Výroba samotné vlnité lepenky bez dalších služeb je minulostí. Trh se za posledních deset let posunul značně kupředu a výrobci přinášejí nová obalová řešení. Vlnitá lepenka coby základní materiál zůstává, ale kombinuje se například s jinými typy materiálů, případně se dále zušlechťuje. Tím se rozšiřuje sféra možných aplikací a použití pro rozmanitá odvětví a obory.
Ve vztahu k maloobchodu, kam směřuje značné množství vlnité lepenky a odkud přicházejí nejsilnější impulsy na inovativnost, se v poslední době prosazuje vliv digitalizace. Digitální tisk či výsek představují zásadní posun v oblasti kvality a individualizace obalů. O podrobnostech jsme hovořili s Martinem Hejlem, jednatelem společnosti Thimm pack’n’display.
Přinášíme celý text rozhovoru, který jsme ve zkrácené podobě publikovali v časopise Svět balení 106 / leden-březen 2020. Jde o jeden z příspěvků, jež uveřejňujeme k výročí 20 let Světa balení.
Maloobchodní obaly procházejí v posledních letech výraznou proměnou. Vidíte nějaký zajímavý trend z nedávné doby?
Zmínil bych například problematiku potištěné plochy u SRP na regále. Proč potiskujeme celý obal, když je v regále viditelná pouze přední část, kterou se navíc všichni snaží minimalizovat, aby byl co nejvíce vidět produkt v obalu? A to je velmi často obal potištěn celoplošně, včetně boků, zadní části obalu nebo dokonce i víka, resp. části obalu, která se před umístěním SRP do regálu odstraní, aby měl spotřebitel snadný přístup k nabízenému produktu? Proč vyžadujeme potisk „neviditelných“ částí obalu? Kolik procent plochy SRP je v regále vidět a kolik plochy se běžně potiskuje? Až si tuto disproporci uživatelé obalů uvědomí, uspoří nejenom náklady za barvy a tiskové štočky, ale přispějí i k vyšší udržitelnosti tím, že se nebude plýtvat barvou na potisk, který v místě prodeje nikdo nevidí.
Narážíte zřejmě na digitální tisk. Ten je však v současnosti stále dražší než například ofset?
Výše uvedené velmi rychle smaže cenové rozdíly mezi klasickými tiskovými technologiemi (flexotisk, ofset) a digitálním tiskem. Procento pokrytí barvou, které u digitálního tisku výrazně ovlivňuje výslednou cenu obalu, se tak sníží. Díky tomu, že redukujete množství barvy na potisk, můžete naplno využívat konkurenční výhody. U digitálního tisku dále nepotřebujete tiskové štočky, jejichž příprava zabere v průměru 3–5 dnů.
Jaké další možnosti nabízí digitální tisk pro zákazníka?
Obrovskou výhodu digitálního tisku pro uživatele obalů vidíme ve fázi přípravy grafiky a tiskových dat. Dobře nachystaná data pošlete bez potřeby úpravy pro tisk na strojích rovnou na digitální tiskárnu. Protože máte grafické výstupy z tiskárny dodavatele předem odsouhlaseny, tak to, co připravíte u sebe v grafické agentuře, taky následně tisknete. Odpadá přítomnost zákazníka nebo jeho zástupce u nájezdu tisku. Šetříte opět čas a náklady.
Digitální tiskárny tisknou běžně CMYK a příprava tiskových dat pro ně bývá jednodušší než u flexotisku nebo ofsetového tisku. Celý proces od přípravy grafiky až po tisk může probíhat v digitální formě (digitální workflow), takže se minimalizují chyby, změny jsou snadno viditelné a příprava tiskových dat probíhá maximálně rychle.
Existují v případě digitálu nějaká omezení z hlediska počtu produkovaných kusů?
Digitálnímu tisku a digitálnímu (laserovému) výseku pro finální výrobu obalu je zcela jedno, kolik kusů obalů potřebujete. Nemusíte tedy myslet na minimální výrobní dávku u dodavatele obalů. Prostě vyrábíte „od jednoho kusu“. Tím se vám jako marketérovi otevírá možnost testování s nízkými náklady. Vyrobíte minimum, co potřebujete pro otestování nové grafiky či obalu. Jste-li spokojen, začnete objednávat standardní objemy. Produktivita dnešních nejnovějších strojů pro digitální tisk je srovnatelná s konvenčním flexotiskem a ofsetem. Při výrobě vlnité lepenky používáte jednu vrstvu papíru rovnou potištěnou. Do stroje vstupují předtištěné archy, přířezy vlnité lepenky. Při změně zakázky přestavujete nejnovější digitální laserové technologie jen asi 2–5 minut. To je výrazná časová úspora proti zpracování konvenčními výsekovými technologiemi, kdy přestavení trvá běžně 20–30 minut. Vzhledem k tomu, že se bavíme o digitálních technologiích, tedy maximálně automatizovaných a robotizovaných procesech, přestavování zakázek začíná být otázkou „zmáčknutí tlačítka“.
Jednou z klíčových výhod digitálního tisku je individualizace…
Digitální tisk umožňuje tisknout každou grafiku jinou. Je to jako fotky z dovolené. Taky je tisknete na digitální tiskárně (doma nebo ve fotostudiu) a každá je jiná. Vložíte formát papíru, tisknete a tiskárna neprotestuje. Stejně to probíhá u průmyslového digitálního tisku, jen stroj má výrazně větší rozměry. Individualizace znamená, že do grafiky lze předem vložit různé kódy – QR, slevové nebo výherní. Každý obal tak nese jinou informaci, jiný kód, každý produkt může být personalizovaný. S tím se dá velmi dobře pracovat v marketingu. Díky naskenování QR kódu lze spotřebitele přenést do digitálního světa a máte-li o něm bližší údaje, ten svět můžete personalizovat podle jeho zjištěných přání a potřeb.
V čem vidíte výhodu kombinace digitálního tisku a digitálního laserového výseku?
Na trhu roste poptávka po neustále nových výrobcích, příchutích a individualizovaných variantách zboží přímo na míru spotřebitelům. Výrobci zboží jsou nuceni pružně reagovat, vyrábějí v menších sériích a obměňují častěji svůj sortiment. Pro zasílání, přepravu i prezentaci se využívá vlnitá lepenka, jejíž zpracování konvenční metodou je spojeno s čekáním na mnohdy nákladné výsekové nástroje a je-li třeba dodatečně něco změnit, nezbývá než vše objednat znovu. To celý proces zpomaluje a koliduje tak s požadavky na rychlé dodávky. Digitální výroba obalů právě pro tyto malé, střední, individualizované a často se měnící zakázky nabízí flexibilní řešení a posouvá zpracování vlnité lepenky na novou, vyšší úroveň. Kromě toho digitální laserový výsek dokáže vyříznout i velmi jemné kontury, které výsekové nože analogových strojů technologicky nemají šanci zpracovat.
Text: Stanislav D. Břeň