
Rychle. V malých dávkách. Přímo do místa spotřeby. Bez dalších operací. Levně. Charakteristické potřeby klientů logistických center a k nim dnes již standardně nabízené služby copackingových operací.
Přinášíme celý text článku, který jsme ve zkrácené podobě publikovali v časopise Svět balení 107 / duben–červen 2020. Jde o jeden z příspěvků, jež uveřejňujeme k výročí 20 let Světa balení.
Copackingové operace zahrnují balení potravin, krmiv pro zvířata, balení nepotravinových produktů, kosmetiky, farmaceutik, nápojů nebo třeba textilu a ostatních spotřebních produktů. Spotřební chování se za poslední dvě dekády značně změnilo; je to dáno převážně technologickými změnami probíhajícími v automobilovém a počítačovém průmyslu, následovanými prudkým tempem ekonomického růstu v oblastech mobilních sítí a telekomunikací. Stejné tvary a funkcionalita věcí, kterými jsme se jako spotřebitelé kdysi obklopovali, spolu s různými barvami, to jsou vlastnosti převažující na přelomu 20. století.
Rozdíl mezi starým a novým produktem téměř nebylo možné poznat a produkty běžné spotřeby byly považovány spíše za nezbytně nutné než neokoukané a módní. Dlouhé roky výrobcům produktů trvalo vymezit se na škále mezi kusovou – zakázkovou výrobou, malosériovou až po hromadnou výrobu. Celosvětová krize v roce 2008 ukázala, že se nadále nelze spoléhat jen na samotnou podstatu produktu, ale že je daleko důležitější zaměřit se na vyšší užitnou hodnotu výrobku samotného.
Výrobci tedy začali nabízet i další možnosti. Stačilo k balení připojit komplement a začalo být jasné, jak základní produkt používat. Příkladem budiž houbička na nádobí připojená k nové značce čističe na nádobí. Subjekt zájmu – spotřebitel – nehledal už dále ve své obvyklé pozici na regálech ve dvou a více uličkách sortimentu, ale při jediném pohybu ruky směrem do regálu získal vše potřebné pro svůj záměr. Jako spotřebitelé už tedy nehledáme, co by se nám mohlo líbit. Jsme doslova vybízeni, abychom si danou věc oblíbili pro neotřelý vzhled, okázalé tvary, nevšední vlastnosti, nové vůně, příchutě, značky a možnosti využití daného produktu.
Vznikají asociace výrobců základních produktů a obalových specialistů, kteří spolu s multioborovými odborníky z oblasti marketingu dodávají na trh revoluční řešení prodeje výrobků i značky.

Obr.: Vývoj výkonnostních kritérií úspěšných firem
Výrobce vyrábí, copacker vytváří zájem
Mnoho společností dnes zadává plnění a balení svých produktů externím poskytovatelům specializovaných služeb. Zatímco profil takového smluvního poskytovatele byl dříve omezen pouze na balení, v dnešní době společnosti hledají odborníky, kteří mohou poskytovat služby typu all in one solution. Copacking se však stal mnohem náročnějším. Od automatického balení (například balení automatickou technologií jako smršťování, slepení nebo přepáskování) přes montáž, označování, kódování, logistiku a dokonce i získávání surovin a obalů po smluvní plnění všestranných úkolů.
Mnoho copackerů dnes nabízí celý servisní řetězec z jednoho zdroje: od mísení práškových potravin a doplňků stravy po komplexní balíček, který zahrnuje nákup surovin, vývoj produktů, zajištění kvality, společné balení v maloobchodních a průmyslových obalech, skladování a dodání. Zákazníci mohou využít plného servisu nebo zvolit jednotlivé moduly podle svých požadavků.
Výhody copackového balení
Outsourcing služeb copackingu je výhodnou možností pro malé firmy, které mají v úmyslu expandovat, ale nechtějí provádět další investice do svého vlastního závodu, který vyžaduje vyšší kapitál, prostor a personál. Velké společnosti naproti tomu často chtějí restrukturalizovat svou výrobu a zadávat pouze její část copackingovým poskytovatelům.
Podle nedávné zprávy o trhu Mordor Intelligence byl globální trh smluvních obalů v roce 2019 oceněn na 40,65 miliardy USD a očekává se, že do roku 2023 dosáhne hodnoty 78,14 miliardy USD. Tento růst je způsoben zejména měnící se preferencí výrobních firem směrem ke smluvním poskytovatelům copackových operací, protože se stále více zaměřují na optimalizaci nákladů ze své hlavní činnosti, jako je výzkum a vývoj nebo marketing a prodej. Smlouvy s copackery jim uvolňují kapacitu, aby se společnosti mohly soustředit na své vlastní kompetence, a výzkum ukazuje, že provozní náklady mohou být sníženy o 7–9 % v důsledku této strategie díky snížené údržbě strojů a mzdovým nákladům.
Při používání copackového dodavatele zůstává hlavní hnací silou celkově řízení vlastních nákladů: Provozovatelé třetích stran (3PL logistiky, včetně copackingu) již mají odborné znalosti, zdroje a potřebný personál. Zejména v době, kdy je nedostatek kvalifikované pracovní síly a je těžké najít dočasné pracovníky, mohou poskytovatelé copackových služeb pomáhat společnostem zvládnout poptávky ve špičkách nebo udržovat pravidelnou úroveň dodávek. Výrobce například může obdržet dotaz na neobvykle velké množství, ale jeho vlastní balicí linky již pracují na plných kapacitách. Takže spíše, než by se rozhodl zrušit objednávku, copackerový partner vstoupí na scénu a zabalí dodatečný objem zboží na obvyklou úroveň kvality a ceny. Tímto způsobem se lze vyhnout problémům s dodávkami.
Outsourcingoví partneři také často přijímají výrobu produktů, které nelze optimálně integrovat do vlastního výrobního procesu zákazníka. Například společnost může chtít uvést na trh nový potravinářský produkt, který musí být zabalen v ochranné atmosféře, protože obsahuje citlivou složku. Samotný výrobce možná tato zařízení nemá, ale mohl by produkt dodat copackerovi, který by ho mohl zabalit do sáčků s příslušnou směsí plynu.
Správné balení
Kromě úspor nákladů jsou dalším důvodem outsourcingu další znalosti, které lze získat spoluprací se specializovanými partnery. Odbornost copackera se nutně neomezuje pouze na plnění a balení. Může se také dobře orientovat v konstrukci, získávání, nákupu a správě obalů, což vede k celkovým zlepšením pro výrobce – zejména pokud mají zkušenosti s přepravou. Copackeři mohou také poskytovat pokyny k současným trendům a radit klientům taková řešení obalů, která jsou v souladu s požadavky trhu.

Obr.: Hodnotová inovace pro klienty copackingu
Obrázek pořízen 22/11/2019 z: https://fourweekmba.com/blue-ocean-strategy/
Zboží je méně důležité. Buduje se fenomén značky
Pro každý produkt na polici je atraktivní balení důležitým kritériem úspěchu výrobce. Balení musí být nákladově efektivní a pohodlné a musí se odlišit od svých konkurentů. Jak se průmysl rozrůstá a zmenšuje se prostor v regálech, nutnost diferenciace se zvyšuje. To není snadný úkol, ale copackeři mohou díky svým znalostem výrobků nabídnout neocenitelnou podporu.
Zásadní význam má také hygienické, bezpečné a šetrné zacházení s výrobky, s nimiž dodavatel pracuje. Citlivé zboží, jako jsou potraviny, léčiva a doplňky výživy, podléhají zvláště přísným předpisům. Ať už jde o řízení alergenů nebo o dodržování současných správných výrobních postupů (normy ISO, GFSI), je profesionální kontrola kvality jedním z nejdůležitějších kritérií pro smluvní balírnu. Dodavatelé musí být v souladu s normami výrobců a potenciální zákazníci by měli mít možnost nahlédnutí do jejich certifikační dokumentace. Provedení téhož dne nebo neohlášené návštěvy na místě v prostorách dodavatele jsou naprosto rozumné, protože certifikace GFSI (Global Food Safety Initiative) neznamená, že je v souladu pouze v den auditu; pro copackery to znamená být v souladu 24 hodin, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce.
Společnost musí být transparentní
Copackingová společnost musí být transparentní, zejména vzhledem k rostoucí mezinárodní konkurenci. Rozhodnutí, se kterým dodavatelem copacking provádět, není jen o ceně; je to také o podnikatelském záměru, výkonu a interních procesech společnosti. Ty musí být zdokumentovány tak, aby všichni mohli rozpoznat, že neexistují mezery ve výrobních procesech a nesnižuje se hodnota značky, pro kterou je copacking poskytovaný. To zahrnuje péči o řízení kvality a skladování zboží ve vhodném prostředí ve správném teplotním rozmezí a se správnými technologiemi.
Klíčem je partnerství. Značky samozřejmě nemohou zcela přenést své odpovědnosti za kvalitu produktu na copackery. Vlastník značky je v konečném důsledku odpovědný za prodej bezpečného produktu na trhu a byl by také první stranou, která by byla kontaktována, kdyby došlo k reklamaci produktu nebo stažení z trhu. Proto je ještě důležitější spolupracovat pouze se spolehlivými partnery, kteří mají zavedené a certifikované systémy řízení kvality na nejvyšší úrovni. Jedním z nejvyšších stupňů kvality je schopnost dohledání zboží, dotčených šarží nebo osoby v prostorách copackera, která službu balení provedla.
Zákazníci musí být schopni důvěřovat svým smluvním partnerům, takže všechny aspekty bezpečnosti, kvality a výroby dnes musí být diskutovány otevřeně a transparentně. Obchodníci s konečnými výrobky a smluvní výrobci již dnes navzájem sdílejí veškeré informace týkající se kvality produktu a požadavků na poskytování a prodej bezpečného produktu. Činnosti by ale v budoucnu měly být mnohem více a pravidelně koordinovány, a to i ve fázi plánování. To vytváří základ dobrého a dlouhodobého obchodního vztahu.
Jedním z důvodů, proč společnosti využívají copackingové balení, je to, že životní cykly produktů se stále zkracují. Na jedné straně musí být výrobky rychleji na trhu. Na druhé straně se tržní podmínky rychle mění. Specializovaní poskytovatelé služeb mohou těmto požadavkům vyhovět s nezbytnými odbornými znalostmi, vybavením a různými potřebnými řešeními a velikostmi obalů, zatímco pro samotné společnosti je často obtížnější reagovat na rychle se měnící situace na trhu.
Kdo rozumí produktům, rozumí byznysu v balení
Stále více vstupuje do popředí otázka: je produkt balený za správnou cenu? Je zvolený typ balení vhodný? Vzhledem k povaze vlastní produkce výrobců není snadné tuto otázku zodpovědět. Mnohem blíže k odpovědi mají copackeři. Moderní copacking totiž mnohem detailněji pozoruje vlastnosti a parametry výrobků a je pro něj snazší hodnotit komplexitu produkce. Vysoce modernizovaná logistická centra, mezi která patří převážně pár rodinných podniků na území ČR, disponují již dnes vysoce důmyslnými nástroji umožňujícími tzv. kategorizaci produktů. Přitom klíčovým parametrem pro takovou kategorizaci je vlastní výrobek spolu s parametry procesu balení; jeho shodnost s ostatními produkty se hledá nejen napříč portfoliem jednoho klienta, ale mezi různými klienty v různých zemích. To totiž umožňuje rapidní přenos změn a know-how. Produkty jsou díky znalosti copackera seskupeny pod stejnou kategorii (např. v rámci pracovního postupu, typu obalu, pracovní normy, ceny), a pokud dojde k vylepšení postupu, procesu či obalu jen na jediném výrobku z této kategorie, ihned je možné přenést know-how nejen napříč lokální skupinou výrobků, ale zároveň mezinárodně mezi všechny produkty v kategorii, mezi všechny klienty copackera.
Kde lean nestačí, nastupují udržitelné obaly
Budoucnost nepatří jen samotným optimalizacím zpracovatelských operací nebo porozumění produktům. Mnohem více vstupuje na scénu pojem CSR (corporate social responsibility) neboli společenská odpovědnost firem. Spolu s redukcí energií, tříděním odpadů, maximalizací zapojení dodavatelů a odběratelů do štíhlého řetězce omezení plýtvání vstupuje na scénu minimalizace využití plastů a plastových obalů v celém výrobním řetězci. Nálepka „green“, jak je dnes mezi balicími procesy zvykem označovat značky využívající stále více recyklované a recyklovatelné materiály, je zároveň znakem vize výrobních společností upustit od plastů v následujících pěti letech a nahradit je plně organickými materiály. Oproti dobám minulým, kdy bylo důležité, aby byl produkt robustní, vydržel náročné zacházení a plnil svoji funkci po dlouhou dobu, současný trend a budoucí potřeby zákazníků volají po redukci hmotnosti, množství materiálů použitých pro výrobek samotný a tím i redukci jinak „ztraceného místa“, pokud by obaly a produkty nabíraly na mohutnosti.
Cílem je redukovat plasty z procesu výroby a vytvořit balení takových vlastností, aby mohlo ekologicky putovat zpět do výrobních procesů a nezatěžovalo výrobní prostředí. Omezit se na biologicky založené materiály. Lídři trhu, jakými jsou např. dánský výrobce hraček pro děti Lego nebo německý výrobce luxusních vozů značky BMW, dnes běžně poskytnou své produkty vysoké kvality zpracované na bázi cukrové třtiny a běžný spotřebitel ani nepostřehne rozdíl. „Cukrové“ kostky Lego se spojují stejným „kliknutím“ jako dvě plastové. Obal je stejně barevný jako původní lakovaný, ale neobsahuje plast. Části interiérů vozidel BMW již neobsahují plastová vlákna, ale kompozitní materiály založené na biotechnologii nanovláken.

Obr.: Biologický obal. Biologický produkt
Copackeři umožňují růst značek
Produkty musí dorazit na své místo v regálech rychleji. Musí dorazit ve velkém množství a v rozličné produktové řadě. Volba vysoce efektivních zařízení je, zdá se, řešením. Omezení intenzivní spotřeby energie při výrobě produktů a samotném balení klade mnohonásobně vyšší důraz na technologické inovace ve výrobních procesech. Zatímco se v době před dvěma desítkami let zakládal výrobní proces na nepřetržitém provozu jednoho druhu sortimentu a tím vznikajících výnosů z rozsahu (čím více vyrábíme bez přejezdu na jiný produkt, tím nižší jsou jednotkové náklady), dnešní svět volá po rychlých změnách produkce, balení a častém přechodu z výrobku na výrobek. To samo o sobě klade obrovské nároky na výrobní technologie, které musí být navrhovány naprosto odlišnou koncepcí. Jedna z renomovaných strojírenských společností na českém trhu tuto výzvu přijala a již dnes dodává do procesu balení své technologie připomínající spíše spotřebič do zásuvky v domácnosti. Stroje není nutné nijak nastavovat, programovat, dokonce ani připevňovat k zemi. Pohybují se na kolečkách, jejich přestavbu zvládne pracovník směny a o její řízení se starají nejmodernější technologie naprosto odlišné od původních řídících automatů značek Siemenes, Allen-Bradley a dalších, pro jejichž ovládání je nutné vytvářet specializované pracovní pozice a programovací seance, aby mohly stroje vůbec fungovat. Rodinná logistická společnost Hopi tuto technologii představí ve svých provozech koncem roku 2020 na veletrhu logistiky.
Pro klienty této společnosti je tak mnohem snazší plánovat a efektivně využívat výrobní čas a redukovat lidské zdroje na minimum díky vysoce produktivní automatizaci. Zároveň mohou své objemy produkce přenést na jednoho copackera v mnohem větším měřítku díky nabízené flexibilitě a kapacitě takových zařízení. V blízké budoucnosti tak mohou své portfolio v daleko větší míře centralizovat.
Budoucnost balení
Moderní služby e-shopů a logistických center nabízejí řešení budoucnosti: bezobslužné technologie balící produkty podle požadavků zákazníků. Světoví výrobci čelí tlakům ze strany vlastníků e-commerce a e-shopové stránky se staly součástí našeho života. Svět balení se přesunul od velkých dávek jednoho druhu výrobku do miniaturních rozměrů balení rozličných produktů v řadě za sebou. Přesně ve shodě s požadavky jednotlivců. Výrobní společnosti dnes na tento fenomén reagují a vybavují své provozy technologiemi univerzálního balení. Stejně, jako se návštěvník výrobních provozů domácí značky Škoda Auto podivuje nad technologickými zázraky výrobní linky v Mladé Boleslavi, kde se v řadě za sebou, na jedné montážní lince, vyrábějí různé druhy vozidel, v různých barvách a s naprosto odlišným typem výbav, mohou dnes návštěvníci logistických center pozorovat balení produktů v e-shopových centrech stejně vyspělou technologií. Bezobslužné linky zde z jednovrstvého kartonu balí odlišné produkty, odlišné velikosti v řadě za sebou, a to často při výkonu převyšujících 2000 kusů obalů za hodinu. Každých pár vteřin se tak na konci takové výrobní linky objeví balíček obsahující samotný produkt, fakturu, návod a dokonce i zákaznicky navržené označení balíčku přímo mířící na emoce konečného příjemce.
Spíše než pracovat se zákaznicky navrženým a dodávaným obalem bude v budoucnu mnohem snazší obal vyrobit přímo u copackera v místě výroby obalu; namísto laminovaného obalu budou poskytovatelé balení nabízet služby kvalitního tisku na přímo zhotovený obal. Stejně jako ve výrobě dnešních firem budou i logistická centra copackerů brzy poháněna automaticky naváděnými vozíky bez obsluhy zásobujícími vysoce automatizované technologicky vyvinuté balicí linky. Obraty v copackingu porostou, a to umožní copackerům nabízet zajímavá pracovní místa specialistům z oboru materiálového inženýrství, procesního inženýrství, virtuální koordinace procesů a specialistů na agilní projektový management. Tato doba se blíží a už dnes se na českém trhu pohybují logističtí experti, kteří budou brzy bezkonkurenčně udávat trend. Budoucnost copackingu je v Evropě možná. Už za nás.
Michal Vosyka
VAS CI manager
Hopi Holding