Svět balení vznikl před dvaceti lety. Redakce se pokusila zrekonstruovat cestu, kterou Svět balení ušel za uplynulé dvě dekády. Nebylo to úplně jednoduché, protože současný vydavatel je třetí v pořadí. A například předchozí vydavatelský dům přestal v Česku působit už před mnoha lety. Několikrát se také měnilo složení redakce. Pokud máte nějakou zajímavou poznámku nebo vzpomínku k historii Světa balení, určitě se o ni podělte na našem Facebooku nebo LinkedInu.
Přejeme pěknou procházku historií tohoto titulu.
15. listopadu 1999
Obalový institut SYBA začíná vydávat časopis Svět balení. První číslo má označení čtyři, protože navazuje na předchozí tři bulletiny.
2003
V březnu tohoto roku je registrována doména svetbaleni.cz a zveřejněna internetová prezentace Světa balení.
2007
V tomto roce vydávání časopisu přebírá České a slovenské odborné nakladatelství.
2011
Od května tohoto roku Svět balení vychází ve společnosti Atoz Studio, která spadá do Atoz Group. Tato firma působí na trhu více než čtvrtstoletí a vydává B2B publikace a pořádá odborné kongresy. Společnost přebírá i doménu svetbaleni.cz. Šéfredaktorkou titulu je Ladislava Caisová.
2012 (62)
Číslo se věnuje etiketám, tehdy „frčely“ i vícelisté. „Vícelistá etiketa je atraktivní komunikativní prvek, připusťme však, že se jedná o poněkud dražší formu etikety,“ píše například Svět balení.
2012 (63)
Časopis se v hlavním tématu zaměřuje na diskusi o jednotlivých druzích obalů a jejich dopadu na životní prostředí. V článku se mj. píše: „Výroba plastů zaznamenává nebývalý technologický rozvoj. V roce 2010 se obaly z plastů podílely 37 % na celkových celosvětových prodejích obalů, což je nejvyšší procento ze všech obalových materiálů.“
2013 (67)
Časopis prošel částečným redesignem a vychází ve větším formátu.
2013 (69)
Svět balení publikuje první inzerci na první ročník obalového kongresu OBALKO.
2013
Časopis se stává hlavním mediálním partnerem největšího obalového kongresu v Česku OBALKO.
2013 (72)
Velký prostor v tomto vydání je věnován balení ve fast foodech. „Z hlediska výroby obalů je možné se setkat hlavně s vysekávanými obaly skládačkového typu, kde je výroba realizována planžetovým nástrojem. V případě tácků se jedná o výsek spojený s procesem tažení. Lepenkové kelímky jsou vyráběny vinutím,“ píše redaktorka Jana Žižková.
2014
Vydavatelství spouští nové webové stránky v designu, který odpovídá novému grafickému pojetí časopisu.
2014 (74)
Rozhovor poskytuje Jan Teplý z Madety a říká: „Místo toho, abychom bojovali s obalem a neustále vymýšleli nové tvary, snažíme se využít toho, co je standardní, a jít v tom úplně na hranu využitelnosti.“
2014 (76)
Redakce se účastní kongresu EASTLOG a přináší report z programové sekce PACKLOG.
2014 (78)
Po osmi letech dochází na poštu šéfredaktorky ke změně. Ladislavu Caisovou střídá Adriana Weberová, která také píše svůj první úvodník.
2015 (79)
Svět balení diskutuje o obalech s Pavlem Komůrkou (Orkla), který říká: „Obaly jsou mým osudem, a hlavně i koníčkem.“
2015 (82)
Šéfredaktorem časopisu se stává Miloslav Dočkal a packaging group managerem David Hloušek.
2015
Agentura STEM/MARK vypracovala průzkum, ze kterého mj. vyplývá, že Svět balení zná 96 % respondentů.
2016 (86)
Automobilový průmysl a obaly bylo téma rozhovoru s Vratislavem Kulhánkem, který byl dlouhá léta předsedou představenstva společnosti ŠKODA AUTO.
2016 (88)
Ústředním tématem vydání je robotika. „Mezi hlavní důvody nasazení robotů v obalovém
průmyslu patří zvýšení rychlosti a kvality balení, s tím související snížení výrobních nákladů a rovněž zvýšení bezpečnosti. Zlepší se hygiena provozu, balení může probíhat v ochranné či modifikované atmosféře.
2017 (90)
Časopis podstupuje kompletní přestavbu. Zcela se mění grafika a částečně také zaměření. K ryze technickému pojetí magazínu přistupuje více marketingová problematika obalového byznysu. I z toho důvodu redakci rozšiřuje Iveta Křížová.
2017
Na začátku roku přichází omlazení newsletteru SB news, který dostávají odběratelé každé dva týdny. SB news je součástí 360° digitálního propojení, které vedle tištěného časopisu zahrnuje také zpravodajství na webu nebo diskuse na sociálních sítích.
2017 (únor)
Je dokončena přestavba webových stránek Svetbaleni.cz, které nově odrážejí grafickou změnu časopisu, ale i skutečnost, že stále více uživatelů čte na mobilu (responzivní design).
2017 (92)
Hlavní téma vydání cílí na udržitelnost: „Udržitelný, šetrný k životnímu prostředí, recyklovatelný. Tato přídavná jména se stávají nedílnou součástí života každého obalu. Na druhou stranu rostou nároky na atraktivnost a design obalů, což s sebou nese nové technologie a materiály, jejichž recyklovatelnost je občas diskutabilní. Nezapomeňme ale ani na cenu výrobku: ta je stále klíčová. Jak s tím vším obalový průmysl naloží?“
2017 (94)
Šéfredaktorka Iveta Křížová hovoří s Ondřejem Širokým, marketingovým managerem ve společnosti Intersnack: „Z výzkumů víme, že spotřebitel si vybírá produkt slané kategorie podle příchutě. Druhou pozici v rámci kritérií rozhodovacího stromu spotřebitele zaujímá značka.“
2017 (95)
Svět balení publikuje rozsáhlou přílohu s výsledky třetího ročníku obalové soutěže Packstar. Časopis byl hlavním mediálním partnerem. Ve stejném vydání je také samostatně vložená příloha, která reflektuje pátý ročník kongresu OBALKO.
2018 (96)
E-commerce je sféra, která prochází dramatickým rozvojem. Obalovým řešením pro tento segment se věnuje hlavní téma s titulkem Obal coby výkladní skříň e-shopů.
2018 (97)
Martin Wallner a Tomáš Huber z Mixit.cz „snídají“ přímo během rozhovoru a přitom říkají: „I dobrou knihu se špatným obalem přehlédnete.“
2018 (100)
Vychází jubilejní sté vydání Světa balení. Je zároveň poslední, na kterém pracuje šéfredaktorka Iveta Křížová. Příští číslo už za pochodu přebírá nová redakce.
2018 (listopad)
Přípravu Světa balení má na starosti nový tým ve složení Stanislav Břeň, Petr Neckař, David Čapek. Cílem redakce je více se zaměřit na jednotlivá oborová řešení, akcentovat inovace a podporovat myšlenku udržitelnosti.
2018 (101)
Časopis načíná druhou stovku a s tím přicházejí novinky: titul podstatně zvětšil počet stran na 68, přešel na vazbu V2 a přestal prodávat inzerci na titulní stranu. Titulní strana nově obsahuje velkoformátovou fotografii a parciální lak. Od roku 2019 je ohlášena čtvrtletní periodicita časopisu a posílení digitálního zpravodajství.

Jeffrey Osterroth, generální ředitel společnosti ATOZ,a Vlado Volek, ředitel Obalového institutu SYBA
2018 (prosinec)
Společnost Atoz Packaging a Obalový institut SYBA uzavírají smlouvu o partnerské spolupráci, která se mj. týká zařazení galavečera Obal roku do programu kongresu OBALKO. SYBA přestává organizovat PackSummit a Atoz ukončuje soutěž Packstar.
2019 (leden)
Redakci posiluje odbornice na obaly, pedagožka a někdejší dlouholetá autorka Světa balení Jana Žižková.
2019 (103)
Časopis se připravuje na 20. výročí svého působení. Přidává „zlatou dvacítku“ do loga i k označení všech rubrik. Hostujícím redaktorem tohoto vydání je Tomáš Krejčí z Magna Exteriors (Bohemia), rozhovor poskytují Karel Hrbek z Kofoly a Marek Jancák ze Škody Auto v Kvasinách.
2019 (listopad)
15. listopadu si časopis připomíná 20 let od svého vzniku. Vydává speciální newsletter a spouští novu rubriku „20 let“ na webových stránkách. Zvláštní sekce v tištěném časopisu č. 105 je úvodním prologem pro speciál pro rok 2020, který bude reflektovat vývoj obalového trhu v uplynulých 20 letech.
20 let průmyslu v novém tisíciletí
Celý příští rok budeme reflektovat vývoj v obalovém průmyslu za první dvě dekády třetího tisíciletí.
Sledujte v časopisu i na webu pod záložkou 20 let.

