
V loňském roce dodali vozům různých značek, ty nejluxusnější nevyjímaje, přibližně jedenáct a půl milionu hlavových opěrek. „Jedním z projektů, které v českolipském závodu plánujeme, je stavba automatického skladu. Postupně proto přecházíme na jiný typ KLT,“ říká Josef Heděnec, manažer logistiky ve společnosti Grammer Automotive CZ.
Přinášíme vám rozhovor z časopisu Svět balení 106/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.
Svět balení:
Můžete stručně představit vaši společnost?
Josef Heděnec:
Grammer v České Lípě je součástí koncernu Grammer působícího v rámci celého světa. Centrála se nachází v německém Ambergu a v České republice společnost provozuje čtyři závody. K hlavní výrobě v České Lípě patří hlavové opěrky, držáky pro hlavové opěrky v sedačce a nově přicházíme na trh s dalšími interiérovými díly, například pro značku Opel. Dodáváme pro celou skupinu Volkswagen a dále pro BMW, Daimler, ale také Lamborghini, Bentley či Rolls-Royce. Největší objem zakázek nám přináší značka Audi.
Svět balení:
Veškerý sortiment dodáváte pro automobilky subdodavatelsky?
Josef Heděnec:
Přímo zásobujeme pouze Daimler. V ostatních případech jsme nominovaní cílovou automobilkou a dodáváme pro Tier 1, kteří naše interiérové díly montují do sedaček.
Svět balení:
Jaký je obecný koncept firmy v přístupu k obalům?
Josef Heděnec:
Naší filozofií je udržet jen několik málo základních manipulačních jednotek: např. KLT 6280 a 6410, z velkých jsou to pak gitter boxy anebo KTP boxy. Moc dalších nemáme. Všechny tyto obaly jsou nasazeny ve výrobním procesu, při dodávkách i jako zákaznická balení.
Svět balení:
Kolik úsilí představovalo nastavit poměrně unifikovanou řadu balení?
Josef Heděnec:
S dodavateli se daří vyjednat standardizovaná balení. Jiné je to u zákazníků, protože každý používá své specifické obaly. Například Daimler má vlastní malé KTP a Faurecia vyžaduje skládací železné klece. Také k nám přicházejí ještě kovové kontejnery ze starého Opelu, postupně zřejmě přejdou na obaly koncernu PSA.
Svět balení:
Který typ obalů převažuje – zákaznické, nebo vlastní?
Vlastní a zákaznické obaly obíhají v poměru padesát na padesát. Pokud dodáváme přes Tier 1, snažíme se používat unifikované obaly. U přímých závozů si obal určují zákazníci. Dodavatelským řetězcem prochází asi 95 procent našich obalů. Zbývající tvoří jednorázové a specifické obaly výrobce například pro antistatické díly.
V zákaznických obalech zajišťujeme přímé dodávky pro již zmiňovaný Daimler. Balicí jednotky odcházejí do skladu klienta, který spravuje společnost DB Schenker a sekvencuje je rovnou na výrobní linku.
Svět balení:
Pracujete s vratnými obaly. Ze kterých destinací přicházejí?
Josef Heděnec:
Vratné obaly dostáváme ze všech evropských destinací – od Ruské federace přes Srbsko až po Španělsko. Z Asie a z Izraele je materiál posílán v jednorázových obalech.
Svět balení:
Kolik obalů v oběhu lze po vyprázdnění složit?
Josef Heděnec:
Snahou je vše dávat do KLT 6410, které se skládají, postupně jimi nahrazujeme KLT 6280. Vnitřní rozměr obou boxů je stejný.
Svět balení:
Nevznikají problémy s boxy například v rámci automatizovaného provozu?
Josef Heděnec:
KLT 6410 disponuje zámky pro roboty, a pokud bychom použili pouze tento typ boxu, bude implementace automatizace mnohem jednodušší. Momentálně roboty nevyužíváme. Příprava automatizace včetně nastavení rozpočtu by měla proběhnout v tomto roce a v roce 2021 bychom chtěli začít stavět skladový automat pro KLT 6410. V plánu je investice do miniloadu obsluhujícího přibližně 30 000 manipulačních jednotek.
Svět balení:
Jakým způsobem o obaly pečujete?
Josef Heděnec:
Část obalů si najímáme, část je naším majetkem. Průběžné opravy a čištění jednou za rok zajišťují nasmlouvané firmy. Při běžném opotřebení vznikají odpisy a nakupujeme nové jednotky.
Svět balení:
Najímáte si nějakou část obalů?
Josef Heděnec:
Najímáme si 2500 gitter boxů, všechny ostatní obaly jsou naše vlastní. Finančně jde o částku mezi jedním a dvěma miliony eur.
Svět balení:
Gitter boxy jsou klasické drátěné?
Josef Heděnec:
Ano. Nicméně aktuálně koncern vytipoval boxy Magnum a s obalovou specialistkou je porovnáváme s KTP. Jsou o něco variabilnější a v budoucnosti bychom je mohli využívat.
Svět balení:
Designujete nějakým způsobem obaly nebo jejich součásti?
Josef Heděnec:
Používáme standardizované jednotky, což pro celý koncern představuje úsporu. Obaly si poptává každý závod zvlášť, ale celkový objem tlačí cenu výrazně dolů. Designujeme si pouze vnitřní obaly – rastry nebo kapsáře. V tomto ohledu není nastaven žádný celopodnikový standard. Hledáme cenově výhodné nabídky vyhovující našemu provozu. Požadujeme co nejjednodušší manipulaci, nenáročnou údržbu a odolnost vůči poškození.
Svět balení:
Sledujete – materiálově nebo typově – obalové novinky, jež byste mohli do logistiky zapojit?
Josef Heděnec:
Nejde o aktuální inovaci, ale místo jednorázových vnitřních obalů bychom chtěli použít plastové. Například boční tlačítka na hlavových opěrkách jsou choulostivá na jakoukoliv manipulaci. Pokud by se o sebe navzájem odřela, dojde k poškození. Je potřeba je mít pro určité procesy separované zvlášť, a než je balit jednotlivě do sáčku, vychází lépe zasazení do rastru. Jednorázový rastr z lepenky je určitým způsobem hrubý a má hranu, která může díl poškodit. Plastové výlisky, do kterých se to zacvaká, mají v tomto směru přednost. Další přidanou hodnotou je jednodušší naprogramování pro robotickou manipulaci u zákazníka.
Svět balení:
Je obalová koncepce firmy vzhledem k aktuálním trendům dlouhodobě udržitelná?
Josef Heděnec:
Ano. Chceme kompletně přejít na KLT 6410, čímž směřujeme k automatizaci. Tyto typy KLT jsou také lehčí než KLT 6280, představují tak další úspory s ohledem na nižší spotřebu plastu nebo nároky na dopravu.
Svět balení:
Využíváte nějakou aplikaci simulující ukládání výrobků do balení?
Josef Heděnec:
Prostřednictvím excelu propočítáme, jaké uložení vychází jako nejvýhodnější. Pokud je k dispozici, testujeme způsob uložení u podobného výrobku. Společnost nedávno přišla s prototypem aplikace, která dokáže díky výkresům a 3D modelům navrhovat varianty s maximálně efektivním uložením s porovnáním hmotnosti a dalších parametrů. V brzké době by měla být k dispozici napříč firmou.
Aplikace slouží pouze pro specialisty z packagingu a engineeringu, kteří určují, do jakého materiálu a po kolika kusech má být výrobek zabalen. Vygenerují balicí předpis pro výrobu a jednotlivé operátory tak, aby byl dokonale pochopitelný.
Svět balení:
Máte kromě softwaru pro balení ve výhledu další nové projekty?
Josef Heděnec:
Pracujeme na automatizaci. Jedním z projektů je již zmíněný automatický sklad na KLT 6410, které jsou jednoduše uchopitelné robotem. Řešíme také AGV pro výrobu. Většina využívá zdvih nahoru, ale některé fungují na principu vysokozdvižných vozíků a pokládají náklad směrem dolů, což potřebujeme. Zadali jsme několika firmám vypracování studie. Návratnost vychází na rok a tři čtvrtě a investici bude schvalovat centrála. Závod v České Lípě má v současnosti status pilotního provozu, to představuje určitou výhodu.
Svět balení:
Jaké nové trendy v oboru rezonují?
Josef Heděnec:
Kvůli ekonomické situaci na automobilovém trhu přecházejí německé firmy na zkrácené pracovní úvazky. Šetří tak finance, které posílají do elektromobility. Úspory lze najít na všech úrovních, nepanuje ale příliš velká chuť investovat do řešení, která by úspory generovala. Dále je patrný trend automatizace a hodně firem se na ni zaměřuje.
Svět balení:
Pocítili jste pokles poptávky – ať už vlivem snížení výroby v Německu nebo přechodem k elektromobilitě?
Josef Heděnec:
Ano, i když pro náš sortiment přechod na elektromobily nic nemění. Klesající objem je však znát. Některé automobilky propad zatím nepociťují, někde jsou problémy větší.
Svět balení:
Co dále ovlivňuje nabídku vašeho sortimentu?
Josef Heděnec:
Mění se konstrukční požadavky. Automobiloví producenti nechávají na výrobci, aby přišel s něčím novým. Nabízíme inovace nejen pro hlavové opěrky, ale i pro loketní opěrky a středové panely. Například řadicí páky a joysticky nahradil dotykový LCD panel.
Svět balení:
Narůstá komplexita dílů. Jak se s tím logisticky vypořádáváte?
Josef Heděnec:
Vysoká komplexita je jednou z nejtěžších záležitostí. Barevných kombinací existují pro každý vůz řádově stovky. Současně klesá počet velkých sérií a rostou malosérie. Zákazníci také výrazně mění split a jsou schopni posunout odvolávky o čtyři měsíce dopředu. Na změny musí logistika včas reagovat.
Svět balení:
Do jakého časového horizontu spadají odvolávky?
Josef Heděnec:
Vidíme přibližně šest měsíců, některá zpřesnění ale přicházejí až v horizontu hodin.
Svět balení:
Plánujete do budoucna dodávky v režimu JIS?
Josef Heděnec:
Vize JIS dodávek je na místě. Napřímo dodáváme zatím pro BMW a o dalších dodávkách v sekvenci přímo do automobilky uvažujeme. Použití sekvenčních obalů závisí na domluvě se zákazníkem.
Svět balení:
A jak bude podle vašeho názoru obor vypadat za pár let?
Josef Heděnec:
Budeme na podobných číslech, výraznější nárůst nebo propad neočekávám. Objem práce zůstane zachován. U všech výrobců nastane posun směrem k upgradům a automatizaci související se zajištěním konkurenceschopnosti.
Josef Heděnec: CV v kostce
Liberecká technika
Po studiu na gymnáziu pokračoval ve vzdělávání na Fakultě textilní Technické univerzity v Liberci.
Kariéra v logistice
Před tím, než nastoupil do společnosti Grammer Automotive CZ, se věnoval logistice ve společnostech DAIHO Schenk, Grupo Antolin nebo Sintex Automotive CZ.
Text a foto: Stanislav D. Břeň