logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Automatizace výroby už dávno není složitá ani nedostupná. Díky společnosti FANUC může dnes...
  • Mondi rozšiřuje spolupráci s německým výrobcem soli Südwestdeutsche Salzwerke AG (SWS), známým...
  • Spotřeba obalových materiálů z bioplastů poroste celosvětově přibližně o 10 % ročně. Do roku...
  • Společnost Stepa, český výrobce a zpracovatel papírových a obalových řešení, rozšiřuje své...
  • Logistický sektor stojí na prahu zásadných zmien. Globálne dodávateľské reťazce čelia tlaku...

20 let, 20 pohledů: Transportní balení – Nikdo nezpochybňuje extrémní důležitost kvalitního transportního obalu

26. června 2020
20 let časopisu Svět balení 0
2449
20 let, 20 pohledů: Transportní balení – Nikdo nezpochybňuje extrémní důležitost kvalitního transportního obalu

Nikdo nezpochybňuje extrémní důležitost kvalitního transportního obalu

Díky širokému výběru materiálů lze při přípravě a realizaci přepravního balení brát v úvahu různé potřeby. Na bedny, palety, výztuže a přípravky, ze kterých obaly vznikají, se používá celá řada materiálů: dřevo, kovy, plasty s různým chemickým složením a provedením, textil, kartonáže a lepenka, kartonplast, nebo jiné vícemateriálové kombinace. Samostatnou kategorii představuje pomocný obalový materiál, nepřeberné množství fólií včetně antikorozních, antistatických a protiskluzových, výplní, vázacího a fixačního materiálu nebo činidel proti vlhkosti.

Přinášíme článek, který jsme publikovali v časopise Svět balení 107 / duben–červen 2020. Jde o jeden z příspěvků, jež uveřejňujeme k výročí 20 let Světa balení.

Začnu krátkou osobní vzpomínkou: V areálu firmy Siemens (dříve MEZ Mohelnice) vždy běžela výroba dřevěných transportních materiálů. Velké průmyslové celky byly dříve soběstačné a všechno si vyráběly na místě, včetně dřevěného obalového materiálu. Shodou okolností v tzv. stolárně firmy MEZ Mohelnice pracovala moje babička. Když firmu MEZ převzal Siemens, začal spoustu činností outsourcovat. Pro logistiku včetně obalů sjednal kontrakt se skupinou Geis, pro kterou nyní pracuji…

Obaly prý nepřinášejí zisk

Nejběžnější pohled na transportní balení můžeme vyjádřit takto: Obal je sice potřebný, nicméně je třeba na něm ušetřit, protože nepřináší zisk. Ale tak to není. Kvalitní přepravní obal ovlivňuje řadu věcí – snížení počtu reklamací, zaměstnanců v klientském centru i nespokojených zákazníků. Tedy i přepravní obal vlastně redukuje náklady.

U exportního balení, hlavně pro námořní a leteckou přepravu, vidíme jiný trend: firmy si jednoznačně uvědomují jeho extrémní důležitost. Při řešení jakéhokoliv problému s obalem v cílové destinaci mohou platby vystoupat do astronomických výšin. Dodavatelé obalových řešení musí navrhnout a realizovat takový způsob balení, který by odpovídal nejen povaze zboží a požadavkům transportu, ale také legislativním, klimatickým, popřípadě hygienickým podmínkám konkrétní země.

Samostatnou kategorii tvoří ekologické vlivy. Zákazníky stále více zajímá nejen to, do čeho zásilku nebo zboží zabalí, ale také skutečnost, co se s obalem stane, až doslouží. Půjde ekologicky zlikvidovat? Rozloží se v přírodě? Někteří dodavatelé obalového materiálu se proto snaží vyhovět těmto požadavkům a nabízejí eko či bio varianty obalových materiálů. Bohužel ne vše, co se tváří na první pohled „zeleně“, nakonec tak „zelené“ opravdu je. I s tím je třeba při výrobě počítat. S tématem souvisí omezování plastů a rozšiřování sortimentu skutečných eko obalů rozložitelných v přírodě. Jeden z dobrých směrů představuje využití kukuřičného škrobu při výrobě nejrůznějších výplní nebo sáčků.

Certifikace, marketing, unifikace…

Podívejme se na některé základní trendy. Standardní obaly i speciální konstrukce by měly být vyráběny v souladu s HPE směrnicemi. Důležitá je také certifikace exportních obalů, nejlépe pro celý svět. V Geisu jsou certifikované i sušárny dřeva (FAO IPPC – ISPM No. 15). Stále častěji se setkáváme s požadavky na certifikace FSC (někdy PEFC). Jedná se o certifikaci lesů (následně dřeva, papíru, lepenky atd.) potvrzující, že se na nich hospodaří v souladu se zásadami trvale udržitelného rozvoje.

Zboží nestačí jen vhodně zabalit, ale obal můžeme využít jako nosič reklamy či sdělení zákazníkovi. Třeba právě eko značkou na balení lze zlepšit image firmy. Dále směřujeme k větší unifikaci obalů, k rozšíření ekonomických variant kvalitních eko materiálů a většímu využití vratných nebo několikacestných obalů na kratších destinacích, kde se vyplácí reverzní logistika. Úspory hledáme při samotném balení, třeba díky použití kartonáže, kterou lze jedním pohybem složit a urychlit tak balení.

Při přípravě i realizaci transportního obalu je třeba zvážit všechny faktory, rovnováhu ekologické zátěže a dostatečné ochrany zboží vzhledem k jeho povaze, ekonomickou náročnost výroby i samotného způsobu balení. To jsou zásady, které mají stálou platnost, ať už se jedná o obal pro cokoliv. Předpokládám, že tato pravidla platila i v dobách, kdy se na výrobě obalů podílela moje babička…

Tomáš Körner

vedoucí projektu Obaly Geis CZ

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

 

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

FANUC nabízí udržitelná automatizační řešení pro všechny typy provozů

Automatizace výroby už dávno není složitá ani nedostupná. Díky společnosti FANUC může dnes automatizovat téměř každý podnik – jednoduše, efektivně a bez zbytečných nákladů. FANUC má více než 60 let zkušeností s vývojem robotů a systémů, které pomáhají firmám zvyšovat přesnost, produktivitu i kvalitu výroby. Mnoho lidí si stále myslí, že automatizace je drahá a […]

Vyšší kvalita tisku, kratší termíny. Stepa investuje do nové generace flexotisku Soma Optima 2

Společnost Stepa, český výrobce a zpracovatel papírových a obalových řešení, rozšiřuje své technologické kapacity o nový osmibarvový flexotiskový stroj Soma Optima 2. Instalace probíhá v závodě v Lanškrouně a ostrý provoz je plánován na začátek roku 2026. Nová technologie přináší výrazný posun v kvalitě, rychlosti a flexibilitě tisku – zejména u papírových materiálů s vyšší […]

Na trh přichází nová série strojů HQPP flexo Chroma X Pro

Koenig & Bauer Celmacch přichází s novou sérií High Quality Post-Print flexotiskových strojů Chroma X Pro. Tato inovovaná řada je výsledkem tříleté analýzy silných stránek a potenciálu nejvyšší výkonnostní řady flexotiskových strojů pro přímý potisk vlnité lepenky. Proč nová série Chroma X Pro? Nová série kombinuje stabilitu platformy Chroma High Tech s automatizací a výkonem […]

Syntegon představuje technologie a služby budoucnosti na veletrhu Fachpack

Na veletrhu Fachpack 2025 v Norimberku představí Syntegon v hale 1, stánek 257, jak lze výkonnou balicí technologii, komplexní služby a udržitelné procesy propojit do jednotného, uceleného přístupu. Od prvotního plánování přes uvedení do provozu až po neustálou optimalizaci provází společnost své zákazníky spolehlivě během celého životního cyklu stroje. V centru pozornosti stojí řešení služeb […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required