Většina spotřebitelů se čas od času nevyhne chuti na sladké či slané dobroty. Stejně tak, jako je široká nabídka těchto pochutin, je široká i nabídka typů obalů pro ně určených. A vzhledem k tomu, že se obvykle jedná o spotřebitelské obaly, mnohý typ balení je atraktivní i z hlediska grafického či konstrukčního designu.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 106/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.
Grafikou hýřící flowpacky, sáčky různé konstrukce i z různých materiálů, spotřebitelské lepenkové skládačky, kelímky, plastové dózy, vaničky – to je jen malý výčet spotřebitelských obalů, se kterými se u balení pochutin setkáváme. Nemluvě o tom, že atraktivitu pochutin mohou zvyšovat i další obalové produkty typu reklamních POS stojanů či sekundárních SRP obalů. I když se po materiálové stránce spotřebitel u tohoto sortimentu setkává snad se všemi dostupnými obalovými materiály včetně bariérových kompozitních variant, v obchodních sítích převažují především substráty papírového a plastového charakteru.
Ale jak je tomu i u dalších oblastí průmyslového sektoru, i v současném balení pochutin kladou producenti stále větší akcent na spojení designu a udržitelnosti (ekodesign). Velmi pěkným počinem tohoto typu je obal na zmrzlinu Cuckoo Ice Cream Vanille Barrique N° 1, který zároveň patřil i mezi vítězné obaly (cena Innovation Award Material) v soutěži ProCarton pořádané evropskou asociací výrobců z hladkých lepenek (ECMA). Obal, který vyrobila společnost Cardbox Packaging z materiálů od společnosti Stora Enso, je plně kompostovatelný, protože je nejenom papírového charakteru, ale je i udržitelně zušlechtěn. Navíc biovrstva nátěru dodává obalu i dnes tolik žádaný touch efekt. Pocit jemného dotyku se obvykle u tohoto sortimentu často nevyskytuje a pocit, že tento smyslový vjem je ekologický a nekomplikuje ani recyklovatelnost či kompostovatelnost, je především u mladší generace zvláště hojně požadovaným kritériem. Toto ekologické balení je prostě stejně exkluzivní jako speciální recept na zmrzlinu s vanilkou z dubových sudů.
Bonboniéra – sladký evergreen mezi dárky
K velmi oblíbeným sortimentům patří bonboniéry. Vzhledem k tomu, že se jedná o velmi oblíbený typ dárku, lze se u těchto produktů setkat s různou kvalitou sortimentu, včetně různé úrovně balení. I když stále platí, že vzhledem k logistickým nákladům je nejvýhodnějším typem skládatelný obal tvaru kvádr či krychle (bez ohledu na to, zda obal je jednodílný, např. přiklápěcí, či dvoudílný, eventuálně vícedílný), setkat se lze i s méně obvyklými tvary či materiály, včetně vinuté kartonáže, transparentních obalů z plastu či kovových dóz.
Vzhledem k tomu, že bonboniéra je spotřebiteli vnímána jako dárkový produkt kvalitativně vyšší úrovně, mohou často i designéři vyvíjet nákladnější typy obalů, které pak podtrhují pozitivní vnímání produktu v očích spotřebitele. A to dokonce i v případech nepříliš kvalitní vlastní čokolády, obvykle dovážené do ČR z jiných zemí. Vedle bonboniéry patří k dalším formám sladkých dárků čokoláda. I zde forma balení obvykle napovídá cosi o formě produktu. Spotřebitel vnímá již téměř automaticky vyšší kvalitu produktu u čokolád zabalených do plastové či hliníkové fólie a následně ložených do obalu z potištěné skládačkové lepenky. Oproti také velmi dobře potiskovatelným obvyklým PP fóliím lze tento kvalitativně vyšší typ balení lépe a sofistikovaněji zušlechťovat, např. reliéfní ražbou, která často posouvá produkt do luxusnější kategorie zboží, nemluvě o destinacích (především asijského typu), kde bez zlacení je obal vnímán jako nepříliš designově zdařilý. Díky technologiím není pro společnost HRG prakticky nemožný žádný design. Vedle super kvality především ofsetového tisku firma disponuje širokou nabídkou zušlechťovacích operací, jako je horká fóliová ražba, reliéfní ražba, matně-lesklé efekty, parciální UV lakování a jiné.
V našich evropských končinách je čokoláda vedle luxusnější formy vícebarevných, různými technologiemi zušlechtěných obalů vnímána jako prémiový produkt i v obalech „přírodního“ typu, tedy obvykle substrát v přírodní hnědé barvě s jednoduchou pérovou kresbou, eventuálně vše doplněno o sisalový provázek. Tyto typy obalů jsou obvykle vhodnou formou balení pro produkty, kde je potřeba zdůraznit nějaký z environmentálně-sociálních benefitů (ruční sběr či výroba, bez chemického ošetření, Bio, FairTrade apod.).
A dobrá zpráva pro ty, kterým čokoláda voní, ale tloustnout po ní nechtějí: Podobně jako se závislostí na tabáku se s ní mohou „poprat“ pomocí čokoládového inhalátoru, jehož primární obal je umístěn v krabičce konstrukčně obdobného typu, jako je ta cigaretová.
Mlsat lze i slané dobrůtky
Ne každý si potrpí na sladké, a tak není divu, že široká nabídka pamlsků je i ve „slaném světě“ dobrot. K nejoblíbenějším sortimentům patří slané typy oříšků, mandlí, chipsů či sušeného masa. U všech typů produktů se lze setkat s rozdílnou kvalitou a zároveň i s různě designově (v tomto případě více z pozice grafického designu) ztvárněnými obaly. Flexibilní obaly ve tvaru sáčků jsou často vícevrstvé (např. PP / metalizovaný PP). K tradičním výrobcům obalů na chipsy i další pochutiny patří OTK Group. Disponuje technologickým zázemím prakticky všech tiskových technik. U flexibilních obalů jsou nejčastěji využívány možnosti vícebarevného flexotisku (8 barev), hlubotisku (8–10 barev) a někdy i digitálního tisku (7 barev).
Ke slaným dobrotám patří i různé formy sušeného masa. Ty jsou rovněž obvykle loženy ve flexibilních obalech. Jednu z výjimek, kde je tato pochutina nabízena v luxusní lepenkové skládačce, představuje obálka na sušené hovězí maso s kofeinem (Bitters Energy Jerky Beef kofein), které dodá energii a zároveň i výborně chutná. Obal, který je nápadný svou grafikou (vícebarevný tisk nízkomigračními barvami na lepenku GC1 v kombinaci se studenou ražbou Prindor, laminací a parciálním UV lakem) i konstrukčním provedením (uzavírání „crash lock“ zajišťuje bezpečnost a originalitu balení), byl v loňském roce oceněn i v národní soutěži Obal roku. Vyrobila jej společnost TopTisk Obaly. Podobně výrazným, i když designově poněkud odlišným je i letošní zlatý vítěz v kategorii potraviny, známé soutěže Pentawards. Hovězí plátky masa značky Car nero jsou umístěny do ilustračně potištěného obalu, jehož vhodným skládáním s dalšími obaly lze vytvořit výrazné obrázky, které spotřebitele zaujmou již na první pohled.
Ať slané nebo sladké, ve spojení s POS jde prodej lépe
Obaly na slané i sladké dobroty patří k silným marketingovým nástrojům prodeje. Další vhodnou podporou jsou prvky POS, především v podobě displejů či skupinových SRP obalů. V případě, že spotřebitel upřednostňuje větší eliminaci obalových materiálů, mohou některé typy stojanů sloužit i pro bezobalové prodeje. Tak tomu je ostatně i v případě jednoho z letošních vítězů Obalu roku, následně pak ekologický displej z produkce POS/POP centra závodu THIMM pack’n’display ve Všetatech zabodoval hned dvakrát (kategorie Tradiční POP prostředky – ekologické koncepce a Nejlepší POP z materiálu na bázi papíru) v letošní soutěži POPAI CE Awards. Pod názvem Krmelcovník se skrývá ekologický udržitelný displej z vlnité lepenky foodWave určené pro přímý styk s potravinou vyvinutý pro bezobalový prodej výrobků Biopekárny Zemanka. Skládá se z menších, samostatných jednotek – krmelců, ve kterých jsou volně umístěny nebalené sušenky připravené k odběru. Designéři z THIMM navrhli konstrukci variabilně nastavitelného krmelce tak, aby byl minimalizován přístup vzduchu i nečistot dovnitř obalu, což je důležité pro hygienické a bezpečné balení zboží. V dolní části krmelce je velmi odolný výklopný mechanismus pro pohodlné odebírání zboží. Výdejní prostor výrobků je zakryt víkem, které zboží chrání před znečištěním.
Duté obaly z papíru i plastu
Zajímavé designová spojení poskytují obaly oblých tvarů, které poskytuje vinutá kartonáž, eventuálně její tvarové plastové ekvivalenty. Někteří producenti a jejich klienti velmi oceňují hladký tvar křivky dutého obalu v podobě kelímku či třeba i kombidózy. Tyto typy obalů si oblíbil především mléčný průmysl (jogurty, smetánky apod.), ale rozhodně není jediným segmentem, který v pochutinách vinutou kartonáž užívá. I když v současnosti na trhu dominují více plastové kelímky, ukazuje se, že spotřebitel má rád papír, třeba i v podobě lehce oddělitelného slidu na kelímku z plastu. Ke známým výrobcům plastových dutých obalů patří společnost Greiner Packaging. Vedle kelímků patří od tohoto výrobce k velmi oblíbeným i dózy či vaničky. Ty se využívají v segmentu sladkých dobrot především na ty mražené, tedy zmrzliny. Vzhledem k pokročilému vybavení firmy jsou klientům nabízeny i široké možnosti dekorace. Vedle klasického tisku či návlekových etiket přes kelímky jsou velmi žádané především u uzávěrů a vaniček IML (In Mould Label) etikety. Tyto etikety materiálově identické s obalem (hlavně PP), který je vyráběn procesem vstřikování, se vkládají ještě před výrobou obalu do formy. Po „zalití“ jsou součástí samotného obalu a jsou prakticky neodstranitelné, navíc u nich nehrozí ani vizuálně nežádoucí poškození v podobě poškrábání apod.
Výrazné obaly nabízí vinutá kartonáž v podobě válcových krabic či kombidóz. Ty se využívají v segmentu jak sladkých, tak i slaných dobrot. Kdo z nás by neznal již téměř bramborové chipsy Pringles, které jsou s vinutou dózou spojovány prakticky od svého samého začátku. K tradičním českým výrobcům vinutých obalů patří společnost OrPa Papír, která řadu novinek určených především pro chipsy, oříšky, tyčinky, čokoládu apod. prezentovala i na posledním ročníku známého veletrhu FachPack. V tomto případě se jednalo hlavně o vzduchotěsné dózy a další obaly pro potraviny průměrů 45, 71, 73 a 99 mm.
„Hledali jsme eko verzi k našim výrobkům“
Blanka Pacovská – manažerka obchodu, Biopekárna Zemanka
Proč krmelcovník? První zájemce hnutí bez obalu / bez odpadu jsme začali zásobovat našimi produkty v červnu 2017. Zároveň s tím, jak se tato dobrá myšlenka šířila, jsme měli potřebu ji podpořit i uživatelsky vhodnějším balením. Hledali jsme ekologickou verzi, která by byla šetrnější k našim výrobkům a zároveň i bezpečnější, co se týče hygieny a možné kontaminace. Thimm jsme vybrali, protože umí naše sny a vize zrealizovat.
„Obaly na slané i sladké dobroty patří k silným marketingovým nástrojům prodeje.“
Eva Rybová – Senior brand manažerka ve společnosti Nestlé
Výrobci a dodavatelé obalů vnímají externí vlivy a názory na životní prostředí, a platí to zejména o mezinárodních firmách. Úspěšná spolupráce celého dodavatelského řetězce, respektive odvětví, je naprosto klíčová pro nalezení řešení obalů budoucnosti.
Text: Jana Žižková
Foto: Phase One, Lays, Pentawards, ProCarton