logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Skupina Kofola sice v první čtvrtletí letošního roku čelila poklesu tržeb napříč svými trhy,...
  • Moderní řešení balení v potravinářství, farmaceutickém i technickém průmyslu. V oblasti...
  • Ve spolupráci s německým výrobcem podlahových systémů Uzin vyvinula společnost Mondi inovovaný...
  • Společnost Ishida Europe otevřela v Čestlicích u Prahy nové centrum, které bude sloužit zejména...
  • Na dnešním trhu si všichni účastníci – od výrobců přes maloobchodníky až po spotřebitele – stále...

Obaly pro čerstvé potraviny: Nekompromisní čerstvost je požadavkem zákazníka i marketingu

22. července 2020
Oborová řešení 0
3525
Obaly pro čerstvé potraviny: Nekompromisní čerstvost je požadavkem zákazníka i marketingu

Obaly pro čerstvé potraviny: Nekompromisní čerstvost je požadavkem zákazníka i marketingu

V dnešní době klademe stále větší akcent na zdravější životní styl. Do tohoto trendu zapadá i větší konzumace či následné zpracování čerstvých potravin. Souvisejícím požadavkem je zároveň tlak na prodloužení životnosti čerstvých produktů, pochopitelně bez ztráty kvality. Kvalitní čerstvá potravina atraktivního vzhledu je výzvou pro řadu obalových firem.

Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 107/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.

Obaly pro balení čerstvých potravin musí jak z hlediska materiálu a své konstrukce, tak i z hlediska používaných technologií splňovat řadu hygienických norem. V oblasti balení čerstvých produktů se setkáváme s celou řadou monomateriálových i kompozitních obalů. Bariérové obaly společně s vhodnými technologiemi balení (např. v modifikované atmosféře či vakuu) významně podporují prodloužení trvanlivosti. V tomto segmentu obalů se lze často setkat i s aktivními formami balení, které eliminují nežádoucí vlivy vedoucí ke změně kvality potraviny. Progresivní typy obalů mohou být i opatřeny inteligentními etiketami, které dokáží monitorovat vnitřní klima obalu a informovat (např. změnou barvy etikety) o něm spotřebitele.

I v sortimentu čerstvých potravin je tlak na udržitelnost, ten je zde realizován především vývojem nových materiálů, snižováním spotřeby stávajících materiálových variant či vývojem nových technologií. U kompozitních bariérových materiálů je vývoj směřován i do oblasti následné recyklace, která je u těchto materiálů obvykle obtížnější.

Moderní inovativní varianty obalů jsou optimalizovány jak vzhledem k hmotnosti a tvaru produktu, tak k celkovému objemu. Sekundárním benefitem těchto obalů je i snižování nákladů na skladování či transport, včetně nižšího zatížení atmosféry emisemi. Ve srovnání s běžnými spotřebitelskými produkty je u čerstvých potravin kladen mnohem vyšší důraz na hygienu. Požadavek na zvýšení čistoty není dán jen z důvodů zdravotních či hygienických, ale i z důvodu uživatelnosti samotné potraviny, která při nesprávném skladování a balení rychleji podléhá zkáze. Hrozivým faktem je, jak mnohé zdroje uvádějí, že zhruba třetina světové produkce potravin se zkazí dříve, než se dostane ke spotřebiteli.

Zajímavou alternativou z hlediska někdy potřebné izolace či fixace je trend využívání přírodního vlákna (konopí, juta apod.), které pak plní obdobnou funkci jako některé typy izolačních plastů. K výrobcům těchto alternativ patří např. kompackt61 či landpack.

Ochrana, convenience a udržitelnost

I v sortimentu čerstvých potravin je tlak na udržitelnost, ten je zde realizován především vývojem nových materiálů, snižováním spotřeby stávajících materiálových variant či vývojem nových technologií. U kompozitních bariérových materiálů je vývoj směřován i do oblasti následné recyklace, která je u těchto materiálů obvykle obtížnější.

Jak potvrzuje výrobce obalů Greiner Packaging, u čerstvých potravin je často kladen důraz zejména na bariérové vlastnosti obalu, které mají zajistit čerstvost po co nejdelší dobu bez použití chemických konzervačních látek. Tady se prosazují například materiály, které znesnadňují průnik plynů – ochranných atmosfér ven a vzduchu dovnitř. Tento segment roste v řádu desítek procent ročně, a proto letos společnost investovala do více než zdvojnásobení produkční kapacity.

Dalším trendem je tzv. convenience či jiná přidaná hodnota obalu. Zákazníci chtějí, aby se z obalu dobře servírovalo, nebo přímo konzumovalo. Chtějí, aby obal informoval, vzdělával či bavil. „Interaktivní“ obaly s QR kódy nebo digimarkingem se už stávají standardem. Roste ale i poptávka po kombinovaných obalech K3 (kombinace papíru a plastu), kde plast tvoří ochranou část obalu a papír pak tu informační. Papír se mnohem lépe potiskne a můžete využít obě strany, čímž kvalita sdělení výrazně roste.

Skin pack – výsledek dobře pochopeného marketingu

Balení čerstvého masa je velmi spjato s balením do misek. Samozřejmostí moderního balení je využívání folií s antifog úpravou, která eliminuje případné zarosení při změně teploty tak, že zákazník do obalu může dobře vidět. Především u masa, ale i ovoce či zeleniny chce si kupující produkt dobře prohlédnout, čemuž využívání folií napomáhá.

K současným trendům v balení čerstvého masa a plodů moře patří obaly skin pack (neboli vacuum skin packaging – VSP), které vizibilitu posouvají na kvalitativně vyšší úroveň. Pro horní i spodní část obalu je obvykle využíván tenkovrstvý materiál speciálního složení, který vytvoří přesný obrys produktu bez jakékoli deformace. Často se také používají v kombinaci s předem vyrobenými miskami (nebo součást tvoří stabilní spodní fólie), kdy je produkt následně zataven skinovou fólií. Jak označení VSP napovídá, technologie je založena na odsávání vzduchu, čímž dochází k přisátí fólie na produkt. Za příklad můžeme uvést systémy značky Cryovac (například Darfresh on tray nebo Darfresh on board) od společnosti Sealed Air. Obaly z kategorie skin packaging dodává rovněž společnost Multivac (příkladem může být značka MultiFresh). Zmínit můžeme také společnost G. Mondini se systémem Slimfresh nebo firmu Sealpack například s řešením TraySkin. K dalším výrobcům patří rovněž Schur Flexibles.

Skin packing poskytuje optimální prodejní vlastnosti (transparentnost při prodeji, vysokou vizibilitu, snadné otevření) a dostatečnou ochranu i v teplotních režimech. Díky minimu použitého materiálu se zlepšují možnosti recyklace. Některé varianty jsou kombinovány i s jednoduše oddělitelnou kartonovou podložkou, čímž se snižuje objem použitého plastu v obalu. Podle dodavatelů obaly typu skin pack prodlužují také trvanlivost. Do obalů lze balit i produkty s ostrými nebo tvrdými součástmi, jako jsou například maso s kostí. Vedle obalů typu skin pack s podložkou i bez existují velmi podobné obaly typu shrink, tedy flexibilní svařené obaly. Rovněž tvoří „skin“ produktu, ale nejsou na podložce, nýbrž obepínají celý produkt plastovou fólií.

Papír a lepenka jsou evergreeny, které neomrzí

Na balení čerstvých potravin se velmi často používají obaly papírové a lepenkové. Monomateriálový papírový sáček je vnímán sice jako environmentální typ obalu, na druhou stranu kvůli neprůhlednosti papíru zákazník nevidí na produkt, což bere u čerstvé potraviny jako jeden ze zásadních problémů. Oproti tomu rovněž hojně používané plastové sáčky sice zajišťují požadovanou vizibilitu, ale nejsou vnímány příliš dobře ekologicky. Jednu z variant, která tento problém řeší, nabízí Weber Verpackungen, když kombinuje oba materiály, ale nikoli na úkor zvýšení environmentálních dopadů. Společnost toto řeší maximálně sníženou spotřebou folie, u svých průhledových sáčků využívá na okénka pevné, transparentní, ale zároveň velmi tenké folie (10 µm). Sáček tedy obsahuje 95 % papíru a do 5 % folie, takže je po vyprázdnění brán jako běžný papírový odpad.

Velmi příznivě vnímá spotřebitelský trh lepenku a v poslední době je ve spojení s potravinami vnímána jako trendy především lepenka vlnitá. Zajímavé designy i konstrukce vyrábí Smurfit Kappa. Široké portfolio obalů především na ovoce a zeleninu je nejen plně funkční a ekologicky velmi příznivé, ale často patří i k velmi kreativním počinům. Lepenka produktům poskytuje ochranu, čerstvé ovoce a zelenina v ní vypadají velmi lákavě a pro ložené produkty představuje lepenka i výhodu optimálně prodyšného materiálu. Spojení profesionality, environmentálnosti a kreativity podporuje myšlenku „z přírody čerstvě až k vám“. Obaly najdou navíc často i druhotné využití u spotřebitele v domácnosti. Hravý obal v návaznosti na svou nápaditou konstrukci i grafiku může sloužit jako hračka pro děti. Dalším velmi oblíbeným sortimentem od společnosti Smurfit Kappa jsou odnosné košíčky a obaly na sezonní plody. I zde otevřený typ obalu s rukojetí ve spojení s produktem plnohodnotně naplňuje nejenom manipulační a ochrannou funkci, ale pozitivně působí na zákazníka i z hlediska estetického.

Dort do vlnité lepenky

Mražené dorty dodává společnost Sweet Delight do 25 různých destinací známým distributorům mražených potravin, kteří zásobují velké kavárny, restaurace i fastfoodové řetězce. Kvalita hraje velkou roli, a proto se zde klade velký důraz i na obaly. Thimm pack’n’display má právě pro tyto požadavky to správné řešení. Mražené dorty Sweet Delight se vkládají bez dalšího přebalu přímo do obalu z vlnité lepenky. Nejedná se však o běžnou vlnitou lepenku vyráběnou z recyklovaných papírů, nýbrž o speciální vlnitou lepenku foodWave, která se vyrábí z papírů ze 100% primárních (čerstvých a čistých) vláken a odpovídá vyhlášce MZ ČR č. 38/2001 Sb., o hygienických požadavcích na výrobky určené pro přímý styk s potravinami a pokrmy. Jak vlnitá lepenka, tak i obal jsou vyrobeny ve všetatském závodě Thimm certifikovaném podle standardu BRC. Doklad certifikátů je totiž pro stále více společností a zejména pro nadnárodní firmy podmínkou. Čerstvé dorty se do obalů vkládají ručně a zabalené se zmrazují. Konstrukce obalů je klasická krabice s překlápěcím víkem, specifikum je právě v použitém materiálu. Aktuálně Sweet Delight využívá bílou foodWave, která již na první pohled vyzařuje klinickou čistotu, a hnědou foodWave, která zdůrazňuje ekologický aspekt použitého materiálu.

Pro přepravy už nikoliv jen virgin

U čerstvých potravin hraje důležitou roli transport a s ním i spojené sekundární typy obalů. Vedle řady jednocestných obalů hrají velmi důležitou roli obaly vratné. K těm nejvyužívanějším patří přepravní a skladovací plastové bedny a další typy boxů různých konstrukcí i objemů. I zde hraje jednu z rozhodujících rolí bezpečnost a hygiena. Především z těchto důvodů je důležitý výběr kvalitního materiálu, který musí být odolný proti poškození a zároveň se vyznačovat i snadnou manipulovatelností a údržbou.

K nejznámějším výrobcům na evropském trhu patří skupina Schoeller Allibert. Pro výrobu plastových přepravek se používají materiály HDPE (high density polypropylene) a PP (polypropylene). Pro použití plastových přepravek v potravinářství a také v zemědělství je zásadní použití materiálu, který je vhodný pro přímý styk s potravinami. To dlouho splňoval v zásadě pouze nový, čistý materiál, tzv. virgin (HDPE/PP). V současnosti díky novým technologickým postupům společnost nabízí i přepravky ze 100% recyklovaného materiálu s certifikátem pro přímý styk s potravinami. Konstrukční variabilita je opravdu bohatá a liší se podle požadavků jednotlivých klientů.

Prvovýroba, zpracovatelé a zemědělci upřednostňují především velkoobjemové jednoduché boxy s vysokou výdrží. Tyto požadavky nejlépe plní stohovatelné paletové kontejnery nebo jejich moderní alternativa stohovatelných nebo zasouvatelných kontejnerů, které lze v prázdném stavu zasouvat do sebe a šetřit tak více než 70 % místa. Pro distribuci čerstvého balení se naopak využívají menší přepravky, které jsou dobře manipulovatelné a mají dostatečnou nosnost. Silným trendem je využití vratných přepravek, které dokáží šetřit místo při zpětné logistice – jedná se o stohovatelné/zasouvací přepravky a především skládací přepravky, které dokážou šetřit od 50 do 85 % místa. Přepravky bývají připraveny i pro aplikaci RFID přímo do těla vratných obalů nebo nalepením na chráněné místo.


„Výzvy pro výrobce obalů“

Ivo Benda – general manager, Greiner Packaging

„Primárně je akcent stále kladen především na bezpečnost obalu a ochranu potraviny. Následuje udržitelnost, respektive minimalizace negativních dopadů na životní prostředí. Tady jde pak zejména o recyklovatelnost a nízké emise skleníkových plynů v průběhu celého životního cyklu obalu, ale potažmo i potraviny, která je balena. Ne každý si uvědomuje, že díky obalům se snižuje plýtvání potravinami, což výrazně snižuje uhlíkovou stopu potravin.“


„Trendy nahrávají zvyšování bezpečnosti“

Lukáš Jírovec – key account manager CZ + SK, Schoeller Allibert

„V současnosti je kladen veliký důraz na inspekci a vysledovatelnost. V oblasti potravinářství je aktuálně zajímavým tématem detekovatelný materiál, díky kterému můžeme odhalit případné plastové úlomky v produktu. Tím lze zvýšit bezpečnost potravin, které opouštějí výrobní závod, a zamezit negativní publicitě.“


„Krabice jako obal i pro radost“

Jan Kaprhál – innovation & marketing manager Czech and Slovak, Smurfit Kappa

„Trendem, který zákazníci, především s menšími dětmi, ocení, je obal s druhotným využitím jako hračka. Je známým faktem, že děti si obecně rády hrají s krabicemi. A krabice, kterou mohou sestavit např. do tvaru domečku, je pro ně dvojnásobně lákavá. Benefitem pro dětské hraní je i nápaditá, vtipná a hravá grafika na obalu.“


Obaly pro čerstvé potraviny a jejich recyklovatelnost

  • Obaly z vlnité lepenky: recyklovatelné, pokud nejsou zamaštěné, znečištěné zbytky potravin, laminované, parafinované nebo coatované plasty či kovovými fóliemi; zušlechtění lakem nebo potisk nejsou na překážku
  • Monomateriálový papírový sáček: recyklovatelný, pokud není zamaštěný, znečištěný zbytky potravin, laminovaný, parafinovaný nebo coatovaný plasty či kovovými fóliemi; zušlechtění lakem nebo potisk nejsou na překážku
  • Dřevěná přepravka: recyklovatelná (pokud není chemicky ošetřená)
  • Kompozitní bariérové materiály na bázi plastů: většinou obtížně recyklovatelné, používají se na výrobu tuhého alternativního paliva do cementáren
  • Plastové misky (PET): recyklovatelné. Problematické jsou PVC sleeves a etikety, pokud nejsou spotřebiteli odstraněny.
  • Obalová folie (PP): recyklovatelné
  • Plastové přepravky (HDPE): recyklovatelné

Text: Jana Žižková

Fotografie: Jana Žižková a společnosti v článku

Text byl opraven a aktualizován v části pod mezititulkem „Skin pack – výsledek dobře pochopeného marketingu.“

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Flowpack – balicí technologie pro široké spektrum produktů

Moderní řešení balení v potravinářství, farmaceutickém i technickém průmyslu. V oblasti průmyslového balení se stále častěji uplatňuje technologie Flowpack – systém, který umožňuje rychlé, hygienické a úsporné balení jednotlivých kusových produktů do BOPP fólií. Tento způsob balení je ideální volbou pro zákazníky, kteří hledají vysokou produktivitu, konzistentní kvalitu svárů a atraktivní prezentaci výrobků a to […]

SIG přináší flexibilní a udržitelná řešení pro balení potravin a nápojů

Na dnešním trhu si všichni účastníci – od výrobců přes maloobchodníky až po spotřebitele – stále více uvědomují význam udržitelnosti a potřebu šetrnějšího využívání zdrojů. V oblasti potravin a nápojů se proto do popředí zájmu dostává volba obalových materiálů, která má přímý dopad na životní prostředí. Podle průzkumů považují evropští spotřebitelé udržitelné obaly za jeden […]

Veletrh Reklama Polygraf Obaly navštívilo přes 7000 lidí

V květnu se na výstavišti PVA Expo Praha v Letňanech uskutečnil veletrh Reklama Polygraf Obaly. Na výstavní ploše o rozloze 8250 metrů čtverečních se jej zúčastnilo 97 vystavovatelů ze šesti zemí, přičemž ze zahraničí svoje novinky představilo 18 vystavovatelů. Akci shlédlo více než 7000 návštěvníků.  Na stánku kolínské společnosti OTK printig & packaging její zástupci […]

Mondi Bupak představuje inovaci, která má smysl: ECO-CAGE jako vítěz ocenění Worldstar

V dnešním dynamickém světě obalového odvětví je klíčovou aktivitou schopnost reagovat na měnící se potřeby trhu a zákazníků. Příkladem takového úspěšného projektu je vývoj nového ECO-CAGE obalu, který vznikl v rámci spolupráce mezi firmou Mondi Bupak a jejím stávajícím zákazníkem. Zákazník oslovil společnost Mondi Bupak s požadavkem na náhradu stávajícího dřevěného košíku na jahody, který […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required