
Zúčastnil jsem se zajímavého workshopu pro výrobce a maloobchodníky, který se týkal chování spotřebitelů a recyklace. Prezentace byly poutavé a diskuze pestrá. Nicméně mě překvapilo, jak většina účastníků mluvila o tom, že v ČR se dobře recykluje. Několikrát jsem musel upozornit na skutečnost, že se odpad dobře třídí, ale recykluje se – ve smyslu materiálové recyklace – poměrně málo. Když si odborníci na obaly – výrobce baleného zboží a maloobchodníci, kteří prodávají balené zboží – sami pletou pojmy „materiálová recyklace“ a „třídění“, co na to spotřebitelé? Zápal spotřebitelů pro třídění má základy v tom, že si lidé běžně myslí, že třídění se rovná materiálová recyklace.
Vzpomněl jsem si na průlomový film z roku 2006 o snahách bývalého viceprezidenta USA Ala Gorea upozorňující na hrozbu globálního oteplování s názvem An Inconvenient Truth neboli Nepohodlná pravda. Výše zmíněné je tou nepohodlnou pravdou českého obalového businessu. Co se teda stane, až si spotřebitelé hromadně uvědomí, že značná část odpadu, který třídí, skončí v lepším případě ve spalovně, a často i na skládce? Toto vědomí by bezesporu poškodilo celou myšlenku třídění odpadu.
Nedávno jsem navštívil dvě třídící linky na plasty. Viděl jsem, jak pracovníci ručně odchytávají každý „dobrý“ obal, aby se recykloval, ale stejně stihli vybírat jen ten nejdražší materiál: PET a HDPE. Hromady jiného plastu prošly linkou a byly odvezené do jiné budovy, kde z nich vyrábějí tvrdé alternativní palivo (TAP).
Pokud spotřebitelé zjistí, že třídění se nerovná materiálová recyklace, tak to poškodí třídící systém, jenž jsme tak dlouho budovali a dovedli na chvályhodnou úroveň. Je třeba, aby si výrobci baleného zboží a dodavatelé obalů situaci sami uvědomili a začali více řešit míru materiálové recyklace. Ve spolupráci s příslušnými institucemi a organizacemi bude třeba intenzivně spolupracovat ve třech oblastech: volba obalu, který se dá lépe recyklovat; zvýšení odbytu recyklovaného materiálu; investice do recyklačních linek.
ATOZ Packaging hodlá klíčovou hrát roli zprostředkovatele informací a osvěty. Udržitelnosti se věnujeme dlouhodobě a v tomto vydání navazujeme reportáží z recyklačního provozu firmy Suez. Podobné reporty budou následovat, aby obaloví profesionálové viděli, jak skončí obal, jenž vyrábějí. Články ve Světě balení i v sesterských titulech Zboží&Prodej a Tovar&Predaj budou mít nově příspěvky od organizací EKO-KOM v ČR a Naturpack na Slovensku, jež ukazují palec nahoru nebo dolů pro určité typy obalů. Na říjnovém kongresu OBALKO budeme řešit hlavní téma Zákazník a obal včetně pohledů na třídění a recyklaci. ATOZ Packaging se ujme přední role zprostředkovatele informací a výměny názorů, abychom společně zlepšili situaci dřív, než čeští spotřebitelé přijdou na zmiňovanou nepohodlnou pravdu.
Jeffrey Osterroth
group manager ATOZ Packaging