícím množstvím plechovek na trhu se pivovar rovněž zabývá sběrem, tříděním a recyklací plechovek. Plechovky, které používá, jsou již zhruba z poloviny vyrobené z recyklátu. Tím se snižuje energetická náročnost celého výrobního procesu o 75–95 %. Další výhodou je, že pro výrobu plechovek z recyklátu nejsou třeba výhradně použité plechovky, ale lze využít jakýkoliv již použitý hliník, například z konzerv nebo obalů na spreje. Pivní plechovky jsou navíc 100% recyklovatelné a na rozdíl od PET lahví lze plechovku, potažmo jakýkoliv obal z hliníku, recyklovat donekonečna.

Prazdroj také dlouhodobě spolupracuje s autorizovanou obalovou společností Eko-kom, která provozuje systém sběru a recyklace odpadu, skla, plastů i plechovek. Již několik let pracuje na zahuštění sběrné sítě pro plechovky a umísťování šedých kontejnerů v tuzemských obcích. Jen za posledních šest let tak vzrostl počet kontejnerů na kovy devětkrát.

Důraz na udržitelnost a šetrnější přístup k přírodě se neprojevuje jen u samotných nápojových obalů, ale i v dalších oblastech. Proto pivovar chce během letošního roku používat plastové fólie, které drží pohromadě například balení plechovek, výhradně z recyklovaného plastu. Stejně tak se zaměřuje i na kulturní a sportovní akce, kde postupně nahradí jednorázové plastové kelímky vratnými.

Tlak na omezení používání plastů a celkově udržitelnější obalové materiály bude i jedním z hlavních trendů v oblasti obalů v příštích letech. Zvyšovat se bude množství používaných recyklovaných materiálů a snižovat se postupně budou i gramáže a spotřeby fólií a materiálů například na fixace piv do větších celků. A samotní výrobci se budou muset stále více přizpůsobovat dynamicky se měnící poptávce trhu.

Roman Trzaskalík

marketingový ředitel společnosti Plzeňský Prazdroj

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

 

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

FANUC nabízí udržitelná automatizační řešení pro všechny typy provozů

Automatizace výroby už dávno není složitá ani nedostupná. Díky společnosti FANUC může dnes automatizovat téměř každý podnik – jednoduše, efektivně a bez zbytečných nákladů. FANUC má více než 60 let zkušeností s vývojem robotů a systémů, které pomáhají firmám zvyšovat přesnost, produktivitu i kvalitu výroby. Mnoho lidí si stále myslí, že automatizace je drahá a […]

Vyšší kvalita tisku, kratší termíny. Stepa investuje do nové generace flexotisku Soma Optima 2

Společnost Stepa, český výrobce a zpracovatel papírových a obalových řešení, rozšiřuje své technologické kapacity o nový osmibarvový flexotiskový stroj Soma Optima 2. Instalace probíhá v závodě v Lanškrouně a ostrý provoz je plánován na začátek roku 2026. Nová technologie přináší výrazný posun v kvalitě, rychlosti a flexibilitě tisku – zejména u papírových materiálů s vyšší […]

Na trh přichází nová série strojů HQPP flexo Chroma X Pro

Koenig & Bauer Celmacch přichází s novou sérií High Quality Post-Print flexotiskových strojů Chroma X Pro. Tato inovovaná řada je výsledkem tříleté analýzy silných stránek a potenciálu nejvyšší výkonnostní řady flexotiskových strojů pro přímý potisk vlnité lepenky. Proč nová série Chroma X Pro? Nová série kombinuje stabilitu platformy Chroma High Tech s automatizací a výkonem […]

Syntegon představuje technologie a služby budoucnosti na veletrhu Fachpack

Na veletrhu Fachpack 2025 v Norimberku představí Syntegon v hale 1, stánek 257, jak lze výkonnou balicí technologii, komplexní služby a udržitelné procesy propojit do jednotného, uceleného přístupu. Od prvotního plánování přes uvedení do provozu až po neustálou optimalizaci provází společnost své zákazníky spolehlivě během celého životního cyklu stroje. V centru pozornosti stojí řešení služeb […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required