Ze zahraničních profesionálů přivítal podzimní kongres OBALKO například Eefa de Ferranteho, generálního ředitele asociace AIPIA (Active and Intelligent Packaging Industry Association). Cílem AIPIA je přivést aktivní a inteligentní obaly do praxe a šířit možnosti jejich využití napříč obory.
Přinášíme vám rozhovor z časopisu Svět balení 106/2019. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.
Svět balení:
Ve vaší prezentaci na kongresu jste zmínil, že obal jsou data. Můžete to vysvětlit?
Eef de Ferrante:
Je velmi jasné fyzické propojení mezi zákazníkem a balením – bere si produkt z regálu v obchodě nebo jej přebírá od doručovatele, takže ho drží ve vlastních rukou. A v současnosti se náš život promítá do chytrých telefonů. Existuje tedy logické propojení mezi třemi body: zákazníkem, obalem a chytrým telefonem. Jestliže prostřednictvím mobilu získáváme informace o kupovaném zboží tím, že ho naskenujeme, vyfotíme, pořídíme video nebo načteme kód, vzniká přímé spojení mezi obalem a chytrým telefonem. Vše se odvíjí od toku dat a domnívám se, že data jsou ropou současnosti. Když si totiž koupíte značkový produkt, naskenujete nějaký prvek, získáte informace o produktu, zároveň firma může s vámi komunikovat a získávat data o(d) vás. Jsou to ta nejcennější data, která se vyměňují.
Svět balení:
Co umožňují současné technologie a jak silné je propojení výrobků s daty?
Eef de Ferrante:
V technologické rovině je propojení možné a nepochybuji, že všechny velké značky se dokáží na tuto úroveň adaptovat. Především v oblasti dětské výživy, což je s ohledem na někdejší čínské problémy zajímavé téma, sledujeme, že velké mlékárenské společnosti začínají implementovat kódy pro dětské produkty. Důvodem je ochrana značky, protože nechtějí nést odpovědnost za případné problémy. Takže k implementaci v praxi dochází a řekl bych, že proces pokračuje velmi rychle.
Svět balení:
Můžete zmínit další oblasti, které jsou aktivní na poli inteligentních obalů?
Eef de Ferrante:
Naším snem je například rozvoj v potravinářství a nápojovém průmyslu, aby byla interaktivní každá plechovka Pepsi. To zůstává spíše snem.
Svět balení:
Proč pouze snem?
Eef de Ferrante:
Především proto, že se jedná o produkci milionů plechovek denně. Je velmi riskantní změnit výrobní proces a vnést do něj další prvek, protože výrobní linka musí jet víceméně nepřetržitě a bez omezení.
Svět balení:
Možná výrobci nejsou dostatečně otevření vůči spotřebitelům…
Eef de Ferrante:
To není ten důvod. Zákazník je dnes šéf – říká, co chce, a značka by měla následovat jeho přání.
Svět balení:
Jaké jsou náklady, například u plechovek s kontrolou teploty?
Eef de Ferrante:
To je problém zejména v tomto odvětví, protože obaly jsou z historických důvodů považovány za příliš drahé a za odpad. Po konzumaci je nikdo nepotřebuje a vyhodí se, to je všeobecně rozšířené vnímání. Panuje tu přesvědčení, že každá úspora na obalu je cestou správným směrem. Ale situace se mění. Marketingová oddělení se o obaly více zajímají. Dostáváme se k zajímavým marketingovým rozpočtům, můžeme realizovat nové technologie a balit do nich. Záleží na kulturním pojetí a nastavení a změna samozřejmě vyžaduje pohled nové generace.
Svět balení:
Je inteligentní a aktivní balení využíváno více v takzvaných drahých kategoriích? Zmiňme například whisky nebo parfémy.
Eef de Ferrante:
Ano, změnu můžeme sledovat u nápojářského průmyslu vyšší kategorie – určitě u vín. V Číně se skupují prázdné láhve určitých značek vín a znovu se plní zcela neznačkovým obsahem, což je potíž. Vinařští producenti se proto začínají poohlížet po inteligentním balení, aby mohli uspokojivě ochránit sebe, svou produkci a nakonec i spotřebitele.
Svět balení:
Jaké jsou trendy inteligentních obalů v kontextu zábavy?
Eef de Ferrante:
Z hlediska zábavy je samozřejmě tím nejlepším řešením současnosti rozšířená realita. Ale byl bych trochu opatrný v tvrzení, že rozšířená realita je jen zábavou. Lze ji využít v mnoha dalších směrech než pouze jako například květiny vyrůstající z láhve. Především můžete jejím prostřednictvím předávat instrukce třeba v medicíně, informovat o produktu nebo vysvětlit, jak ho sestavit.
Svět balení:
Jsou výrobci na rozšířenou realitu již připraveni, nebo více záleží na schopnosti spotřebitelů se na nové technologie adaptovat?
Eef de Ferrante:
Vždy to chce čas a některé technologie nepřežijí, jiné ano. Záleží na tom, zda spotřebitel najde jejich výhodu. A opět – pouze květiny vyrůstající z láhve nestačí. V dnešní době jsou k dispozici technologie pro použití rozšířené reality bez nutnosti mít aplikaci. Takže technologie máme, spotřebitelé jsou připraveni, ale potřebují vědět, proč by ji měli použít.
Svět balení:
O jaké technologie se konkrétně jedná? A které jsou ve vývoji?
Eef de Ferrante:
Čekáme třeba na takzvané zelené tagy. Massachusettský technologický institut ve Spojených státech vyvíjí etiketu s plnohodnotným řešením pro oblast tekutin. Na trhu se už objevují stále ještě trochu diskutabilní „zelené“ etikety. Ale toto je cesta.
Svět balení:
Můžete uvést některé zajímavé případy, které jste v poslední době viděl?
Eef de Ferrante:
Zmínil bych dětskou výživu FrieslandCampina. Rovněž Nestlé přichází s rozsáhlým a inovativním obalovým projektem. Má v plánu zavést koncept inteligentních obalů pro všechny své flexibilní obaly.
Svět balení:
Pokud chce firma využít aktivní obaly, jak dlouho trvá implementace od prvotního návrhu po realizaci?
Eef de Ferrante:
Doba se samozřejmě stále zkracuje. Technologie jsou pokročilejší a stále vyspělejší. Také záleží na tom, jak daleko je samotná firma z pohledu své technické a technologické připravenosti. Před několika lety provedla implementaci jedna značka likéru za jeden a půl roku, dnes to jde podstatně rychleji. Ale obecně platí, že čím větší je značka, tím větší vzniká problém. Nejrychlejší jsou malé a připravené společnosti, které přesně vědí, co chtějí a u kterých odpadají zdlouhavé rozhodovací procesy.
Svět balení:
Podělíte se o nějakou inspiraci z dopravy?
Eef de Ferrante:
V dopravě a logistice, obecně v dodavatelském řetězci, se uplatňují jiné cíle a motivace projektů než v retailu. Aktuálně pracujeme například na projektu dotovaném Evropskou unií – na chytrých obalech pro inteligentní logistiku. Chystáme se vyvinout systém, který lze použít v celém dodavatelském řetězci včetně dopravy a logistiky. Je to tedy velmi ambiciózní.
Svět balení:
Identifikace jednotlivého produktu by tedy mohla být stejná pro celý dodavatelský řetězec?
Eef de Ferrante:
Ano. A technologie jsou dnes na trhu už velmi dobře dostupné.
Svět balení:
Proč je však nevidíme více v praxi?
Eef de Ferrante:
Z historických důvodů, ochrany určitých průmyslových odvětví, kvůli lidem. Když padesát let lepíte štítek na krabici, proč byste to zítra měnil, že…
CV v kostce
Dohled nad inteligentním balením z Utrechtu
Od roku 2011 je Eef de Ferrante ředitelem Active and Intelligent Packaging Industry Association se sídlem v nizozemském Utrechtu.
Čím se zabývá
AIPIA je nezisková organizace vytvářející spojení mezi IT, biochemickým, telekomunikačním, nanotechnologickým, obalovým, dopravním a potravinářským, farmaceutickým a kosmetickým průmyslem s cílem implementovat aktivní a inteligentní obalová řešení po celém světě.
Kde působil před organizací AIPIA
Od roku 1995 do roku 2003 Eef de Ferrante pracoval ve společnosti Intelligent Transport Systems Europe.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Martin Mašín