
Průzkum: Prodej piva v plechovkách roste, sklo a plast klesají
Je notoricky známou skutečností, že mnoho Čechů a v poslední době i Češek patří k příznivcům konzumace zlatavého moku. Jak si na tuzemském trhu aktuálně stojí jednotlivé typy pivních obalů, tedy především skleněné lahve, plechovky a PET lahve? Tím se ve svých spotřebitelských průzkumech zabývají společnosti GfK, Nielsen nebo STEM/MARK.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 107/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.
Výzkumy realizované ještě před vypuknutím koronavirové pandemie ukazují, že z rostoucí spotřeby piva v domácnostech těží zejména produkty, které jsou baleny v plechovce. Jak uvádí GfK Spotřebitelský panel, tento obal získal na trhu (spotřeba off-trade) během posledních šesti let zhruba čtvrtinový podíl, především na úkor skleněných lahví, jejichž podíl klesl o zhruba 15 procentních bodů. Plechovky rostly i na úkor piva v plastových lahvích, jejichž podíl klesl o bezmála tři procentní body. Podíl ostatních typů obalů víceméně stagnuje.
Nákup piva v plechovce rostl, přestože jeho průměrná cena od roku 2013 vzrostla nejrychleji, konkrétně o pětinu, a pivo v plechovce má nejvyšší průměrnou cenu. Plechovku jako obal akceptovalo téměř 80 % českých domácností, přičemž penetrace je stejná jako u piv ve skle a více než dvojnásobná oproti plastovým lahvím.
Pivo v plechovce získalo nejvyšší, přibližně třetinový, podíl v rámci celkové hodnoty nákupů piva v supermarketech a diskontních prodejnách, popisuje Vladimíra Šebková, client relationship manager GfK Spotřebitelského panelu. Uvedený typ obalu je podle ní výrazně preferovaný i ve specializovaných prodejnách nápojů.
Naproti tomu skleněné obaly stále vládnou nákupům v malých prodejnách potravin, kde představují více než dvě třetiny hodnoty nákupu piv, a pak také nákupům v hypermarketech. Tam jejich podíl přesahuje polovinu.
„Z výše uvedených údajů je vidět, že cena piva v plechovce není bariérou, otázkou zůstává třídění a další zpracování kovových materiálů,“ dodává Vladimíra Šebková. Lze předpokládat, že ohlašované změny v používaných obalových materiálech přinesou změny i do nákupního chování českých domácností.
PET lahve na ústupu
„Nejrychleji rostoucím segmentem jsou v České republice aktuálně piva v plechu, které získávají již 23procentní podíl na prodejích a ve srovnání posledních dvou let vzrostly o polovinu,“ potvrzuje Michal Elšík, konzultant společnosti Nielsen specializující se na pivní trh.
Tradiční obalový materiál, kterým je vratné sklo s dlouhodobým podílem okolo 60 %, podle Nielsenu postupně klesá. Podobná je situace ohledně PET lahví, jejichž prodeje jsou vytlačovány právě pivními nápoji v plechu. Vybrané pivovary také od stáčení a prodeje zlatavého moku v plastu poslední dobou ustupují. Některé jiné jej nikdy ani nezavedly, případně se proti pivu v PET lahvích poměrně ostře vymezily.
Čepované, nebo lahvové?
Na dlouhodobě rostoucí oblíbenost čepovaného piva u českých spotřebitelů poukazuje výzkumná agentura STEM/MARK. Ještě před dvěma lety podle ní čepovanému pivu zdatně konkurovalo balení v lahvích, ale postupně se rozdíly v preferencích prohlubují. „Je ale důležité odlišovat prvotní preferenci a konečný výběr, protože ačkoliv někteří lidé mohou preferovat právě pivo čepované, tak nakonec vezmou to balené. Například kvůli tomu, že mají hluboko do kapsy,“ upozorňuje Jan Burianec ze společnosti STEM/MARK. Jak vysvětluje, rozhodujícím kritériem je finanční situace (příjem) jednotlivců, kdy za čepované je zapotřebí si připlatit. „Značné rozdíly byly patrné i u balení piva. Klasického ‚lahváče‘ preferují především muži, zatímco ženy a mladí lidé dávají přednost plechovce,“ doplňuje zjištění agentury Jan Burianec.
Nutno poznamenat, že všechny zmiňované průzkumy byly uskutečněny ještě před vypuknutím koronavirové pandemie a tedy i před zavedením mimořádných opatření, jež měla šíření viru v populaci zabránit. Do jaké míry se dočasné zavření restaurací, hospod či kaváren a samozřejmě i mnoha obchodů projevilo v preferencích spotřebitelů a využití jednotlivých typů pivních obalů, bude Svět balení informovat v příštích číslech.
Které typy pivních obalů v maloobchodu upřednostňují čeští spotřebitelé?
23 %
Takový podíl má podle agentury Nielsen aktuálně prodej piva v plechovkách na celkovém trhu v ČR.
-15 p. b.
O tolik procentních bodů za posledních šest let klesl podíl piva prodávaného ve skleněných lahvích. Informaci přinesl GfK Spotřebitelský panel.
4 %
Tolik tuzemských spotřebitelů konzumuje pivo nejčastěji z PET lahví. Jde o zjištění vyplývající z průzkumu agentury STEM/MARK.
80 %
Plechovku jako pivní obal akceptují čtyři pětiny tuzemských domácností, informuje GfK Spotřebitelský panel.
Text: David Čapek na základě podkladů citovaných firem