logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Jogurty od společnosti ASDA mají označení „best before“, které nahradilo datum spotřeby Britská...
  • Kaufland a Lidl spustí pilotní projekt zpětného odběru PET lahví a plechovek Řetězce Kaufland a...
  • SVVL: Opětovné použití materiálů nemusí být ekologičtější než jejich okamžitá recyklace Evropská...
  • Pringles bez plastových víček, pouze s fóliovým těsněním Značka Pringles od Kellogg’s Australia...
  • Studio Butterfly Cannon stojí za limitovanou edicí láhví pro Stoli Vodku Designová poradenská...

O Vánocích je třeba se blýsknout

23. prosince 2019
Oborová řešení 0
1398
O Vánocích je třeba se blýsknout

Ochránit obsah vevnitř, zvládnout cestu na místo určení, předat informační data a marketingové poselství. Takové jsou standardní požadavky, které má dobrý obal plnit. Neméně důležitá schopnost, kdy se s blížícím se vrcholem roku na scénu vynoří vánoční a dárková balení, je svého druhu umění – vzbudit dojem.

Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 104/2019. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.

„Zákazníci si mnohem více uvědomují, že vhodně zvolený obal výrazně zvýší hodnotu obsahu, a této problematice se věnují do větší hloubky. Důraz se klade jak na promyšlené konstrukce, tak na kvalitu potisku a tiskový design vůbec,“ uvádí Leoš Máslo, project manager POS & POP z obchodní divize THIMM pack’n’display skupiny THIMM.

Výzvy a testovací terén představuje zejména sféra e-commerce. „E-commerce patří k rychle rostoucímu segmentu, kde musíme spojit funkční vlastnosti obalu se zážitkem z otevření, případně další sekundární funkcí obalu,“ říká Miloš Hostovský, customer support specialist ze společnosti DS Smith Packaging Czech Republic. Obal dárku se tak po rozbalení změní například na hračku nebo ukládací box.

Udržitelnost vs. exkluzivita

Ani u dárkových obalů není opomíjen důraz na trvalou udržitelnost, což potvrzuje stále narůstající poptávka po ekologických a recyklovatelných obalech. „Velký tlak na ekologii zvyšuje zájem o kraftové krabičky s jednoduchým, ale originálním potiskem,“ zmiňuje vedoucí marketingu Iva Janíčková z firmy PAKETO.ONE. Tendence k nižšímu ekologickému zatížení současně ovlivňuje přístup k hůře odbouratelným materiálům. „S poptávkou po recyklovatelných materiálech se ustupuje od používání plastů. Proto se také výplně a fixace obalů stále častěji vyrábějí z vlnité lepenky,“ vysvětluje Leoš Máslo. THIMM pack’n’display pracuje s vlnitou lepenkou vyráběnou z FSC certifikovaných papírů, které pocházejí z obnovitelných zdrojů. Oproti zelenému trendu jednoduchosti a image silnějšího sepětí s přírodou setrvává část klientely u okázalejší exkluzivity. „Mnoho zákazníků s prémiovými produkty vyžaduje, aby obal prezentoval výjimečnost a luxus. Obal zušlechťujeme potiskem, laminací, parciálním lakem, případně kombinací těchto možných úprav,“ zdůvodňuje další přístup Iva Janíčková.

Ideálně digitálně

Jako stálice se v posledních letech usadila individualizovaná a personalizovaná balení. Výhody personalizace jsou u dárkového obalu zřetelné, jak uvádí Leoš Máslo: „Personalizace obalu zvýší pocit exkluzivity a zhodnotí dárek uvnitř. Rovněž umocní pocit důležitosti obdarovaného a podpoří vazbu osoby na značku. Pro vánoční balení věnovaná zákazníkům, obchodním partnerům nebo zaměstnancům jsou personalizované obaly ideální.“ Při výrobě obalu věnovaného konkrétní osobě je zase ideálem technologie digitálního tisku, jenž umožňuje produkci již od jednoho kusu a dokáže potisknout každý obal jiným, jedinečným motivem. Zkušenosti společnosti SIGLOCH-KOLBUS Praha vyrábějící stroje pro zpracování tisku ale ukazují, že u luxusních obalů není personalizace používaná ve větší míře, neboť zatím přetrvává velký nepoměr mezi cenou obalu a jeho obsahem. „Pokud bych měl nechat udělat luxusní krabičku pro zákazníka k Vánocům s personalizovaným potiskem, dát za ni 150 korun a vložit bonbony za 18 korun, určitě si to rozmyslím,“ říká za společnost SIGLOCH-KOLBUS Praha její jednatel Petr Hájek.

Digitální tisk si každopádně našel své místo také u individualizovaných balení. „Klienti často využívají stejných obalových konstrukcí s různými tiskovými mutacemi podle potřeby,“ objasňuje Leoš Máslo. THIMM pack’n’display tímto způsobem upravil například přepravní obal pro níže zmíněný pivní adventní kalendář. Na lepenkových boxech pro distribuci piva se kromě výrazného loga e-shopu objevují další, měnící se texty s vtipným kontextem. Na dárek je tak transformován i zasilatelský obal. U digitálního potisku je kromě uplatnění v malosériové výrobě ceněna flexibilita, jakou díky rychlosti reakce na grafická zadání nebo změny disponuje. Šance ovlivnit komunikaci se zákazníkem až do poslední chvíle před tiskem může být v sezonních obdobích klíčová.

Obal jako druhý dárek

Dárková sezona začíná již počátkem adventu mikulášskou nadílkou, proto se firmy snaží ukázat s originálními adventními kalendáři nejen pro děti. Pro e-shop PivoJinak.cz vyrobila firma THIMM pack’n’display adventní kalendář nesoucí 24 lahví různých druhů piv. S obalem, jehož konstrukce je koncipována tak, že se láhve uvnitř obalu nedotýkají a každé okénko lze po vyloupnutí použít jako podtácek, pivní e-shop zabodoval, a proto jej zákazníkům nabídne i letos. Adventní kalendář v několika variantách si u společnosti DS Smith Packaging Czech Republic opakovaně objednává firma Mixit. Vloni vložil producent müsli svoje dobroty mimo jiné do vlnité lepenky vysoké půl metru.

Během následující „dárkové kalamity“ stojí za jasným odlišením se od konkurence důvtip a originalita. Do napodobeniny soudku zabalila láhev vína a několik balení zelí jako dárek pro vybrané zákazníky společnost SAMIR KYSANÉ ZELÍ. „Obal díky své konstrukci a zvolenému potisku vytváří dojem klasického dřevěného sudu,“ popisuje Leoš Máslo. Pětivrstvá vlnitá lepenka náplň sudu bezpečně ochrání. Pro potisk byla využita digitální technologie, aby byl motiv dřeva co nejautentičtější. Po konzumaci lahůdek může obdarovaný soudek dále upotřebit například jako dekorativní úložnou skříňka. Klub pánů z Ponožkovic oslovil případné budoucí členy dětským setem nápaditě barevných ponožek v podobně hravém balení ve formě skládačky. Obal je koncipován jako „magic box“, do kterého je celý obsah vložen. K objevování všech součástí dochází postupně. Hlavní myšlenkou je, že obal je didaktickou hrou pro děti, která obsahuje herní karty, pexeso a omalovánky. Tento obal od DS Smith slouží jako nástroj zábavy.

Kromě neotřelých řešení firmy zjednodušují participaci zákazníka na finální podobě balení a ponechávají mu svobodnější volbu grafiky. Společnost PAKETO.ONE v loňském roce rozšířila nabídku dárkových obalů na e-shopu o řadu krabiček s průhledným durofolovým víkem. „Letos jsme pro zákazníky e-shopu paketo.cz připravili novinky v podobě dalších rozměrů krabic, variant barev a vzorů. Díky možnosti kombinovat jak barvy, tak vzory, si zákazníci vytvoří dárkovou krabičku podle vlastních představ,“ vysvětluje Iva Janíčková. Výrobce kartonáže Solpap zpřístupnil přes nový zakázkový e-shop objednávky některých obalů v plnobarevném digitálním potisku. „Vybrali jsme osvědčené konstrukce a rozměry krabic. Konkrétně se jedná o skládané obaly s trojí silou materiálu na bocích, které lze opakovaně otevřít a zavřít,“ upřesňuje obchodní ředitel Jiří Horák. Na podzim budou moci zákazníci tímto způsobem objednávat i žádané krabice na víno. Atraktivní je pro klienty také možnost dodání vlastní grafiky, pokud si nevyberou z nabízených tiskových motivů. Vzhledem k použití digitálního tisku a standardizovanému výseku odpadá platba za nástroje. „Pozitivem pro nás je zase urychlení výroby, protože zákazník výběrem univerzálního typu konstrukce zkrátí schvalovací kolečko o část týkající se výkresu a výsekových nástrojů,“ shrnuje Jiří Horák.

Rychleji a bez lidí díky automatizaci

S rostoucí poptávkou po flexibilních a efektivních řešeních investují firmy do technologického vývoje. Finanční injekci, jejíž celková suma dosáhla v posledních letech řádu stovek milionů korun, vložila do moderních technologií společnost DS Smith. „Investovali jsme do nového stroje na vlnitou lepenku a ofsetového tiskového stroje, které považujeme pro dárkové a luxusnější obaly za velmi vhodné,“ zmiňuje Miloš Hostovský. Společně s novým konceptem vývoje tzv. Packright Centra se jedná o efektivní spojení obalových inovací a výroby. „Bereme v potaz požadavky našich zákazníků, a proto jsme v loňském roce investovali do tiskových a zušlechťovacích technologií a pořídili novou velkoplošnou digitální tiskárnu s parciálním lakem a laminátor,“ říká Iva Janíčková. S uvedenými novinkami lze nyní připravit na zakázku jak jednoduché dárkové krabičky, tak prémiové celopotištěné dárkové obaly. Další změny, které společnost PAKETO.ONE do budoucna očekává, se s nárůstem objemu zakázek dotknou především rozšíření výrobní kapacity. THIMM pack’n’display vloni instalovala digitální tiskový stroj určený pro výrobu POS a POP projektů i limitovaných edic s potiskem od jednoho kusu.

Vedle pokroku v tiskových technologiích se rozvíjejí automatizované provozy. Stroje značky KOLBUS se přestavují bez použití nástrojů a přípravků a nevyžadují výměnu stolů, přítlačných desek apod. Změna formátů i druhu produkce se děje pouze na obrazovce řídicího systému, tzv. Copilotu. „Mohu potvrdit, že téma automatizace výrobního procesu hraje v současnosti významnou roli. Hlavní důvod vidíme ve snižujících se nákladech, kdy rychlá přestavba stroje umožní zpracovat bez velkých potíží několik malých zakázek denně či během směny,“ odpovídá Petr Hájek. Kromě toho supluje automatizovaná výroba nedostatek volných a vhodných pracovníků, a to i pro účely manipulace s meziprodukty, kterou zajišťují automatizované nakladače a vykladače, či propojování strojů do linek.

Automatika pomáhá již několikátou sezonu s balením vánočních čokolád ve firmě Chocoland. Jednotlivým blistrům naplněným adventními čokoládami dodá balicí stroj obaly v odlišných tematických motivech. Automaticky se v Chocolandu balí i samostatně prodejné vánoční figurky. Před dvěma lety zprovozněná balička disponuje funkcí Z folder, svařuje i nevalivé tvary a finálně dolepí na zabalenou figurku etiketu. Za hodinu stroj zabalí 121 kilogramů čokolády, nevýhodou ovšem zůstává časová náročnost při přenastavení. „S automatizací se pojí další efekty, jako je zvýšení produktivity práce a kvality, snižování mzdových nákladů, úbytek skladovací plochy a makulatury,“ vypočítává Petr Hájek řadu dalších výhod, které automatizace i přes dílčí neúspěchy u sofistikovanějších úkonů, přináší.

Text: Stanislav D. Břeň

Foto: Stanislav D. Břeň, Michael Schwarzenberger, PAKETO.ONE, THIMM pack’n’display, DS Smith

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required