logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Náklady na zavedení zálohového systému přesáhnou podle Svazu obchodu pět miliard Zavedení...
  • Monster Energy uvádí na trh novou variantu nápoje Lewis Hamilton s nulovým obsahem cukru...
  • Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z...
  • Eviosys a Barilla spolupracují na nové nádobě na pesto Eviosys vytvořil nový obal pro prémiovou...
  • Zálohový systém na Slovensku překonává očekávání, míra zpětného sběru obalů je přes 70 %...

20 let, 20 pohledů: Vlnitá lepenka – Na vlně digitalizace

6. dubna 2020
20 let časopisu Svět balení 0
951
20 let, 20 pohledů: Vlnitá lepenka – Na vlně digitalizace

Výroba samotné vlnité lepenky bez dalších služeb je minulostí. Trh se za posledních deset let posunul značně kupředu a výrobci přinášejí nová obalová řešení. Vlnitá lepenka coby základní materiál zůstává, ale kombinuje se například s jinými typy materiálů, případně se dále zušlechťuje. Tím se rozšiřuje sféra možných aplikací a použití pro rozmanitá odvětví a obory.

Ve vztahu k maloobchodu, kam směřuje značné množství vlnité lepenky a odkud přicházejí nejsilnější impulsy na inovativnost, se v poslední době prosazuje vliv digitalizace. Digitální tisk či výsek představují zásadní posun v oblasti kvality a individualizace obalů. O podrobnostech jsme hovořili s Martinem Hejlem, jednatelem společnosti Thimm pack’n’display.

Přinášíme celý text rozhovoru, který jsme ve zkrácené podobě publikovali v časopise Svět balení 106 / leden-březen 2020. Jde o jeden z příspěvků, jež uveřejňujeme k výročí 20 let Světa balení.

Maloobchodní obaly procházejí v posledních letech výraznou proměnou. Vidíte nějaký zajímavý trend z nedávné doby?

Zmínil bych například problematiku potištěné plochy u SRP na regále. Proč potiskujeme celý obal, když je v regále viditelná pouze přední část, kterou se navíc všichni snaží minimalizovat, aby byl co nejvíce vidět produkt v obalu? A to je velmi často obal potištěn celoplošně, včetně boků, zadní části obalu nebo dokonce i víka, resp. části obalu, která se před umístěním SRP do regálu odstraní, aby měl spotřebitel snadný přístup k nabízenému produktu? Proč vyžadujeme potisk „neviditelných“ částí obalu? Kolik procent plochy SRP je v regále vidět a kolik plochy se běžně potiskuje? Až si tuto disproporci uživatelé obalů uvědomí, uspoří nejenom náklady za barvy a tiskové štočky, ale přispějí i k vyšší udržitelnosti tím, že se nebude plýtvat barvou na potisk, který v místě prodeje nikdo nevidí.

Narážíte zřejmě na digitální tisk. Ten je však v současnosti stále dražší než například ofset?

Výše uvedené velmi rychle smaže cenové rozdíly mezi klasickými tiskovými technologiemi (flexotisk, ofset) a digitálním tiskem. Procento pokrytí barvou, které u digitálního tisku výrazně ovlivňuje výslednou cenu obalu, se tak sníží. Díky tomu, že redukujete množství barvy na potisk, můžete naplno využívat konkurenční výhody. U digitálního tisku dále nepotřebujete tiskové štočky, jejichž příprava zabere v průměru 3–5 dnů.

Jaké další možnosti nabízí digitální tisk pro zákazníka?

Obrovskou výhodu digitálního tisku pro uživatele obalů vidíme ve fázi přípravy grafiky a tiskových dat. Dobře nachystaná data pošlete bez potřeby úpravy pro tisk na strojích rovnou na digitální tiskárnu. Protože máte grafické výstupy z tiskárny dodavatele předem odsouhlaseny, tak to, co připravíte u sebe v grafické agentuře, taky následně tisknete. Odpadá přítomnost zákazníka nebo jeho zástupce u nájezdu tisku. Šetříte opět čas a náklady.

Digitální tiskárny tisknou běžně CMYK a příprava tiskových dat pro ně bývá jednodušší než u flexotisku nebo ofsetového tisku. Celý proces od přípravy grafiky až po tisk může probíhat v digitální formě (digitální workflow), takže se minimalizují chyby, změny jsou snadno viditelné a příprava tiskových dat probíhá maximálně rychle.

Existují v případě digitálu nějaká omezení z hlediska počtu produkovaných kusů?

Digitálnímu tisku a digitálnímu (laserovému) výseku pro finální výrobu obalu je zcela jedno, kolik kusů obalů potřebujete. Nemusíte tedy myslet na minimální výrobní dávku u dodavatele obalů. Prostě vyrábíte „od jednoho kusu“. Tím se vám jako marketérovi otevírá možnost testování s nízkými náklady. Vyrobíte minimum, co potřebujete pro otestování nové grafiky či obalu. Jste-li spokojen, začnete objednávat standardní objemy. Produktivita dnešních nejnovějších strojů pro digitální tisk je srovnatelná s konvenčním flexotiskem a ofsetem. Při výrobě vlnité lepenky používáte jednu vrstvu papíru rovnou potištěnou. Do stroje vstupují předtištěné archy, přířezy vlnité lepenky. Při změně zakázky přestavujete nejnovější digitální laserové technologie jen asi 2–5 minut. To je výrazná časová úspora proti zpracování konvenčními výsekovými technologiemi, kdy přestavení trvá běžně 20–30 minut. Vzhledem k tomu, že se bavíme o digitálních technologiích, tedy maximálně automatizovaných a robotizovaných procesech, přestavování zakázek začíná být otázkou „zmáčknutí tlačítka“.

Jednou z klíčových výhod digitálního tisku je individualizace…

Digitální tisk umožňuje tisknout každou grafiku jinou. Je to jako fotky z dovolené. Taky je tisknete na digitální tiskárně (doma nebo ve fotostudiu) a každá je jiná. Vložíte formát papíru, tisknete a tiskárna neprotestuje. Stejně to probíhá u průmyslového digitálního tisku, jen stroj má výrazně větší rozměry. Individualizace znamená, že do grafiky lze předem vložit různé kódy – QR, slevové nebo výherní. Každý obal tak nese jinou informaci, jiný kód, každý produkt může být personalizovaný. S tím se dá velmi dobře pracovat v marketingu. Díky naskenování QR kódu lze spotřebitele přenést do digitálního světa a máte-li o něm bližší údaje, ten svět můžete personalizovat podle jeho zjištěných přání a potřeb.

V čem vidíte výhodu kombinace digitálního tisku a digitálního laserového výseku?

Na trhu roste poptávka po neustále nových výrobcích, příchutích a individualizovaných variantách zboží přímo na míru spotřebitelům. Výrobci zboží jsou nuceni pružně reagovat, vyrábějí v menších sériích a obměňují častěji svůj sortiment. Pro zasílání, přepravu i prezentaci se využívá vlnitá lepenka, jejíž zpracování konvenční metodou je spojeno s čekáním na mnohdy nákladné výsekové nástroje a je-li třeba dodatečně něco změnit, nezbývá než vše objednat znovu. To celý proces zpomaluje a koliduje tak s požadavky na rychlé dodávky. Digitální výroba obalů právě pro tyto malé, střední, individualizované a často se měnící zakázky nabízí flexibilní řešení a posouvá zpracování vlnité lepenky na novou, vyšší úroveň. Kromě toho digitální laserový výsek dokáže vyříznout i velmi jemné kontury, které výsekové nože analogových strojů technologicky nemají šanci zpracovat.

Text: Stanislav D. Břeň

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required