logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Jogurty od společnosti ASDA mají označení „best before“, které nahradilo datum spotřeby Britská...
  • Kaufland a Lidl spustí pilotní projekt zpětného odběru PET lahví a plechovek Řetězce Kaufland a...
  • SVVL: Opětovné použití materiálů nemusí být ekologičtější než jejich okamžitá recyklace Evropská...
  • Pringles bez plastových víček, pouze s fóliovým těsněním Značka Pringles od Kellogg’s Australia...
  • Studio Butterfly Cannon stojí za limitovanou edicí láhví pro Stoli Vodku Designová poradenská...

ROZHOVOR: Z 80 procent spoléháme na strojní výrobu a balení

8. července 2020
Rozhovory 0
1719
ROZHOVOR: Z 80 procent spoléháme na strojní výrobu a balení

„Z 80 procent spoléháme na strojní výrobu a balení“

Vitar slaví 30 let na trhu. Při této příležitosti si „nadělil“ i novou plnicí linku nápojů Capri-Sun, které dlouhodobě vyrábí na základě licence. „Některé naše výrobní linky zajišťují stoprocentní výrobu bez dotyku lidské ruky. Ruční práci potřebujeme především na dobalování atypických nebo sezonních výrobků,“ říká Martin Kurdiovský, ředitel nákupu a logistiky.

Přinášíme vám rozhovor z časopisu Svět balení 107/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.

Vitar vyrábí doplňky stravy jako vitaminy, minerální látky, přírodní extrakty nebo kloubní výživu. Jejich vývojem, výrobou a distribucí se zabývá od roku 1990. Letos slaví 30. výročí. Ke stěžejním značkám patří Revital, MaxiVita, Revitalon a Energit. Kromě toho v licenci švýcarského partnera vyrábí a distribuuje pitíčka Capri-Sun, v licenci firmy Irbis produkuje a distribuuje sladidla této značky. Společnost také distribuuje český repelent Predator.

Svět balení:

Které typy obalů jsou pro vaši produkci klíčové?

Martin Kurdiovský:

Materiál a tvar obalu se odvíjí od charakteru výrobku a jeho potřeb. V současné době používáme plechové krabičky například u Energitu, PE dózy, PP tuby na šumivé tablety, blistry – tedy kombinace PVC a hliníku, PET lahvičky na sirupy, různé typy vícevrstvých folií. Etikety jsou kombinace plastových a papírových. U naprosté většiny tub používáme potisk přímo na obal, buď ofset nebo technologií IML.

Svět balení:

Do jaké míry jsou výroba a balení – například blistrování tablet – automatizovány?

Martin Kurdiovský:

Aktuálně je u nás podíl strojní a ruční práce v poměru 80:20. Ruční práce potřebujeme na dobalování atypických nebo sezonních výrobků, například dárkových balení. Některé výrobní linky zajišťují stoprocentní výrobu bez dotyku lidské ruky. Týká se to třeba výroby šumivých tablet, kdy na jedné straně je vstupem namíchaná prášková směs a stroj se postará o všechno další – lisování tablet, plnění do tub, uzavření tub bezpečnostním uzávěrem, označení tub datem a šarží. Nebo u Capri-Sun, kde výrobní linky zvládnou vše od míchání nápoje až po naskládanou, foliovanou a označenou paletu.

Pro další balicí stroje, například pro dotazovanou blistrovačku, je vstupem tableta, kterou stroj zabalí do blistru, ten označí šarží a exspirací a zabalí po požadovaném počtu do krabičky, kterou opět označí. Obdobně funguje i balení do dóz nebo plechových krabiček Energit.

Svět balení:

Nedávno jste investovali do nové linky na výrobu nápojů. O jaké zařízení se jedná?

Martin Kurdiovský:

Jde o plnicí linku nápojů Capri-Sun, které dlouhodobě vyrábíme na základě licence švýcarského majitele značky. Cílem bylo zdvojnásobit výrobní kapacitu. Tato akce si v našem výrobním závodě v Tišnově vyžádala i úpravu prostor a všech navazujících technologií. Došlo ke stavebním úpravám ve výrobní i skladových halách, kompletní změně rozmístění výrobních technologií, instalaci nové plnicí linky, úpravě systému míchání nápojů a CIP sanitace. Nově jsme instalovali i transportní dráhy pro hotové výrobky, robotickou paletizaci a dopravníky palet, které dopraví hotovou, zastrečovanou a označenou paletu přímo do skladu.

V loňském roce jsme investovali i do nákupů strojů pro zvýšení kapacity výroby doplňků stravy, jednalo se například o novou baličku stick-packů, nový kapslovací stroj, plničku dóz či kartonovačku.

Svět balení:

Na bázi kontraktů zajišťujete také privátní výrobu. O jaké typy obalů mají zákazníci největší zájem?

Martin Kurdiovský:

Zájem je opravdu o všechny typy obalů, které máme aktuálně v nabídce, ať už se jedná o blistry, tuby, dózy, sáčky nebo stick-packy.

Svět balení:

S jakou škálovatelností výroby můžete počítat?

Martin Kurdiovský:

Velikost šarže je vždy kompromisem mezi ekonomičností a bezpečností. Samozřejmě čím větší šarže, tím víc je výroba ekonomičtější. Minimální výrobní množství pro nás představuje 1000 kusů finálních výrobků, těch případů je ale minimum. Nejvyšší šarži držíme na 360 kg vstupní směsi, tuto šarži dělíme na partie po 60 kg, a to z důvodu dohledatelnosti použitých surovin, a tedy i bezpečnosti produktu.

U Capri-Sunu používáme největší šarži po 170 000 sáčků, kdy každý karton po 10 sáčcích je také přesně dohledatelný – značíme jej datem, hodinou a minutou, kdy a z které sjel linky.

Svět balení:

Jak dlouho trvá vývoj doplňku stravy včetně návrhu jeho obalu?

Martin Kurdiovský:

Je to dost individuální a záleží na typu projektu a stupni jeho inovace. Pokud chceme mít novou příchuť našeho šumivého céčka a doplnit jej do stávající produktové řady, můžeme to realizovat v rámci několika týdnů. Recepturu a technologii už máme navrženou u předchozích příchutí, tady jen testujeme kombinace a sílu aromat. Také design výrobků je daný a připravuje se jen jeho variace.

Když se ale bavíme o zcela novém projektu – nová výrobková řada, nově používané technologie nebo suroviny, nový designový směr nebo nové typy obalů, trvá vývoj několik měsíců, půl roku nebo i rok. Nový projekt zahrnuje většinou kombinaci několika těchto faktorů.

Svět balení:

Můžete popsat postup u novinek konkrétněji?

Martin Kurdiovský:

Prvotní nápad se rozpracovává do několika variant návrhů, připravují se postupně vzorky, které se mění a ladí, děláme vývojové a poté i poloprovozní zkoušky, zda vybraný návrh je zpracovatelný ve výrobě. Například jestli lze směs zpracovat do tablet, zda se tablety nelámou, zda má finální výrobek požadované vzhledové, fyzikální a chuťové vlastnosti. Těch proměnných je mnoho.

Co se týká designu obalů, máme interní grafické studio, ve kterém naši designéři společně s produktovými manažery pracují na vzhledu obalu, řeší jeho tvar, případné zušlechtění jako prindor, horkou ražbu nebo embos. Vždy také děláme pretesty v místě prodeje.

Svět balení:

Co musí splňovat obaly, které poptáváte pro své produkty?

Martin Kurdiovský:

Obaly musí odpovídat legislativním požadavkům na zdravotní nezávadnost a bezpečnost, musí vyhovovat kritériím certifikace potravinářských standardů International Food Standard (IFS) a British Retail Consortium for Food Safety (BRC), které jsou ve Vitaru zavedeny. Nezbytná je samozřejmě i bezproblémová zpracovatelnost obalových materiálů na našich výrobních linkách. Splňovat musí i požadavky našich designérů na realizovatelnost grafiky – aby to, co navrhli, umožnovala daná technologie a materiál věrně vytisknout.

Svět balení:

Jaké nároky kladete na dodavatele obalů?

Martin Kurdiovský:

U dodavatelů je pro nás důležitá spolehlivost v dodávkách, stabilní kvalita dodávek – tedy stoprocentně dodržovaná po celou dobu, bez výkyvů, dodržování dohodnutých termínů. Snažíme se nakupovat primárně od evropských dodavatelů, naprostá většina našich obalů pochází z Česka, Slovenska, Maďarska a Švédska.

Svět balení:

Pro obaly jsou důležité i certifikace….

Martin Kurdiovský:

Certifikáty BRC a IFS nám definují požadavky na bezpečnost a kvalitu obalů – musí být vhodné pro styk s potravinou, mít migrační testy potvrzující, že se z nich neuvolňuje žádná nežádoucí látka atd. U dodavatelů průběžně děláme dodavatelské audity, kvalitu obalů kontrolujeme u každé dodávky na vstupu. I my jsme pravidelně auditovaní nezávislými firmami, jež kontrolují, že námi používané obaly, suroviny a procesy jsou v pořádku.

Svět balení:

Pomohla vám tato pravidla a postupy se lépe vypořádat s opatřeními proti šíření koronaviru?

Martin Kurdiovský:

Určitě ano, na rozdíl od jiných výrobních podniků je v potravinářství dodržování vysoké míry hygieny standardem. Nošení roušek, mytí a dezinfekce rukou jsou běžně nastavené procesy, pravidelná sanitace prostor a zařízení také.

Svět balení:

Přijímali jste nová opatření?

Martin Kurdiovský:

Museli jsme samozřejmě splnit všechna nařízení vlády, která byla vydána. Mimo to jsme zastavili vstup návštěv a cizích osob do prostor firmy. Řidiči, kteří zajišťují přepravu vstupních materiálů a hotových výrobků, nás musí informovat, jestli nebyli v rizikové zemi nebo lokalitě v ČR. Také jim měříme tělesnou teplotu, už před povinným nošením roušek dostávali při vjezdu do areálu sadu roušky a jednorázových rukavic, které museli mít po celou dobu, než odjeli. Také nesmí vstupovat do našich budov, aby se nedostali do kontaktu s více osobami, než je nezbytně nutné.

Po každé nakládce a vykládce dezinfikujeme madla paletových vozíků. Na vrátnici i na všech ostatních pracovištích byly doplněny zásobníky s dezinfekcí na ruce. Upravili jsme i režim v šatnách zaměstnanců a v jídelně, abychom minimalizovali počet osob, které se na těchto místech potkávají.

Svět balení:

Roste všeobecně zájem o bezpečnostní prvky obalů – uzávěry, značení či folie?

Martin Kurdiovský:

Bez bezpečnostních prvků obalů jsme doplňky stravy nikdy nevyráběli, je to legislativní požadavek, který standardně dodržujeme. A nedovedu si představit, že by někdo v současné době na trh dodával doplňky stravy, které by tyto požadavky nesplňovaly.

Bezpečností prvky, jež zaručují, že primární spotřebitelský obal je neporušený, jsou u nás například pojistky na uzávěrech tub nebo dóz, bezpečnostní kroužek na lahvičkách, ochranný sleeve na krabičkách Energit. U blistru v případě otevření dochází k porušení folie, u sáčku a stick-packu se daný obal roztrhne. Každý výrobek značíme číslem šarže a datem exspirace. Na obalu samozřejmě uvádíme i kompletní složení výrobku a všechny další požadované informace.

Svět balení:

Používáte terciální balení?

Martin Kurdiovský:

Výrobky balíme skupinově do displejů, kartonů a na palety. Obecně se ale snažíme terciální obaly odbourávat a eliminovat tak nadbytečný odpad. U některých typů zboží jsme eliminovali balení do přepravních kartonů a balení displejů do folií. Krabičky vkládáme do displejů, které rovnou skládáme na paletu, celou paletu pak zavineme do folie.

Svět balení:

Exportujete některé zboží v bulku?

Martin Kurdiovský:

Pouze na základě smluvního vztahu jako kooperační výrobu pro naše obchodní partnery, nikdy ne pro koncového zákazníka. Jedná se ale o málo častý požadavek. V případě expedice v bulku kapsle vyrobíme, bezpečně zabalíme a předáváme zákazníkovi, který si sám zajišťuje balení a distribuci pod svou značkou a za finální výrobek nese plnou zodpovědnost.

Svět balení:

Jak zboží skladujete a jaké nároky kladou vaše produkty na oblast logistiky?

Martin Kurdiovský:

Skladujeme z 90 % suché směsi, které nejsou náchylné na teplo a na světlo a lze je tak skladovat za běžných podmínek, v teplotách od 10 do 25 stupňů Celsia. Výjimkou jsou ovocné koncentráty pro výrobu nápojů, které skladujeme v chladu při teplotě do pěti stupňů. Všechny naše sklady jsou vybaveny monitoringem teploty a vlhkosti, skladovací podmínky kontrolujeme a regulujeme.

Svět balení:

V poslední době se hodně hovoří o udržitelnosti a ekologičnosti balení. Promítá se to nějak do oblasti balení vašeho sortimentu?

Martin Kurdiovský:

Určitě ano, třeba již zmiňovanou redukcí přepravních obalů. Poptávka po ekologickém hledisku od zákazníků vnímáme a my chceme jít tímto směrem. Aktuálně na trh uvádíme novou řadu Vitar Eko, která na tyto požadavky reaguje.

Svět balení:

Nakolik jsou obaly, jež uvádíte na trh, recyklovatelné a je kritérium materiálové recyklovatelnosti důležité při výběru obalů?

Martin Kurdiovský:

Důležité pro nás je. Zároveň ale stále musíme vyhovět požadavkům legislativy. Nemůžeme třeba prodávat tzv. bezobalově nebo balit jen do obyčejného papíru, který propouští vlhkost. Z námi použitých materiálů je naprostá většina recyklovatelná, jsou papírové, plastové nebo kovové.

Zákazníci od nás vyžadují maximální variabilitu, ale vidíme již zmiňovaný příklon k ekologii a recyklovatelnosti. Snažíme se o co nejmenší objem odpadů, což je zároveň i ekonomické. Výrobci sami začínají nabízet ekologicky šetrnější obaly – folie, dózy, tuby. Nabízí alternativu v podobě biologicky odbouratelných plastů z derivátu kukuřice nebo cukrové třtiny. Sekundární přepravní obaly si necháváme vyrábět převážně z recyklátu. Vše ale samozřejmě musí být s ohledem na funkčnost a legislativu – obaly stále musí splňovat bezpečnostní vlastnosti.


Martin Kurdiovský: CV v kostce

Nákup a logistika

Ve Vitaru pracuje od 1. února 2008, od roku 2016 pak na pozici ředitele nákupu a logistiky. Předtím zastával funkce výrobního ředitele, vedoucího výroby Capri-Sun a vedoucího oddělení kontroly kvality.

Studium v oboru

Vysokoškolský diplom obdržel na Mendelově univerzitě v Brně. Titul inženýra získal v oboru chemie a technologie potravin.

Text a foto: Stanislav D. Břeň

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required