logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Reportáže z domácích akcí
    • Reportáže ze zahraničních akcí
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Aktuality z kongresu
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Pilotní projekt opětovně použitelné Nutella sklenice bude zahájen ve Francii Skupina Ferrero...
  • Češi a Slováci si odnesli 14 ocenění WorldStar Packaging Awards 2021 Světová obalová organizace...
  • Projekty podpořené z Operačního programu Životní prostředí sníží používání jednorázových plastů...
  • Udržitelnost obalů hraje prim i na kongresu OBALKO 8 Udržitelnost je v současné době bezesporu...
  • O krok bližšie k zálohovaniu PET fliaš, poznáme správcu zálohovania Správca zálohového systému...

ROZHOVOR: Většina našich lahví jsou chráněné speciály

10. června 2020
Rozhovory 0
816
ROZHOVOR: Většina našich lahví jsou chráněné speciály

Potravinářství patří mezi obory, které soustavně inovují své obaly. Jedním z reprezentantů tohoto přístupu je společnost Spak Foods, která sází na patentované obaly. „Většina našeho obalového materiálu je pro nás vyráběna individuálně a jedná se o chráněné vzory lahví,“ říká Čeněk Kohoušek, provozní ředitel společnosti, z jejíchž linek sjíždí na 650 druhů produktů.

Přinášíme vám rozhovor z časopisu Svět balení 107/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.

Svět balení:

Máte velmi široké portfolio výrobků. Jaké primární obaly a etikety volíte z hlediska substrátu?

Čeněk Kohoušek:

Pro maloobchodní trh používáme primární obaly jak skleněné, tak plastové, to znamená polypropylen a tritan. Tritan je vzhledově velmi podobný běžnému PET, ale jeho specifické vlastnosti umožnují plnění produktů horkým rozlivem bez jakýchkoliv tvarových deformací. Rovněž naše šroubové uzávěry jsou vybaveny indukční vložkou, která se v procesu uzavírání nataví na celý obvod hrdla a vytvoří vzduchotěsné aseptické uzavření. Tímto způsobem dosahujeme obchodní sterility produktu bez použití chemických konzervantů.

Většina našeho obalového materiálu je pro nás vyráběna individuálně a jedná se o chráněné vzory lahví. Typicky se jedná o celou řadu polypropylenových lahví o obsahu 300 až 1400 mililitrů, u skla jde například o velmi specifickou láhev pro omáčky a dressing violin 250 mililitrů. Naše etikety jsou výhradně povrchově lakované samolepicí s automatickou aplikací. Pro jednoporcové sáčky používáme vícevrstvou laminovanou fólii s bariérovou vrstvou EVOH, která zásadním způsobem minimalizuje nežádoucí oxidaci, omezuje difuzi kyslíku a zabraňuje případným barevným oxidačním změnám produktu v čase.

Svět balení:

Které vlastnosti obalů preferujete pro své produkty?

Čeněk Kohoušek:

Nejdůležitější faktor při výběru vhodného typu obalového materiálu představují jeho výluhové parametry. Žádný obal nesmí jakkoliv negativně ovlivňovat finální produkt. Nesmí docházet k senzorickým či fyzikálním změnám, což výrobce či dodavatel dokládá jak prohlášením o shodě, tak především protokolem z provedených zkoušek od nezávislé akreditované laboratoře, která posuzuje výsledky stanovení vyluhovatelných látek v různém prostředí a různých přesně definovaných roztocích – simulantech. Dalším parametrem jsou mechanické vlastnosti, například statická a dynamická zatížitelnost, pevnost a tak dále. Nezanedbatelným faktorem je vliv obalu na životní prostředí, možnost následné separace a recyklace.

Svět balení:

Liší se zásadně obaly dodávané do retailu a gastra?

Čeněk Kohoušek:

Ano, velikostí, hmotností obsahu a také s ohledem na jeho použití v procesu používání – tedy roli hraje předpokládaná doba zpracování po prvním otevření. Přihlížíme také k zaměření a konkrétním požadavkům cílového zákazníka.

Svět balení:

Kolik máte dodavatelů obalů a jak často je měníte?

Čeněk Kohoušek:

Portfolio našich dodavatelů obalového materiálu je široké i s ohledem na rozmanitost sortimentu. Na některé méně významné, hlavně sekundární obaly máme několik dodavatelů a dílčí dodávky jsou soutěženy. Na klíčové primární obaly s dodavateli uzavíráme obchodní smlouvy s ohledem na vlastnictví chráněných vzorů, specifické výrobní postupy, barvy, míchání a skladbu materiálu, investice do tvarových forem, garanci či zajištění pravidelných dodávek.

Svět balení:

S jakými sekundárními a terciárními obaly pracujete?

Čeněk Kohoušek:

Na paletové balení většinou využíváme průtažné fólie. Jejich množství i sekundární a primární průtahy jsou řízeny automatem ve vztahu ke konkrétnímu primárnímu obalu, jeho pevnosti obalu a cílové fixaci celé palety. V menším množství používáme namísto fólií kartonáže.

Svět balení:

Obaly jsou v podstatě součástí marketingového mixu. Co se snaží Spak pomocí svých obalů sdělit spotřebitelům nebo profesionálním zákazníkům?

Čeněk Kohoušek:

Snažíme se našim zákazníkům seriózně, přehledně a jasně sdělit všechny důležité a podstatné informace o výrobku a současně je ubezpečit, že si kupují kvalitní značkový produkt s přidanou hodnotou. Dalším benefitem je i praktičnost obalu při jeho používání.

Svět balení:

Pozorujete nějaké zajímavé trendy ve využití obalů pro potravinářský sortiment?

Čeněk Kohoušek:

Toto téma může být obsáhlé, tak bych vyjmul jeden možný pohled – zatížení životního prostředí. Řada výrobců plní své obaly jen částečně, nevyužívá celkového možného obsahu a tím může být kupující uváděn v omyl, přestože je na obale množství vyznačeno. U skleněných transparentních obalů, kde je hladina plnění vidět, se tyto praktiky nedějí. Jinak je tomu někdy u neprůhledných obalů. Tímto vzniká zbytečně větší množství obalů a odpadů, než by bylo nezbytně nutné.

Svět balení:

Potravinářský průmysl částečně ustupuje od plastů. Je to podle vás moudré rozhodnutí a lze plasty adekvátně nahradit?

Čeněk Kohoušek:

V dnešní době nebude možné zcela vyloučit plastový obalový materiál, přinejmenším v krátkém časovém horizontu. Adekvátní náhrady zatím nejsou dostupné – ať již technicky, ekonomicky či ekologicky. Například sklo bývá laicky chápáno jako plně recyklovatelný inertní materiál ideální pro balení potravin. Avšak jeho uhlíková stopa je výrazně vyšší než například u plastů. Vychází to ze způsobu zpracování a také metody recyklace skla. Sklovina se musí zahřát na skokově vyšší teplotu než plast a hmotnost jednoho stejného obalu ve skle či v plastu lze také těžko srovnávat. Spotřeba energie na zpracování, transporty, logistiku a recyklaci skla násobně převyšuje plast.

Svět balení:

Nicméně mění se u vás poměr plastových a skleněných obalů?

Čeněk Kohoušek:

V naší společnosti využíváme k balení potravin oba typy materiálů prakticky rovnoměrně, což je dáno poptávkou zákazníků v celé Evropě.

Svět balení:

Jaké balicí stroje nebo etiketovací zařízení máte ve výrobě?

Čeněk Kohoušek:

Nakupujeme, instalujeme a využíváme výhradně plně automatizované stroje, původem z Německa či Itálie, od renomovaných evropských výrobců, kteří jsou navíc schopni tyto automaty přizpůsobit našim individuálním technickým a výkonnostním požadavkům.

Svět balení:

Nakolik je automatizován proces výroby a zejména balení?

Čeněk Kohoušek:

Procesy samotné výroby, plnění, uzavírání, adjustáže a skupinového balení jsou plně automatizovány. Personál zajišťuje pouze odborný dohled nad probíhající technologií, plynulé zásobování toků surovin či obalů. Částečná ruční práce zatím spočívá pouze ve vkládání prázdných obalů na výrobní linky a pak již ukládání hotově zabaleného zboží na palety.

Svět balení:

Dokážete škálovat svou výrobu a návazný proces balení? Kolik činí nejnižší a nejvyšší výrobní šarže?

Čeněk Kohoušek:

Máme zakázky a zákazníky, pro které jsme na jedné výrobní lince schopni vyrábět ve třísměnném provozu nepřetržitě celý týden jednu skupinu či druh zboží s vysokou produktivitou a efektivitou. Na druhé straně se snažíme vyhovět přáním i menších odběratelů a některé výrobní dávky jsou na úrovni pouze několik palet od příslušného druhu.

Svět balení:

Koronavirová nákaza v mnoha firmách zkomplikovala proces výroby, balení i skladování. Jak tato situace dolehla na váš závod?

Čeněk Kohoušek:

Naše společnost již s velkým časovým předstihem přijala řadu specifických organizačních opatření jak k samotnému zajištění výrobních kapacit, ochrany našeho personálu a jeho proškolení, tak směrem k našim dodavatelům surovin, materiálu a služeb. Díky širokému portfoliu zboží a rozmanitosti balení a zaměření v současné době plníme všechny požadavky našich zákazníků v České republice i Evropě. Samozřejmě nám mírně poklesl obrat v segmentu gastro, ale částečně je kompenzován navýšeným maloobchodním prodejem.

Svět balení:

Limitují vás výrazně nároky kladené na skladování?

Čeněk Kohoušek:

Zboží přechováváme v našich logistických skladech při standardních skladovacích podmínkách. Pouze vybrané druhy se musí podle platné legislativy skladovat odděleně do teploty 15 stupňů Celsia.

Svět balení:

Ohlásili jste výstavbu nového logistického a výrobního provozu. Jaké budou parametry nové části závodu?

Čeněk Kohoušek:

Výstavbu a rozšíření výrobních a skladovacích prostor jsme rozdělili v čase na dílčí etapy. Pro následující období je interně schválena první etapa a v současnosti se finalizuje projektová dokumentace. Nyní budeme zahajovat spojené stavební a územní řízení. Cílem je jak rozšíření pohotovostních skladů surovin pro výrobu ve druhém nadzemním podlaží, tak především v prvním podlaží prodloužení stávajících výrobních linek za účelem aplikace dalších stupňů automatizace zbývajících procesů.

Svět balení:

Chystáte něco nového, co se dotkne balení?

Čeněk Kohoušek:

Stále sledujeme nové trendy. Týká se to například možností dalšího odlehčení skla nebo používání bariérových obalů, například vícevrstvých plastových.


Čeněk Kohoušek: CV v kostce

Věrný Spaku

Čeněk Kohoušek působí ve vedení sušické společnosti Spak Foods od listopadu 1990. Prokuristou byl do května roku 2007, následně vystupoval ve funkci jednatele. Od prosince 2014 působí opět ve funkci prokuristy a současně také jako provozní ředitel. Firma vloni utržila přes 500 milionů korun, přičemž na českém trhu společnost prodá 30–35 % produkce.

Kde pracoval dříve

Před nástupem do firmy Spak Foods působil jako vedoucí provozovny Mykoprodukty v Sušici a Soběšicích.

Text a foto: Stanislav D. Břeň

 

Související články:

ROZHOVOR: Přecházíme na boxy jednoduše uchopitelné robotem Rozbalíme to s… Katjou Seidenschnur, ředitelkou kategorie cukrovinek Nestlé Česko a Slovensko Rozbalíme to s Pavlem Chalupkou, marketingovým ředitelem Kofola ČeskoSlovensko Rozbalíme to s Janem Škodou, corporate PR & marketing managerem, Hollandia Karlovy Vary a HOPI Holding

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte poslední newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Obal je pocit na první pohled

Obal je pocit na první pohled Pro značky a jejich produkty jsou obaly přidanou hodnotou. Zvyšují efektivitu podnikání, plní potřeby zákazníků, vytvářejí prostor pro spolupráci, ale především mohou vyvolávat zážitky a pocity. Obal propojuje spotřebitele s produktem a vytváří mezi nimi vztah. Plechovka nikdy není jen plechovkou. Láhev je mnohem víc než sklo. Obaly jsou prostředky pro stimulaci smyslů. […]

Výrobci reagují na spotřebitelské chování, které směřuje k apelu na udržitelnost

Výrobci reagují na spotřebitelské chování, které směřuje k apelu na udržitelnost Jakým směrem se bude ubírat udržitelnost v obalovém průmyslu? Čím začít, když přemýšlíme nad udržitelností? Nejen na tyto otázky nám odpověděl Boris Pavlačka, market unit manager CEE North společnosti Elopak. Svět balení: Elopak je společnost známá mimo jiné tím, že klade velký důraz na udržitelnost. […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2020. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok