logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Jogurty od společnosti ASDA mají označení „best before“, které nahradilo datum spotřeby Britská...
  • Kaufland a Lidl spustí pilotní projekt zpětného odběru PET lahví a plechovek Řetězce Kaufland a...
  • SVVL: Opětovné použití materiálů nemusí být ekologičtější než jejich okamžitá recyklace Evropská...
  • Pringles bez plastových víček, pouze s fóliovým těsněním Značka Pringles od Kellogg’s Australia...
  • Studio Butterfly Cannon stojí za limitovanou edicí láhví pro Stoli Vodku Designová poradenská...

20 let, 20 pohledů: Pivo – Pivu sluší sklo

12. srpna 2020
20 let časopisu Svět balení 0
1118
20 let, 20 pohledů: Pivo – Pivu sluší sklo

20 let, 20 pohledů: Pivo – Pivu sluší sklo

Potřeby pivního trhu v oblasti obalů procházejí v posledních letech výrazným vývojem. Svou roli tak kromě praktičnosti obalu či vzhledu hraje i jeho dopad na životní prostředí. To si uvědomují pivovary i spotřebitelé.

Přinášíme článek, který jsme publikovali v časopise Svět balení 107 / duben–červen 2020. Jde o jeden z příspěvků, jež uveřejňujeme k výročí 20 let Světa balení.

Tuzemský pivovar Plzeňský Prazdroj prodává nejvíce objemů v tradičních obalech – vratných lahvích a sudech (s výjimkou koronavirové krize, jež uzavřela restaurace a hospody), které je možné opětovně použít. Na třetím místě jsou plechovky, jejichž obliba každoročně stoupá, a to zejména v době hlavní pivní sezony. Prodeje piva v tomto obalu výrazně rostou již pátým rokem po sobě, a to dvojciferným tempem. V roce 2019 Prazdroj prodal ve vratných skleněných lahvích 40 % produkce, sudy tvořily 32 %, plechovky 18 %, pivo v tanku 5 % a PET lahve měly také pětiprocentní podíl.

Spotřebitele lákají vratné obaly

Skleněné vratné lahve přitom získávají v poslední době opět na popularitě, a to díky tomu, že jsou použitelné opakovaně, což je pro stále větší množství spotřebitelů důležitým nákupním hlediskem. Růst zájmu o ně podpořil i Plzeňský Prazdroj svým loňským rozhodnutím postupně upustit od prodejů svých alkoholických piv v PET lahvích. Jako první přestal od začátku letošního roku stáčet a prodávat pivo v plastových lahvích Gambrinus následovaný Radegastem. Pokračovat budou postupně i další značky jako Velkopopovický Kozel, Primus a Klasik.

Nejekologičtějším plně vratným obalem, který je využíván v hospodách a restauracích, jsou sudy. V tomto segmentu se změny v obalové strategii příliš neprojevují, ale je zde stále prostor pro edukaci personálu, aby se sudy a pivem obecně správně zacházel. Proto se Prazdroj dlouhodobě zaměřuje na podporu čepovaného piva, hospodským radí, jak sudy správně skladovat a školí hospodské i v následné péči o pivní vedení a výčep. Výsledkem je rostoucí kvalita čepovaného piva i počty spokojených zákazníků tuzemských pivnic.

Co se plechovek týká, rostoucí zájem o ně je jednoduchý – jedná se o velmi lehký obal, snadno se převáží a pivo v nich se rychle vychladí. Na zvyšující se poptávku Prazdroj reaguje rozšířením kapacity stáčení piva do plechovek. V roce 2017 uvedl do provozu novou stáčecí linku v Plzni a v těchto týdnech vstupuje do provozu nová linka na plnění plechovkového piva v Pivovaru Radegast v Nošovicích (více zde). Myslí přitom ale i na udržitelnost a celkovou ekologickou stopu tohoto stále oblíbenějšího obalu. Proto se stane nejvýznamnějším partnerem nového závodu na výrobu plechovek firmy Canpack ve Stříbře nedaleko Plzně, který vznikne zhruba v polovině letošního roku (více zde). Díky tomu se podaří výrazně snížit nejen náklady na přepravu plechovek, ale zejména zkrátit cestu plechovek z továrny přímo do pivovaru a tím i snížit celkovou uhlíkovou stopu. Až dosud bylo nutné dovážet plechovky ze vzdálenějších továren v Evropě. Prazdroj si spočítal, že díky tomuto kroku nákladní automobily nebudou muset ročně ujet 1,75 milionu kilometrů, což odpovídá snížení emisí CO2 o 1400 tun za rok, tedy množství, které by musel absorbovat les zhruba velký jako čtyři plzeňské Velké bolevecké rybníky.

Separace a recyklace na postupu

S přibývajícím množstvím plechovek na trhu se pivovar rovněž zabývá sběrem, tříděním a recyklací plechovek. Plechovky, které používá, jsou již zhruba z poloviny vyrobené z recyklátu. Tím se snižuje energetická náročnost celého výrobního procesu o 75–95 %. Další výhodou je, že pro výrobu plechovek z recyklátu nejsou třeba výhradně použité plechovky, ale lze využít jakýkoliv již použitý hliník, například z konzerv nebo obalů na spreje. Pivní plechovky jsou navíc 100% recyklovatelné a na rozdíl od PET lahví lze plechovku, potažmo jakýkoliv obal z hliníku, recyklovat donekonečna.

Prazdroj také dlouhodobě spolupracuje s autorizovanou obalovou společností Eko-kom, která provozuje systém sběru a recyklace odpadu, skla, plastů i plechovek. Již několik let pracuje na zahuštění sběrné sítě pro plechovky a umísťování šedých kontejnerů v tuzemských obcích. Jen za posledních šest let tak vzrostl počet kontejnerů na kovy devětkrát.

Důraz na udržitelnost a šetrnější přístup k přírodě se neprojevuje jen u samotných nápojových obalů, ale i v dalších oblastech. Proto pivovar chce během letošního roku používat plastové fólie, které drží pohromadě například balení plechovek, výhradně z recyklovaného plastu. Stejně tak se zaměřuje i na kulturní a sportovní akce, kde postupně nahradí jednorázové plastové kelímky vratnými.

Tlak na omezení používání plastů a celkově udržitelnější obalové materiály bude i jedním z hlavních trendů v oblasti obalů v příštích letech. Zvyšovat se bude množství používaných recyklovaných materiálů a snižovat se postupně budou i gramáže a spotřeby fólií a materiálů například na fixace piv do větších celků. A samotní výrobci se budou muset stále více přizpůsobovat dynamicky se měnící poptávce trhu.

Roman Trzaskalík

marketingový ředitel společnosti Plzeňský Prazdroj

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required