logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Automatizace výroby už dávno není složitá ani nedostupná. Díky společnosti FANUC může dnes...
  • Mondi rozšiřuje spolupráci s německým výrobcem soli Südwestdeutsche Salzwerke AG (SWS), známým...
  • Spotřeba obalových materiálů z bioplastů poroste celosvětově přibližně o 10 % ročně. Do roku...
  • Společnost Stepa, český výrobce a zpracovatel papírových a obalových řešení, rozšiřuje své...
  • Logistický sektor stojí na prahu zásadných zmien. Globálne dodávateľské reťazce čelia tlaku...

ROZHOVOR: Data jsou ropou současnosti

20. března 2020
Rozhovory 0
2149
ROZHOVOR: Data jsou ropou současnosti

Ze zahraničních profesionálů přivítal podzimní kongres OBALKO například Eefa de Ferranteho, generálního ředitele asociace AIPIA (Active and Intelligent Packaging Industry Association). Cílem AIPIA je přivést aktivní a inteligentní obaly do praxe a šířit možnosti jejich využití napříč obory.

Přinášíme vám rozhovor z časopisu Svět balení 106/2019. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.

Svět balení:

Ve vaší prezentaci na kongresu jste zmínil, že obal jsou data. Můžete to vysvětlit?

Eef de Ferrante:

Je velmi jasné fyzické propojení mezi zákazníkem a balením – bere si produkt z regálu v obchodě nebo jej přebírá od doručovatele, takže ho drží ve vlastních rukou. A v současnosti se náš život promítá do chytrých telefonů. Existuje tedy logické propojení mezi třemi body: zákazníkem, obalem a chytrým telefonem. Jestliže prostřednictvím mobilu získáváme informace o kupovaném zboží tím, že ho naskenujeme, vyfotíme, pořídíme video nebo načteme kód, vzniká přímé spojení mezi obalem a chytrým telefonem. Vše se odvíjí od toku dat a domnívám se, že data jsou ropou současnosti. Když si totiž koupíte značkový produkt, naskenujete nějaký prvek, získáte informace o produktu, zároveň firma může s vámi komunikovat a získávat data o(d) vás. Jsou to ta nejcennější data, která se vyměňují.

Svět balení:

Co umožňují současné technologie a jak silné je propojení výrobků s daty?

Eef de Ferrante:

V technologické rovině je propojení možné a nepochybuji, že všechny velké značky se dokáží na tuto úroveň adaptovat. Především v oblasti dětské výživy, což je s ohledem na někdejší čínské problémy zajímavé téma, sledujeme, že velké mlékárenské společnosti začínají implementovat kódy pro dětské produkty. Důvodem je ochrana značky, protože nechtějí nést odpovědnost za případné problémy. Takže k implementaci v praxi dochází a řekl bych, že proces pokračuje velmi rychle.

Svět balení:

Můžete zmínit další oblasti, které jsou aktivní na poli inteligentních obalů?

Eef de Ferrante:

Naším snem je například rozvoj v potravinářství a nápojovém průmyslu, aby byla interaktivní každá plechovka Pepsi. To zůstává spíše snem.

Svět balení:

Proč pouze snem?

Eef de Ferrante:

Především proto, že se jedná o produkci milionů plechovek denně. Je velmi riskantní změnit výrobní proces a vnést do něj další prvek, protože výrobní linka musí jet víceméně nepřetržitě a bez omezení.

Svět balení:

Možná výrobci nejsou dostatečně otevření vůči spotřebitelům…

Eef de Ferrante:

To není ten důvod. Zákazník je dnes šéf – říká, co chce, a značka by měla následovat jeho přání.

Svět balení:

Jaké jsou náklady, například u plechovek s kontrolou teploty?

Eef de Ferrante:

To je problém zejména v tomto odvětví, protože obaly jsou z historických důvodů považovány za příliš drahé a za odpad. Po konzumaci je nikdo nepotřebuje a vyhodí se, to je všeobecně rozšířené vnímání. Panuje tu přesvědčení, že každá úspora na obalu je cestou správným směrem. Ale situace se mění. Marketingová oddělení se o obaly více zajímají. Dostáváme se k zajímavým marketingovým rozpočtům, můžeme realizovat nové technologie a balit do nich. Záleží na kulturním pojetí a nastavení a změna samozřejmě vyžaduje pohled nové generace.

Svět balení:

Je inteligentní a aktivní balení využíváno více v takzvaných drahých kategoriích? Zmiňme například whisky nebo parfémy.

Eef de Ferrante:

Ano, změnu můžeme sledovat u nápojářského průmyslu vyšší kategorie – určitě u vín. V Číně se skupují prázdné láhve určitých značek vín a znovu se plní zcela neznačkovým obsahem, což je potíž. Vinařští producenti se proto začínají poohlížet po inteligentním balení, aby mohli uspokojivě ochránit sebe, svou produkci a nakonec i spotřebitele.

Svět balení:

Jaké jsou trendy inteligentních obalů v kontextu zábavy?

Eef de Ferrante:

Z hlediska zábavy je samozřejmě tím nejlepším řešením současnosti rozšířená realita. Ale byl bych trochu opatrný v tvrzení, že rozšířená realita je jen zábavou. Lze ji využít v mnoha dalších směrech než pouze jako například květiny vyrůstající z láhve. Především můžete jejím prostřednictvím předávat instrukce třeba v medicíně, informovat o produktu nebo vysvětlit, jak ho sestavit.

Svět balení:

Jsou výrobci na rozšířenou realitu již připraveni, nebo více záleží na schopnosti spotřebitelů se na nové technologie adaptovat?

Eef de Ferrante:

Vždy to chce čas a některé technologie nepřežijí, jiné ano. Záleží na tom, zda spotřebitel najde jejich výhodu. A opět – pouze květiny vyrůstající z láhve nestačí. V dnešní době jsou k dispozici technologie pro použití rozšířené reality bez nutnosti mít aplikaci. Takže technologie máme, spotřebitelé jsou připraveni, ale potřebují vědět, proč by ji měli použít.

Svět balení:

O jaké technologie se konkrétně jedná? A které jsou ve vývoji?

Eef de Ferrante:

Čekáme třeba na takzvané zelené tagy. Massachusettský technologický institut ve Spojených státech vyvíjí etiketu s plnohodnotným řešením pro oblast tekutin. Na trhu se už objevují stále ještě trochu diskutabilní „zelené“ etikety. Ale toto je cesta.

Svět balení:

Můžete uvést některé zajímavé případy, které jste v poslední době viděl?

Eef de Ferrante:

Zmínil bych dětskou výživu FrieslandCampina. Rovněž Nestlé přichází s rozsáhlým a inovativním obalovým projektem. Má v plánu zavést koncept inteligentních obalů pro všechny své flexibilní obaly.

Svět balení:

Pokud chce firma využít aktivní obaly, jak dlouho trvá implementace od prvotního návrhu po realizaci?

Eef de Ferrante:

Doba se samozřejmě stále zkracuje. Technologie jsou pokročilejší a stále vyspělejší. Také záleží na tom, jak daleko je samotná firma z pohledu své technické a technologické připravenosti. Před několika lety provedla implementaci jedna značka likéru za jeden a půl roku, dnes to jde podstatně rychleji. Ale obecně platí, že čím větší je značka, tím větší vzniká problém. Nejrychlejší jsou malé a připravené společnosti, které přesně vědí, co chtějí a u kterých odpadají zdlouhavé rozhodovací procesy.

Svět balení:

Podělíte se o nějakou inspiraci z dopravy?

Eef de Ferrante:

V dopravě a logistice, obecně v dodavatelském řetězci, se uplatňují jiné cíle a motivace projektů než v retailu. Aktuálně pracujeme například na projektu dotovaném Evropskou unií – na chytrých obalech pro inteligentní logistiku. Chystáme se vyvinout systém, který lze použít v celém dodavatelském řetězci včetně dopravy a logistiky. Je to tedy velmi ambiciózní.

Svět balení:

Identifikace jednotlivého produktu by tedy mohla být stejná pro celý dodavatelský řetězec?

Eef de Ferrante:

Ano. A technologie jsou dnes na trhu už velmi dobře dostupné.

Svět balení:

Proč je však nevidíme více v praxi?

Eef de Ferrante:

Z historických důvodů, ochrany určitých průmyslových odvětví, kvůli lidem. Když padesát let lepíte štítek na krabici, proč byste to zítra měnil, že…


CV v kostce

Dohled nad inteligentním balením z Utrechtu

Od roku 2011 je Eef de Ferrante ředitelem Active and Intelligent Packaging Industry Association se sídlem v nizozemském Utrechtu.

Čím se zabývá

AIPIA je nezisková organizace vytvářející spojení mezi IT, biochemickým, telekomunikačním, nanotechnologickým, obalovým, dopravním a potravinářským, farmaceutickým a kosmetickým průmyslem s cílem implementovat aktivní a inteligentní obalová řešení po celém světě.

Kde působil před organizací AIPIA

Od roku 1995 do roku 2003 Eef de Ferrante pracoval ve společnosti Intelligent Transport Systems Europe.

 

Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Martin Mašín

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

 

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

FANUC nabízí udržitelná automatizační řešení pro všechny typy provozů

Automatizace výroby už dávno není složitá ani nedostupná. Díky společnosti FANUC může dnes automatizovat téměř každý podnik – jednoduše, efektivně a bez zbytečných nákladů. FANUC má více než 60 let zkušeností s vývojem robotů a systémů, které pomáhají firmám zvyšovat přesnost, produktivitu i kvalitu výroby. Mnoho lidí si stále myslí, že automatizace je drahá a […]

Vyšší kvalita tisku, kratší termíny. Stepa investuje do nové generace flexotisku Soma Optima 2

Společnost Stepa, český výrobce a zpracovatel papírových a obalových řešení, rozšiřuje své technologické kapacity o nový osmibarvový flexotiskový stroj Soma Optima 2. Instalace probíhá v závodě v Lanškrouně a ostrý provoz je plánován na začátek roku 2026. Nová technologie přináší výrazný posun v kvalitě, rychlosti a flexibilitě tisku – zejména u papírových materiálů s vyšší […]

Na trh přichází nová série strojů HQPP flexo Chroma X Pro

Koenig & Bauer Celmacch přichází s novou sérií High Quality Post-Print flexotiskových strojů Chroma X Pro. Tato inovovaná řada je výsledkem tříleté analýzy silných stránek a potenciálu nejvyšší výkonnostní řady flexotiskových strojů pro přímý potisk vlnité lepenky. Proč nová série Chroma X Pro? Nová série kombinuje stabilitu platformy Chroma High Tech s automatizací a výkonem […]

Syntegon představuje technologie a služby budoucnosti na veletrhu Fachpack

Na veletrhu Fachpack 2025 v Norimberku představí Syntegon v hale 1, stánek 257, jak lze výkonnou balicí technologii, komplexní služby a udržitelné procesy propojit do jednotného, uceleného přístupu. Od prvotního plánování přes uvedení do provozu až po neustálou optimalizaci provází společnost své zákazníky spolehlivě během celého životního cyklu stroje. V centru pozornosti stojí řešení služeb […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required