V souvislosti s chytrými technologiemi se často hovoří i o jejich odvrácených stránkách, tedy především o vyšší ceně či z hlediska recyklace o ne příliš pozitivních dopadech na ekologii. Novinkou, která naopak šetří obalové materiály, je jedlý inkoust.
Velmi zajímavou, dokonce až zábavnou, ale přitom udržitelnou novinkou je použití jedlého inkoustu v tisku na povrch potravinového produktu (ovoce, zelenina, pečivo apod). Novinka představuje pozitivní environmentální dopad především tím, že šetří jak materiál, tak i technologii v podobě aplikace díky eliminaci papírových minietiket, které jsou na těchto produktech v jiných případech obvyklými.
Chytré řešení ve spolupráci s universitními studenty
Tisk byl vyvinutý ve spolupráci Label Says s University Sunderland (absolventi Daniel Almond a Dominic Hutchinson) v rámci projektu GX, který je dvouletý a je koncipován jako program pro podnikové inovace, zároveň je také částečně financován Evropským fondem pro regionální rozvoj (ERDF). Tisk je realizován v podobě AR piktogramu, který ve spojení s mobilní aplikací přenese spotřebitele do rozšířené reality a poskytne mu řadu informací o produktu či marketingových akcí. Pomocí naskenovaného kódu lze ale i získat velké množství informací o každé položce nákupu – její původ, výroba, přísady, způsob recyklace, obsah alergentů a dokonce i recepty.
Odpověď na environmentální dopady
Změna klimatu, stejně jako poptávka zákazníků, nutí supermarkety a další poskytovatele potravin k výraznému snížení jejich obalů. Nová aplikace umožňuje zákazníkům získat relevantní informace bez nutnosti nadměrného balení či etiketování.
Label Says UK je nyní patentován a zároveň probíhají jednání s některými britskými výrobci potravin a obchodníky z oblasti retailu. Novinka byla představena i skupině špičkových světových odborníků během mezinárodní konference o bezpečnosti potravin (International Food Safety Culture Conference).
Text: Jana Žižková
Ilustrační foto: Pixabay.com

