logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Reportáže z domácích akcí
    • Reportáže ze zahraničních akcí
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Aktuality z kongresu
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Pilotní projekt opětovně použitelné Nutella sklenice bude zahájen ve Francii Skupina Ferrero...
  • Češi a Slováci si odnesli 14 ocenění WorldStar Packaging Awards 2021 Světová obalová organizace...
  • Projekty podpořené z Operačního programu Životní prostředí sníží používání jednorázových plastů...
  • Udržitelnost obalů hraje prim i na kongresu OBALKO 8 Udržitelnost je v současné době bezesporu...
  • O krok bližšie k zálohovaniu PET fliaš, poznáme správcu zálohovania Správca zálohového systému...

Plastové nákupní tašky místo papírových?

11. února 2020
Zpravodajství 0
528
Plastové nákupní tašky místo papírových?

Pozornost na maloobchodním i obalovém trhu a stejně tak mezi spotřebiteli vzbudila informace, že řetězec BILLA ze svého sortimentu zcela vyřadí papírové nákupní tašky. Jejich výroba je energeticky náročná a zákazníci je zpravidla používají pouze jednorázově, uvedl retailer. Nahradí je výhradně taškami vyrobenými z recyklovaného plastu.

Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 105/2019. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.

Inspirací pro společnost BILLA k uvedenému kroku se stala nedávno zveřejněná studie „Porovnání environmentálních dopadů odnosných tašek z různých materiálů metodou posuzování životního cyklu – LCA“, kterou si nechalo vypracovat Ministerstvo životního prostředí od expertů z Vysoké školy chemicko-technologické (VŠCHT). Studie se zabývala otázkou, která taška je nejvhodnější z hlediska dopadu na životní prostředí během celého svého životního cyklu. Zevrubně zkoumáno bylo šest druhů tašek: z lehkého plastu (HDPE), z pevného plastu (LDPE), papírová taška s páskovým uchem, textilní polyesterová taška (PES/PET) a dvě varianty textilní tašky, tedy z obyčejné a také z organické bavlny.

Pomyslné ekologické vavříny získala možná pro někoho překvapivě taška z polyesteru, která se podle stanovených pravidel testu používala jeden rok. „Taška vyrobená z recyklovaného plastu je šetrnější vůči životnímu prostředí nežli taška vyprodukovaná z primárních surovin. Každý materiál by měl sloužit co nejdéle a opětovné použití odnosných tašek vede ke snížení negativních environmentálních dopadů. Proto využití odpadního plastu na výrobu tašek vítám,“ konstatuje Vladimír Kočí, děkan Fakulty technologie ochrany prostředí na VŠCHT, který spolu se svým odborným týmem studii zpracoval.

Opakované použití jednoznačnou výhodou

Zavedením plastových tašek hodlá BILLA docílit zamezení jednorázového používání papírových tašek. Firma podle vlastního vyjádření z reakcí zákazníků zjistila, že papírové tašky opakovaně nevyužívají a většina z nich putuje v domácnostech rovnou do směsného odpadu. Nové plastové tašky vyrobené z 80 % z již recyklovaných plastů mají předpoklady k několikanásobnému použití. Když doslouží, stačí je vyhodit do žlutého kontejneru, odkud směřují na další recyklaci, uvádí řetězec.

„Součástí naší filozofie je dlouhodobá snaha o udržitelnost,“ vysvětluje ředitel společnosti BILLA Jaroslaw Szczypka. Úprava sortimentu nákupních tašek je podle něj dalším z řady kroků, jimiž se firma snaží omezit dopady svého podnikání na životní prostředí. Patří sem i využívání šetrných technologií v prodejnách a ve skladech, zefektivňování logistiky nebo postupné zavádění elektronických cenovek v obchodech.

V souladu s principy cirkulární ekonomiky

Nové plastové tašky se nyní vyrábějí z regranulátu vytříděného z komunálního odpadu. Do budoucna společnost plánuje tašky vyrábět z fólií, které sama vytřídí ve svých prodejnách v Česku. BILLA rovněž informovala, že jedná o možnosti jejich výroby z plastů, které vyprodukuje v rámci svých logistických procesů. Tím by naplnila principy cirkulární ekonomiky, kdy se vyprodukovaný odpad recyklací přemění v produkt se stejnou užitnou hodnotnou jako na jeho počátku. Primární materiál se tak udrží co nejdéle v oběhu.

Jak podotýká Soňa Jonášová, zakladatelka a ředitelka Institutu cirkulární ekonomiky, kromě výběru materiálů je také nezbytně nutné sledovat materiálové toky do posledního možného bodu, který je obchodní řetězec či výrobce schopen dosledovat. LCA definuje zdrojovou a energetickou náročnost včetně dopadů na životní prostředí od těžby až po zpracování, proto je jednoznačně přínosné s ní aktivně pracovat. „Jsem ráda, že se podobné přístupy v Česku rozšiřují a metoda LCA už není novým pojmem, a tak se debata dostává na tu správnou úroveň objektivní a fakty ověřené diskuse,“ doplňuje Soňa Jonášová.

 

Data:

300

Tolik vzrostlých stromů dosud měsíčně v průměru „padlo“ na výrobu papírových tašek pro řetězec BILLA, informovala společnost.

80 %

Nové plastové tašky, které využívá BILLA, jsou vyrobeny ze čtyř pětin z již recyklovaných plastů.

 

Text: David Čapek

Foto: Pixabay.com

 

Související články:

Žádné související články


Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte poslední newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Obal je pocit na první pohled

Obal je pocit na první pohled Pro značky a jejich produkty jsou obaly přidanou hodnotou. Zvyšují efektivitu podnikání, plní potřeby zákazníků, vytvářejí prostor pro spolupráci, ale především mohou vyvolávat zážitky a pocity. Obal propojuje spotřebitele s produktem a vytváří mezi nimi vztah. Plechovka nikdy není jen plechovkou. Láhev je mnohem víc než sklo. Obaly jsou prostředky pro stimulaci smyslů. […]

Výrobci reagují na spotřebitelské chování, které směřuje k apelu na udržitelnost

Výrobci reagují na spotřebitelské chování, které směřuje k apelu na udržitelnost Jakým směrem se bude ubírat udržitelnost v obalovém průmyslu? Čím začít, když přemýšlíme nad udržitelností? Nejen na tyto otázky nám odpověděl Boris Pavlačka, market unit manager CEE North společnosti Elopak. Svět balení: Elopak je společnost známá mimo jiné tím, že klade velký důraz na udržitelnost. […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2020. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více o využívání cookies na našich stránkách naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů zde.
Ok