logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Reportáže z domácích akcí
    • Reportáže ze zahraničních akcí
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Aktuality z kongresu
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Pilotní projekt opětovně použitelné Nutella sklenice bude zahájen ve Francii Skupina Ferrero...
  • Češi a Slováci si odnesli 14 ocenění WorldStar Packaging Awards 2021 Světová obalová organizace...
  • Projekty podpořené z Operačního programu Životní prostředí sníží používání jednorázových plastů...
  • Udržitelnost obalů hraje prim i na kongresu OBALKO 8 Udržitelnost je v současné době bezesporu...
  • O krok bližšie k zálohovaniu PET fliaš, poznáme správcu zálohovania Správca zálohového systému...

20 let, 20 pohledů: Transportní balení – Nikdo nezpochybňuje extrémní důležitost kvalitního transportního obalu

26. června 2020
20 let časopisu Svět balení 0
621
20 let, 20 pohledů: Transportní balení – Nikdo nezpochybňuje extrémní důležitost kvalitního transportního obalu

Nikdo nezpochybňuje extrémní důležitost kvalitního transportního obalu

Díky širokému výběru materiálů lze při přípravě a realizaci přepravního balení brát v úvahu různé potřeby. Na bedny, palety, výztuže a přípravky, ze kterých obaly vznikají, se používá celá řada materiálů: dřevo, kovy, plasty s různým chemickým složením a provedením, textil, kartonáže a lepenka, kartonplast, nebo jiné vícemateriálové kombinace. Samostatnou kategorii představuje pomocný obalový materiál, nepřeberné množství fólií včetně antikorozních, antistatických a protiskluzových, výplní, vázacího a fixačního materiálu nebo činidel proti vlhkosti.

Přinášíme článek, který jsme publikovali v časopise Svět balení 107 / duben–červen 2020. Jde o jeden z příspěvků, jež uveřejňujeme k výročí 20 let Světa balení.

Začnu krátkou osobní vzpomínkou: V areálu firmy Siemens (dříve MEZ Mohelnice) vždy běžela výroba dřevěných transportních materiálů. Velké průmyslové celky byly dříve soběstačné a všechno si vyráběly na místě, včetně dřevěného obalového materiálu. Shodou okolností v tzv. stolárně firmy MEZ Mohelnice pracovala moje babička. Když firmu MEZ převzal Siemens, začal spoustu činností outsourcovat. Pro logistiku včetně obalů sjednal kontrakt se skupinou Geis, pro kterou nyní pracuji…

Obaly prý nepřinášejí zisk

Nejběžnější pohled na transportní balení můžeme vyjádřit takto: Obal je sice potřebný, nicméně je třeba na něm ušetřit, protože nepřináší zisk. Ale tak to není. Kvalitní přepravní obal ovlivňuje řadu věcí – snížení počtu reklamací, zaměstnanců v klientském centru i nespokojených zákazníků. Tedy i přepravní obal vlastně redukuje náklady.

U exportního balení, hlavně pro námořní a leteckou přepravu, vidíme jiný trend: firmy si jednoznačně uvědomují jeho extrémní důležitost. Při řešení jakéhokoliv problému s obalem v cílové destinaci mohou platby vystoupat do astronomických výšin. Dodavatelé obalových řešení musí navrhnout a realizovat takový způsob balení, který by odpovídal nejen povaze zboží a požadavkům transportu, ale také legislativním, klimatickým, popřípadě hygienickým podmínkám konkrétní země.

Samostatnou kategorii tvoří ekologické vlivy. Zákazníky stále více zajímá nejen to, do čeho zásilku nebo zboží zabalí, ale také skutečnost, co se s obalem stane, až doslouží. Půjde ekologicky zlikvidovat? Rozloží se v přírodě? Někteří dodavatelé obalového materiálu se proto snaží vyhovět těmto požadavkům a nabízejí eko či bio varianty obalových materiálů. Bohužel ne vše, co se tváří na první pohled „zeleně“, nakonec tak „zelené“ opravdu je. I s tím je třeba při výrobě počítat. S tématem souvisí omezování plastů a rozšiřování sortimentu skutečných eko obalů rozložitelných v přírodě. Jeden z dobrých směrů představuje využití kukuřičného škrobu při výrobě nejrůznějších výplní nebo sáčků.

Certifikace, marketing, unifikace…

Podívejme se na některé základní trendy. Standardní obaly i speciální konstrukce by měly být vyráběny v souladu s HPE směrnicemi. Důležitá je také certifikace exportních obalů, nejlépe pro celý svět. V Geisu jsou certifikované i sušárny dřeva (FAO IPPC – ISPM No. 15). Stále častěji se setkáváme s požadavky na certifikace FSC (někdy PEFC). Jedná se o certifikaci lesů (následně dřeva, papíru, lepenky atd.) potvrzující, že se na nich hospodaří v souladu se zásadami trvale udržitelného rozvoje.

Zboží nestačí jen vhodně zabalit, ale obal můžeme využít jako nosič reklamy či sdělení zákazníkovi. Třeba právě eko značkou na balení lze zlepšit image firmy. Dále směřujeme k větší unifikaci obalů, k rozšíření ekonomických variant kvalitních eko materiálů a většímu využití vratných nebo několikacestných obalů na kratších destinacích, kde se vyplácí reverzní logistika. Úspory hledáme při samotném balení, třeba díky použití kartonáže, kterou lze jedním pohybem složit a urychlit tak balení.

Při přípravě i realizaci transportního obalu je třeba zvážit všechny faktory, rovnováhu ekologické zátěže a dostatečné ochrany zboží vzhledem k jeho povaze, ekonomickou náročnost výroby i samotného způsobu balení. To jsou zásady, které mají stálou platnost, ať už se jedná o obal pro cokoliv. Předpokládám, že tato pravidla platila i v dobách, kdy se na výrobě obalů podílela moje babička…

Tomáš Körner

vedoucí projektu Obaly Geis CZ

 

Související články:

20 let, 20 pohledů: Copacking v roce 2020 – Za hranice balení 20 let, 20 pohledů: Automotive – palety z kompozitů, moderní plasty, balení s videomappingem… 20 let, 20 pohledů: POS/POP – Důležitou roli sehrají pohyb, světlo a zvuk 20 let, 20 pohledů: Pivo – Pivu sluší sklo

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte poslední newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Obal je pocit na první pohled

Obal je pocit na první pohled Pro značky a jejich produkty jsou obaly přidanou hodnotou. Zvyšují efektivitu podnikání, plní potřeby zákazníků, vytvářejí prostor pro spolupráci, ale především mohou vyvolávat zážitky a pocity. Obal propojuje spotřebitele s produktem a vytváří mezi nimi vztah. Plechovka nikdy není jen plechovkou. Láhev je mnohem víc než sklo. Obaly jsou prostředky pro stimulaci smyslů. […]

Výrobci reagují na spotřebitelské chování, které směřuje k apelu na udržitelnost

Výrobci reagují na spotřebitelské chování, které směřuje k apelu na udržitelnost Jakým směrem se bude ubírat udržitelnost v obalovém průmyslu? Čím začít, když přemýšlíme nad udržitelností? Nejen na tyto otázky nám odpověděl Boris Pavlačka, market unit manager CEE North společnosti Elopak. Svět balení: Elopak je společnost známá mimo jiné tím, že klade velký důraz na udržitelnost. […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2020. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok