Přepravní balení pro dovoz textilu využívá společnost ADLER Czech hned na několik způsobů. Kromě skladování zboží v lepenkových boxech také dále distribuuje. „Část beden zobchodujeme jako druhotnou surovinu a některé prodáváme kusově například obchodníkům se železem. Jsou totiž extrémně odolné,“ říká Martin Řehoř, ředitel logistiky společnosti ADLER Czech.
Přinášíme vám rozhovor z časopisu Svět balení 105/2019. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.
Svět balení:
Nedávno jste nainstalovali fotovoltaické panely na střechu skladu, součástí vašeho provozu je i kogenerační jednotka. Zapadá do celkového konceptu udržitelnosti také nakládání s obaly?
Martin Řehoř:
Do firemního ekologického mixu zapadá už to, jaké druhy materiálů používáme. Z pickovacího systému vycházejí při výstupu balení, která se z plastu dostávají do lepenky. Načtením kódu z plastové expediční bedny na balicím pracovišti systém spočítá, do jaké velikosti balení se objem zakázky vejde, a vybere určité číslo krabice. Zaměstnanec pak podle pokynu připraví příslušnou klopovou krabici. Nepoužíváme tak žádný výplňový materiál, který v současnosti představuje vysoké náklady a zdroje odpadu. V našem provozu generujeme pouze ekologicky odbouratelný odpad. Rovněž jsme zavedli jednotný druh kartonáže z Asie. Šijeme ve zhruba osmi státech a čtyřiceti továrnách a museli jsme dodavatele přesvědčit, aby zboží posílali v unifikovaném balení. Pozitivním výsledkem je plné zaskladnění a úspora v regálové zóně, kde neskladujeme vzduch. Nepoškozené lepenkové krabice využijeme dále při expedici.
Svět balení:
Splňují obaly vysoké přepravní nároky?
Martin Řehoř:
Z Asie přicházejí sedmivrstvé lepenkové krabice. Jsou extrémně pevné, aby přečkaly 45 dní na moři. Vše je transportováno v kontejnerech o délce 40 stop, do nichž se vejde přibližně 700 beden. Tlak na spodní balení je tedy po celou dobu enormní. Cestou náklad prochází i náročnými výkyvy počasí – bouřemi, hurikány a vysokými teplotami. Navíc kontejnery zcela netěsní a zboží nesmí navlhnout.
Svět balení:
Testovali jste pevnost obalového materiálu předem?
Martin Řehoř:
Vycházeli jsme z historické zkušenosti. Letos slavíme 20 let na trhu a povědomí o dopravních podmínkách je dlouhodobé. Stejně tak čerpají ze silné praxe naši dodavatelé, kteří dodávají pro světoznámé značky. Vědí, že materiál musí dojet v pořádku, a umějí zvolit vhodný typ obalu.
Svět balení:
Disponuje zboží i jinou ochranou než silnou lepenkovou krabicí?
Martin Řehoř:
Další ochranu zajišťuje polyetylen. Klasická trička jsou zabalená po deseti kusech, dražší produkty, jako například polokošile, jsou do plastu baleny jednotlivě.
Svět balení:
Jak probíhá vstupní kontrola a identifikace zboží?
Martin Řehoř:
Aby celá logistika dosahovala minimální chybovosti, jejíž úroveň je aktuálně pod jednou promile, probíhá neustálý kontrolní systém pod řízením počítače. Základem zůstává stoprocentní vstupní kontrola během příjmu, kdy vytváříme jednotná balení. Každá jednodruhová bedna odchází z příjmu do systému s jasně danou nomenklaturou a přesným počtem kusů uvedeným na balení. Na příjmu opatříme krabici čárovým kódem a dál už celý proces řídí systém. Zboží nerozdělujeme po jednom kusu, identifikujeme pouze balení a nomenklaturu. U určitých druhů zavádíme čárové kódy. Podstatnou část výroby odebírají pracovní oděvy, které EAN kódy potřebují, my s nimi ale nepracujeme.
Svět balení:
Pro lepenkové krabice máte speciálně uzpůsobené regály. Z jakého důvodu?
Martin Řehoř:
Ve speciální regálové zóně se nachází 330 000 pozic pro naprosto identické bedny. Tím pádem je evidence daleko lepší než na paletách, jelikož při rozpadu palety je nutné dělat změny a upravovat data, což bývá zdrojem chyb. Hlavním důvodem stávajícího stavu je FIFO, které lze na paletě obtížně zachovat. Systém odbavování z regálové zóny je komplikovaný – dochází k automatickým odvolávkám pro pickování. Regálová zóna funguje jako jednoprůtokový buffer a neexistuje, aby z ní bylo zboží odebíráno po jednotkách kusů, odvážejí se pouze skupinová balení. I z toho důvodu nesmí nikdo do regálové zóny pěšky a jezdí zde obsluha s retraky naváděnými speciálním počítačovým systémem.
Svět balení:
Jakým způsobem se zboží dostává do pickovací zóny?
Martin Řehoř:
Zóna, ze které expedujeme, má nastaveny pozice podle ABC analýzy a je rozdělená na několik typů pickovacích pracovišť. Nejvíce výdejová, takzvaná superáčka, jsou třípatrová. Byť mají pouze devadesát pozic, obsáhnou patnáct procent denní expedice a jsou skladována v bednách velikosti palet. Mají kolečka, doplnění lze uskutečnit během pár vteřin a jde z nich obrovský výkon. Kategorie A a B se nacházejí ve spádových regálech rozdělených podle objemu zásob a počtu beden. Každá nomenklatura dostává v systému unikátní pozici. Skladujeme rovněž v kardexech, kam patří kategorie C a D. Je paradoxem, že pro „nejhorší“ zboží využíváme nejdražší technologii, ale kardexy gigantickým způsobem uspoří prostor.
Svět balení:
Můžete přiblížit postup doplňování pickovací zóny?
Martin Řehoř:
Odvolávky materiálu k doplnění řídí systém na základě stanovené minimální a maximální hodnoty pro každou pozici. Jakmile na pozici zboží ubude, automaticky se na tabletu v retraku vygeneruje výdejka s informací. Manipulátor výdejku převezme, vyveze materiál na přebalovací pracoviště, kde probíhá následná kontrola a přebaluje se do plastu. Opětovná kontrola ověřuje správnost kontroly při příjmu a sleduje případné poškození zboží. Po přebalení a načtení kusů do plastových beden bedny přejedou na linku a dostávají se na určená pracoviště. Následně se rozvážejí na spádové regály nebo do kardexů. Kardex umožňuje doplnění za jízdy. To znamená, že mezi expediční bedny přijede červená doplňovací. Automaticky se změní transakce, přijede police a picker pouze přenese materiál v opačném režimu a úkon potvrzuje.
Svět balení:
Podle jakého klíče jsou pickovací bedny barevně rozlišeny?
Martin Řehoř:
Kromě červených určených na doplnění pracujeme s modrými ve spádových regálech a šedými expedičními. Všechny – 12 000 modrých, 400 šedých a 200 červených – jsou označeny zároveň čárovými i RFID kódy. Pomocí RFID řídíme pohyb beden na válečkové dráze a čárové kódy bezdrátově načítají zaměstnanci do spádových regálů.
Svět balení:
Lepenkové krabice, ve kterých zboží uskladňujete ve vysokých regálech, využijete i jinak?
Martin Řehoř:
Všechny lepenkové krabice procházejí přes přebalovací pracoviště, kde se po přebalení shromažďují do velkého prostoru. Jde o náročnou práci, denně se přebaluje 1000 až 1500 beden o průměrné váze 25 kilogramů. Prázdné bedny se zkontrolují a ty, které jsou dále použitelné, se nesložené a připravené k naplnění převážejí na místo pro balení zakázek. Lepenkové bedny z Asie jsou rozměrem identické s naší bednou označenou číslem sedm, s čímž se počítá při balicí přípravě zakázky.
Svět balení:
Nepoužitelné krabice recyklujete?
Martin Řehoř:
Recyklujeme určitou část beden. Máme pravidlo, že zakázka odchází dokonale zabalená, i kvůli dopravcům, protože některé bedny absolvují až dva tisíce kilometrů na cestě. Část beden s poškozením nebo jinou vadou zobchodujeme jako druhotnou surovinu. Některé prodáváme kusově například obchodníkům se železem a tvrdým materiálem. Jsou ceněny díky extrémní odolnosti a nelze je na našem trhu získat.
Svět balení:
Prodáváte pouze použité boxy?
Martin Řehoř:
Vzhledem k zájmu zákazníků všech deset druhů lepenkových krabic, do kterých balíme, zároveň po celobaleních prodáváme. Vytvořili jsme tím nové portfolio nomenklatur. Největší odbytovou destinaci představují balkánské země.
Svět balení:
Takže bedny v systému jsou vedeny také účetně s určitou hodnotou?
Martin Řehoř:
Boxy z Asie mají hodnotu, pokud je prodáváme nebo jako druhotná surovina, případně již zmiňovaná krabice číslo sedm, kterou bychom jinak museli nakoupit. Předem ale nenaceňujeme, protože skutečný stav pro další využití zjistíme až na přebalovacím pracovišti. Na příjmu prochází kontrolou pouze zboží a drobná poškození krabic nejsou překážkou k zaskladnění. Pro potřeby expedice již vadí.
Svět balení:
V balicí zóně pracujete s deseti typizovanými bednami. Jaký je systém balení?
Martin Řehoř:
Jakmile balička načte šedou expediční bednu, ve které se nachází buď jedna zakázka, nebo se zakázka rozpadne na více beden, vezme lepenkovou krabici a složí ji. Poté se na obrazovce objeví balicí list. Na elektronické balicí listy jsme přešli před sedmi lety a přechod od papírové formy je dalším krokem k vyšší ekologii. Zatížení bylo tak vysoké, že výměna papíru za nákup počítačů a vytvoření vlastního softwaru se v návratnosti investice promítla do 18měsíční lhůty. Na balicím listu jsou položky řazeny naprosto stejně jako v bedně. Pracovnice provádí kontrolu jednotlivých položek podle počtu kusů a nomenklatur. Pokud najde neshodu, zadává ji do počítače a následně ji řeší supervisor.
Svět balení:
Kolik zakázek balíte denně?
Martin Řehoř:
Za den zabalíme 1500 až 3000 beden. To nevypadá jako velké číslo, ale balíme do opravdu velkých beden s průměrnou hmotností 13 kilogramů. Jedna zakázka se rozpadá až do desítek šedých beden. Máme dvacet tři balicích pracovišť a na každém operuje jeden člověk.
Svět balení:
Proč jsou nad balicími centry instalovány kamery?
Martin Řehoř:
Fungují v rámci bezpečnostního systému. Jakmile balička načte šedou expediční bednu, automaticky se spustí HD kamera umístěná přímo na stole a provede kompletní záznam balení. Až poté, co jsou do bedny vloženy přepravní dokumenty a zapečetí se naší pečetící páskou, se záznam ukončí a uloží v systému k balicímu listu. Při reklamaci je možné dohledat a ukázat záznam z průběhu balení.
Svět balení:
To ukládáte fenomenální množství dat.
Martin Řehoř:
Ve firemním IT týmu zaměstnáváme jedenáct lidí. Máme vlastní serverovnu určenou pouze pro logistiku a kvůli bezpečnosti kompletně odříznutou od internetu. Kamer na balicích pracovištích je dvacet tři, v provozu je celkem umístěno sedmdesát kamer. Datové úložiště pro potřeby skladu pojme desítky terabytů dat. Úložiště uchovává záznam balení jeden měsíc, pak se přemazává.
Svět balení:
Jak je designována pečetící páska?
Martin Řehoř:
Grafiku tvoří náš design, a to ze dvou důvodů. Krabice je kvůli bezpečnosti dokola zapečetěna páskou a opatřena dvěma PP páskami. Zákazník kontroluje pečetící pásku i PP pásky. Jelikož je unikátní, nelze ji bez porušení nahradit. Druhým důvodem je usnadnění pro dopravce, řidiči poznají naše zboží už podle pásky.
Svět balení:
Jak provádíte konsolidaci a expedici?
Martin Řehoř:
Na výstupu zakázky jako celek nekontrolujeme, kontrolu provádí počítačový systém. Uplatňujeme vlastní software pro celosvětovou dopravu, který hlídá, aby se do přepravních dokladů dostaly všechny balíky jedné zakázky. Systém již během pickování a balení varuje, pokud nějaká bedna chybí. Zakázka se konsoliduje až na depu třeba v Paříži, když se skládá do rozvozového auta.
Svět balení:
Znáte přibližný objem zakázky pro jednoho zákazníka?
Martin Řehoř:
Obsluhujeme velké množství zemí a pro každou je jiný. Například k německému zákazníkovi téměř stoprocentně zamíří více než jedna bedna. V Česku zůstává poměr na odběratele jedna bedna, vzhledem k flexibilitě dopravy zákazníci objednávají i třikrát denně. Dodáváme v režimu JIT – půlku Evropy zvládneme zavézt do 24 hodin, zbytek do 48 hodin.
Svět balení:
Požadují někteří odběratelé odlišné služby packagingu, než standardně poskytujete?
Martin Řehoř:
Nabízíme dárkové krabice, zboží do nich ovšem nebalíme. Dárkové obaly s oknem – pro prezentaci brandu na textilu – prodáváme hlavně v předvánoční sezoně. Jako službu zákazníkům jsme zavedli, že na přepravních bednách není vidět žádný brand. Mnoho dodávek totiž posíláme přímo finálním zákazníkům našich klientů.
Svět balení:
Kolik palet v provozu využijete?
Martin Řehoř:
Disponujeme 2500 paletami z plastového recyklátu, který je velmi pevný a bytelný – některé palety drží již deset let. Dalším pozitivem je jejich nehořlavost, díky čemuž se nekradou. Palety jsou nožové a stohovatelné.
Svět balení:
Chystáte v blízké budoucnosti změny, které ovlivní systém balení?
Martin Řehoř:
Spádové regály přestanou v následujících třech letech výkonově stačit a bude nutné je vyměnit. Provedli jsme zátěžové testy, abychom stanovili technologické hranice. Místo spádových regálů projektujeme velký sklad do výšky 12 metrů. Bude zde zřejmě miniload a nastavíme zcela nový způsob pickování. Jsme ve fázi výpočtů a simulací tak, abychom navýšili expediční možnosti na 6000 beden a 500 000 kusů za den. V současnosti expedujeme 250 000 kusů za den.
Svět balení:
Kdy bude miniload uveden do provozu?
Martin Řehoř:
Podle prognózy, která vychází z každoročního nárůstu výroby o dvacet procent, vidíme termín zprovoznění asi za tři roky. Uvést do reálného chodu technologie bude záležitostí roku a půl, proto na přípravě pracujeme již nyní. Díky vlastnímu IT oddělení nastavíme celý řídicí systém sami.
Svět balení:
Byly by pro vás efektivní vratné expediční obaly, které v současnosti zavádí například Alza?
Martin Řehoř:
Od konkurence dostáváme zpětnou vazbu a podněty, protože se k nám chodí dívat. Vratné obaly jsou pro nás ale nemyslitelné. Naši zákazníci nejsou z devadesáti procent cíloví a posílají lepenkové krabice dál. Vozit obaly zpět by bylo velmi drahé. Každopádně jsou naše krabice dále celé využívány.
Svět balení:
Zvládli byste balit bez plastu?
Martin Řehoř:
Dříve jsme u malých zakázek používali polyetylenové sáčky. S dodavatelem lepenky se podařilo dohodnout použití malé bedny – naší bedny číslo nula, kterou lze seříznout na různou velikost a nahradit tak plast. Bedna lépe vypadá, snadněji se na ni lepí štítky a zakázku přepraví bez poškození. I cena je o něco nižší.
Svět balení:
Pracujete často s upravitelnými bednami?
Martin Řehoř:
Ano, tři druhy mají speciální prořezy a prolisy a dají se měnit s pětiprocentní odchylkou ve velikosti. Je možné snížit výšku krabice. Na balicích pracovištích se upravuje zejména malá krabice číslo nula, která je 10 centimetrů vysoká a dokážeme ji seříznout na balení pro jedno tričko. U větších beden lze variovat dvě. Systém podle objemu načte potřebný rozměr, ale například u čepic záleží na způsobu jejich poskládání. Pokud je to prostorově efektivní, krabici seřízneme. Základem je převážet textil napěchovaný, aby se během cesty nezmuchlal.
Stručný životopis
Jedna VŠ nestačí
Vysokoškolské vzdělání získal na Univerzitě v Pardubicích a na Univerzitě obrany v Brně.
Marketing a logistika
Od roku 2011 řídí logistiku ve společnosti ADLER Czech. Předtím působil jako obchodní a marketingový ředitel ve společnosti Neubert marketing.
Fotogalerie











Text, foto: Stanislav D. Břeň

