logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Tyčinky KitKat v obalech z recyklovaného papíru bude společnost Nestlé testovat v Austrálii...
  • Nápojové obaly jsou stále více ekologické i ekonomické Zaměření na environmentální udržitelnost...
  • Limitovaná edice Becherovky v ukrajinských národních barvách Limitovaná edice Becherovky...
  • Kaufland a Lidl podporují zálohování PET lahví a plechovek Řetězce Kaufland a Lidl, které patří...
  • Značku Fentimans bude pro český trh distribuovat Stock Plzeň-Božkov Společnost Stock...

Nepohodlná pravda

8. března 2020
Analýzy 0
888
Nepohodlná pravda

Zúčastnil jsem se zajímavého workshopu pro výrobce a maloobchodníky, který se týkal chování spotřebitelů a recyklace. Prezentace byly poutavé a diskuze pestrá. Nicméně mě překvapilo, jak většina účastníků mluvila o tom, že v ČR se dobře recykluje. Několikrát jsem musel upozornit na skutečnost, že se odpad dobře třídí, ale recykluje se – ve smyslu materiálové recyklace – poměrně málo. Když si odborníci na obaly – výrobce baleného zboží a maloobchodníci, kteří prodávají balené zboží – sami pletou pojmy „materiálová recyklace“ a „třídění“, co na to spotřebitelé? Zápal spotřebitelů pro třídění má základy v tom, že si lidé běžně myslí, že třídění se rovná materiálová recyklace.

Vzpomněl jsem si na průlomový film z roku 2006 o snahách bývalého viceprezidenta USA Ala Gorea upozorňující na hrozbu globálního oteplování s názvem An Inconvenient Truth neboli Nepohodlná pravda. Výše zmíněné je tou nepohodlnou pravdou českého obalového businessu. Co se teda stane, až si spotřebitelé hromadně uvědomí, že značná část odpadu, který třídí, skončí v lepším případě ve spalovně, a často i na skládce? Toto vědomí by bezesporu poškodilo celou myšlenku třídění odpadu.

Nedávno jsem navštívil dvě třídící linky na plasty. Viděl jsem, jak pracovníci ručně odchytávají každý „dobrý“ obal, aby se recykloval, ale stejně stihli vybírat jen ten nejdražší materiál: PET a HDPE. Hromady jiného plastu prošly linkou a byly odvezené do jiné budovy, kde z nich vyrábějí tvrdé alternativní palivo (TAP).

Pokud spotřebitelé zjistí, že třídění se nerovná materiálová recyklace, tak to poškodí třídící systém, jenž jsme tak dlouho budovali a dovedli na chvályhodnou úroveň. Je třeba, aby si výrobci baleného zboží a dodavatelé obalů situaci sami uvědomili a začali více řešit míru materiálové recyklace. Ve spolupráci s příslušnými institucemi a organizacemi bude třeba intenzivně spolupracovat ve třech oblastech: volba obalu, který se dá lépe recyklovat; zvýšení odbytu recyklovaného materiálu; investice do recyklačních linek.

ATOZ Packaging hodlá klíčovou hrát roli zprostředkovatele informací a osvěty. Udržitelnosti se věnujeme dlouhodobě a v tomto vydání navazujeme reportáží z recyklačního provozu firmy Suez. Podobné reporty budou následovat, aby obaloví profesionálové viděli, jak skončí obal, jenž vyrábějí. Články ve Světě balení i v sesterských titulech Zboží&Prodej a Tovar&Predaj budou mít nově příspěvky od organizací EKO-KOM v ČR a Naturpack na Slovensku, jež ukazují palec nahoru nebo dolů pro určité typy obalů. Na říjnovém kongresu OBALKO budeme řešit hlavní téma Zákazník a obal včetně pohledů na třídění a recyklaci. ATOZ Packaging se ujme přední role zprostředkovatele informací a výměny názorů, abychom společně zlepšili situaci dřív, než čeští spotřebitelé přijdou na zmiňovanou nepohodlnou pravdu.

Jeffrey Osterroth

group manager ATOZ Packaging

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu Automatické řezací systémy iECHO umožňují díky variabilitě osazení na jednom pracovišti zpracovávat různé materiály jako jsou voštinové, pěnové, MDF a PVC desky, vlněné lepenky, samolepicí fólie, plexisklo, hliníkové sendviče, textilie, těsnicí materiály a další. Jeden stroj tedy pokryje několik segmentů výroby a v průběhu času jej lze doplňovat o další […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required