logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Reportáže z domácích akcí
    • Reportáže ze zahraničních akcí
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Aktuality z kongresu
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Ball postaví na Plzeňsku nový výrobní závod Společnost Ball, výrobce plně recyklovatelných...
  • Dobrá voda je třetí značkou Mattoni 1873, jež sjednotila barvu PET lahví kvůli lepší cirkularitě...
  • Mondi spustil ve Štětí nový stroj na výrobu speciálního kraftového a recyklovaného papíru pro...
  • Plzeňský Prazdroj Slovensko sa ešte viac zameria na vratné fľaše a recyklovateľnejšie plechovky...
  • Evian spolupracuje se známým designérem na nové podobě lahví vyrobených z rPET Vytříbený design...

Nepohodlná pravda

8. března 2020
Analýzy 0
482
Nepohodlná pravda

Zúčastnil jsem se zajímavého workshopu pro výrobce a maloobchodníky, který se týkal chování spotřebitelů a recyklace. Prezentace byly poutavé a diskuze pestrá. Nicméně mě překvapilo, jak většina účastníků mluvila o tom, že v ČR se dobře recykluje. Několikrát jsem musel upozornit na skutečnost, že se odpad dobře třídí, ale recykluje se – ve smyslu materiálové recyklace – poměrně málo. Když si odborníci na obaly – výrobce baleného zboží a maloobchodníci, kteří prodávají balené zboží – sami pletou pojmy „materiálová recyklace“ a „třídění“, co na to spotřebitelé? Zápal spotřebitelů pro třídění má základy v tom, že si lidé běžně myslí, že třídění se rovná materiálová recyklace.

Vzpomněl jsem si na průlomový film z roku 2006 o snahách bývalého viceprezidenta USA Ala Gorea upozorňující na hrozbu globálního oteplování s názvem An Inconvenient Truth neboli Nepohodlná pravda. Výše zmíněné je tou nepohodlnou pravdou českého obalového businessu. Co se teda stane, až si spotřebitelé hromadně uvědomí, že značná část odpadu, který třídí, skončí v lepším případě ve spalovně, a často i na skládce? Toto vědomí by bezesporu poškodilo celou myšlenku třídění odpadu.

Nedávno jsem navštívil dvě třídící linky na plasty. Viděl jsem, jak pracovníci ručně odchytávají každý „dobrý“ obal, aby se recykloval, ale stejně stihli vybírat jen ten nejdražší materiál: PET a HDPE. Hromady jiného plastu prošly linkou a byly odvezené do jiné budovy, kde z nich vyrábějí tvrdé alternativní palivo (TAP).

Pokud spotřebitelé zjistí, že třídění se nerovná materiálová recyklace, tak to poškodí třídící systém, jenž jsme tak dlouho budovali a dovedli na chvályhodnou úroveň. Je třeba, aby si výrobci baleného zboží a dodavatelé obalů situaci sami uvědomili a začali více řešit míru materiálové recyklace. Ve spolupráci s příslušnými institucemi a organizacemi bude třeba intenzivně spolupracovat ve třech oblastech: volba obalu, který se dá lépe recyklovat; zvýšení odbytu recyklovaného materiálu; investice do recyklačních linek.

ATOZ Packaging hodlá klíčovou hrát roli zprostředkovatele informací a osvěty. Udržitelnosti se věnujeme dlouhodobě a v tomto vydání navazujeme reportáží z recyklačního provozu firmy Suez. Podobné reporty budou následovat, aby obaloví profesionálové viděli, jak skončí obal, jenž vyrábějí. Články ve Světě balení i v sesterských titulech Zboží&Prodej a Tovar&Predaj budou mít nově příspěvky od organizací EKO-KOM v ČR a Naturpack na Slovensku, jež ukazují palec nahoru nebo dolů pro určité typy obalů. Na říjnovém kongresu OBALKO budeme řešit hlavní téma Zákazník a obal včetně pohledů na třídění a recyklaci. ATOZ Packaging se ujme přední role zprostředkovatele informací a výměny názorů, abychom společně zlepšili situaci dřív, než čeští spotřebitelé přijdou na zmiňovanou nepohodlnou pravdu.

Jeffrey Osterroth

group manager ATOZ Packaging

Související články:

Privátky vystupují ve stále lepším balení Na návštěvě ve společnosti Suez Česká republika: Nevidíme odpady, vidíme zdroje

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte poslední newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Obal je pocit na první pohled

Obal je pocit na první pohled Pro značky a jejich produkty jsou obaly přidanou hodnotou. Zvyšují efektivitu podnikání, plní potřeby zákazníků, vytvářejí prostor pro spolupráci, ale především mohou vyvolávat zážitky a pocity. Obal propojuje spotřebitele s produktem a vytváří mezi nimi vztah. Plechovka nikdy není jen plechovkou. Láhev je mnohem víc než sklo. Obaly jsou prostředky pro stimulaci smyslů. […]

Výrobci reagují na spotřebitelské chování, které směřuje k apelu na udržitelnost

Výrobci reagují na spotřebitelské chování, které směřuje k apelu na udržitelnost Jakým směrem se bude ubírat udržitelnost v obalovém průmyslu? Čím začít, když přemýšlíme nad udržitelností? Nejen na tyto otázky nám odpověděl Boris Pavlačka, market unit manager CEE North společnosti Elopak. Svět balení: Elopak je společnost známá mimo jiné tím, že klade velký důraz na udržitelnost. […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2020. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok