
Rozbalíme to s Janem Škodou, corporate PR & marketing managerem, Hollandia Karlovy Vary a HOPI Holding
Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Pravidelně vám časopis Svět balení přináší krátké rozhovory s těmito osobnostmi, ve kterých rozbalíme jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další osobností československého obalového trhu, s kterou to rozbalíme, je Jan Škoda, corporate PR & marketing manager, Hollandia Karlovy Vary a HOPI Holding.
Svět balení: Na loňském kongresu OBALKO jste prezentoval záměr odstranit pitné víčko na vašich Bio BiFi nápojích. Byly k tomu jasné ekologické důvody (27% úspora PE na jeden obal), ale obával jste se, jaký to bude mít dopad na prodeje. Rok poté, co nám můžete prozradit?
Jan Škoda: Jsem rád, že se nepotvrdila moje hypotéza, že obal bude působit neúplným dojmem a nezaznamenali jsme žádný vliv této změny na prodej výrobků BIO Bifi Drinky a BALANCE jogurtové smoothie. Dokonce je na trhu vidět, že se i ostatní inspirovali touto změnou a udělali krok k redukci PE.
Svět balení: Plánujete další obalové inovace, které pomůžou snížit podíl plastu anebo jinak zvýšit udržitelnost vašich obalů?
Jan Škoda: Inovace na úrovni obalových materiálů nejsou primárním úkolem „brand-ownerů“, ale firem produkujících obaly. Naší povinností je vytvářet takové dodavatelsko-odběratelské prostředí, které kontinuálně generuje inovativní řešení v mnoha aspektech.
Svět balení: V minulých letech jste věnovali hodně času a pozornosti vašim novým zmrzlinám. Pomáhají obaly v tomto segmentu zvyšovat prodeje anebo je jejich funkce spíše ochranná? Jak se liší obaly pro zmrzliny od obalů čerstvých výrobků, jako je například jogurt?
Jan Škoda: Kategorie zmrzliny v Hollandii je neustále předmětem poznání. Neustále se učíme. Více než obaly samotné zde hraje roli vystavení, hustota distribuční sítě vlastních mrazáků a také šíře nabízeného portfolia. Prozradím jednu drobnost: Rád bych v sezóně 2021 nechal plnit naše nanuky do kartonových přepravek čelem do krabice, jelikož při vysypání do mrazáku bude 70 % produktů „facem“ nahoru. Tento typ poznání přichází až s praxí.
Svět balení: V minulých letech jste hodně investovali do robotizace, zejména do copackingu multibalení pro řetězce. Už se vám investice vrátila? Plánujete další podobné investice?
Jan Škoda: Data ohledně návratnosti nelze veřejně publikovat, ale vzhledem ke kontinuálnímu nárůstu robotických pracovišť napříč skupinou HOPI Holding se dá usuzovat, že máme s roboty dobré zkušenosti.
Svět balení: Nedávno jste kompletně rebrandovali vaše výrobky. Jaká je životnost takového rebrandingu? Vydrží vám ještě dlouho anebo už přemyslíte o dalších inovacích v obalovém designu?
Jan Škoda: Hollandia rebrandovala v roce 2016 jen z toho důvodu, abychom se stali atraktivní pro mladší cílovou skupinu (v roce 2016 „heavy user“ Hollandia byl 45+) nyní je 32–45. Zdali další růst společnosti bude znovu vyžadovat kompletní rebranding v nedaleké budoucnosti to zatím z dat a chování cílové skupiny 15–25 let vyčíst nedokážu.
Svět balení: Společnost HOPI Holding v poslední době dramaticky rostla a rozšířila se do několika nových oborů (gastronomie, čerstvé ryby a mušle pro restaurace atd.). Nicméně víme, že vás nesmírně baví obaly. Máte vůbec čas přemýšlet o nových obalových řešeních? Jaké procento vašeho času věnujete obalům?
Jan Škoda: V HOPI Holding lze v každé divizi (logistika, potravinářství, zemědělství) nahlížet na obal trochu z jiné perspektivy. Uvedu jeden konkrétní příklad z poslední doby. Mušle se standardně prodávají v síťkách 1 kg. Tento obal příliš nechrání zboží vůči mechanickému poškození a mušle podléhají rychlejší skaze vlivem vysychání. Producenti mušlí přišli s MAP vaničkami 1 kg, které prodlužují DMT (doma minimální trvanlivost), mušle mají lepší senzorické vlastnosti, a je zde menší odpad vlivem mechanického poškození. Tedy pozitivní přínos pro všechny články supply chain díky změně typu obalu.