Mnoho firem klade důraz na ekologicky šetrnější podnikání, a tak zvažuje, do čeho balí své výrobky. Není to však tak jednoduché. „Výroba ekologických materiálů a jejich likvidace bývá někdy daleko složitější než u klasických obalů a v mnoha případech více zatěžuje životní prostředí,“ vysvětluje ředitelka české a slovenské pobočky společnosti Raja Gabriela Fabianová.
V oblasti packagingu aktuálně hrají prim udržitelnost a ekologický přístup. Promítá se tento trend do poptávky po produktech společnosti Raja?
Ano, celá společnost na tento trend reaguje. Nabídka české i slovenské pobočky čítá 830 produktů, které jsou z recyklovaných materiálů. Poptávka po alternativních obalech je čím dál tím vyšší. Proto společnost Raja přidává do sortimentu zejména ekologické obaly – z recyklovaných materiálů, recyklovatelné nebo rozložitelné. Podle posledních studií a názorů expertů je však nutné tento trend vnímat i z jiného pohledu. Výroba ekologických materiálů a jejich likvidace bývá někdy daleko složitější než u klasických obalů a v mnoha případech více zatěžuje životní prostředí. Proto zákazníkům navrhujeme také alternativní varianty, které vyhovují jejich potřebám a zároveň redukují množství použitého materiálu.
Upravujete na základě uvedeného trendu portfolio výrobků nabízených na trhu?
Určitě, musíme umět reagovat na poptávky a přání zákazníků. Nezapomínáme ani na zákazníky, kteří si z různých důvodů nemohou pořídit ekologické obaly. Ať už jim to nedovoluje povaha zboží nebo exportní důvody.
Kdo jsou vaši největší zákazníci – z jakých typů průmyslu nebo segmentů?
Mezi naše významné zákazníky patří zástupci automotive, výroba, chemického průmyslu nebo retailu. Máme také mnoho zákazníků z oblasti e-commerce. Poptávka e-shopařů u nás roste, proto se sortimentem myslíme i na ně. Naše nabídka zahrnuje 3000 položek.
Jaké nároky na obaly přicházejí z různých oborů. Jak se liší a co je naopak spojuje?
Průmysl spojuje hlavně kvalita materiálů – tedy odolnost. Obaly musí vydržet různá zatížení, splňovat podmínky skladování a náročnost exportu. Oslovují nás také zákazníci, kteří požadují obaly na míru. Některým e-shopům vyhovíme standardním rozměrem krabic s možností variabilního přizpůsobení odpovídajícímu velikosti výrobku. Jiní poptávají krabice přesně pro jejich výrobek, protože kromě ochranné funkce chtějí, aby obal splňoval design odpovídající charakteru výrobku a firmě. Často se také setkáváme s tím, že zákazník chce zboží něčím obohatit – jsou to různé pestrobarevné sáčky, hedvábné papíry, lakované tašky, lepicí pásky, ideálně potištěné logem společnosti.
Obaly dnes nejsou pouze otázkou materiálů, ale také přidané hodnoty a služby. Jaký vývoj vnímáte v této oblasti?
V rámci udržitelnosti a ochrany životního prostředí se na trh dostávají obaly pro zpětné zasílání, které jsou zejména využitelné pro e-shopy. Součástí naší nabídky jsou i speciální stroje, které ulehčí práci s balením. Stroje nabízíme k prodeji i k dlouhodobému pronájmu. Mezi nejoblíbenější patří například přístroj na výrobu vzduchových polštářků, nyní i v ekologické variantě, přístroj pro výrobu univerzální papírové výplně nebo několik druhů výkonných svářeček a ovinovacích strojů.
Pozorujete na trhu nějaké další zajímavé trendy, vývojové tendence a inovativní přístupy?
Trendem, jak jsem již zmiňovala výše, je ekologie. Častěji se setkáváme s novými alternativami. Například sáčky složené z trávy, nebo kompostovatelné obaly. Velmi oblíbené jsou také obaly, které lze jednoduše a rychle složit bez použití další fixace nebo lepicích pásek. Současně jsou trendem i obaly pro zpětné zasílání.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Raja