logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Eviosys a Barilla spolupracují na nové nádobě na pesto Eviosys vytvořil nový obal pro prémiovou...
  • Zálohový systém na Slovensku překonává očekávání, míra zpětného sběru obalů je přes 70 %...
  • Rohlik.cz rozšiřuje sortiment privátní značky Yutto o rostlinná mléka Internetový prodejce...
  • Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise...
  • Tyčinky KitKat v obalech z recyklovaného papíru bude společnost Nestlé testovat v Austrálii...

Průzkum: Prodej piva v plechovkách roste, sklo a plast klesají

15. července 2020
Průzkumy a data 0
1327
Průzkum: Prodej piva v plechovkách roste, sklo a plast klesají

Průzkum: Prodej piva v plechovkách roste, sklo a plast klesají

Je notoricky známou skutečností, že mnoho Čechů a v poslední době i Češek patří k příznivcům konzumace zlatavého moku. Jak si na tuzemském trhu aktuálně stojí jednotlivé typy pivních obalů, tedy především skleněné lahve, plechovky a PET lahve? Tím se ve svých spotřebitelských průzkumech zabývají společnosti GfK, Nielsen nebo STEM/MARK.

Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 107/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.

Výzkumy realizované ještě před vypuknutím koronavirové pandemie ukazují, že z rostoucí spotřeby piva v domácnostech těží zejména produkty, které jsou baleny v plechovce. Jak uvádí GfK Spotřebitelský panel, tento obal získal na trhu (spotřeba off-trade) během posledních šesti let zhruba čtvrtinový podíl, především na úkor skleněných lahví, jejichž podíl klesl o zhruba 15 procentních bodů. Plechovky rostly i na úkor piva v plastových lahvích, jejichž podíl klesl o bezmála tři procentní body. Podíl ostatních typů obalů víceméně stagnuje.

Nákup piva v plechovce rostl, přestože jeho průměrná cena od roku 2013 vzrostla nejrychleji, konkrétně o pětinu, a pivo v plechovce má nejvyšší průměrnou cenu. Plechovku jako obal akceptovalo téměř 80 % českých domácností, přičemž penetrace je stejná jako u piv ve skle a více než dvojnásobná oproti plastovým lahvím.

Pivo v plechovce získalo nejvyšší, přibližně třetinový, podíl v rámci celkové hodnoty nákupů piva v supermarketech a diskontních prodejnách, popisuje Vladimíra Šebková, client relationship manager GfK Spotřebitelského panelu. Uvedený typ obalu je podle ní výrazně preferovaný i ve specializovaných prodejnách nápojů.

Naproti tomu skleněné obaly stále vládnou nákupům v malých prodejnách potravin, kde představují více než dvě třetiny hodnoty nákupu piv, a pak také nákupům v hypermarketech. Tam jejich podíl přesahuje polovinu.

„Z výše uvedených údajů je vidět, že cena piva v plechovce není bariérou, otázkou zůstává třídění a další zpracování kovových materiálů,“ dodává Vladimíra Šebková. Lze předpokládat, že ohlašované změny v používaných obalových materiálech přinesou změny i do nákupního chování českých domácností.

PET lahve na ústupu

„Nejrychleji rostoucím segmentem jsou v České republice aktuálně piva v plechu, které získávají již 23procentní podíl na prodejích a ve srovnání posledních dvou let vzrostly o polovinu,“ potvrzuje Michal Elšík, konzultant společnosti Nielsen specializující se na pivní trh.

Tradiční obalový materiál, kterým je vratné sklo s dlouhodobým podílem okolo 60 %, podle Nielsenu postupně klesá. Podobná je situace ohledně PET lahví, jejichž prodeje jsou vytlačovány právě pivními nápoji v plechu. Vybrané pivovary také od stáčení a prodeje zlatavého moku v plastu poslední dobou ustupují. Některé jiné jej nikdy ani nezavedly, případně se proti pivu v PET lahvích poměrně ostře vymezily.

Čepované, nebo lahvové?

Na dlouhodobě rostoucí oblíbenost čepovaného piva u českých spotřebitelů poukazuje výzkumná agentura STEM/MARK. Ještě před dvěma lety podle ní čepovanému pivu zdatně konkurovalo balení v lahvích, ale postupně se rozdíly v preferencích prohlubují. „Je ale důležité odlišovat prvotní preferenci a konečný výběr, protože ačkoliv někteří lidé mohou preferovat právě pivo čepované, tak nakonec vezmou to balené. Například kvůli tomu, že mají hluboko do kapsy,“ upozorňuje Jan Burianec ze společnosti STEM/MARK. Jak vysvětluje, rozhodujícím kritériem je finanční situace (příjem) jednotlivců, kdy za čepované je zapotřebí si připlatit. „Značné rozdíly byly patrné i u balení piva. Klasického ‚lahváče‘ preferují především muži, zatímco ženy a mladí lidé dávají přednost plechovce,“ doplňuje zjištění agentury Jan Burianec.

Nutno poznamenat, že všechny zmiňované průzkumy byly uskutečněny ještě před vypuknutím koronavirové pandemie a tedy i před zavedením mimořádných opatření, jež měla šíření viru v populaci zabránit. Do jaké míry se dočasné zavření restaurací, hospod či kaváren a samozřejmě i mnoha obchodů projevilo v preferencích spotřebitelů a využití jednotlivých typů pivních obalů, bude Svět balení informovat v příštích číslech.


Které typy pivních obalů v maloobchodu upřednostňují čeští spotřebitelé?

23 %

Takový podíl má podle agentury Nielsen aktuálně prodej piva v plechovkách na celkovém trhu v ČR.

-15 p. b.

O tolik procentních bodů za posledních šest let klesl podíl piva prodávaného ve skleněných lahvích. Informaci přinesl GfK Spotřebitelský panel.

4 %

Tolik tuzemských spotřebitelů konzumuje pivo nejčastěji z PET lahví. Jde o zjištění vyplývající z průzkumu agentury STEM/MARK.

80 %

Plechovku jako pivní obal akceptují čtyři pětiny tuzemských domácností, informuje GfK Spotřebitelský panel.

Text: David Čapek na základě podkladů citovaných firem

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu Automatické řezací systémy iECHO umožňují díky variabilitě osazení na jednom pracovišti zpracovávat různé materiály jako jsou voštinové, pěnové, MDF a PVC desky, vlněné lepenky, samolepicí fólie, plexisklo, hliníkové sendviče, textilie, těsnicí materiály a další. Jeden stroj tedy pokryje několik segmentů výroby a v průběhu času jej lze doplňovat o další […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required