Společnost DHL zveřejnila zprávu o trendech s názvem Nové přístupy k obalům (Rethinking Packaging). Zpráva nabízí komplexní pohled na budoucnost obalů v logistice a analyzuje trendy, které urychlují potřebu přehodnotit přístup k obalům. Zároveň nastiňuje vývoj požadavků na obaly s ohledem na změny v jednotlivých odvětvích a poskytuje přehled o tom, jak budou inovace v oblasti obalů přispívat k zelenějším a efektivnějším logistickým operacím napříč všemi odvětvími.
V důsledku globalizace a internetového obchodu roste celkový objem zasílaných produktů. Vzhledem k rozsáhlejším, komplexnějším mezinárodním logistickým sítím překonávají obaly také větší vzdálenosti. Společnost DHL proto uskutečnila mezi svými zákazníky a partnery průzkum, který ukazuje, že pro devět z deseti společností budou hrát obaly v příštích třech až pěti letech důležitou roli. Rychlé doručování a rostoucí obliba předplacených služeb vedou k častému zasílání jen jednoho kusu zboží, což má za následek vyšší emise oxidu uhličitého a větší množství odpadu způsobeného obaly. Rostoucí rozmanitost produktů, prodávaných v rámci internetového obchodu, přináší nové výzvy v oblastech přepravy a obalů. Dotazovaní zákazníci uvedli, že jsou konfrontováni s nutností udržovat výdaje na obaly v rozumných mezích, minimalizovat počet poškození zásilek během přepravy a také optimalizovat využívání dostupných přepravních kapacit.
Poptávka po trvale udržitelnější přepravě vyvolává nové snahy minimalizovat odpad, podporovat ekologické materiály a zavádět praktické systémy pro vracení obalů. Přední maloobchodníci vycházejí vstříc těmto očekáváním používáním bezproblémových a recyklovatelných materiálů. Současně využívají nové příležitosti k tomu, aby zákazníky potěšili esteticky atraktivními obaly, v nichž je zboží snadno přístupné.
Matthias Heutger, viceprezident a globální ředitel pro inovace a obchodní rozvoj ve společnosti DHL, k tomu poskytuje následující vysvětlení: „Zpráva o trendech a výsledky průzkumu mezi našimi zákazníky dokládají, jak důležité jsou pro celkově pozitivní zkušenosti zákazníků jednoduché, recyklovatelné a robustní obaly. Nicméně zrychlující se frekvence změn v požadavcích firem a spotřebitelů ve spojení se stále přísnější legislativou na ochranu životního prostředí vede ke zvyšování nákladů a snižování efektivity. Jsme přesvědčeni o tom, že zavádění nových nástrojů pro optimalizaci obalů, materiálů a manipulačních technologií výrazně zvýší efektivitu a produktivitu. To následně povede ke změnám v provozování dodavatelských řetězců a logistických procesů.“
Zvyšování požadavků na obaly je patrné napříč všemi odvětvími. V automobilovém a technologickém průmyslu se musí dodavatelské řetězce rozvíjet, aby se přizpůsobovaly rostoucímu objemu velmi drahých komponentů se specifickými požadavky na manipulaci. Ve zdravotnictví musí profesionálové na logistiku zajistit bezpečné dodávky léků a zařízení pro záchranu života do nemocnic, komunit a domácností pacientů, a to v souladu se všemi předpisy a nařízeními. S pronikáním internetového obchodu i do tradičního maloobchodu je nyní doručení balíku k domovním dveřím kritickým okamžikem kontaktu spotřebitelů se značkami.
Důsledky pro logistiku
Logistika sehraje klíčovou roli ve snižování nákladů na obaly, eliminaci jejich nevýhod a omezování jejich vlivu na životní prostředí. Logistika musí přijímat nové technologie, materiály a procesy napříč řetězcem tvorby přidané hodnoty:
- Optimalizace obalů
Zásilky, u nichž není krabice zcela vyplněna, jsou hlavní příčinou poškození produktů, zvýšených nákladů a zbytečného zatěžování životního prostředí. Společnosti proto zavádějí software, který vypočte nejlepší možné počty položek, kartonových krabic a palet a následně sdělí výsledky přímo pracovníkům, vychystávajícím zboží. Například OptiCarton, inovativní nástroj společnosti DHL pro optimalizaci balíkové přepravy, maximalizuje využití prostoru v kartonové krabici nebo na paletě efektivnějším výběrem a uspořádáním zboží, resp. balíků, podle jejich rozměrů a hmotnosti.
- Automatizace obalů
Automatizované vykládací procesy, balicí a štítkovací systémy a spolupracující roboti usnadňují zvládat sezonní výkyvy a nedostatek pracovníků, což umožní společnostem uspokojovat požadavky rostoucího trhu v oblasti internetového obchodu i se stárnoucími zaměstnanci.
- Trvale udržitelné obalové materiály
Většina respondentů v průzkumu mezi zákazníky DHL uvedla, že zavedení trvale udržitelných obalových materiálů je u nich pro blízkou budoucnost největší prioritou v oblasti obalů. Výzkum ekologických alternativ plastových smršťovacích fólií, plastových obalů na jedno použití a trvale udržitelných obalů pro potraviny nabírá na intenzitě. Současně jsou však pro maloobchodníky velkou výzvou náklady a praktičnost pro zákazníky.
- Opakovaně použitelné obaly a zpětná logistika
V poslední době nalézají ve stále větší míře uplatnění opakovaně použitelné materiály a recyklační programy s uzavřenými koloběhy s cílem eliminovat odpad. Některé výzvy však zůstávají. Odvětví, uvažující o vybudování ekonomicky smysluplného systému opakovaně použitelných obalů, musí stanovit potřebnou velikost zásob obalového materiálu a navrhnout systémy pro čištění, kontrolu a údržbu přepravních kontejnerů. Jejich pozornosti by neměly uniknout ani náklady, rychlost a snadné používání procesů zpětné logistiky.
- Chytré obaly
Technologie chytrých obalů, jako jsou chytré štítky nebo etikety a opatření pro ochranu produktu na posledním úseku doručovacího procesu, upevňují spojení mezi zákazníkem, dodavatelským řetězcem a balíkem prostřednictvím aktualizací o jeho stavu a poloze v reálném čase.
Zpráva o trendech ukazuje, že se celá oblast obalů dynamicky vyvíjí. Dosažení další úrovně užitných vlastností obalů bude vyžadovat úzkou spolupráci mezi odborníky na dodavatelské řetězce, specialisty na obaly a zákazníky.