
Potisk flexibilních obalových materiálů představuje jeden ze zásadních trendů současnosti. „Vývoj směřuje k celkovému zjednodušení grafiky na obalech a zároveň zvýšení variability potisku,“ říká Aleš Paula, obchodní ředitel tiskárny Colognia press, kterou v roce 1996 založili tři podnikatelé z Kolína.
Přinášíme rozhovor, který jsme publikovali v časopise Svět balení 107 / duben–červen 2020. Jde o jeden z příspěvků, jež uveřejňujeme k výročí 20 let Světa balení.
Svět balení:
Colognia press funguje téměř čtvrtstoletí? Jaké hlavní vývojové trendy vidíte na současném trhu?
Aleš Paula:
Odehrávají se především v oblasti technologií. Trendem je zejména potisk flexibilních obalových materiálů. Vývoj směřuje k celkovému zjednodušení grafiky na obalech a zároveň zvýšení variability potisku. Velký pokrok vidíme ve vývoji primárních potiskovatelných materiálů a nízkomigračních barev. Obal by měl být také funkční, atraktivní a zároveň šetrný k životnímu prostředí.
Zájem je tak o potisk technologií UV flexo na různé typy materiálů. Primárně potiskujeme samolepicí materiály, ale důležitou součástí je potisk laminátových folií, flexibilních materiálů pro přímou výrobu obalů, materiálů pro výrobu rukávových etiket – sleevů nebo speciálních papírových materiálů s různou povrchovou úpravou.
Svět balení:
O jaké produkty v oblasti obalů mají firmy na trhu největší zájem?
Aleš Paula:
Mezi nejžádanější produkty patří hlavně etikety a speciální etikety, ale není to jediné. Jde o celou řadu produktů, jako jsou visačky, flexibilní obaly, peel-off etikety, Braille etikety, DPG etikety (německý trh – pozn. red.), shrink sleeve, lamináty, tuby, nekonečné pásy nebo vstupenky.
Svět balení:
Proměňuje se postoj firem k ekologii?
Aleš Paula:
Firmy stále více řeší vztah k životnímu prostředí nebo odklon od neekologických materiálů. Potištěné obaly na bázi například polyetylenu nebo polypropylenu asi nikdy úplně nezmizí, ale společnosti se je snaží nahradit. Řada výrobců své plastové obaly ztenčuje, s některými našimi zákazníky spolupracujeme také na tisku na rozložitelné materiály.
Svět balení:
V posledních letech se hodně mluví o Průmyslu 4.0. Promítají se jeho zásady v obalovém průmyslu?
Aleš Paula:
Je zřejmé, že komunikace se přesouvá od lidí k výměně informací mezi výrobními stroji. Stroje tak často reagují samostatně bez zásahu operátora. Zákazníci požadují, aby tiskárny vyráběly rychleji, přinejmenším ve stejné kvalitě, ale také efektivněji. Tržní požadavky nás pak nutí stát se součástí takzvaného Průmyslu 4.0, tedy autonomního využití výrobních prostředků a automatizace tiskových provozů, bez kterých si naši výrobu již nedovedeme představit.
Svět balení:
Jaké investice jsou dnes nutné pro to, aby firmy dokázaly držet krok s rozvojem Průmyslu 4.0?
Aleš Paula:
Především jsou v této branži důležité neustálé inovace. Konkrétně my jsme vloni investovali jak do tiskových strojů (Gallus LabelMaster 440), tak do automatizace podpůrných procesů výroby (nová osvitka pro výrobu tiskových desek). Za důležitý považujeme také nástroj Plantyst, který slouží k přesnému sledování výroby online. U nás se toto řešení vyvíjelo a používá od roku 2011. Díky němu lze mít přesný obraz o celé výrobě a zakázkách online v režimu 24/7. Přesné plánování výroby je klíčovou součástí Průmyslu 4.0.
Svět balení:
V posledních letech se prosazuje digitální tisk. Jaké možnosti poskytuje?
Aleš Paula:
Ve světě digitálních technologií je lídrem společnost Hewlett Packard. V Colognii využíváme například jejich software Smartstream Mosaic. Ten umožňuje snadné vytvoření variabilních dat, jež se liší nejenom textem či barvou, ale třeba i posunutím obrazu, deformací, zvětšením, rotací či vygenerovanými barevnými kombinacemi některých prvků. Tímto způsobem lze vytvořit nekonečné řady personalizovaných obalů se společným grafickým základem.
Svět balení:
Kam se bude ubírat další vývoj v oboru?
Aleš Paula:
Dopředu půjdou ti, kteří se zajímají o inovace a zkoušejí nové trendy v polygrafii. Alfou a omegou úspěchu bude vždy kvalita, která se projevuje v nešetření na materiálech, používání kvalitních tiskových forem a nejnovějších strojů a perfektní údržbě.
Text: Stanislav D. Břeň