logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Časopis Svět balení 126 vychází v polovině května 2025 v auditovaném nákladu 5000 výtisků....
  • V aktuálnom čísle časopisu Svět balení 127/2025 sa v článku „Nakladanie s odpadmi z obalov...
  • Téměř 700 registrovaných účastníků, 75 partnerů a plnící se kapacita. Kongres EASTLOG 2025 se...
  • Společnost Mondi investovala celkem 200 milionů eur do modernizace papírny v italském letovisku...
  • Španělský dodavatel Embalajes Echeberria se specializuje na obalová řešení z vlnité lepenky pro...

Na návštěvě ve firmě Cosmonde: Když kapka parfému určuje výrobní cenu produktu

24. ledna 2020
Na návštěvě 0
5407
Na návštěvě ve firmě Cosmonde: Když kapka parfému určuje výrobní cenu produktu

Na návštěvě ve firmě Cosmonde: Když kapka parfému určuje výrobní cenu produktu

V klidné brněnské čtvrti Lesná, která leží příznačně na kraji lesa, se nachází nenápadný závod, jenž však ročně vyrobí téměř 40 milionů kusů kosmetických produktů pro různé odběratele v Evropě i mimo ni. Pestrá škála balení na vstupu i na výstupu odpovídá širokému produktovému portfoliu.

Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 105/2019. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.

Název společnosti Cosmonde platí od roku 2018. Historie firmy se však váže až do šedesátých minulého století, kdy dokázala uplatnit svůj make-up i v hollywoodských studiích. Tehdy, a ještě dvě dekády po listopadovém převratu firma vystupovala pod značkou Dermacol. S tímto brandem je nyní spojena přes jediného akcionáře, společnost Alphaduct. V současnosti Cosmonde vystupuje jako samostatný subjekt, který na zakázku vyvíjí a vyrábí pro kosmetický průmysl. Portfolio zahrnuje spektrum od tělové a pleťové kosmetiky, přes opalovací krémy a make-upy až po balzámy na rty. Cosmonde generuje obrat mezi 400 a 500 miliony korun ročně a mezi největší zákazníky patří především velké a střední společnosti v Evropě, hlavně v Německu a okolních zemích. V České republice mezi největší odběratele patří Dermacol. Je důležité poznamenat, že Cosmonde nedodává výrobky přímo finálnímu spotřebiteli, ale jen společnostem vlastnícím konkrétní kosmetické značky, které dále tyto výrobky prezentují a prodávají přes své distribuční kanály.

Desítky milionů kusů v přísném režimu

Podmínky pro vstup do výroby Cosmonde jsou velmi striktní a v ničem si nezadají s pravidly pro potravinářský sektor. Prohlášení o bezinfekčnosti, boty, návleky, plášť, rouška, pokrývka hlavy. Jednotlivé části provozu jsou mandatorně členěny na čistou a špinavou zónu (například navazující logistika a expedice). „Jsme certifikováni prakticky na všechno, co lze,“ říká packaging specialist Ondřej Babuš a vyjmenovává řadu pravidelně obnovovaných dokumentů. IFS HPC, ISO 13485, BRC, ISO 22716:2007 GMP, Tesco audit, Sedex… „Vyrábíme v souladu se Správnou výrobní praxí, pravidelně obnovujeme certifikaci systémů kvality, na všech výrobcích provádíme senzorické, mikrobiologické a fyzikálně-chemické zkoušky a testujeme rovněž příchozí suroviny a obaly,“ uvádí Ondřej Babuš. Největší zákazníci také přijíždějí na pravidelné audity.

Škálovatelnost výroby brněnského závodu je značná, šarže se pohybují v rozmezí 5000 až 100 000 kusů. Roční objemy produkce dosahují desítek milionů kusů. Výroba probíhá na bázi contract manufacturingu, přičemž Cosmonde buď vyvíjí recepturu, kterou pak zákazník přijímá za vlastní produkt, nebo je pro zákazníka vyráběna jeho vlastní receptura.

Varna od pár kil po šest tun

Výrobní proces v Cosmonde sestává ze dvou hlavních částí. Ve varně se nachází 12 výrobních kotlů, z nichž šest je vakuovaných. V kotlích lze zpracovat šarže o objemech 10 kilogramů až šest tun (například pro sprchové gely). Z pohledu zpracovávaných hmot tvoří asi polovinu emulze, následují tenzidy (18 %), make-upy (12 %), balzámy (9 %), gely (6 %) a tonika (3 %). V závislosti na šarži může jít do varny malý pytel, barel, sud, ale také IBC kontejner nebo materiál ze tří venkovních sil (pro slez, glycerin a betain). „Nejběžnější surovinou, kterou si vyrábíme pomocí reverzní osmózy stále dokola, je však voda,“ vysvětluje Ondřej Babuš, jenž coby inženýr chemie rozumí výrobě až na molekulární úroveň.

Před varnou se nachází prostor pro vážení surovin. Odtud jdou ke kotlům palety, na nichž jsou připraveny odměřené složky pro danou šarži nebo produkční dávku. Obvykle jsou v plastových barelech a vždy nesou štítek s čárovým kódem, názvem suroviny, hmotností a dalšími údaji generovanými a kontrolovanými systémem. Danou paletu „doprovází“ také receptura. Ze zběžného pohledu do dokumentů je zřejmé, že některé produkty se tu ve stejném složení vyrábějí mnoho let, což značí komerční úspěšnost.

Vstupních surovin pro výrobu hmot v Cosmonde evidují přibližně 800, přičemž na výstupu je okolo 1000 aktivních výrobků. Zajímavou část receptury tvoří aktivní látky, extrakty a parfémy. Ty jsou velmi choulostivé na teplo a světlo, proto „obývají“ samostatný chlazený sklad. Parfémy chodí v kanystrech či sudech a většinou ani nevoní. „Do tunového varu běžně přidáme jen několik kilo parfémové kompozice,“ ozřejmuje Ondřej Babuš. Parfémy a aktivní látky patří mezi nejdražší položky v dané receptuře. Běžně sudy mívají 100 nebo 200 litrů, balení tak ukrývají poměrně vysokou hodnotu. „Měli jsme tu i aktivní látku, která stála téměř 500 000 euro za kilogram. To se tehdy objednávalo po gramech,“ vzpomíná Ondřej Babuš.

Mísení neboli emulgace probíhá při teplotách 70 až 85 stupňů Celsia, proto zde procesu zapracování surovin říkají vaření. Je třeba přizpůsobit recepturu pro každé zařízení, což má na starosti technolog. „Dá se říci, že pokud byste znal recepturu, tak na jiném výrobním zařízení vyrobíte trochu něco jiného. Suroviny, technika a technologie spolu velmi úzce souvisejí a vlastně vytvářejí unikátní kombinaci,“ upozorňuje obalový specialista. Nejčastěji firma vyrábí emulze, což jsou krémy, mléka a většina make-upů, dále pak surfaktanty, jako jsou například sprchové gely či pěny do koupele.

Plničky pro širokou škálu obalů

Další část závodu představuje plnírna. Varna a adjustace nejsou kontinuálně propojené jako v některých automatizovaných provozech a hmoty se po uvaření okamžitě neplní.  K převozu se využívají pallecony s vnitřním jednorázovým vícevrstvým vakem nebo sudy a běžná manipulační technika. Důvodů je několik, kvalitativní kontrola před plněním, automatické vedení produktu se pro menší šarže nákladově nevyplácí, a také je třeba brát v potaz specifický charakter některých hmot. Před samotným plněním se vždy odeberou vzorky a zkontrolují kvalitativní parametry (viskozita, hustota, barva, vůně, mikrobiologická nezávadnost).

V plnírně se nachází 10 linek různého stáří, některé jsou ovládané manuálně, jiné jsou poloautomatické. „Z hlediska obalů máme celé spektrum – tuby, láhve, sašetky, kelímky nebo obaly pro balzámy na rty,“ říká Ondřej Babuš. Největší objem tvoří s více než dvoupětinovým podílem tuby (5–250 ml), téměř čtvrtinu představují láhve (4–500 ml), více než pětinu sašetky a dále se plní například do kelímků (5–500 ml). Plnění zahrnuje kompletní proces včetně sleevování nebo celofánování, využít lze i obaly na míru nebo dárkové krabičky. Jedním ze specifik v Cosmonde je temperace obalů před samotnou výrobou, aby nedocházelo například k nežádoucí kondenzaci.

Zboží je baleno do přibližně 150 druhů různých skupinových balení. Pro transportní účely firma využívá dřevěné EUR palety (v samotné výrobě jsou nasazeny plastové), na nichž se zboží stohuje do maximálně 1,6 metru. Firma využívá také stovky plastových IBC kontejnerů Pallecon, jež lze rozložit a stohovat. Dovnitř se vkládá pětivrstvý polyetylenový pytel s uzávěrem pro jednorázové využití. Nejen tyto nádoby, ale všechny ostatní sudy nebo barely jsou před samotným použitím sanitovány.

Součástí závodu je také sklad obalového materiálu. Ukládá se do třech regálových pater prostřednictvím retraků, které jsou v uličkách vedeny pomocí indukce. Sklad je napojen na podnikový systém Helios se skladovým modulem. Příjem a vychystávání obalového materiálu tak probíhá na základě automaticky generovaných výrobních příkazů. Skladový operátor pak identifikuje jednotlivé položky pomocí čtečky čárových kódů. Zvláštní požadavky na skladování obalů tu neregistrují, pouze láhve PET, PET a PVC sleeve a sleeve s termoaktivním lepidlem neukládají do výšek a jsou mimo dosah světla ze světlíků.

V současnosti plánuje Cosmonde investice hlavně do plnírny. „Pomocí jednotlivých plniček můžeme udělat prakticky cokoliv, ale zejména pro větší šarže potřebujeme automatizovanější řešení. Automatizace také snižuje potřebu pracovní síly,“ vysvětluje Ondřej Babuš. Z hlediska stáří firma provozuje širokou škálu strojů. Někteří „veteráni“ jsou zcela analogové stroje, ale poskytují potřebnou všestrannost a jsou prakticky bezporuchové. Nejčastější stáří plniček je dva až pět let a dodávaly je firmy z Německa či Itálie.

Od papíru k digitálu

„V posledních letech narostl objem sleevu. Z našeho pohledu to není ekologicky udržitelné, a tak v celé branži očekávám návrat k potisku,“ zmiňuje Ondřej Babuš jeden z trendů v kosmetickém průmyslu. Podle něj také ubývá například krabiček, které obsahují primární balení. Skupinová balení slouží rovněž pro transportní účely ve snaze minimalizovat objem vznikajícího odpadu. „Z hlediska proložek nebo dalších výplní se snažíme o to, aby celá nosnost ležela na krabici, a vnitřní vložky nebyly potřeba,“ podotýká Ondřej Babuš a dodává, že téma udržitelnosti patří mezi nejsilnější trendy v kosmetickém průmyslu. Podporují jej zejména velké řetězce.

Cosmonde soustavně vyhledává dodavatele obalů pro každý projekt. „Třicet procent projektů už přichází s představou vlastního dodavatele, zbytek to nechává na nás,“ zmiňuje Ondřej Babuš s tím, že cena od dodavatele obalů představuje důležité kritérium, ale nejdůležitější je kvalita vybraného obalového řešení.


Data:

1960: V areálu filmového studia Barrandov začíná výroba make-upů pod značkou Dermacol.

1969: Licence Dermacol Make-up Cover byla prodána do Hollywoodu.

1992: Výroba pokračuje v rámci akciové společnosti Dermacol.

2004: Produkční kapacity se přesunuly do Brna, kde výroba setrvává kontinuálně dodnes.

2010: Společnost byla koupena firmou McBride a přejmenovala se na McBride Czech.

2018: Firma byla koupena zpět. Mění se název společnosti na Cosmonde, jejímž jediným akcionářem je společnost Alphaduct.


Čísla:

16 000 000

tub expedují v Cosmonde během jednoho roku.

3 800 000

kusů balzámů na rty vyrobí firma za rok.

8 500 000

lahví kosmetiky vyprodukuje firma každý rok.


Slovo odborníka

Ondřej Babuš

packaging specialist, Cosmonde

„V posledních letech narostl objem sleevu. Z našeho pohledu to není udržitelné, a tak v celé branži očekávám návrat k potisku. Ubývá také krabiček, které obsahují primární balení.“

 

Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Cosmonde; Stanislav D. Břeň

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Mondi Bupak představuje inovaci, která má smysl: ECO-CAGE jako vítěz ocenění Worldstar

V dnešním dynamickém světě obalového odvětví je klíčovou aktivitou schopnost reagovat na měnící se potřeby trhu a zákazníků. Příkladem takového úspěšného projektu je vývoj nového ECO-CAGE obalu, který vznikl v rámci spolupráce mezi firmou Mondi Bupak a jejím stávajícím zákazníkem. Zákazník oslovil společnost Mondi Bupak s požadavkem na náhradu stávajícího dřevěného košíku na jahody, který […]

Revoluce v obalech: Jak nová pravidla EU promění nakupování

„Do roku 2030 se rozloučíme s jednorázovými plasty. Je to nevyhnutelné a správné rozhodnutí pro naši budoucnost,“ říká Martin Němec, generální ředitel DS Smith Packaging pro Česko a Slovensko, o přelomovém nařízení PPWR. Představte si svět bez zbytečných plastových obalů. Evropská unie přichází s revoluční změnou v podobě nařízení PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation), […]

Veletrh robotických příležitostí se koná již v květnu. K vidění bude 30 robotických aplikací

Společnost FANUC založila v roce 2022 tradici vlastní akce formou veletrhu s příznačným názvem Veletrh robotických příležitostí, na které se formou přednášek a expozic s praktickými ukázkami robotů a robotických technologií prezentovala nejen FANUC jako hostitelská firma, ale také její partneři a systémoví integrátoři. Třídenní akce se také letos koná tradičně na konci května v […]

Konference Automatizace v potravinářství ukáže cesty k vyšší efektivitě nebo úsporám energií

Odborníci na výrobu potravin a nápojů se již brzy sejdou na konferenci Automatizace v potravinářství, kterou přivítá 3. až 4. dubna areál Plzeňského Prazdroje. Hlavním tématem bude digitalizace, která v tomto oboru nabývá rychle na významu a řečníci budou hovořit o možnostech zvýšení efektivity výroby nebo úspor energií, které práce s daty nabízí. Úvodním řečníkem bude Lukáš Kovanda, […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required