logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Reportáže z domácích akcí
    • Reportáže ze zahraničních akcí
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Aktuality z kongresu
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Pilotní projekt opětovně použitelné Nutella sklenice bude zahájen ve Francii Skupina Ferrero...
  • Češi a Slováci si odnesli 14 ocenění WorldStar Packaging Awards 2021 Světová obalová organizace...
  • Projekty podpořené z Operačního programu Životní prostředí sníží používání jednorázových plastů...
  • Udržitelnost obalů hraje prim i na kongresu OBALKO 8 Udržitelnost je v současné době bezesporu...
  • O krok bližšie k zálohovaniu PET fliaš, poznáme správcu zálohovania Správca zálohového systému...

Rozbalíme to s Lukášom Miklošom, CE Lead Packaging Managerom Tesco Stores CR & SR

23. července 2020
Rozhovory 0
736
Rozbalíme to s Lukášom Miklošom, CE Lead Packaging Managerom Tesco Stores CR & SR

Rozbalíme to s Lukášom Miklošom, CE Lead Packaging Managerom Tesco Stores CR & SR

Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Pravidelně vám časopis Svět balení přináší krátké rozhovory s těmito osobnostmi, ve kterých rozbalíme jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další osobností československého obalového trhu, s kterou to rozbalíme, je Lukáš Mikloš, CE Lead Packaging Manager Tesco Stores CR & SR.

Svět balení: Jaké jsou klíčové body ve strategii udržitelnosti obalů ve vaší společnosti?

Lukáš Mikloš: Naša stratégia pozostáva z dvoch základných princípov, a to je vhodný dizajn obalov s ohľadom na ich recyklovateľnosť (ekodizajn) a udržateľný sourcing surovín na výrobu obalov. Vhodný dizajn obalov je reprezentovaný tzv. 4R – z anglických slov Remove, Reduce, Reuse, Recycle. V prvom kroku kontrolujeme, či všetky komponenty obalu plnia svoju funkciu, ak nie tak ich odstraňujeme. Potom kontrolujeme, či je použité minimálne, ale adekvátne množstvo materiálu. Ako posledný krok sa pozrieme na obal, a kontrolujeme či je recyklovateľný z pohľadu použitých materiálov, alebo atribútov ako je farba, množstvo potlače, rozmery a či sú aj jednotlivé komponenty vzájomne recyklovateľné alebo oddeliteľné. Aktivita „Reuse“ sa týka prechodu z jednorázového balenia na opakovateľne použiteľné, čomu sa zatiaľ venujeme výlučne v prípade sekundárneho balenia (prechod z krabíc na vratné plastové prepravky). Ďalšou aktivitou v rámci udržateľnosti je znižovanie podielu plastov v obaloch vlastnej značky, k čomu pristupujeme pragmaticky a zameriavame sa na nepotrebné/nadbytočné komponenty a na obaly, kde je zmena z plastového na napríklad papierový obal naozaj pridanou hodnotou.

Svět balení: Do konce roku 2020 chcete odstranit všechny nerecyklovatelné materiály z balení vlastní značky. Zbrzdila vás koronavirová krize, nebo jde vše podle plánu?

Lukáš Mikloš: V rámci krátkodobých plánov došlo k určitým komplikáciám kvôli tejto situácií, preto sme sa ako biznis rozhodli spraviť ústupok a posunúť deadline na odstránenie „nerecyklovatelných“ materiálov do konca tohoto roka. Tým dôvodom bolo, že výrobné závody mali zakázané externé návštevy, bol zvýšený dopyt po niektorých produktoch a takisto hrala rolu aj obmedzená kapacita výrobcov kvôli chýbajúcim pracovníkom. Toto všetko malo za následok chýbajúci priestor na akékoľvek zmeny, resp. prinieslo by to zvýšenie rizika, že dodávky produktov sa obmedzia, takže z tohoto pragmatického dôvodu sme implementáciu posunuli. Ale celkovo sa na našom zámere a dlhodobých plánoch nič nemení.

Svět balení: Používáte v obalech vlastní značky r-PET?

Lukáš Mikloš: Recyklovaný PET používame v obaloch vlastnej značky, napríklad vo fľašiach na čerstvé šťavy, plastových obaloch na vajíčkach a na rade produktovej rade jedál „on the go“. V súčasnosti finišujeme implementáciu pre ďalšie obaly produktov vlastnej značky. V prípade podielu recyklovaného plastu takisto pripravujeme komunikáciu pre zákazníkov, aby sme im vysvetlili, prečo to robíme a že to je pridaná hodnota obalu, a takisto aby sme zamedzili negatívnym vnemom, že prídavok recyklovaného plastu nejakým spôsobom znižuje kvalitu & bezpečnosť obalu, čo nie je pravda.

Svět balení: Jaký máte názor na zálohování PET lahví a plechovek? V některých vašich obchodech v UK se tento systém testuje. Plánujete něco podobného otestovat i v ČR a na Slovensku?

Lukáš Mikloš: Máme príklad aj z blízkeho okolia – z Maďarska, kde vo viac ako stovke našich obchodoch dlhodobo funguje dobrovoľný model zberu PET fliaš, plechovkách na nápoje a sklených fliaš, a ročne sa vyzbierajú stovky ton obalov. Ja osobne si myslím, že zálohovanie je dobrý krok, hlavne na motiváciu ľudí separovať odpad aj po finančnej stránke a nielen morálno-spoločenskej. Hlavne v momente, kedy EU nastavila limity na recykláciu/skládkovanie, sa to javí ako vhodné riešenie problému. Otázkou je, aký môže mať dopad zavedenie nového, separátneho systému zálohovania na výkon už existujúceho systému triedenia a zberu v jednotlivých regiónoch. Predmetom diskusie by mala byť aj stratégia, čo spraviť so zvyškom obsahu žltých kontajnerov a akým spôsobom sa bude podporovať zber ostatného plastového odpadu okrem PET fliaš, keďže tie tvoria len určitý objem z plastového odpadu.

Svět balení: Změnila se nějak strategie v oblasti balení v návaznosti na letošní pandemii koronaviru? Jste například nakloněni bezobalovému prodeji?

Lukáš Mikloš: Celkovo sa naša stratégia v zmysle udržateľnosti obalov vlastnej značky nemení s ohľadom na pandemickú situáciu. Práve naopak, zdôraznilo to potrebu venovať sa tejto téme v maximálnej možnej miere, a to z dôvodu, že situácia ukázala ako náchylná je spoločnosť v ktorej žijeme na akékoľvek odchýlky od status quo. Takže je našou úlohou bojovať proti odpadom z obalov a znižovať našu uhlíkovú stopu ako prevencia klimatických zmien. Čo sa týka bezobalového predaja, je to jedna z možností na transformáciu časti retailového predaja. Ja osobne nie som zahrnutý do diskusie ohľadom tejto iniciatívy, ale viem si predstaviť, že je tomu potrebné prispôsobiť operatívu na obchodoch, logistiku a brať na zreteľ hygienické hľadisko, takže sa to bude riešiť na vyšších úrovniach manažementu.

Svět balení: Jaký by měl být podle vás ideální obal?

Lukáš Mikloš: Niekto by mohol povedať, že najlepší obal je žiadny obal. Ale ja to nebudem, pretože potom by bola moja pozícia zbytočná a ja by som mohol ísť kŕmiť holuby do parku 🙂. Alfou a omegou pre mňa v rámci vývoja obalov vlastnej značky je nájsť ten správny balans medzi udržateľnosťou, cenou, marketingovým hľadiskom, jednoduchosťou a v neposlednom rade, aby bol obal „user-friendly“. Výsledkom tejto snahy je dostať práve naše produkty, keďže mám na starosti vývoj obalov vlastnej značky, do nákupného košíka zákazníkov.

 

Související články:

Rozbalíme to s… Katjou Seidenschnur, ředitelkou kategorie cukrovinek Nestlé Česko a Slovensko Rozbalíme to s Pavlem Chalupkou, marketingovým ředitelem Kofola ČeskoSlovensko Rozbalíme to s Petrou Tříškovou, marketingovou ředitelkou společnosti Chocoland Rozbalíme to s Ondřejem Postránským, ředitelem strategického marketingu Mattoni 1873

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte poslední newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Obal je pocit na první pohled

Obal je pocit na první pohled Pro značky a jejich produkty jsou obaly přidanou hodnotou. Zvyšují efektivitu podnikání, plní potřeby zákazníků, vytvářejí prostor pro spolupráci, ale především mohou vyvolávat zážitky a pocity. Obal propojuje spotřebitele s produktem a vytváří mezi nimi vztah. Plechovka nikdy není jen plechovkou. Láhev je mnohem víc než sklo. Obaly jsou prostředky pro stimulaci smyslů. […]

Výrobci reagují na spotřebitelské chování, které směřuje k apelu na udržitelnost

Výrobci reagují na spotřebitelské chování, které směřuje k apelu na udržitelnost Jakým směrem se bude ubírat udržitelnost v obalovém průmyslu? Čím začít, když přemýšlíme nad udržitelností? Nejen na tyto otázky nám odpověděl Boris Pavlačka, market unit manager CEE North společnosti Elopak. Svět balení: Elopak je společnost známá mimo jiné tím, že klade velký důraz na udržitelnost. […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2020. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok