logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Jogurty od společnosti ASDA mají označení „best before“, které nahradilo datum spotřeby Britská...
  • Kaufland a Lidl spustí pilotní projekt zpětného odběru PET lahví a plechovek Řetězce Kaufland a...
  • SVVL: Opětovné použití materiálů nemusí být ekologičtější než jejich okamžitá recyklace Evropská...
  • Pringles bez plastových víček, pouze s fóliovým těsněním Značka Pringles od Kellogg’s Australia...
  • Studio Butterfly Cannon stojí za limitovanou edicí láhví pro Stoli Vodku Designová poradenská...

BENCHMARKING: Automatizace balení zrychluje a zlevňuje proces balení

23. prosince 2019
Analýzy 0
1248
BENCHMARKING: Automatizace balení zrychluje a zlevňuje proces balení

Stále častěji se nejen v logistických provozech setkáváme se sofistikovanými balicími stroji a balicími linkami. Automatizace zkrátka výrazně zasahuje i do oblasti balení, protože zásadně zrychluje proces balení. Setkáváme se nejen se samostatnými stroji, ale i s promyšleně sestavenými automatickými balicími linkami.

Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 104/2019. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.

Balicí linky nabízí velká řada výrobců a dodavatelů, při jejím objednání je potřeba myslet na to, aby maximálně možně plánovaná automatizovaná linka plnila současné i budoucí potřeby firmy, případně aby šlo o flexibilní linku s možností uzpůsobení. Firma si tedy nejprve musí předem přesně definovat proces balení a poté konzultovat s odborníky nejideálnější možnosti řešení. Možností je zpracování vizualizace budoucí linky, která může navazovat na výrobu.

Úsporu času a financí vyčíslí analýza

Automatizaci balení výrazně nahrávají nejen obecně známé výhody, které přináší (rychlost balení, snížení nákladů na balení, možnost zkrácení dodacích lhůt atd.), ale také to, že je nyní aktuálně velký problém s lidskými silami. Automatizace snižuje potřebu lidských zdrojů, což má vliv na efektivitu celého procesu a jeho ekonomiku. Je totiž zřejmé, že leckdy lidé zvládnou práci, kterou by mohl vykonávat stroj, pomaleji a méně přesně. Je tedy vhodné komunikovat s potenciálním dodavatelem nebo dodavateli a zjišťovat ty nejefektivnější možnost pro konkrétní provoz. Detailní analýza totiž vyčíslí úsporu jak financí, tak času potřebného k balení. Doporučení: zajímejte se při výběru balicí linky o dobu návratnosti investice. Vše totiž souvisí s výpočtem doby návratnosti, která se v závislosti na typu konkrétního provozu liší, každopádně se s rostoucími požadavky na mzdy v posledních letech zkracuje a automatizace se stává dostupnější nejen pro velké firmy. Je ovšem nutné si uvědomit, že stroje sice nepotřebují dovolenou jako lidé, mohou pracovat ve vícesměnném provozu v kuse, nicméně je nutné počítat s nezbytnou údržbou strojů. To by se mělo započítávat do doby návratnosti počáteční investice. S automatizací souvisí i výběr dopravníkové technologie.

Automatické balicí linky jsou vždy sestavovány na míru, podle potřeb konkrétního provozu. Je nutné definovat veškeré požadavky na balicí linky, včetně uvedení typů balených produktů a její kapacity. Automatické balicí linky tedy mohou být zaměřeny na různé balicí úkony. Může jít např. o balení multipacků, balení technických výrobků do sáčků, automatizovat lze i např. přepravní balení skupin výrobků do fólie, balení velkorozměrných výrobků, balení zboží do kartonových krabic, uzavírání kartonů a ovinování palet, součástí linek mohou být mimo jiné stroje na etiketování a dotisk informací (př. dotisk data, hmotnosti, šarže…). Etikety mohou být předtištěny už před umístěním na produkt.

Dokonce je možné, pokud je to vyžadováno, výrobky před samotným zabalením zvážit a hmotnost vytisknout právě na umisťovanou etiketu. Pokud je hmotnost nevyhovující, mimo definované rozhraní, je možné produkt z dalšího procesu balení vyřadit. Je dokonce možné, aby kvalitu vytištění etikety hlídala kamera. Možností automatizovaného balení je tedy mnoho a požadavky firmy musí být definovány maximálně detailně, aby dodavatel měl dostatek informací k relevantnímu doporučení konkrétního sestavení linky.

Snížení transportních nákladů

Automatizace musí být promyšlena, aby dávala ekonomický smysl. Při zadání lze řešit např. i potřebu snížení transportních nákladů. Jak to souvisí s procesem balení? Jednoduše! Pokud je potřeba automaticky balit produkty různých rozměrů, jsou na trhu automatické balicí stroje, které dokážou balit zboží do krabic různých výšek. Automaticky změří výšku obsahu a vyberou tu nejvhodnější krabici. Toto řešení je vhodné například pro e-shopy a logistická centra. Jednou z jeho výhod je, že šetří náklady na dopravu. Vyplatí se tedy myslet na vhodnost používaných obalů.

Součástí automatizovaných linek mohou být i průmyslové roboty manipulující např. s paletami. V případě jejich využití je nutné myslet na naprogramování s ohledem na reálné potřeby firmy, každopádně je zřejmé, že správně nastavená balicí linka z procesu balení odstraní chybovost. Automatizovaná balicí linka koresponduje s aktuálním trendem, kterým je rychlé tempo výroby.

Existuje několik možností pro odběr balení z balicího stroje a pro následný transport na jiné místo. Na konci balicí linky může být např. umístěn automatický či poloautomatický paletizační a manipulační systém, jehož úkolem je sdružovat produkty do vícekusových balení obalených fólií, případně vložení do krabice nebo umístění zabalených produktů na paletu. Automatizovat je možné různé procesy v rámci intralogistiky, vždy je však nutné myslet na to, jak se bude postupovat v případě jakékoliv poruchy.

Roli hraje i rychlost servisního zásahu

Při výběru dodavatele se zajímejte mimo jiné o rychlost případného servisního zásahu, protože zastavení automatizované balicí linky může v některých případech znamenat i zastavení výroby, což může být, zejména při delší prodlevě opravy, ekonomicky ztrátové (opět záleží na typu provozu). Záleží na nastavení spolupráce, každopádně samotnou dodávkou balicí linky spolupráce odběratele a dodavatele mnohdy nekončí. Vyplatí se zajímat se o to, co vše zahrnuje záruční a pozáruční servis a jaká je garantovaná doba příjezdu servisního technika.

„S vývojem atypických strojů se zvyšují náklady a tím doba návratnosti“

Návratnost investice do automatizovaných balicích linek závisí na specializaci stroje a na tom, jak zefektivní stávající proces balení. V některých případech může být návratnost investice kratší než jeden rok, nicméně některé specializované stroje ji mohou mít čtyři až pět let. Záleží na konkrétních projektech. Když je požadavek objednatele na inovativní netypický stroj, je do doby návratnosti nutné započítat jeho vývoj, protože tím se zvyšují náklady. S tím souvisí i doba dodání linky. Když jde o atypický stroj, je tato doba delší než v případě standardizovaných řešení. Každopádně automatizace má dnes vzhledem k nedostatku zaměstnanců zelenou. Zájem o automatizaci roste, což se u některých dodavatelů projevuje v prodlužování dodacích lhůt.

Mojmír Sadílek, produktový a rozvojový manažer, EKOBAL

Tabulka:

Text a foto: Petr Neckař

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required