
Pařížský SIAL se odkládá na rok 2022
Podle vyjádření zástupců mezinárodního veletrhu SIAL, který se každé dva roky koná v Paříži, vedl nejnovější vývoj situace na celém světě a nejistoty, které z nich vyplývají, k podstatnému posunu názorů a na letošní říjen plánovaná akce byla o dva roky odložena. Uskuteční se 15. až 19. října 2022, tedy v době, kdy se tradičně koná.
Jak v prohlášení uvedli představitelé odloženého mezinárodního veletrhu SIAL, od října 2020 bude nabízena řada nových akcí zaměřených na zásadní globální problémy, trendy a inovace, které budou utvářet potravinářský průmysl budoucnosti. Na tyto hlavní body se zaměří mezinárodní a exkluzivní studie realizované odbornými partnery této akce, společnostmi Kantar, ProtéinesXTC a Gira. „Důkladná analýza hlavních trendů a jejich vývoje v průběhu času bude postavena na třech pilířích: očekávání zákazníků, inovace produktů a chování v rámci konzumace potravin mimo domov,“ doplňuje Nicolas Trentesaux, ředitel sítě SIAL. Dva následující roky budou podle něho využity k přípravě ještě inspirativnějšího a účinnějšího veletrhu SIAL 2022.
Přesun je určitou brzdou, ale pochopitelnou
Tato akce je dlouhodobě vyhledávána a navštěvována také českými výrobci a distributory FMCG. Časopisy Zboží&Prodej a Svět balení některé z nich oslovily a požádaly je o vyjádření k výše uvedenému kroku. Martin Jahoda, generální ředitel společnosti Emco, vyjadřuje určité politování, ale i pochopení: „Přesun veletrhu SIAL nás mrzí, protože jsme na místě potřebovali potkat mnoho stávajících či potenciálních zákazníků a trošku nás to byznysově zabrzdí. Obvykle míváme na místě osm lidí, kteří během konání akce absolvují zhruba 150 schůzek. Na druhou stranu je to s ohledem na aktuální situaci pochopitelné řešení. Zvláštní je řešení formou ´přesunu´ na termín, kdy se veletrh za dva roky standardně koná.“ Dodává, že aktuálně s organizátory řeší vrácení vložených peněz.
Michal Feitl, výkonný ředitel společnosti F. W. Tandoori, který na veletrh pravidelně jezdí, aby se zde osobně setkal se svými zahraničními obchodními partnery, nevnímá tento krok jako překvapivý: „Víceméně jsem s tímto rozhodnutím počítal, většina našich dodavatelů z Asie svou účast odvolala už s předstihem. Ubytování jsem mohl bezplatně zrušit, o stornování mojí letenky se postaraly aerolinky.“
Zrušení během příprav by bylo zatěžující
Podle Michaela Beneše z Pivovaru Bizon patří SIAL mezi největší a nejnákladnější veletrhy spojené s potravinami. A v této nejisté době absolutně rozumí kroku, že jej organizátoři přesunuli: „Vystavující firmy mají nemalé výdaje spojené s účastí na této akci, a pokud by se v průběhu příprav zrušil nebo měl rozsáhlá omezení, bylo by to zatěžující po všech směrech. Na mezinárodním veletrhu se setkávají desetitisíce obchodníků z celého světa, což nese velké riziko šíření nákazy. Za Pivovar Bizon věříme, že i tak najdeme cestu, jak naše pivo dostat k zahraničním zákazníkům.“
Lze očekávat horší výsledky
Peter Kulich, zakladatel a spolumajitel společnosti Max Sport, potvrzuje, že účast na SIAL 2020 mají předplacenou a nemají obavy, že by přišli o nějaké prostředky, protože jde o seriózní organizaci. „Na pařížský veletrh jezdíme od roku 2014. Vždy tam představujeme aktuální top novinku daného roku. To na náš stánek přiláká jednak většinu našich existujících partnerů z více než 30 zemí, jednak nám to dává prostor pro rozhovory s novými potenciálními partnery. Fakt, že je akce zrušena, bude mít negativní dopad i na naše výsledky ve čtvrtém kvartálu letošního a v prvním kvartálu příštího roku. Budeme muset vyvinout větší úsilí v hledání nových exportních partnerů. Nebudeme také moci v závěru roku absolvovat nezbytná osobní jednání s desítkami distributorů, které jsou v exportním byznysu jakousi alternativou jednání na konci roku s nákupčími retailový sít,“ predikuje.
Opět došlo na posílání vzorků, katalogů a maket novinek
Společnost Chocoland se podle marketingové ředitelky Petry Tříškové letos na SIAL ani nepřihlásila, protože chtěla zkusit amsterdamský PLMA. Ten byl ale zrušen, protože měl proběhnout v době karantény. Situaci shrnuje takto: „Po zkušenostech z ISM v lednu 2020, kde jsme snad byli jediní, úroveň byla nevalná, většina nákupčích se na poslední chvíli omluvila a vůbec nedorazila, jsme SIAL tentokrát prostě vynechali. Obchod se přesunul na on-line úroveň a probíhá opětovné posílání vzorků a tištěných katalogů a maket novinek. Budeme snad na ISM 2021. Zálohu jsme uhradili a doufáme, že se to zlepší a návštěvnost bude větší.“