Společnost Atoz Marketing Services vyhlásila výsledky jubilejního 20. ročníku marketingového programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka. Program každoročně oceňuje produktové novinky a inovace na českém trhu a pomáhá akceleraci jejich prodeje v maloobchodě. Výrobci a distributoři mohli do letošního ročníku programu přihlásit své inovace z oblasti rychloobrátkového zboží, spotřebního zboží, doplňků stravy a OTC produktů (s výjimkou tabákových výrobků), které byly na český trh uvedeny v období od ledna 2019 až do konce května 2020.
O titul Nejlepší novinka se letos ucházelo 160 nových a inovovaných výrobků. Ty se utkaly o přízeň 4000 spotřebitelů v celkem 51 kategoriích. Ke klasickým kategoriím, jako jsou například Pivo, Mléčné výrobky, Krmiva pro psy a kočky či Maso a masné výrobky, letos přibylo několik novinek, například Ekologické obaly, Ekologické prostředky na praní či Bezlaktózové potraviny. „Reagujeme tak, stejně jako mnozí výrobci a obchodníci, na rostoucí zájem spotřebitelů o ekologická témata a udržitelnost, stále také dominuje zdravý životní styl,“ vysvětluje rozšíření manažer marketingové skupiny pořádající společnosti Lukáš Matějka a dodává, že v letošním ročníku přibylo registrací nejen od silných značek, ale také od farmářských a regionálních výrobců.
O výsledcích v jednotlivých kategoriích rozhodl reprezentativní vzorek čtyř tisíc respondentů ve výzkumu společnosti Nielsen. Ta má každoročně za cíl zjistit, který z výrobků v dané kategorii považují čeští spotřebitelé za nejlepší. Vedle známých značek bodovaly na předních místech v řadě kategorií privátní značky maloobchodních řetězců. Absolutním vítězem, který dopadl v průzkumu celkově nejlépe, se stala řada Astrid Sun od společnosti Sarantis Czech Republic.
Jako každý rok výrobky hodnotila také odborná porota složená ze zástupců maloobchodu, marketingu, odborných médií a výrobců obalů. Čestné uznání poroty získal produkt Bohemia Sekt Ice. „Úroveň přihlášených produktů je letos velmi slušná, obecně se rok od roku v inovacích projevuje trend zdraví, ekologie, udržitelnosti a funkčnosti. Letos stála za povšimnutí obecně vysoká úroveň obalů u přihlášených inovací – v regálech je čím dál více zboží a je třeba se snažit, aby to nové vyniklo,“ říká za odbornou porotu managing partner společnosti DAGO Daniel Jesenský.
Inovace v obalech
Respondenti měli v průzkumu možnost hodnotit atributy novinek, jako například chuť/funkčnost, kvalitu, značku, nebo zda se daný produkt hodí k jejich životnímu stylu. Jedním z důležitých hodnotících znaků nových produktů byl i obal. Respondenti tak měli možnost vyjádřit se, zda se jim obal produktu líbí, nebo ne, a zda ho považují za silnou stránku výrobku.
Moderní spotřebitel je dnes velmi náročný a oceňuje ekologické obaly produktů. Průzkumy ukazují, že spotřebitelé jsou ochotni si připlatit za výrobky, které jsou zabalené v menším množství plastů. Tesco Stores ČR přišlo s novinkou, vatovými tyčinkami Fred & Flo v kategorii Dětská kosmetika, které jsou dokonce 100% recyklovatelné a neobsahují žádné plasty. V nové kategorii Ekologické obaly se představily Fino Green Life Pytle na odpadky od společnosti Sarantis Czech Republic, které jsou velmi užitečným domácím pomocníkem. Vysoký podíl recyklovaných materiálů a snadné uzavírání plného pytle jsou přednostmi, které ocení ten, kdo třídí odpad, i ten, kdo ukládá odpad směsný.
Inovativní novinkou zařazenou v průzkumu byl i Spontex Mikrohadřík z recyklovaných vláken. Hadřík z mikrovlákna obsahuje až 55 % recyklovaných vláken. K výrobě každého produktu byl použit plast z jedné 500ml PET lahve, a navíc je obal produktu ze 100 % recyklovaného papíru. Impulsem k uvedení novinky na trh byla poptávka na trhu související s udržitelností zdrojů a recyklací odpadů. SHP Bohemia přišla loni na trh s novinkou – produktovou řadou papírových utěrek Harmony, jejímž prostřednictvím se snaží spotřebitele učit používat papírové utěrky nejen v kuchyni, ale v celé domácnosti. Design obalů utěrek Harmony prostřednictvím obrázků na přední straně jasně komunikuje účel použití. Všechny druhy jsou zabaleny v atraktivní matné fólii, a navíc jsou vyrobeny z polotovaru papíru, který napomáhá k lepší a rovnoměrnější struktuře papíru. Je tak posílena struktura vláken uvnitř každého jednoho útržku, díky čemuž jsou utěrky Harmony ještě pevnější.
I odborná porota ocenila obalové inovace
Každý rok zasedne také odborná porota složená ze zástupců maloobchodu, marketingu, odborných médií i zástupců výrobců obalů, aby vybrané novinky zhodnotila z pohledu své odbornosti. Zaměřuje se na skutečné inovace na trhu, atraktivitu výrobku v konkurenčním prostředí, obalovou inovaci i příležitost pro komunikaci výrobků v obchodě. Nechybí ani pohled směrem k trvalé udržitelnosti.
Hodnocení odborné poroty letos kvůli koronavirové pandemii poprvé proběhlo jen on-line. Celkově nejvíce hlasů získal první Bohemia Sekt podávaný na ledu – Bohemia Sekt Ice v kategorii Víno. „Zaujme atraktivním balením a zajímavým konceptem,“ říká jednatel společnosti inpublic group Richard Prajsler. Právě atraktivní obal dokáže v regále zaujmout pozornost zákazníků.
Ani v kategoriích určených pro domácí mazlíčky nebyla o inovace nouze, Daniela Jesenského například zaujal Kočkolit Magic Litter: „Je to dobrá kombinace ekologie a vysoké míry přidané užitné hodnoty. Atraktivní balení, které upoutá pozornost. Je funkčnější, přírodnější, ekologický a voňavý. Co více se dá na kočkolitu ještě vylepšit?“ Porota také pochválila Plzeňský Prazdroj za novinky značky Birell, zejména variantu Cola. „Je to lákavá a originální kombinace Birellu a Coly. Navíc se zdravými ingrediencemi, zdařilým obalem, který navazuje na předchozí úspěšné mixy Birellu. A nechybí dominantní a vlivná komunikační kampaň, která může po vyzkoušení motivovat zákazníky k plánovaným nákupům,“ myslí si Daniel Jesenský.
Pozornost si získaly také ekologické inovace, které v kategorii Ekologické obaly představila společnost Kaufland Česká republika. Její 100% polyesterový nEKOnečný sáček je použitelný opakovaně na ovoce a zeleninu a obsahuje speciální etiketu na nalepení cenovky u váhy.
Obaly ze sociodemografického pohledu
Ze sociodemografických částí průzkumu vyplynulo, že 49 % mužů a 47 % žen považuje obal za důležitý znak produktu, pokud nemají s produktem žádnou zkušenost. Pokud s produktem zkušenost mají, obal je důležitý pro 31 % mužů a 34 % žen. Průzkum byl rozdělen do pěti věkových kategorií. Obal je důležitým znakem zejména pro dotazované od 18 do 24 let, pokud výrobek neznají, a nejméně důležitý pro dotazované od 55 let a více. Pokud respondent produkt zná, až 46 % respondentů ve věku od 18 do 24 let považuje obal produktu za relevantní. Pokud je výrobek známý, nejvíce ovlivňuje obal respondenty s dokončeným a nedokončeným základním vzděláním (až 42 %) a nejméně s vyšším odborným vzděláním (24 %). Pokud je produkt neznámý, obal je důležitou charakteristikou pro 51 % osob s vysokoškolským vzděláním.
Loga Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka 2020 se brzo objeví na obalech vítězů
Letošnímu, jubilejnímu ročníku sice chybělo oficiální vyhlášení na slavnostním galavečeru, který byl kvůli pandemii zrušen, ale o to větší získají novinky podporu. Organizátor ji letos připravuje ve spolupráci s řadou mediálních partnerů i obchodníků pro nadcházející pololetí. Odehraje se v televizi, tištěných i on-line médiích, a také v obchodech, obchodních centrech či městské hromadné dopravě. Chystá se také silnější on-line podpora novinek díky spolupráci s youtubery a influencery.
Oceněné společnosti mohou při propagaci vítězných výrobků ve svých marketingových materiálech užívat logo Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka 2020 po dobu jednoho roku. Až do konce roku 2021 mohou mít výrobky logo umístěné na obale. Podle průzkumu agentury SC&C (II–III/20, 774 respondentů) motivují výrobky označené logem Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka více než polovinu (53 %) zákazníků k jejich koupi (nezávisle na znalosti tohoto ocenění) a více než třetina zákazníků je ochotna si za takový výrobek připlatit.
Kompletní přehled vítězů Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka 2020 najdete ZDE.










