logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Zálohový systém na Slovensku překonává očekávání, míra zpětného sběru obalů je přes 70 %...
  • Rohlik.cz rozšiřuje sortiment privátní značky Yutto o rostlinná mléka Internetový prodejce...
  • Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise...
  • Tyčinky KitKat v obalech z recyklovaného papíru bude společnost Nestlé testovat v Austrálii...
  • Nápojové obaly jsou stále více ekologické i ekonomické Zaměření na environmentální udržitelnost...

ROZHOVOR: Data jsou ropou současnosti

20. března 2020
Rozhovory 0
1492
ROZHOVOR: Data jsou ropou současnosti

Ze zahraničních profesionálů přivítal podzimní kongres OBALKO například Eefa de Ferranteho, generálního ředitele asociace AIPIA (Active and Intelligent Packaging Industry Association). Cílem AIPIA je přivést aktivní a inteligentní obaly do praxe a šířit možnosti jejich využití napříč obory.

Přinášíme vám rozhovor z časopisu Svět balení 106/2019. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.

Svět balení:

Ve vaší prezentaci na kongresu jste zmínil, že obal jsou data. Můžete to vysvětlit?

Eef de Ferrante:

Je velmi jasné fyzické propojení mezi zákazníkem a balením – bere si produkt z regálu v obchodě nebo jej přebírá od doručovatele, takže ho drží ve vlastních rukou. A v současnosti se náš život promítá do chytrých telefonů. Existuje tedy logické propojení mezi třemi body: zákazníkem, obalem a chytrým telefonem. Jestliže prostřednictvím mobilu získáváme informace o kupovaném zboží tím, že ho naskenujeme, vyfotíme, pořídíme video nebo načteme kód, vzniká přímé spojení mezi obalem a chytrým telefonem. Vše se odvíjí od toku dat a domnívám se, že data jsou ropou současnosti. Když si totiž koupíte značkový produkt, naskenujete nějaký prvek, získáte informace o produktu, zároveň firma může s vámi komunikovat a získávat data o(d) vás. Jsou to ta nejcennější data, která se vyměňují.

Svět balení:

Co umožňují současné technologie a jak silné je propojení výrobků s daty?

Eef de Ferrante:

V technologické rovině je propojení možné a nepochybuji, že všechny velké značky se dokáží na tuto úroveň adaptovat. Především v oblasti dětské výživy, což je s ohledem na někdejší čínské problémy zajímavé téma, sledujeme, že velké mlékárenské společnosti začínají implementovat kódy pro dětské produkty. Důvodem je ochrana značky, protože nechtějí nést odpovědnost za případné problémy. Takže k implementaci v praxi dochází a řekl bych, že proces pokračuje velmi rychle.

Svět balení:

Můžete zmínit další oblasti, které jsou aktivní na poli inteligentních obalů?

Eef de Ferrante:

Naším snem je například rozvoj v potravinářství a nápojovém průmyslu, aby byla interaktivní každá plechovka Pepsi. To zůstává spíše snem.

Svět balení:

Proč pouze snem?

Eef de Ferrante:

Především proto, že se jedná o produkci milionů plechovek denně. Je velmi riskantní změnit výrobní proces a vnést do něj další prvek, protože výrobní linka musí jet víceméně nepřetržitě a bez omezení.

Svět balení:

Možná výrobci nejsou dostatečně otevření vůči spotřebitelům…

Eef de Ferrante:

To není ten důvod. Zákazník je dnes šéf – říká, co chce, a značka by měla následovat jeho přání.

Svět balení:

Jaké jsou náklady, například u plechovek s kontrolou teploty?

Eef de Ferrante:

To je problém zejména v tomto odvětví, protože obaly jsou z historických důvodů považovány za příliš drahé a za odpad. Po konzumaci je nikdo nepotřebuje a vyhodí se, to je všeobecně rozšířené vnímání. Panuje tu přesvědčení, že každá úspora na obalu je cestou správným směrem. Ale situace se mění. Marketingová oddělení se o obaly více zajímají. Dostáváme se k zajímavým marketingovým rozpočtům, můžeme realizovat nové technologie a balit do nich. Záleží na kulturním pojetí a nastavení a změna samozřejmě vyžaduje pohled nové generace.

Svět balení:

Je inteligentní a aktivní balení využíváno více v takzvaných drahých kategoriích? Zmiňme například whisky nebo parfémy.

Eef de Ferrante:

Ano, změnu můžeme sledovat u nápojářského průmyslu vyšší kategorie – určitě u vín. V Číně se skupují prázdné láhve určitých značek vín a znovu se plní zcela neznačkovým obsahem, což je potíž. Vinařští producenti se proto začínají poohlížet po inteligentním balení, aby mohli uspokojivě ochránit sebe, svou produkci a nakonec i spotřebitele.

Svět balení:

Jaké jsou trendy inteligentních obalů v kontextu zábavy?

Eef de Ferrante:

Z hlediska zábavy je samozřejmě tím nejlepším řešením současnosti rozšířená realita. Ale byl bych trochu opatrný v tvrzení, že rozšířená realita je jen zábavou. Lze ji využít v mnoha dalších směrech než pouze jako například květiny vyrůstající z láhve. Především můžete jejím prostřednictvím předávat instrukce třeba v medicíně, informovat o produktu nebo vysvětlit, jak ho sestavit.

Svět balení:

Jsou výrobci na rozšířenou realitu již připraveni, nebo více záleží na schopnosti spotřebitelů se na nové technologie adaptovat?

Eef de Ferrante:

Vždy to chce čas a některé technologie nepřežijí, jiné ano. Záleží na tom, zda spotřebitel najde jejich výhodu. A opět – pouze květiny vyrůstající z láhve nestačí. V dnešní době jsou k dispozici technologie pro použití rozšířené reality bez nutnosti mít aplikaci. Takže technologie máme, spotřebitelé jsou připraveni, ale potřebují vědět, proč by ji měli použít.

Svět balení:

O jaké technologie se konkrétně jedná? A které jsou ve vývoji?

Eef de Ferrante:

Čekáme třeba na takzvané zelené tagy. Massachusettský technologický institut ve Spojených státech vyvíjí etiketu s plnohodnotným řešením pro oblast tekutin. Na trhu se už objevují stále ještě trochu diskutabilní „zelené“ etikety. Ale toto je cesta.

Svět balení:

Můžete uvést některé zajímavé případy, které jste v poslední době viděl?

Eef de Ferrante:

Zmínil bych dětskou výživu FrieslandCampina. Rovněž Nestlé přichází s rozsáhlým a inovativním obalovým projektem. Má v plánu zavést koncept inteligentních obalů pro všechny své flexibilní obaly.

Svět balení:

Pokud chce firma využít aktivní obaly, jak dlouho trvá implementace od prvotního návrhu po realizaci?

Eef de Ferrante:

Doba se samozřejmě stále zkracuje. Technologie jsou pokročilejší a stále vyspělejší. Také záleží na tom, jak daleko je samotná firma z pohledu své technické a technologické připravenosti. Před několika lety provedla implementaci jedna značka likéru za jeden a půl roku, dnes to jde podstatně rychleji. Ale obecně platí, že čím větší je značka, tím větší vzniká problém. Nejrychlejší jsou malé a připravené společnosti, které přesně vědí, co chtějí a u kterých odpadají zdlouhavé rozhodovací procesy.

Svět balení:

Podělíte se o nějakou inspiraci z dopravy?

Eef de Ferrante:

V dopravě a logistice, obecně v dodavatelském řetězci, se uplatňují jiné cíle a motivace projektů než v retailu. Aktuálně pracujeme například na projektu dotovaném Evropskou unií – na chytrých obalech pro inteligentní logistiku. Chystáme se vyvinout systém, který lze použít v celém dodavatelském řetězci včetně dopravy a logistiky. Je to tedy velmi ambiciózní.

Svět balení:

Identifikace jednotlivého produktu by tedy mohla být stejná pro celý dodavatelský řetězec?

Eef de Ferrante:

Ano. A technologie jsou dnes na trhu už velmi dobře dostupné.

Svět balení:

Proč je však nevidíme více v praxi?

Eef de Ferrante:

Z historických důvodů, ochrany určitých průmyslových odvětví, kvůli lidem. Když padesát let lepíte štítek na krabici, proč byste to zítra měnil, že…


CV v kostce

Dohled nad inteligentním balením z Utrechtu

Od roku 2011 je Eef de Ferrante ředitelem Active and Intelligent Packaging Industry Association se sídlem v nizozemském Utrechtu.

Čím se zabývá

AIPIA je nezisková organizace vytvářející spojení mezi IT, biochemickým, telekomunikačním, nanotechnologickým, obalovým, dopravním a potravinářským, farmaceutickým a kosmetickým průmyslem s cílem implementovat aktivní a inteligentní obalová řešení po celém světě.

Kde působil před organizací AIPIA

Od roku 1995 do roku 2003 Eef de Ferrante pracoval ve společnosti Intelligent Transport Systems Europe.

 

Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Martin Mašín

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu Automatické řezací systémy iECHO umožňují díky variabilitě osazení na jednom pracovišti zpracovávat různé materiály jako jsou voštinové, pěnové, MDF a PVC desky, vlněné lepenky, samolepicí fólie, plexisklo, hliníkové sendviče, textilie, těsnicí materiály a další. Jeden stroj tedy pokryje několik segmentů výroby a v průběhu času jej lze doplňovat o další […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required